Pipaluk Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Jeg vet at sjansen er nada og niks for at jeg skal bli drept av hai utlandet. Ikke driver jeg med surfing heller, svømmer heller ikke langt fra land. Likevel så kommer den ekle følelsen over meg hvis jeg vet at det har vært hai en eller annen gang i området. Det har vært tilfeller av hvithai i middelhavet. Det blir det ikke snakket så mye om, for å unngå at turistene svikter. Noen stygge haiangrep med dødelig utfall har det vært i Rødehavet. ( Sharm El Shark). Nå leste jeg om en seksten år gammel jente som hadde blitt drept av hai i en elv i Perth, da hun hoppet ut av båten for å svømme med noen delfiner. Har dere hai i tankene når dere planlegger destinasjonssteder? 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Nei det har jeg aldri tenkt på. Men jeg er generelt forsiktig når jeg bader på nye steder, og særlig om det er dypt. Det tar en stund før jeg blir komfortabel med vannet der, og altså særlig om man ikke kan se bunnen, og det er uansett om jeg bader i et ferskvann i Norge eller i Middelhavet. Jeg tenker at haiangrep er så utrolig sjeldent at det skal jammen noe til å være akkurat den som blir angrepet uansett. Akkurat som å være redd bjørn når man går tur i skogen i Norge, å bli angrepet er så sjeldent at man nesten er heldig om man får oppleve det. Anonymkode: d1207...e2e
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Ja, jeg er ganske redd for hai. Sikkert tåpelig men hadde jeg vært i Australia eller andre steder hvor det har vært haiangrep og de må ha nett i vannet, så hadde jeg blitt meget skeptisk. 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Pipaluk skrev (30 minutter siden): Jeg vet at sjansen er nada og niks for at jeg skal bli drept av hai utlandet. Ikke driver jeg med surfing heller, svømmer heller ikke langt fra land. Likevel så kommer den ekle følelsen over meg hvis jeg vet at det har vært hai en eller annen gang i området. Det har vært tilfeller av hvithai i middelhavet. Det blir det ikke snakket så mye om, for å unngå at turistene svikter. Noen stygge haiangrep med dødelig utfall har det vært i Rødehavet. ( Sharm El Shark). Nå leste jeg om en seksten år gammel jente som hadde blitt drept av hai i en elv i Perth, da hun hoppet ut av båten for å svømme med noen delfiner. Har dere hai i tankene når dere planlegger destinasjonssteder? Det har ikke bare vært hvithai i Middelhavet. Forskere sier at de ikke blir overrasket hvis de allerede befinner seg i norske farvann ( pga global oppvarming), men at den enda ikke er observert her(heldigvis) 1 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Personlig er jeg nok mer bekymret for å treffe på en hissig bolighai på airBnB enn en skarptannet skapning i de områende i Utland jeg har reist i, men det kommer vel litt an på hvor man befinner seg vil jeg tro 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Veps, deretter kuer, er vel de dyrene som dreper flest mennesker i verden i løpet av et år. Så ville kommet meg til "utlandet" så fort som mulig i stedet for å bli i Norge som har mengder av disse dyrene. Anonymkode: 6c064...e99 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Tvillingsjel skrev (17 minutter siden): Det har ikke bare vært hvithai i Middelhavet. Forskere sier at de ikke blir overrasket hvis de allerede befinner seg i norske farvann ( pga global oppvarming), men at den enda ikke er observert her(heldigvis) Som jeg sier, sjeldent, veldig sjeldent. Faktisk er det mye farligere å gå rundt på land i utlandet, eller Norge også for den del. Jeg gikk en tur langs sjøen ved det hotellet vi bodde på, på Mauritius. Tenkte ikke over at jeg tidvis gikk alene, da det ikke var så mange som gikk tur akkurat da. Plutselig sprang det en mann ned på stranda, antagelig fra en bil som stod parkert lenger oppe, og tok tak i meg. Akkurat da dukket det et par opp et stykke borte, så han slapp meg og sprang opp til veien igjen. Så en eneste uaktsom handling på land er nok mye, mye farligere enn å bade. Særlig på Mauritius som skal være helt trygt for hai da. Hadde også en dårlig erfaring ved Sognefjorden som er 1000 meter dyp på det dypeste, og der det går historier om at dykkere har sett ganske store fisker, og det har blitt fanget en type hai. Jeg har badet utallige ganger der, men eneste gangen jeg har vært redd var når en enslig veiarbeider antastet meg fordi jeg idiotisk nok badet alene. Og en gang til også. Jeg badet på en øy i Oslofjorden, alene igjen, og noen meter unna den verste trengselen. Da var det en inni buskene der som så sitt snitt til å blotte seg for meg. Nei....gi meg alle haiene og havene, menneskene er mye farligere og eklere. Anonymkode: d1207...e2e 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 Tenkte mye på det når jeg var på backpacking i Austraila, men turte å dra på snorkling ute på revet allikevel 😛 Anonymkode: 6713e...2de 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 Mener du Sharm El Sheikh? Det er ikke SÅ mye hai der at stedet heter shark, altså. Anonymkode: a951c...76f 6
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Veps, deretter kuer, er vel de dyrene som dreper flest mennesker i verden i løpet av et år. Så ville kommet meg til "utlandet" så fort som mulig i stedet for å bli i Norge som har mengder av disse dyrene. Anonymkode: 6c064...e99 Hææ? Da må det vel være pga allergi? 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 Og nå står det nettopp i nyhetene at en jente ble drept av hai i Australia. Mens hun badet i en elv. Anonymkode: 54636...3d9 1
AnonymBruker 42 Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 Jeg er "redd" for hvithai i Oslofjorden, t.o.m jeg... 😅 Men nei - jeg har ikke det i tankene mtp. reisedestinasjoner. 1
Pipaluk Skrevet 4. februar 2023 Forfatter #13 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og nå står det nettopp i nyhetene at en jente ble drept av hai i Australia. Mens hun badet i en elv. Anonymkode: 54636...3d9 Står det noen sted hvor langt opp i elven det var? Swan river er lang.
AnonymBruker 42 Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Pipaluk skrev (Akkurat nå): Står det noen sted hvor langt opp i elven det var? Swan river er lang. Nå har ikke jeg lest noen om denne saken selv, men det er vel snakk om en "oksehai", og de kan komme seg laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt, altså... Type 1000K 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veps, deretter kuer, er vel de dyrene som dreper flest mennesker i verden i løpet av et år. Så ville kommet meg til "utlandet" så fort som mulig i stedet for å bli i Norge som har mengder av disse dyrene. Anonymkode: 6c064...e99 Og mygg (malaria). Anonymkode: a48b7...558
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Er jo hai og spekkhoggere i Norge også da. Anonymkode: f29f0...3e1
AnonymBruker 42 Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er jo hai og spekkhoggere i Norge også da. Anonymkode: f29f0...3e1 Men ikke hvithaier.... Enn så lenge... 🙏
TheHairyToothfairy Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 Med min flaks så kan jeg garantere at jeg møter en hai aller første gang jeg sitter på en strand i syden 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Skrevet 4. februar 2023 Tvillingsjel skrev (1 time siden): Hææ? Da må det vel være pga allergi? Kuer kan klemme deg i hjel, tråkke deg i hjel og stange deg i hjel. Men dette er jo fordi mennesker har nærkontakt med dem i flere timer hver dag, om de driver gård med kuer. Om mange drev og dykket med haier daglig, så ville vel haier kommet lengre opp på statistikken, men det er jo et sjeldnere yrke. Jeg har hatt mye nærkontakt med en av de "farligste" dyrene statistisk sett - hester. Mye farligere enn hai, særlig om man ikke kan noe og ikke tenker seg om. Men gikk nå bra det også... Jeg tror denne paniske frykten for dyr kommer av at man ikke kjenner dyrene. Det man ikke kjenner, frykter man. Jeg har vokst opp med dyr og har interesse for alle dyr. Folk er redd elg når de går på tur, og rådyr. Det er utrolig, klarer ikke sette meg inn i denne angsten. Anonymkode: d1207...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 Er ikke lenge til vi får observasjoner av hvithai i Norge, tipper innen 5 år, grunnet økende temperatur i havet. Det har jo vært observasjoner flere steder på kontinentet. Vi har joogså spekkhogger. Mao. litt hipp som happ hvor en bader. Anonymkode: 660d8...97d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå