Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykmeldt en periode på 7 måneder i fjor. Nå har jeg snart jobbet opptjeningsperioden som er 26 uker for å ha rettigheter igjen. Jeg har jobbet i 24 uker. 
spørsmålet mitt er; kan jeg være hjemme med sykt barn som blir betalt av nav? Jeg har innvilget sykt barn dager for barn over 12 år som dekkes av nav. Ikke arb giver. 
har lest at en ikke kan motta stønad fra nav under opptjeningsperioden på 26 uker. Men gjelder det ved barns sykdom også? 

Anonymkode: 18b5a...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan være hjemme. Du kan også ha sykdom i arbeidsgiverperioden uten at det bryter opptjeningstiden din.

Anonymkode: 3a9eb...abe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du kan være hjemme. Du kan også ha sykdom i arbeidsgiverperioden uten at det bryter opptjeningstiden din.

Anonymkode: 3a9eb...abe

Kun egenmelding vel? 

Skrevet

Sykt barn er ikke egen sykdom, og teller uansett ikke mot dine sykepengerettigheter. 

Du kan ikke motta sykepenger fra NAV innenfor de 26 opptjeningsukene. Sykepenger fra arbeidsgiver, innenfor arbeidsgiverperioden teller ikke med. Penger for å være hjemme med sykt barn er ikke sykepenger.

Anonymkode: 682d9...ee7

• Liker 1
Skrevet

Men du har vel uansett rett på sykepenger enda? Om du var sykemeldt i 7 måneder har du fremdeles noen måneder igjen. Om du er borte litt i opptjeningstida, er det ikke slik at "progresjonen" blir nullstilt liksom, så det er vel ikke noe stress uansett. 

Anonymkode: 1188d...373

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kun egenmelding vel? 

Nei. Også sykmelding. De fleste arbeidsgivere forlanger uansett sykmelding dersom man er borte på grunn av sykdom mer enn tre dager i strekk (litt avhengig av om det er en IA-bedrift eller ikke). Sykmelding innenfor arbeidsgiverperioden teller ikke mot opptjening av ny rettighet.

Men du har vel uansett rett på sykepenger enda? Om du var sykemeldt i 7 måneder har du fremdeles noen måneder igjen. Om du er borte litt i opptjeningstida, er det ikke slik at "progresjonen" blir nullstilt liksom, så det er vel ikke noe stress uansett. 

Det kommer an på når man var sykmeldt forrige gang. Man har rett på sykepenger i 52 uker. Perioder med sykepenger fra NAV tre år tilbake i tid slås sammen, så lenge det ikke har gått 26 uker mellom.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil jobbe sammenhengende i 26 uker for å starte på null igjen. Blir jeg sykmeldt f eks vil jeg kun ha igjen 4-5 mnd av sykepengeåret. Og man vet aldri om man kan bli stk, derfor å sikre meg 

Skrevet

Nei. Også sykmelding. De fleste arbeidsgivere forlanger uansett sykmelding dersom man er borte på grunn av sykdom mer enn tre dager i strekk (litt avhengig av om det er en IA-bedrift eller ikke). Sykmelding innenfor arbeidsgiverperioden teller ikke mot opptjening av ny rettighet.

Det kommer an på når man var sykmeldt forrige gang. Man har rett på sykepenger i 52 uker. Perioder med sykepenger fra NAV tre år tilbake i tid slås sammen, så lenge det ikke har gått 26 uker mellom.

Ok det visste jeg ikke. Enda mer Viktig å komme meg gjennom jobb de neste 2 ukene uten å være syk. Da har jeg jobbet 26 uker sammenhengende 

da er jeg på null igjen da eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok det visste jeg ikke. Enda mer Viktig å komme meg gjennom jobb de neste 2 ukene uten å være syk. Da har jeg jobbet 26 uker sammenhengende 

da er jeg på null igjen da eller?

Om du har gått i jobb i 26 uker uten å vært syk ut over arbeidsgiverperioden, har du igjen 52 uker med rett til sykepenger. For å være sikker på når det har gått 26 uker, kan du sjekke siste dato du fikk sykepenger for fra NAV. Dette finner du under Mine utbetalinger på nav.no. OBS: Siste dato du fikk utbetalt for, ikke siste dag det ble utbetalt - utbetalingene kommer jo på etterskudd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om du har gått i jobb i 26 uker uten å vært syk ut over arbeidsgiverperioden, har du igjen 52 uker med rett til sykepenger. For å være sikker på når det har gått 26 uker, kan du sjekke siste dato du fikk sykepenger for fra NAV. Dette finner du under Mine utbetalinger på nav.no. OBS: Siste dato du fikk utbetalt for, ikke siste dag det ble utbetalt - utbetalingene kommer jo på etterskudd.

Takk. Ja jeg ser utbetalingen fra sist sykmelding ble betalt 3 uker etter sykmeld ble avbrutt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...