Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et boliglån jeg ikke får gjort noe med pga eks men lurer på kan jeg ha et lån til på bolig?  altså 2 lån på samme bolig ? eier boligen selv.

Anonymkode: d5304...251

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atte? Hva???

Anonymkode: 587e2...9d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har et boliglån jeg ikke får gjort noe med pga eks men lurer på kan jeg ha et lån til på bolig?  altså 2 lån på samme bolig ? eier boligen selv.

Du kan ikke belåne en bolig med mer enn 85% av dens markedsverdi. Dette sier lovverket. Det skal være minimum 15% fri egenkapital (ikke belånt) i boliger. Noen unntak gis, men det er som regel til svært høytlønte mennesker som uten noen tvil ville klart å betjene et 90-100% lån på en bolig (mener jeg å ha lest).

Hva mener du med to lån? Det høres rart ut. Mener du et lån i bank A, og et lån til i bank B, som tilsammen ikke blir mer enn 85%?

Skrevet

lån i samme bank men adskilt fra lån 1, null stress med belåningsgrad den er langt unna 85 for å si det sånn.

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan hende det er mulig, men det kommer an på hvor mye boligen er pantsatt for i det eksisterende lånet og om det er rom mer mer pant i forhold til boligens verdi. Hvis boligen er verd 5 mill, skal det ikke være mulig å pantsette den for 7 mill.

De eneste som kan gi deg riktig veiledning her, er nok banken.

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med at du ikke får gjort noe med lånet pga eksen, men at du eier boligen? Det gir jo ikke mening.

Anonymkode: 45e4c...dca

• Liker 2
Skrevet

Hva snakker du om?

Hvis eksen ikke bor der lengre og står oppført som eier, så må du selvfølgelig kjøpe ut eksen eller selge boligen! Kjøper du ut kan du ordne ett nytt lån. Du skal da ikke ha to lån, dette pga. sikkerhet i boligen.

Det blir feil, ellers kan teknisk sett eksen komme inn i din bolig og/eller selge sin andel via eiendomsmegler, selv om ingen andre enn deg trolig vil by på og kjøpe den andelen.

Anonymkode: d945e...831

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva mener du med at du ikke får gjort noe med lånet pga eksen, men at du eier boligen? Det gir jo ikke mening.

Anonymkode: 45e4c...dca

spiller det noen rolle egentlig? spørsmålet er kan jeg ha 2 lån på 1 bolig? kan ikke få gjort noe med lån 1 og eier 100 %

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva snakker du om?

Hvis eksen ikke bor der lengre og står oppført som eier, så må du selvfølgelig kjøpe ut eksen eller selge boligen! Kjøper du ut kan du ordne ett nytt lån. Du skal da ikke ha to lån, dette pga. sikkerhet i boligen.

Det blir feil, ellers kan teknisk sett eksen komme inn i din bolig og/eller selge sin andel via eiendomsmegler, selv om ingen andre enn deg trolig vil by på og kjøpe den andelen.

Anonymkode: d945e...831

Står ikke som eier og har aldri gjort det sier jo at jeg ikke får gjort noe med lån 1 og spørsmålet var egentlig ganske enkelt  kan jeg ha 2 lån på 1 bolig.  sikkerheten i boligen er det nok av og panten er nå langt høyere enn lånet så går det å bruke samme sikkerhet i lån 2 i samme bank?  panten er på 5, lånet på 2 og trenger 500 000 til

Skrevet

Hei.

Ja du kan ha flere lån på samme bolig. Det førtse lånet har første prioritet - 1. prio, det neste andre prioritet 2. prio og det tredje prioritet 3. prio osv. Så lenge du har ledig sikkerhet i boligen kan du låne. Men om långiver er villig til å gi deg lån vil selvfølgelig være opp til långiver.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet

spiller det noen rolle egentlig? spørsmålet er kan jeg ha 2 lån på 1 bolig? kan ikke få gjort noe med lån 1 og eier 100 %

Joda du kan ha 2 lån på bolig, men du kan ikke belåne huset med mer enn 85% av verdien. Vi har faktisk 3 lån på vår bolig. Husbanklån på egenkapitalen som vi ikke hadde, hovedlånet på huset, og i senere tid lånte vi for å kjøpe tomten som var festetomt tidligere. Så joda 3 lån går fint det også, men verdien må som sagt være høyere enn lånene til sammen.

Anonymkode: d8695...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Joda du kan ha 2 lån på bolig, men du kan ikke belåne huset med mer enn 85% av verdien. Vi har faktisk 3 lån på vår bolig. Husbanklån på egenkapitalen som vi ikke hadde, hovedlånet på huset, og i senere tid lånte vi for å kjøpe tomten som var festetomt tidligere. Så joda 3 lån går fint det også, men verdien må som sagt være høyere enn lånene til sammen.

Anonymkode: d8695...1a2

Oooog betjeningsevne

Anonymkode: 93447...069

Skrevet

Ja, det kan du. Du kan ha 4 og 5 lån med boligen som pant også, så lenge lånene til sammen ikke overstiger 85% av verdien på boligen. 

Anonymkode: 049a5...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oooog betjeningsevne

Anonymkode: 93447...069

Men det er ikke det TS spør om. TS spør om flere lån på boligen. Og det er helt mulig.

Anonymkode: 049a5...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er poenget med det da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...