AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Hei! Vi er et par som har vært sammen i 10 år. Vi betaler begge inn 11 000,- på en felles regningskonto (huslån, strøm, kommunale utgifter). På matkonto overfører vi 4000,- begge hver mnd. Jeg sitter med studielån og er ikke ferdig før kanskje typ 4 år. I tillegg har vi to biler. Bilen hans blir ikke brukt i nærheten så mye som min. Jeg bruker bilen min aktivt, til og fra jobb. Han har arbeidsbil til jobben. Er det urettferdig at vi da begge skal betale like summer inn på felles konto?? Hilsen j 28. Anonymkode: d126d...778
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Dere har vært sammen i 10 år. Anonymkode: ed5c5...b64 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Ja, hvis dere betaler for deres egne biler utenom felleskontoen. Hvis bilkostnader går fra felleskonto er det urettferdig for han siden han da betaler for din kjøring.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Vi har jo det? Felles konto til regninger og mat. Drivstoff forbruket er forskjellig og det betaler vi hver for oss.. Resterende bruker vi på det vi vil. Men ingen av oss sitter igjen med så mye hver mnd. Typ 2-3000,- hver.. Anonymkode: d126d...778
Gjest Dingeldangel Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Dette må dere snakke om sammen, og bli enig om. Folk har mange forskjellig løsninger, og anser forskjellige ting som rettferdig.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har jo det? Felles konto til regninger og mat. Drivstoff forbruket er forskjellig og det betaler vi hver for oss.. Resterende bruker vi på det vi vil. Men ingen av oss sitter igjen med så mye hver mnd. Typ 2-3000,- hver.. Anonymkode: d126d...778 Hvordan sitter du kun igjen med 2-3000 per måned, når dine faste utgifter inkl. mat er kun 15.000 per måned? Jobber du fullt? Anonymkode: 6ad17...e5e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 Nei hvorfor skulle det være urettferdig? Han skal vel ikke svi for at du har studielån og må bruke bilen til jobb? Anonymkode: 0bda7...bb4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 Hvordan? Jo… Jeg har utgifter utenom de felles. Det har jo alle. Drivstoff til kanskje 2500,-. Livsforsikring på typ 1000,-, mobilregning på ca 1600,-. Og studielånet betaler jeg rundt 2700,-. Anonymkode: d126d...778
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi har jo det? Felles konto til regninger og mat. Drivstoff forbruket er forskjellig og det betaler vi hver for oss.. Resterende bruker vi på det vi vil. Men ingen av oss sitter igjen med så mye hver mnd. Typ 2-3000,- hver.. Anonymkode: d126d...778 Mener du dette er felles økonomi? Dersom dere hadde hatt felles økonomi så hadde dere ikke hatt 2-3000,- igjen hver, men heller 4000-6000,- igjen sammen. Anonymkode: ed5c5...b64 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Dere har vært sammen i 10 år. Anonymkode: ed5c5...b64 Hvorfor skal folk ha felles økonomi? Det vanligste i min omgangskrets er en modell som ts har, sammen om bo og barn, og seperat til sparing og hobbyer. Anonymkode: a7c32...5c5 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi har jo det? Felles konto til regninger og mat. Drivstoff forbruket er forskjellig og det betaler vi hver for oss.. Resterende bruker vi på det vi vil. Men ingen av oss sitter igjen med så mye hver mnd. Typ 2-3000,- hver.. Anonymkode: d126d...778 Hvordan mener du dere skulle delt dette bedre da? At han skulle betalt mer å sitte igjen med 500,- mens du fikk sitte igjen med 5000? Jeg ser ikke noe feil i at dere deler utgifter så dere sitter igjen med like mye etter de faste utgiftene... Hvordan er det urettferdig? Fordi du har høyere utgifter på ditt personlige lån? Fordi du bruker din bil mer, og betaler for ditt bilforbruk? Skulle han sittet igjen med mindre enn deg, for å dekke inn dine utgifter? Eller er poenget ditt at du burde betale mer, sånn at han sitter igjen med mer? Har du dårlig samvittighet for å ha høyere utgifter enn han? Anonymkode: 65621...f38 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Du bruker 20.000 på mobil i året og betaler ned studielånet mye raskere enn du må. Du kan endre det til langt mindre per måned-over flere år. Anonymkode: 6ad17...e5e 2
spinnwild Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Det er jo ikke urettferdig når dette er noe dere er blitt enige om. Men du mener nå at dette er urettferdig, så da må du ta det opp med partneren din. Dere kan jo gjøre det mye mer komplisert hvis du vil. med prosentvis innbetaling iht inntekt. Matkonto må sjekkes opp mot kvitteringer og hva hvem har spist (han spiser sikkert mer enn deg også). Men studielånet er ditt, og du kjører din egen bil. Du sier også at dere sitter igjen med like lite hver måned. Du mener han bør sitte igjen med mer? Ut fra at han har mindre utgifter, eller har han mer inntekt enn deg også? Er du sjalu over at han har mer å bruke på sine egne ting? 2-3 tusen til gode etter både felles og egen bruk hver måned er heller ikke dårlig, om jeg får si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå