AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Hei! Jeg og min samboer fikk for ett år siden ett barn som fikk to alvorlige diagnoser når h*n var 3 måneder gammel. H*n kommer mest sannsynlig til å kunne leve ett langt liv som alle andre men da med store hjerneskader og vansker (ukontrollerbar epilepsi). På grunn av dette så har vi begge pleiepenger og er hjemme. Etter diagnosen har hele verden som vi kjente den rast sammen. Og i tillegg så er forholdet vårt helt dødt og med mye konflikter siden vi er veldig forskjellige med mye meninger begge to. Vi krangler mye og det eskalerer for hver gang Vi har hatt sex bare en gang på over ett år.. han virker i tillegg så sint (deprimert?) og viser med hele seg at han ikke har noe til overs for meg lenger. Til og med når jeg f.eks er syk eller har migrene så blir han irritert siden han må gjøre mer hjemme med barnet vårt de dagene. Og vi begge tar det den andre sier i aller verste mening. Ingen kommunikasjon lenger med andre ord Jeg har sett tydelig veien dette har gått og tatt det opp med han siden jeg har ett lite håp om å kunne redde forholdet. Jeg foreslo familievernkontoret men det nekter han siden det ikke fungerte sist gang (i forrige forhold). Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Barnet vårt har såpass store hjelpebehov at det blir vanskelig å være alene om det, så tør ikke å gjøre det slutt heller... Ikke har jeg lappen så jeg kan kjøre til alle slags timeavtaler heller, så føler meg stuck. Vet ikke helt hva jeg egentlig vil med dette innlegget, men kanskje noen har noe tips? 💔 Anonymkode: 9fcc1...272 7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Har dere sett på hvilke muligheter dere har for å få BPA eller avlastning. Skal dere få BPA, så regner jeg med at en av dere må ut i jobb. Og er jo godt mulig det hadde hjulpet på forholdet hvis mannen din fikk jobbe igjen, og dere fikk mer avlastning i hjemmet. Så bør du ta førerkort, sånn så du ikke blir avhengig av mannen. Anonymkode: 1befb...d95 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere sett på hvilke muligheter dere har for å få BPA eller avlastning. Skal dere få BPA, så regner jeg med at en av dere må ut i jobb. Og er jo godt mulig det hadde hjulpet på forholdet hvis mannen din fikk jobbe igjen, og dere fikk mer avlastning i hjemmet. Så bør du ta førerkort, sånn så du ikke blir avhengig av mannen. Anonymkode: 1befb...d95 Har allerede søkt om avlastning, men det tar sin tid dessverre Mannen skal ut i jobb igjen om 4 uker 50 % så håper også at det skal hjelpe litt. Men har på følelsen at det ikke blir å gå uten at avlastning er i orden. Så krysser det jeg har for at søknaden om avlastning er i orden snart Førerkort skal tas, men han vil ikke lærekjøre med meg (sier han får litt panikk når han ikke kjører selv). Så holder på å spare opp til kjøretimer. Anonymkode: 9fcc1...272 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har allerede søkt om avlastning, men det tar sin tid dessverre Mannen skal ut i jobb igjen om 4 uker 50 % så håper også at det skal hjelpe litt. Men har på følelsen at det ikke blir å gå uten at avlastning er i orden. Så krysser det jeg har for at søknaden om avlastning er i orden snart Førerkort skal tas, men han vil ikke lærekjøre med meg (sier han får litt panikk når han ikke kjører selv). Så holder på å spare opp til kjøretimer. Anonymkode: 9fcc1...272 En kjøretime er 7-800 kr. Du klarer vel en slik i uka? Da vil det bli lettere å øvelseskjøre også. Og du trenger ikke spare opp så stor sum. Ellers er det en ide å ta opp et lån for å få tatt lappen. Med lappen vil du og dere stå mye friere, også slik at dere begge kan jobbe litt for å bruke hodet på noe annet. Anonymkode: a6af9...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Er dere i kontakt med kommunens barnekoordinator. Om ikke: Ta kontakt på mandag Eks fra en kommune: https://www.alta.kommune.no/barnekoordinator.588323.no.html Anonymkode: 4261f...ad8
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Når mannen oppfører seg sånn må dere ta et valg. Parterapi der han faktisk er villig å jobbe for forholdet eller avslutte. En venninne av meg gikk igjennom det samme, bare de hadde 1 funksjonsfrisk barn og et med alvorlig diagnose. Han taklet det rett og slett ikke. Det er kritisk å ha lappen med sykt barn. Så det er noe du bør prioritere. Du kan også søke TT kort. Da har du 150 fritidsreiser til 36 kr for taxi til aktiviteter eller nødssituasjoner, ble som er en fordel. Ledsagerbevis gir deg gratis transport når barnet er med på de fleste offentlige transportmidler og type museum etc. Har søkt hjelpestønader? Det er raskt noen tusen ekstra i mnd pluss om dere forsikret barna ved fødsel vil det også slå ut med diagnoser og hjelpestønader. Gå til Løvemammaer på Facebook. Der vil du også få gode råd og støtte.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Begynne med å prøve å få tatt lappen for en fremtid med mer frihet og uavhengighet. En kjøretime i uka er kanskje overkommelig? Deretter må nok avlastning på banen dersom dere ikke har det. Det er veldig lurt å starte så tidlig som mulig for at dere ikke skal gå helt i grøfta og for at barnet skal bli vant med at er sånn det er. Da får også du og far mulighet til kvalitetstid bare dere to. Det er jo en fullstendig livskrise dere går gjennom nå og det er ikke rart om depresjonen kommer snikende når livet ikke blir sånn som man ser for seg. Jeg tror absolutt dere burde fått snakket med en psykolog sammen eller hver for dere. Jeg ser i min jobb med psykisk utviklingshemmede så er det de som har vært jevlig på avlastning og som flytter hjemmefra ca samtidig som jevnaldrende som greier seg best. De som blir boende hjemme hos mor og far hele livet sliter mer og blir mindre selvstendige. I tillegg ser jeg at de som greier å benytte seg av all den hjelp de kan få også oftere greier å holde sammen. Anonymkode: f8a84...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå