Gå til innhold

Problemer med Instagram-konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en relativt liten Instagram-konto (ca 70 følgere og følger omtrent samme antall selv). Har kun folk jeg kjenner godt på Instagram og har de samme folkene som Facebook-venner. Har en del flere venner på Facebook og poster mest på Facebook. På Instagram poster jeg 1-3 innlegg pr år. Har Instagram primært for å følge folk jeg kjenner og da særlig nær slekt som bruker Instagram mer enn  Facebook. Jeg er en godt voksen dame som gjør mitt ytterste for å følge god nettetikette, og meg bekjent har jeg aldri gjort noe som strider mot regelverket verken på Instagram eller Facebook. Jeg har innimellom tittet innom profilen til folk jeg kjente før, men ikke har hatt kontakt med på mange år og derfor ikke følger på IG, men disse har åpne profiler med mange hundretalls og tusentalls følgere, så har ikke tenkt det har vært noe galt i en sjelden gang å titte innom profilen deres. Hvis det står om en kjent person i media og det i samme sak linkes til IG-profilen deres har jeg tittet innom profilen, men følger ingen "kjendiser" eller influencere. Hva gjelder likerklikk på IG så liker jeg kun innlegg de jeg følger poster. Jeg er ikke politisk aktiv og har ingen støtende meninger og poster heller aldri noe i kommentarfelt på Internett. Så jeg er en ordentlig og redelig person i så måte. Har privat IG-profil, men likevel får jeg hver måned mange følgeforespørsler fra utenlandske menn, spesielt amerikanske. Siden jeg ikke har kjennskap til noen av disse sletter jeg alltid forespørslene deres, og de som virker spesielt mistenksomme blokkerer jeg.

Saken er at jeg for 8 dager siden logget meg inn på IG. Så da at en dame jeg er FB-venn med har fått profil på IG (vi har en god tone oss imellom). Jeg sender derfor en følgeforespørsel. Får da beskjed om at Instagram begrenser aktiviteter for å beskytte fellesskapet og beskjed om å prøve igjen senere. Ser at en butikk jeg kjenner godt har IG-profil og sender følgeforespørsel her også. Igjen samme beskjed om at Instagram begrenser aktiviteter for å beskytte fellesskapet og beskjed om å prøve igjen senere. Jeg går inn på IG 4 dager senere, prøver igjen å sende følgeforespørsel til samme damen, samme butikk + i tillegg en tidligere kollega. Enda en gang samme beskjed fra IG om at Instagram begrenser aktiviteter for å beskytte og beskjed om å prøve igjen senere. Denne gangen tar jeg kontakt med hjelpesenteret til Instagram og spør hva som skjer, om dette gjelder alle eller om jeg er mistenkt for å ha brutt regelverket til Instagram. Ber om tilbakemelding. Har ikke fått svar på denne henvendelsen.

For 2 dager siden logget jeg på nytt inn på IG-profilen min. Fikk ved innlogging beskjed om å oppgi fødselsdatoen min (aldri hendt før). Det var en lang begrunnelse for dette, men husker spesielt at det ble nevnt at Instagram måtte be om fødselsdatoen for å kontrollere at det ikke var barn som utga seg for å være voksne som opprettet Instagram-profiler og at Instagram på denne måten ville beskytte fellesskapet og da spesielt barn. Jeg har et ganske tydelig profilbilde på IG, og selv om jeg har solbriller på kan ingen mistenke meg for å være barn utifra det bildet (jeg er altså en godt voksen dame). 

Det må nevnes at for 2 år siden fant jeg igjen en tidligere kollega på IG. Hun har et vanlig navn og ganske mange innlegg på IG, men få bilder av seg selv. Derfor satt jeg i 5 minutter og kikket litt på innleggene hennes på IG. Når jeg sitter der og ser på profilen hennes kommer plutselig IG inn med melding om at de må begrense aktiviteter for å beskytte fellesskapet.. Den gang hadde jeg i 2 dager ingen tilgang til å se noe som helst på IG-profilene til noen av følgerene mine.. Samme ekskollegaen ble like etterpå både følger på IG og FB-venn.

Jeg har hatt FB-profil flere år enn IG-profilen min. Jeg har en  god del flere FB-venner enn følgere på IG, men det er fordi de fleste jeg kjenner har FB og færre har IG. Alle som følger meg på IG er også FB-venner, og jeg kjenner alle sammen godt. Tror derfor det er ganske usannsynlig at noen følgere har rapportert meg for noe. Jeg har heller aldri noensinne opplevd tilsvarende tilbakemeldinger eller "utestengning" på Facebook, og jeg har delvis åpen FB-profil og poster mye mer på FB enn IG. Imidlertid har jeg valgt å ikke la IG kommunisere med FB-kontoen min, og jeg har ulike profilbilder på disse, men jeg er godt gjenkjennelig på begge profilbildene.

Er det noen som i senere tid har opplevd samme tilbakemeldinger fra Instagram om at de begrenser aktiviteter for å beskytte fellesskapet etc? Er det noen som har noen teorier om hvorfor dette skjer meg? Hva kan jeg eventuelt foreta meg her? Jeg har i utgangspunktet liten lyst til å slette en godt etablert IG-profil, men gjør det om jeg må.

Det virker for meg som om Instagram holder øye med profilen min.. Noen som vet på hvilke grunnlag de kan gjøre dette isåfall? Jeg har såvidt jeg vet aldri noensinne brutt med regelverket på verken Instagram eller Facebook, så hva slags grunnlag kan de ha for å holde kontoen min under oppsyn? Nå har jeg altså en Instagram-konto hvor jeg sjelden publiserer innlegg og sjelden følger nye kontoer og er kritisk til følgeforespørsler. I tillegg har jeg privat profil for å begrense utenlandske menn som sender forespørsler. Så det er liten aktivitet og få endringer på kontoen min de siste årene. Bruker altså IG primært til å følge de som følger meg og liker av og til innleggene til disse (liker aldri innlegg til folk/kontoer jeg ikke følger). 

Jeg ser altså ikke at jeg har gjort noe galt, slik at IG-fellesskapet trenger å beskyttes mot meg..🙃🙃 Eller er dette noe som flere har opplevd på IG i det siste?

Håper at folk kan svare på en ok måte her i tråden og er takknemlig for svar!

Anonymkode: a56a9...75d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...