Klossmajor Skrevet 8. februar 2023 #41 Skrevet 8. februar 2023 Ramona1970 skrev (2 minutter siden): Stemmer, man kjenner ikke til noe angrep på mennesker, heller ikke annen hval eller delfiner vil ha oss som mat. Men de er veldig nysgjerrige og interessert i oss av en eller annen grunn: De er intelligente og lekne dyr. Kanskje vi pirrer interessen deres fordi vi mennesker selv finner på så mye rart. Angående angrep på mennesker, så er det en gruppe spekkhoggere som de siste par årene har gått til angrep på båter utenfor Portugal og Spania, uten at man vet hvorfor. Så det på spansk TV i fjor.
Pipaluk Skrevet 8. februar 2023 Forfatter #42 Skrevet 8. februar 2023 Klossmajor skrev (På 5.2.2023 den 12.02): Heldigvis står ikke vi mennesker på menyen til spekkhoggerne. Det hjelper ikke så mye det, hvis de forveksler deg med en sel.
Gjest Ramona1970 Skrevet 8. februar 2023 #43 Skrevet 8. februar 2023 Pipaluk skrev (18 minutter siden): Det hjelper ikke så mye det, hvis de forveksler deg med en sel. Det finnes ingen bekreftede angrep på mennesker av spekkhoggere. Ikke av delfiner eller hval heller, bortsett fra at delfiner kan dytte borti en temmelig hardt og visstnok har brukket ribben på folk på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #44 Skrevet 8. februar 2023 Hai streifer alltid tankene mine når jeg bader, både i Norge og utlandet. Kan takke "Haisommer" for det, så den lenge før jeg oppnådd aldergrensen. Anonymkode: d0004...24f 1 1
Klossmajor Skrevet 8. februar 2023 #45 Skrevet 8. februar 2023 Pipaluk skrev (15 minutter siden): Det hjelper ikke så mye det, hvis de forveksler deg med en sel. Det har ikke skjedd enda da. Eller så har bare ingen overlevd for å kunne fortelle om det. Kan det være at sonaren deres gjør dem i stand til å enkelt skille mennesker fra sel, mens haier ikke har like lett for det? 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #46 Skrevet 8. februar 2023 Ramona1970 skrev (23 minutter siden): Det finnes ingen bekreftede angrep på mennesker av spekkhoggere. Ikke av delfiner eller hval heller, bortsett fra at delfiner kan dytte borti en temmelig hardt og visstnok har brukket ribben på folk på denne måten. Jo. I fangenskap. Anonymkode: 1fbdc...762
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #47 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hai streifer alltid tankene mine når jeg bader, både i Norge og utlandet. Kan takke "Haisommer" for det, så den lenge før jeg oppnådd aldergrensen. Anonymkode: d0004...24f Samme her. Så filmene i smug sammen med storebror da jeg var 8-9 år, og har fått fullstendig skrekk for hai😱 Bader aldri på dypt vann. Anonymkode: 06375...67f
Gjest Ramona1970 Skrevet 8. februar 2023 #48 Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jo. I fangenskap. Anonymkode: 1fbdc...762 Jeg vet, men det er med god grunn, en grunn som ingen tilfeldig bader i havet gir dem.
Gjest Ramona1970 Skrevet 8. februar 2023 #49 Skrevet 8. februar 2023 Klossmajor skrev (47 minutter siden): Det har ikke skjedd enda da. Eller så har bare ingen overlevd for å kunne fortelle om det. Kan det være at sonaren deres gjør dem i stand til å enkelt skille mennesker fra sel, mens haier ikke har like lett for det? De spiser bare ikke mennesker, det er ikke på menyen deres. Delfiner redder også mennesker fra hai av en eller annen grunn. Virker som de liker oss.
Klossmajor Skrevet 8. februar 2023 #50 Skrevet 8. februar 2023 Ramona1970 skrev (40 minutter siden): De spiser bare ikke mennesker, det er ikke på menyen deres. Delfiner redder også mennesker fra hai av en eller annen grunn. Virker som de liker oss. Jeg vet det. Men det forklarer ikke hvorfor mennesker tilsynelatende ikke har opplevd å bli forvekslet med sel av spekkhoggere. Forveksling med sel har blitt gitt som forklaring/teori for angrep på mennesker av haier.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #51 Skrevet 9. februar 2023 Klossmajor skrev (8 timer siden): Jeg vet det. Men det forklarer ikke hvorfor mennesker tilsynelatende ikke har opplevd å bli forvekslet med sel av spekkhoggere. Forveksling med sel har blitt gitt som forklaring/teori for angrep på mennesker av haier. Spekkhoggere er intelligente pattedyr. Haier er bruskfisker, en primitiv form for fisk. Anonymkode: 0f735...4df 3
Klossmajor Skrevet 9. februar 2023 #52 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Spekkhoggere er intelligente pattedyr. Haier er bruskfisker, en primitiv form for fisk. Anonymkode: 0f735...4df Klar over det. Selv om spekkhoggere er intelligente dyr, er ikke det nødvendigvis forklarende for hvorfor det tilsynelatende ikke har skjedd at spekkhoggere har forvekslet mennesker med sel. Det hender jo at mennesker blir skutt av jegere som tar feil av mennesker og viltet de jakter etter. Dick Cheney var vel involvert i en sånn episode for en del år siden.
Entern Skrevet 9. februar 2023 #53 Skrevet 9. februar 2023 Pipaluk skrev (På 4.2.2023 den 21.48): Fordi du blir redd? Eller emosjonelt berørt? Jeg blir kvalm om jeg ser en orm i skogen. Det er noe kvalmt over måten den beveger seg på, uten armer og bein. Det sitter i genene våre å frykte og hate slanger. En arv fra når vi var små og hårete og bodde i trær.
Entern Skrevet 9. februar 2023 #54 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Spekkhoggere er intelligente pattedyr. Haier er bruskfisker, en primitiv form for fisk. Anonymkode: 0f735...4df Jepp, det er ganske ekstrem forskjell i intelligens på de to. Hvaler (inkludert delfiner, spekkhoggeren er vel så vidt jeg vet en diger delfin) er generelt veldig intelligente. Hai er veldig, veldig primitive fisker. De er så primitive at de må være i konstant bevegelse for ikke å synke, bl.a.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #55 Skrevet 9. februar 2023 Det er også ting man kan gjøre for å redusere risikoen for angrep dersom man er i områder man vet det har vært angrep tidligere. Man bør f.eks ikke svømme tidlig på morgenen eller om kvelden, surfere (eller andre med våtdrakt) er gjerne mer utsatt fordi de ligner mer på seler, og ikke svømme i grumsete vann. Og selvsagt ikke svømme dersom det advares om at det er sett hai i området (merkelig hva folk likevel gjør..). Har ikke akkurat lyst å støte på en hai, men i Australia var jeg f.eks mer redd for å bli brent av veldig giftige maneter. Og som andre sier, det er nok heller farligere å være på land en god del plasser, så jeg ville nok ikke latt det hindre meg fra å reise steder. Anonymkode: 31332...df8 1
caroprins Skrevet 9. februar 2023 #56 Skrevet 9. februar 2023 Jeg bader ikke i sjøen hverken her hjemme eller i utlandet. Er redd for både hai, sjøslanger (Thailand), krabber, sjøpinnsvin, farlige maneter, sterke understrømmer og bølger . Så som den forsiktige damen jeg er så holder jeg meg til bassengene på hotellet så sant det ser rent og velstelt ut. Det har fungert bra hittil. 🙂 1
Kjetil E Skrevet 9. februar 2023 #57 Skrevet 9. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 18.31): Veps, deretter kuer, er vel de dyrene som dreper flest mennesker i verden i løpet av et år. Så ville kommet meg til "utlandet" så fort som mulig i stedet for å bli i Norge som har mengder av disse dyrene. Anonymkode: 6c064...e99 Jeg vil vel tippe mygg er det dyret som dreper flest mennesker i året. Men ellers enig.
Majer Skrevet 9. februar 2023 #58 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er ikke redd, men i aktuelle land tar jeg naturligvis og trår vannet ved jevne mellomrom sånn at jeg ikke ligner på en sel. Bare å ta fornuftige forhåndsregler så trenger du knapt å tenke på det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2023 #59 Skrevet 9. februar 2023 Absolutt ikke redd hai. Holder meg unna vannet når det settes opp rødt flagg. Anonymkode: f56be...105
Gjest Ramona1970 Skrevet 9. februar 2023 #60 Skrevet 9. februar 2023 Jeg fant forresten et tips under en youtube-video på hvordan man kommer seg bort fra hai om man skulle være uheldig å støte på dem på grunt vann. Det var en som hadde vokst opp i Australia og badet mye der som opplevde å bli "bumpet" borti av en stor oksehai. Han hadde akkurat sett Haisommer på den tiden og husket at noen hadde svømt langs bunnen for å komme unna en hai. Så han dykket ned og svømte helt nær bunnen til han kom inn på land. Jeg spurte han hvorfor han trodde haien lot han i fred da. Da sa han at når vi ligger og spreller i vannflata ser vi antagelig mer ut som et bytte for haien da den ser at vi ikke kan se den, og vi ser hjelpeløse ut, mens når vi svømmer under vann ser vi friskere ut og som noen som kan slå tilbake. Det var også litt grumsete i vannet, så det var dårligere sikt lengre ned der han var. Så bare et tips altså, i tilfelle. Kanskje det funker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå