Gå til innhold

Huseierne skal legge huset ut for salg

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Beklager hvis dette havnet i feil kategori) 

Huseierne jeg har leid hos i 3 år nå skal legge huset ut for salg denne måneden. Jeg har kontrakt med 3 mnd oppsigelsestid. De har sagt at de vil anbefale meg videre til de nye kjøperne. Og da lurer jeg på: Hvis kjøperne skulle finne ut av at de har noen andre de vil leie ut denne leiligheten til, gjelder da 3 mnd oppsigelsestid? Jeg antar de vil avklare dette med meg og ordne med kontrakt, men jeg vil egentlig bare forsikre meg om at jeg har tid på meg om jeg måtte flytte når de nye huseierne tar over... 

Anonymkode: 517ed...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien er ikke eierskifte oppsigelsesgrunn, og spesielt ikke for å skifte leieboer, men i praksis trenger de bare si at de skal pusse opp eller trenger boligen selv hvis de vil kaste deg ut. Ærlige leieboeres oppsigelsesvern er en vits i Norge hvis utleier er en drittsekk. Du kan imidlertid bli boende selv om de sier at de vil kaste deg ut. Da må de vente til namsmannen kommer, som tar mange måneder.

Anonymkode: 1a7b6...4e8

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Oppsigelsesfristen må de nye eierne også respektere, uansett om de skal bo der selv eller pusse opp

• Liker 3
Skrevet

Boligen blir solgt med deg «på kjøpet», dvs leiekontrakten overføres til ny eier. Ny eier kan si deg opp, men må ha en saklig grunn. Som en annen bruker skriver over er det ikke saklig grunn at de ønsker en annen leietaker. Derimot er «utleier skal bruke boligen selv» en saklig grunn, og det de ofte velger å bruke fordi dette er anerkjent som en gyldig grunn. Uansett hvorfor de skulle finne på å si deg opp, vil de måtte følge oppsigelsestiden i kontrakten. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan anta at du vil få en oppsigelse av nåværende boligeiere når boligen er solgt. Det er ofte 3-4 mnd før overtagelse så de rekker si opp kontrakten med deg før de nye tar over. Du må i så fall skrive ny kontakt med de som kjøper. Det er jo ingen garanti for hva de nye eierne skal gjøre med hybelen, kanskje svigermor skal bo der…

Anonymkode: 7a589...7a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...