Gå til innhold

Legen har bedt meg legge om til Lavkarbo OG lavfett... Trenger noen råd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man forvente når man går fra høyt daglig inntak av karber, til lavt? Og jeg får ikke lov til å ha høyt inntak av fett heller, men derimot høyt protein... Altså jeg er så sykt skeptisk men dette må jeg en periode mens jeg utredes for div magetrøbbel og så langt vet de bare at kostholdet mitt kan være med på å gi meg smerter... 

Får man "bivirkninger" ved omlegging til Lavkarbo feks? Vil jeg merke me energi etter at jeg har kuttet sukker? Vektnedgang? 

Fint om noen som kan noe om dette, kan gi meg tips. Hvordan I alle dager spiser jeg frokost uten brød eller knekkebrød? 😅

Anonymkode: e9422...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i alle dager er det meningen du skal spise? Hvor mye fett, karbohydrater og proteiner? Av lavkarbo får man bivirkninger som mer energi og evt vektnedgang hvis du har overvekt. Hvordan det fungerer uten fett vet jeg ikke. Høres ut som sånn diett for de som skak deffe med bare eggehvite og cottage cheese. 

til frokost kan du lage eggehvite eggerøre. Til middag feks ren kyllingfilet. Du må nesten si litt hva du har og gå på, for hvis ikke blir dette veldig kjedelige måltider. 

Anonymkode: d9d1c...6b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset meg inn på en keto-diett. Første uken er man litt uggen, og så går det seg til :) men du må huske og spise sunt fett også! 

Anonymkode: dc7a0...0f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned i vekt, fikk mer energi og ble kvitt magesmerter og oppblåsthet. Det værste var egentlig de to første ukene på grunn av sukkersuget.

Og du trenger ikke bli ekstrem, du skal redusere, ikke kutte helt ut. Jeg kuttet sukker og korn, samt fete meieriprodukter, frityrmat osv. Jeg får fremdeles i meg karbohydrater via frukt/grønnsaker og fett via kjøtt.

Anonymkode: c2206...58e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for innspill. Ikke sånn at jeg ikke kan spise fett, men jeg skulle ikke spise så mye fett som mange gjør på Lavkarbo. Jeg har en mage som lager krøll av mye fett og mest sannsynlig også hvitt mel og sukker ... Skal visst prøve finne ut om jeg får det bedre ved å kutte dette for en periode. Men skeptisk til mye protein altså.... 

Kan jeg ikke bare spise vanlig Lavkarbo da men være litt forsiktig med fettet? Må jo få energi fra noe annet enn proteiner vel? Uff legen sa for lite om dette.... 

Mer energi trenger jeg. Ikke overvektig. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen sa jeg skulle kutte poteter, pasta og ris samt brød og knekkebrød. Og kutte sukker og være forsiktig med for mye fett. 

Men fan foreslo å spise mye egg, grønnsaker og rent kjøtt som kylling - og fisk kunne jeg ha. Syns dette er fryktelig vanskelig. 

Legen ba meg holde meg unna keto, da jeg ikke er overvektig og tror det blir for stort sjokk for kroppen? 

Ikke vet jeg hvordan jeg skal takle dette. Hadde liksom tenkt legge om til mandag... 

Gir meg håp når jeg leser om deg som mistet oppblåsthet og magevondt og fikk mer energi. Håper det samme! 👍 Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å følge noe à la Marit Kolby? Lite prosessert, ren mat. Verken lavkarbo eller lavfett, men fokus på råvarer.

Det er også en del som opplever at de får mindre magetrøbbel med tidsbegrenset spising.

Det går også fint an å spise lavkarbo uten å drikke fløte liksom  :)

Anonymkode: 221b4...e66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke ned i vekt, så dropper du keto, og spiser bare lavkarbo. Men vet du hva du reagerer på av mat? Er det en allergi, intoleranse eller IBS? Kunne lavfodmap være noe? 

Ser du nevner frokost. Det finnes brød som er lavere på karbo. Ellers kan man bytte ut skiven med salat eller ost. Mange spiser egg. 

Anonymkode: dc7a0...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan man forvente når man går fra høyt daglig inntak av karber, til lavt? Og jeg får ikke lov til å ha høyt inntak av fett heller, men derimot høyt protein... Altså jeg er så sykt skeptisk men dette må jeg en periode mens jeg utredes for div magetrøbbel og så langt vet de bare at kostholdet mitt kan være med på å gi meg smerter... 

Får man "bivirkninger" ved omlegging til Lavkarbo feks? Vil jeg merke me energi etter at jeg har kuttet sukker? Vektnedgang? 

Fint om noen som kan noe om dette, kan gi meg tips. Hvordan I alle dager spiser jeg frokost uten brød eller knekkebrød? 😅

Lavkarbo og lavfett samtidig er ikke realistisk gjennomførbart. Er det en spesiell grunn til dette?

Hvis det er for en kort periode ville jeg kjøpt inn rød fisk, kylling, grønnsaker og egg bl.a. Kokosmelk og annen hermetikk er også praktisk.

Frokost og lunsj kan være eggerøre/ omelett med spinat og tomat (med ost hvis du liker det).

Av middager kan du spise kylling med wokgrønnsaker, rød fisk med grønnsaker, torsk i tomatsaus (hermetiske tomater er kjekt å ha). Fisk kan lages i ovnen med grønnsaker og creme fraîche, enkelt og godt. Man kan sikkert gjøre det samme med kylling. 

Kveldsmat (om du spiser det) kan være rester eller lignende som lunsj. 

Det vil kanskje være ensformig og kjedelig, men slik er det om du skal teste ut mageproblemer. Det er nok ikke for så lenge. 

Anonymkode: 1eaec...027

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ikke farlig å spise høyprotein så lenge du ikke har kronisk nyresykdom. Forskningen er ganske samstemt der. Det vil også være over en kortere periode og få dietter er farlige på kort sikt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legen sa jeg skulle kutte poteter, pasta og ris samt brød og knekkebrød. Og kutte sukker og være forsiktig med for mye fett. 

Men fan foreslo å spise mye egg, grønnsaker og rent kjøtt som kylling - og fisk kunne jeg ha. Syns dette er fryktelig vanskelig. 

Legen ba meg holde meg unna keto, da jeg ikke er overvektig og tror det blir for stort sjokk for kroppen? 

Ikke vet jeg hvordan jeg skal takle dette. Hadde liksom tenkt legge om til mandag... 

Gir meg håp når jeg leser om deg som mistet oppblåsthet og magevondt og fikk mer energi. Håper det samme! 👍 Ts

Synes legen din er fryktelig diffus. Keto er jo gull for energi og tarmen. 
bruk grønnsaker istedenfor poteter, squash istedenfor pasta, bruk blomkålris og bak lavkarbobrød og kjøp lavkarbo knekkebrød. Og kutte ned på sukker er klart.,  så hva er for mye fett? Mener han at du skal spise vanlig « norsk « lavkarbo og ikke lchf, eller mindre fett en vanlige lavkarbo dietter,  i så fall hvor lite. Kan du spise nøtter, avokado, ha smør/ fløte/ rømme i oppskrifter osv? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes ingen dokumentert grunn til å kutte poteter. Det er grunn til å være litt skeptisk til dette opplegget. Er det en vanlig fastlege?

Anonymkode: 317d6...341

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå går ikke jeg på noen diett annet enn at jeg ligger litt i kaloriunderskudd for å miste litt vekt over tid. Når jeg har lyst på frokost uten brød, spiser jeg cottage cheese med nøtter og litt honning på (kan sikkert byttes ut med annen søtning uten sukker). Ellers er jo eggerøre eller bare kokte egg med litt majones og salt veldig godt. Eller frukt, enten i biter eller i smoothie sammen med grønnsaker. Hvis man vil ha lavkarbo "brød" er cloud bread helt nydelig. Litt komlete og vanskelig å få dem fluffy nok så de ikke flater ut, men de eneste ingrediensene er egg (stivpiskede eggehviter og godt piskede eggeplommer hver for seg) og kesam/yoghurt/litt biola e.l. (ta det du har). Du finner garantert oppskrift på nett.

Anonymkode: afee2...198

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes ingen dokumentert grunn til å kutte poteter. Det er grunn til å være litt skeptisk til dette opplegget. Er det en vanlig fastlege?

Anonymkode: 317d6...341

Dokumentert grunn til og kutte poteter? Vel, de inneholder mye stivelse, raske karbohydrater ,mye energi og ikke så mye næring. Har du en dokumentert grunn for og spise poteter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

dette høres egentlig ut some smarte råd fra legen din.

vil anbefale deg å søke om Sven Ekberg på youtube da han går i dybden på hvorfor det er bra å kutte karbs, men spise mer grønnsaker og protein for å fikse tarmfloraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dokumentert grunn til og kutte poteter? Vel, de inneholder mye stivelse, raske karbohydrater ,mye energi og ikke så mye næring. Har du en dokumentert grunn for og spise poteter? 

Her var det mye dårlig info. Ja, de inneholder stivelse, men de har komplekse karbohydrater, lite energi i forhold til næringsinnhold og i følge forskningen er det den mest metthetsrike matvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det mye dårlig info. Ja, de inneholder stivelse, men de har komplekse karbohydrater, lite energi i forhold til næringsinnhold og i følge forskningen er det den mest metthetsrike matvaren. 

Hva mener du er positivt med "komplekse karbohydrater"? Det er bare en lang kjede med sukkermolekyler, Når bindingene mellom disse brytes ned i fordøyelsen så er det sukker du får fra disse "komplekse karbohydratene". 

Satiety-How-to-tame-your-hunger-monster-

Mettheten i denne metthetsindeksen ble bare målt i to timer. Protein og fett metter lengre enn to timer. Så hadde de utvidet den studien, så hadde potet kommet dårligere ut. Prøv selv. Spis x antall kalorier med potet. Se hvor lang tid det går før du er sulten igjen. Spis det samme antall kalorier biff. Se hvor lang tid det går før du er sulten igjen. 

Og potet er i søtvierfamilien, som er kjent for å lage mye trøbbel i kroppen. Poteten inneholder blant annet oksalater, fytater, lektiner, og glykoalkaloider som solanin og chakonin.

Oksalater hemmer opptak av mineraler (jern, magnesium, sink, kalsium, fosfor og kopper) og hemmer opptak av protein.

Fytater hemmer opptak av mineraler (jern, magnesium, sink, kalsium, fosfor og kopper).

Lektiner skader tarmveggen og inntak over tid er skyld i de fleste auto-immune sykdommer. Når lektiner skader tarmveggen nok, så kommer de seg gjennom til hele kroppen. Og til og med gjennom blod-hjernebarrieren så de kommer seg til hjernen. Hos parkinson's pasienter så finner de lektiner i hjernen.

Solanin (særlig mye i grønne flekker på poteten) er en gift som kan gi kvalme, diaré, oppkast, magekramper og sånt. 

Chakonin er trøblete for magen.

AntinutrientsGraphic-1.jpg

Anonymkode: c35e4...de3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bytt lege!!! Slike dietter er no forbanna tull! 

Anonymkode: 8a381...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva slags forskning er det? Poteten endret jo plass i kostsirkelen på grunn av mye energi i forhold til næringsinnhold. 
Nei, den gir ikke så mye metthet i forhold til energi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...