Gå til innhold

Smerter underside fot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å plages med smerter under en fot, det kjennes nesten ut som om jeg trår på en småstein hele tiden. Jeg trener bare to ganger i uka, og har da sko med masse demping, løper/går på mølle. Men selv om jeg går markatur i snø så ser det ikke ut til å gjøre så mye forskjell. Det på selve tåballen, der hvor "knokkelen" til nest minste tåa er, om det gir noen mening. Ser ikke noe spesielt, eneste er at hvis jeg klemmer på tå.leddet så vil jeg vel kanskje si jeg kjenner det mer på denne foten enn den andre. Har ikke spesielt mye hard hud hverken der eller andre steder. Bruker en god fotkrem eller fotbad med olje i, filer en gang i blant. Eier ikke sko med heler overhodet, så det er ikke det.

Og før noen sier gå til legen så har jeg ikke fastlege her jeg bor, er fastlegemangel og mange står uten fastlege. Er liksom ikke så dramatisk at det er verdig legevakt(der er det uansett timesvis lange køer).

Noen som har plagdes med noe lignende?

Anonymkode: b3fe0...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plantar fascitt??

Anonymkode: 276cc...dd2

• Liker 3
Skrevet

Liktorn?

Anonymkode: 418e4...f14

• Liker 1
Skrevet

Du må gå til fotterapeut. Deretter lege hvis det er nødvendig.

Det høres ut som om det kan være en torn, de er ikke alltid like enkle å få øye på selv. Smør på mykgjørende krem med salisyl mens du venter. 

Anonymkode: 57484...256

Skrevet

Litt sen respons men; jeg tror ikke det er en torn, da burde jeg vel oppleve å få smerter når jeg trør på foten? Jeg får disse når jeg går langt/løper, Varer gjerne ut dagen etter. Men jeg kan fint gå i byen eller sånt småtteri uten at jeg kjenner noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 22.02):

Jeg har begynt å plages med smerter under en fot, det kjennes nesten ut som om jeg trår på en småstein hele tiden. Jeg trener bare to ganger i uka, og har da sko med masse demping, løper/går på mølle. Men selv om jeg går markatur i snø så ser det ikke ut til å gjøre så mye forskjell. Det på selve tåballen, der hvor "knokkelen" til nest minste tåa er, om det gir noen mening. Ser ikke noe spesielt, eneste er at hvis jeg klemmer på tå.leddet så vil jeg vel kanskje si jeg kjenner det mer på denne foten enn den andre. Har ikke spesielt mye hard hud hverken der eller andre steder. Bruker en god fotkrem eller fotbad med olje i, filer en gang i blant. Eier ikke sko med heler overhodet, så det er ikke det.

Og før noen sier gå til legen så har jeg ikke fastlege her jeg bor, er fastlegemangel og mange står uten fastlege. Er liksom ikke så dramatisk at det er verdig legevakt(der er det uansett timesvis lange køer).

Noen som har plagdes med noe lignende?

Mortons nevrom

Jeg har dette, det var  som å gå på en liten klump under foten til å begynne med. Etter hvert fikk jeg mer og mer smerter, nå bruker jeg innleggssåle som hjelper godt mot smertene. 

Anonymkode: ac346...6e6

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som plantar fascitt, men som du ser her vil vi alle gjette uten kvalifikasjoner. Oppsøk fysio eller manuellterapeut, det trenger du ikke fastlege for.

Frem til du vet hva det er og mens du enda kjenner smertene bør du avlaste. Vær gjerne aktiv på andre måter, men unngå ting som gjør vondt eller gir mer vondt dagen etter

Skrevet
Lill3My skrev (47 minutter siden):

Høres ut som plantar fascitt, men som du ser her vil vi alle gjette uten kvalifikasjoner. Oppsøk fysio eller manuellterapeut, det trenger du ikke fastlege for.

Frem til du vet hva det er og mens du enda kjenner smertene bør du avlaste. Vær gjerne aktiv på andre måter, men unngå ting som gjør vondt eller gir mer vondt dagen etter

Plantar Fascitt er jo hælspore, ikke det TS beskriver. 

Skrevet
Meadow skrev (2 timer siden):

Nei. PF er ikke hælspore, det er en betennelse i en sene under foten. Og det kan føre til hælspore.

Anonymkode: 4d328...6d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. PF er ikke hælspore, det er en betennelse i en sene under foten. Og det kan føre til hælspore.

Anonymkode: 4d328...6d0

Plantar fasciitt (plantar hælsmerte) er hælsmerter som stråler fremover foten. Dette er en betennelse i fotsålens seneplate der den fester seg til hælbenet. Tilstanden gir smerter når du tråkker ned på hælen. (link)

Smerter i hælen!! 

Ts beskriver noe helt annet enn smerter i hælen. 

Anonymkode: ac346...6e6

Skrevet
Meadow skrev (7 timer siden):

Poenget mitt, presist. VI er IKKE kvalifiserte til å gi diagnose eller medisinske råd. Det skal gjøres av en som kan dette, som kan diagnostikk + behandling. Og det er ikke Kvinneguiden. Selv om rådene er velmente, er de upassende og uten grunnlag. 

Anonymkode: 6b703...410

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt, presist. VI er IKKE kvalifiserte til å gi diagnose eller medisinske råd. Det skal gjøres av en som kan dette, som kan diagnostikk + behandling. Og det er ikke Kvinneguiden. Selv om rådene er velmente, er de upassende og uten grunnlag. 

Ops, det var altså meg. Kom borti anonym-knappen

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ops, det var altså meg. Kom borti anonym-knappen

Og igjen. Herremin. Beklager 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...