Gå til innhold

Ekstraslag/hjertet hopper over slag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har i perioder dette. Har tidligere hatt sånne ekstraslag både i anfall over flere timer eller bare en og en innimellom. Noen ganger har jeg hatt noen runder hvor annethvert slag har hoppet over. Har vært hos både lege og legevakt og hjertespesialist. Har hatt ekg over er døgn og de har sett at det er ventrikulære ekstraslag og supraventrikulære. Ikke farlig var konklusjonen, selv om det var over tusen på et døgn. Jeg fikk plutselig noen uker med veldig mange og ofte et par måneder etter jeg tok coronavaksine. Jeg har hørt flere har slitt med dette etter vaksinen. 

Det jeg egentlig lurer på, er om noen merker sånne ekstraslag etter å ha beveget seg noe. Som for eksempel å gå opp en trapp eller å ha løpt til bussen eller hvis man plutselig skvetter. Lurer på hvorfor det er sånn. At de ofte kommer når man får opp pulsen litt. Er så mange som sier at de får det når de er i ro, men jeg får det også i etterkant av en enkel aktivitet. Som om aktiviteten gjør at hjertet hopper over slag. 

Anonymkode: 27520...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan få ett og annet ekstraslag når jeg er i aktivitet, og da ofte knyttet til at jeg er stresset, veldig sliten eller nervøs. Det er vel naturlig at kroppen fyrer av ett og annet ekstraslag når man blir skremt eller er nervøs, siden man da har litt ekstra adrenalin i omløp.

Jeg har også opplevd mye rart med hjertet, alt fra enkeltstående ekstraslag til serier med flere etter hverandre. En gang ble det så mye at det kjentes ut som et slags flimmer. Ble dritredd og var helt utslitt etterpå. Har også opplevd nesten tre dager på rad med nesten konstante, regelmessige enkeltstående ekstraslag (på det verste ekstraslag hvert tredje hjerteslag). Har vært hos to kardiologer og tatt EKG i alle varianter, stresstest og ultralyd, men de finner ingenting galt. Kun noen ekstraslag som de mener er helt ufarlige og normale. Den ene gangen hadde jeg mange ekstraslag mens jeg lå og tok EKG, men kardiologen mente jeg slett ikke hadde så mange, for det var visstnok folk som hadde mange flere og fremdeles var innafor normalen.

Da jeg hadde opplevde episoden med flimmeraktig aktivitet, tok jeg det opp med endokrinologen (var der i forbindelse med autoimmun sykdom), og da fortalte legen meg at han var plaget med ekstraslag han også. Han kunne til og med bli svimmel av og til. Det var merkelig beroligende å høre fra en lege at han også opplever mye ekstraslag.

Ekstraslag er jo blant annet veldig vanlig ved angst og nervøsistet, og forverres av at man er nervøs og redd for å få ekstraslag, så det blir ofte en ond sirkel med mye ubehag og redsel. Jeg er nevrotisk av natur og blir lett stresset, så det øker jo sjansen for å få ekstraslag.

Tror vi bare må prøve å ikke tenke så mye på det, og ikke stresse over dem når de kommer. For de kommer jo uansett, men roer seg gjerne når man slutter å bekymre seg så mye.

Anonymkode: ad028...38f

• Liker 3
Skrevet

Hei og takk for at du deler dine opplevelser med dette.

Ja, jeg er nok en litt stresset utgave av en person selv. Har lett helseangst og spesielt hva gjelder hjertet. Har opplevd mye rart med hjertet selv. Har hatt mye høy puls opp igjennom. Noen ganger når jeg har fått anfall med ekstraslag (som har vart en stund) så har får jeg økt puls. Sannsynligvis pga angst. Og da har disse ekstraslagene kommet tettere. Jeg tok opp dette med iwatch en gang jeg hadde anfall og da hadde jeg veldig mange ekstraslag iløpet av det halve minuttet klokken tar opp på ekg. Da sa klokken mulig atrieflimmer og jeg freaka ekstra ut. Snakker med hjertelegen om det som sa at det bare var masse ekstraslag, men normal rytme (men rask). Jeg blir ofte veldig redd under slike anfall fordi jeg tror det skal bli verre og pulse øker enda mer. En ond sirkel. Kan ha puls på 120 og masse ekstraslag. Ofte hvert andre til tredje slag i flere minutter… noen ganger timer. Og da må jeg tisse ofte også. Vet ikke om det har noe med nyrenes relasjon til hjertet eller om det er fordi jeg er nervøs/redd. Men skremmende er det uansett. Jeg har blitt mye mindre redd av de enkeltstående, men når de kommer i fleng eller i serier så blir jeg stressa selv om hjertelegen mener jeg har et så sterkt hjerte som det går an å ha. Hadde en veldig høy prosent pumpekraft (husker ikke det faglige begrepet) da jeg tok ultralyd. Langt over snittet. Det hjelper jo litt på angsten, men viskes raskt vekk med en gang et nytt anfall kommer. Da slutter hjernen min å være rasjonell. Tipper frykten min er verre enn ubehaget ved selve ekstraslagene. Fryktelig frustrerende.

Og apropos enkelte ekstraslag etter å ha gått opp en trapp (ellerno). Skal hjertet liksom bli irritert av at jeg går opp en trapp? Eller må løpe etter bikkja til naboen? Gir ikke helt mening og er derfor litt vrient å akseptere.

Skrevet

Har du reflux eller problemer med halsbrann? Det kan være grunn til ekstra slag på hjertet. 

Anonymkode: e167c...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei og takk for at du deler dine opplevelser med dette.

Ja, jeg er nok en litt stresset utgave av en person selv. Har lett helseangst og spesielt hva gjelder hjertet. Har opplevd mye rart med hjertet selv. Har hatt mye høy puls opp igjennom. Noen ganger når jeg har fått anfall med ekstraslag (som har vart en stund) så har får jeg økt puls. Sannsynligvis pga angst. Og da har disse ekstraslagene kommet tettere. Jeg tok opp dette med iwatch en gang jeg hadde anfall og da hadde jeg veldig mange ekstraslag iløpet av det halve minuttet klokken tar opp på ekg. Da sa klokken mulig atrieflimmer og jeg freaka ekstra ut. Snakker med hjertelegen om det som sa at det bare var masse ekstraslag, men normal rytme (men rask). Jeg blir ofte veldig redd under slike anfall fordi jeg tror det skal bli verre og pulse øker enda mer. En ond sirkel. Kan ha puls på 120 og masse ekstraslag. Ofte hvert andre til tredje slag i flere minutter… noen ganger timer. Og da må jeg tisse ofte også. Vet ikke om det har noe med nyrenes relasjon til hjertet eller om det er fordi jeg er nervøs/redd. Men skremmende er det uansett. Jeg har blitt mye mindre redd av de enkeltstående, men når de kommer i fleng eller i serier så blir jeg stressa selv om hjertelegen mener jeg har et så sterkt hjerte som det går an å ha. Hadde en veldig høy prosent pumpekraft (husker ikke det faglige begrepet) da jeg tok ultralyd. Langt over snittet. Det hjelper jo litt på angsten, men viskes raskt vekk med en gang et nytt anfall kommer. Da slutter hjernen min å være rasjonell. Tipper frykten min er verre enn ubehaget ved selve ekstraslagene. Fryktelig frustrerende.

Og apropos enkelte ekstraslag etter å ha gått opp en trapp (ellerno). Skal hjertet liksom bli irritert av at jeg går opp en trapp? Eller må løpe etter bikkja til naboen? Gir ikke helt mening og er derfor litt vrient å akseptere.

Kjenner meg veldig igjen. Jeg har også helseangst og klarer ikke la være å bli redd og begynne å bekymre meg når jeg får flere ekstraslag etter hverandre. Jeg opplever også at ekstraslag som kommer enkeltvis ikke er like skumle som de som kommer i serie. Til tider føler jeg at hver gang jeg slår meg til ro med en type ekstraslag, så disker hjertet opp med noe nytt og skumlere. F.eks. har jeg lenge trøstet meg med at jeg i hvertfall ikke har flimmer, men så fikk jeg altså dette ekle anfallet med full hopp og sprett i nesten en halvtime. Pulsen ble høyere jo mer jeg stresset meg opp, og det tok helt av. Men legen jeg snakket med var altså ikke bekymret i det hele tatt.

At man får ekstraslag når man går i trappen har vel kanskje lite med å gå i trappen å gjøre, og mer med hvilken sinnsstemning du er i når du går opp trappen. Har du tenkt over hva du tenker på de gangene du får ekstraslag når du går i trappen? Kan det være at du bekymrer deg for noe eller stresser med noe? Eller kanskje bevisst eller ubevisst "forventer" ekstraslag når du går i trappen, og så øker adrenalinet og angsten litt og så blir det en selvoppfyllende profeti.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har du reflux eller problemer med halsbrann? Det kan være grunn til ekstra slag på hjertet. 

Anonymkode: e167c...6df

Det har jeg også hørt. Og så lærte jeg nylig at man produserer adrenalin når man er sulten, og derfor kan sult utløse ekstraslag. Det stemmer godt for meg. Dersom jeg venter for lenge med å spise når jeg er sulten, får jeg lettere ekstraslag.
Kroppen er en merkelig maskin der veldig mye henger sammen.

Anonymkode: ad028...38f

Skrevet

Er kanskje verdt å sjekke om du har tilstrekkelige verdier av magnesium, da dette kan påvirke hjerterytmen.
Den britiske hjertespesialisten, Malhoutra, har bedt om full stans av koronavaksinering, grunnet økt sjanse for hjertebetennelse.

Skrevet

Jeg er skikkelig plaget med det i perioder. Det banker ujevnt, noen ganger kjenner det ut som det slår ekstra, og noen ganger kjennes det ut som det slår alt for sakte. Har vært flere ganger jeg har blitt svimmel og uvel. Har tatt ekg hos fastlegen, som ikke så noe galt, eller mente det var nødvendig med noen ekstra sjekk. Jeg synes det er fryktelig ubehagelig. 

Skjer typisk i perioder jeg kanskje er litt stressa, og veldig ofte etter trening. Når jeg da setter meg ned, og pulsen går ned så begynner det. Ofte blir pulsen lavere enn normalt hos meg når det setter igang. 

Anonymkode: e012d...42e

Skrevet

Jeg har hatt det i perioder. Enten i hvile eller rett etter aktivitet. 

Det er skummelt, men ikke farlig. Så en må bare prøve å holde fast ved at det ikke er farlig. Gjenta for seg selv at dette har en hatt en stund allerede og en er grundig sjekket av spesialister. Det er ubehagelig, men ikke farlig. 

Skrevet

Jeg har hatt masse av dette i både korte og lengre perioder, i årevis. Har vært hos hjertelege jeg også, og det er godartet ekstraslag, men veldig mange. Den gangen ble registrert over 6000 ekstraslag på et døgn.. Nå er jeg midt i en sånn periode igjen, og sliter kraftig med søvnen og det. Selv om jeg vet det er ufarlig, så er det så ekkelt at det er umulig å puste på en normal måte, og jeg finner ikke ro. Og får ikke sove.. Det kan gå greit noen timer på dagtid, spesielt hvis jeg styrer med noe, men når de kommer, så kommer de nå på hvert eneste hjerteslag, ofte gjennom hele natten😒 Så jeg må bare opp av sengen og rusle rundt her hjemme, da roer det seg. Men så fort jeg setter meg ned eller legger meg igjen, så er det igang igjen.. legen sier det fortsatt er ufarlig, selv om det er så mye av dem. Jeg fikk betablokkere, men syns ikke det hjelper noe særlig. Det er noe dritt! 
Jeg kan få de ved høy puls også, gjerne hvis jeg bøyer med ned og styrer med noe/ plukker opp noe på gulvet, eller hvis jeg bærer litt tungt osv.

Ja, det er jo sikkert sånn at adrenalin og stress kan påvirke veldig, men det jeg ikke skjønner, er at jeg tross alt kan ha lange, fine perioder, uten et eneste ekstraslag, selv om jeg kan være mer mentalt stresset enn i periodene de kommer. Så det er ikke noe logisk forklaring på det.. Tidligere har det alltid gitt seg på et tidspunkt, etter noen uker, en mnd eller tre, så jeg håper det roer seg denne gangen også! Jo før, jo bedre! Denne perioden er det garantert mer enn 6000 stk som ble registrert hos hjertelege.. Ønsker deg god og rask bedring, ts❤️ 

Anonymkode: 791cb...b6d

• Liker 1
Skrevet

Har angina. Ikke nok til å få medisiner, men nok til at det skal holdes under oppsyn. Var enkelt å sjekke ut. Bedre at du går til legen en gang for mye, enn at du skal gå rundt å være engstelig. 

Anonymkode: 85e5b...fe8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har angina. Ikke nok til å få medisiner, men nok til at det skal holdes under oppsyn. Var enkelt å sjekke ut. Bedre at du går til legen en gang for mye, enn at du skal gå rundt å være engstelig. 

Anonymkode: 85e5b...fe8

Både ts og flere andre her har vært hos både lege og hjertespesialist, så det er nok ufarlig i disse tilfellene, bare veldig ekkelt. Angina er jo noe helt annet, er det ikke? Hvordan kjennes det? Leit at du har dette😔

Skrevet

Vet ikke om det kan hjelpe dere men noen kan ha effekt av å fremprovosere hoste og hoste litt når de ekstraslagene kommer i serie. 

• Nyttig 2
Skrevet
mintgrønn skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om det kan hjelpe dere men noen kan ha effekt av å fremprovosere hoste og hoste litt når de ekstraslagene kommer i serie. 

Ja dette hjelper akkurat idet jeg hoster, og jeg hoster mye når jeg har disse ekstraslagene som kommer etter hverandre, klarer ikke la være. Men etter jeg har hostet er det like ille.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja dette hjelper akkurat idet jeg hoster, og jeg hoster mye når jeg har disse ekstraslagene som kommer etter hverandre, klarer ikke la være. Men etter jeg har hostet er det like ille.

Så utrolig kjedelig at det ikke gir en varig effekt. Kan det hjelpe med kaldt vann i ansiktet? Lurer på om det er mulig å brenne vekk disse impulsene (ablasjon) når det er så ille. Men det vet en kardiolog nok bedre enn meg.  

Skrevet
mintgrønn skrev (14 minutter siden):

Så utrolig kjedelig at det ikke gir en varig effekt. Kan det hjelpe med kaldt vann i ansiktet? Lurer på om det er mulig å brenne vekk disse impulsene (ablasjon) når det er så ille. Men det vet en kardiolog nok bedre enn meg.  

Ja det skal være mulig, men det er ikke helt uten risiko, og i noen tilfeller hjelper det ikke heller. Jeg må bare håpe at det går over denne perioden også, sånn som det alltid har gjort før. Spørsmålet er bare når.. dette tar over hele oppmerksomheten i hverdagen, og sliter meg totalt ut. Har enda ikke hatt et eneste minutt med søvn i natt, og det er mange netter som blir sånn, evt i beste fall at jeg får et par timer søvn før jeg våkner og kan glemme å få sove igjen😒

Skrevet

Tusen takk for mange svar. Ser det er mange som sliter med dette. Leit å høre. Det er skikkelig ekkelt så skjønner så godt hvordan folk har det.

Er det noen her inne som har merket noe forverring etter coronavaksine? Evt plutselig begynte å få merkbare ekstraslag for første gang etter coronavaksine?

Jeg har hatt dette av og på i mange år og også i anfall. Men de anfallene jeg fikk etter vaksinen var helt sinnsyke. Ca 2 mnd etter første vaksine begynte det. Varte i noen dager med tusenvis i døgnet. Så tok jeg vaksine nr 2 et par uker etter det og da klikka det helt med av og på hver eneste dag i 4 uker. Var flere netter jeg ikke sov et eneste minutt pga puls på 100-150 og ekstraslag på hvert 2-3 normalslag. Helt kaos i brystkassa. Helt forferdelig å ha det sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for mange svar. Ser det er mange som sliter med dette. Leit å høre. Det er skikkelig ekkelt så skjønner så godt hvordan folk har det.

Er det noen her inne som har merket noe forverring etter coronavaksine? Evt plutselig begynte å få merkbare ekstraslag for første gang etter coronavaksine?

Jeg har hatt dette av og på i mange år og også i anfall. Men de anfallene jeg fikk etter vaksinen var helt sinnsyke. Ca 2 mnd etter første vaksine begynte det. Varte i noen dager med tusenvis i døgnet. Så tok jeg vaksine nr 2 et par uker etter det og da klikka det helt med av og på hver eneste dag i 4 uker. Var flere netter jeg ikke sov et eneste minutt pga puls på 100-150 og ekstraslag på hvert 2-3 normalslag. Helt kaos i brystkassa. Helt forferdelig å ha det sånn. 

Det høres ut som du har reagert veldig på den vaksinen😔 Jeg har ikke tatt noen av koronavaksinene, og har også hatt disse ekstraslagene i årevis, som kommer og går i både varighet og intensitet. For min del skyldes det altså ikke vaksinen, men det kan jo hende den har gjort det verre hos deg? 🤔

Skrevet

Ja virka som jeg fikk noe kraftig reaksjon på vaksinen, selv om det var ganske lenge etterpå.

Jeg har omtrent ikke hatt merkbare ekstraslag siden i sommer. Jeg har gått på lavdose betablokker, men vært for feig til å slutte. Legen har sagt jeg bare trenger de ved behov. Men så begynte jeg i går da, å trappe ned. Skal trappe ned sakte og lenge (bestemt selv). Også var jeg en tur på kjøpesenteret isted. Prøving av slalomstøvler, tjukk jakke, svetting og bæring… endte med et lite «ras» av ekstraslag. Typisk. Når jeg har vært så lenge uten. Så da tenker jeg… er det psykisk eller tilfeldig at de kommer akkurat nå som jeg har bare tatt en halv pille siden i stedet for en hel? Jeg har fått anfall selv om jeg har gått på betablokker. Føler de stort sett reduserer pulsen (og gjør meg tjukk og lat), men hvis ekstraslagene kommer så klarer ikke pilla å fjerne de. Virker det som…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja virka som jeg fikk noe kraftig reaksjon på vaksinen, selv om det var ganske lenge etterpå.

Jeg har omtrent ikke hatt merkbare ekstraslag siden i sommer. Jeg har gått på lavdose betablokker, men vært for feig til å slutte. Legen har sagt jeg bare trenger de ved behov. Men så begynte jeg i går da, å trappe ned. Skal trappe ned sakte og lenge (bestemt selv). Også var jeg en tur på kjøpesenteret isted. Prøving av slalomstøvler, tjukk jakke, svetting og bæring… endte med et lite «ras» av ekstraslag. Typisk. Når jeg har vært så lenge uten. Så da tenker jeg… er det psykisk eller tilfeldig at de kommer akkurat nå som jeg har bare tatt en halv pille siden i stedet for en hel? Jeg har fått anfall selv om jeg har gått på betablokker. Føler de stort sett reduserer pulsen (og gjør meg tjukk og lat), men hvis ekstraslagene kommer så klarer ikke pilla å fjerne de. Virker det som…

Jeg skjønner meg ikke på disse ekstraslagene jeg heller. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor jeg i noen perioder har hauevis av disse, og andre perioder er helt fin. Kroppen og hjertet lever tydeligvis sitt eget liv. Føler du betablokkere forebygger disse? Jeg har foreløpig bare tatt betablokkere ved behov, har ikke så lyst å gå på de fast. Men nå når jeg har så ekstremt mye av dem, så kanskje jeg bør vurdere å ta de fast likevel? Jeg opplever at ekstraslagene blir svakere av betablokkere, men ikke færre, tror jeg. Tenker du betablokkere forebygger at de kommer? Men hvis de allerede har kommet, så stopper ikke betablokkere «anfallene», men gjør de svakere?

Skrevet

Er plaget i perioder, kun i hvile. Tok EKG senest i går av annen grunn, helt fin :) 

Anonymkode: ce04c...c9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...