Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2005 #1 Skrevet 21. desember 2005 Det ene øyet mitt er skikkelig irritert av et eller annet virker det som. når jeg la meg i går så bare rant det tårer konstant, og i dag våkna jeg med det rødt øye som fortsatt renner. kjennes ut som jeg har en linse feil vei på det eller noe. men har ikke brukt linser de siste dagene. det ser jo ikke ut som øyebetennelse iom at det er helt klare tårer som renner, men kan jo være det er på vei til å bli det? Noe annet det kan være?
siebaeo Skrevet 21. desember 2005 #2 Skrevet 21. desember 2005 Synes det høres ut som øyekatarr. Bestill legetime så du får salve så fort som mulig og slipper å ha det i jula. Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2005 #3 Skrevet 21. desember 2005 Hold deg langt unna linser, i hvertfall. Muligens kan det være forårsaket av mascara, men da hadde vel begge øynene vært angrepet.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2005 #4 Skrevet 21. desember 2005 Hold deg langt unna linser, i hvertfall. Muligens kan det være forårsaket av mascara, men da hadde vel begge øynene vært angrepet. ← ja, jeg har ikke brukt linser på flere dager fordi det har vært ekkelt å ha de på... byttet mascara i dag og kuttet ut kajal. føles litt bedre ut nå. er verst på kvelden og morgenen faktisk.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2005 #5 Skrevet 21. desember 2005 Mascara du har brukt under evt. øyebetennelser må kastes når du er blitt frisk igjen, ellers risikerer du å smitte deg selv på nytt.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2005 #6 Skrevet 21. desember 2005 Mascara du har brukt under evt. øyebetennelser må kastes når du er blitt frisk igjen, ellers risikerer du å smitte deg selv på nytt. ← blærk HVIS det er betennelse da... Nå virker det myye bedre. og det har ikke kommet noe sånn tjukk verk som jeg forbinder med øyebetennelse egentlig...
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #7 Skrevet 21. desember 2005 Det er to typer øyekatarr. Virus og bakterie relatert. Den ene gir tykke tårer, puss og røde øyne, den andre gir bare skikkelig rennende øyne. Vi har hatt flere i barnehagen med den siste sorten og har utrolig nok opplevd at legene ikke vil gi medisiner til dem.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2005 #8 Skrevet 21. desember 2005 Det er to typer øyekatarr. Virus og bakterie relatert. Den ene gir tykke tårer, puss og røde øyne, den andre gir bare skikkelig rennende øyne. Vi har hatt flere i barnehagen med den siste sorten og har utrolig nok opplevd at legene ikke vil gi medisiner til dem. ← Finnes det midler mot virusrelaterte infeksjoner, da? Jeg trodde nemlig ikke det.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2005 #9 Skrevet 21. desember 2005 Det er to typer øyekatarr. Virus og bakterie relatert. Den ene gir tykke tårer, puss og røde øyne, den andre gir bare skikkelig rennende øyne. Vi har hatt flere i barnehagen med den siste sorten og har utrolig nok opplevd at legene ikke vil gi medisiner til dem. ← ah, da er det kanskje det allikevel... Må komme seg til legen da.
Iceglow Skrevet 21. desember 2005 #10 Skrevet 21. desember 2005 Det er to typer øyekatarr. Virus og bakterie relatert. Den ene gir tykke tårer, puss og røde øyne, den andre gir bare skikkelig rennende øyne. Vi har hatt flere i barnehagen med den siste sorten og har utrolig nok opplevd at legene ikke vil gi medisiner til dem. ← Leste noe om det for en tid tilbake. Mener det var noe om at pga at det var ufarlig, gikk over an seg selv, og var lite plagsomt for barnet var enkelte leger restriktive med å skrive ut medisiner kun pga praktiske og estetiske årsaker. Aner ikke om det stemmer, men om jeg husker rett så sier jeg meg for en gangs skyld noenlunde enig med enkelte leger
Gjest Virvel Skrevet 21. desember 2005 #11 Skrevet 21. desember 2005 Finnes det midler mot virusrelaterte infeksjoner, da? Jeg trodde nemlig ikke det. ← Nope. Hvis dere noensinne treffer på en lege som vil gi dere antibiotika mot virusinfeksjoner, så gi vedkommende en på trynet. Og Iceglow har også helt rett, man skal helst være ganske restriktiv med bruk av antibiotika. Mye klarer kroppen å ordne opp i selv. Selv om Norge generelt er flinke på dette området, så har undersøkelser vist at barn får altfor mye antibiotika her i landet. Det er slett ikke bra. De har godt av å få trigget immunforsvaret sitt en gang i blant, dessuten bidrar uvettig antibiotikabruk til utvikling av resistens hos bakteriene.
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #12 Skrevet 21. desember 2005 Siden det har problemer med bare de ene øyet, så kan det være du har hatt en rift/sår på hornhinnen. Kan oppstå når f.eks mascarafibre kommer inn under kontaktlinsen. Det finnes betennelser som kun angriper ett øye, men siden du ikke har blitt verre, er det kanskje ikke noen betennelse. Har du en fast optiker ville jeg tatt en sjekk. Vedkommende kan se om du har rift evnt. arr på hornhinnen.
Gjest gjest1 Skrevet 21. desember 2005 #13 Skrevet 21. desember 2005 Leste noe om det for en tid tilbake. Mener det var noe om at pga at det var ufarlig, gikk over an seg selv, og var lite plagsomt for barnet var enkelte leger restriktive med å skrive ut medisiner kun pga praktiske og estetiske årsaker. Aner ikke om det stemmer, men om jeg husker rett så sier jeg meg for en gangs skyld noenlunde enig med enkelte leger ← Det stemmer nok, men det er pokker så smittsomt alikevel. I barnehagen har vi en restriksjon på at barnet må være hjemme til behandlingen er begynt. Men hvilke foreldre kan være hjemme i flere uker i påvente av at en øyekatarr går over av seg selv?
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2005 #14 Skrevet 21. desember 2005 Jepp, jeg vet godt det der med antibiotika... det var derfor jeg nekta å gå på antibiotikakur tidligere i vinter som legen ga meg fordi han TRODDE jeg hadde bihulebetennelse. Er forresten mye bedre nå, renner ikke lenger, bare irritert... har hatt øyekatarr før, og dette ligna ikke veldig på den jeg har hatt altså... hm.
Gjest Lilleulv Skrevet 23. desember 2005 #15 Skrevet 23. desember 2005 Vet de selger sånn øyebadevann på apoteket, er det saltvann tro? kan det hjelpe? Har ikke vært hos legen enda, synes det har blitt litt bedre. er bare litt rødt og "sensitivt" nå...
Iceglow Skrevet 23. desember 2005 #16 Skrevet 23. desember 2005 Kan hjelpe, men mest som forebyggende og som allergibehandling. Har du fått sjekket at det ikke er noe virkelig galt (rift i hornhinnen el)? Og når jeg er i farta, hvorfor skal barn med ufarlig sykdom holdes borte fra barnehagen? Jeg vet det er smittsomt, men er det virkelig så katastrofalt med øyekatarr at det skal bort medisineres pga praktiske hensyn? Jeg spør ikke for å være frekk, jeg er bare oppriktig nysgjerrig på om det er noen komplikasjoner knyttet til øyekatarr jeg ikke har hørt om
Gjest Lilleulv Skrevet 23. desember 2005 #17 Skrevet 23. desember 2005 Kan hjelpe, men mest som forebyggende og som allergibehandling. Har du fått sjekket at det ikke er noe virkelig galt (rift i hornhinnen el)? ← Nei, jeg har ikke det. fikk ikke time før jul... Gleder meg til å bytte fastlege ja men iom at det har blitt såpass mye bedre føler jeg det er noen slags reaksjon på enten sminke eller linser...
Iceglow Skrevet 23. desember 2005 #18 Skrevet 23. desember 2005 Rift på hornhinnen kan du kanskje få avkreftet på legevakten om du kommer til der. Men du har kuttet all sminke og linser nå? Bare tenker meg at spesielt linser kan være skummelt om det er noe mer enn en mer ufarlig øyebetennelse.
Gjest Lilleulv Skrevet 23. desember 2005 #19 Skrevet 23. desember 2005 Rift på hornhinnen kan du kanskje få avkreftet på legevakten om du kommer til der. Men du har kuttet all sminke og linser nå? Bare tenker meg at spesielt linser kan være skummelt om det er noe mer enn en mer ufarlig øyebetennelse. ← åh ok, bør vel få sjekka kanskje allikevel da. Men har kutta ut linser, kajal og bytta mascara...
Iceglow Skrevet 23. desember 2005 #20 Skrevet 23. desember 2005 Hadde vært greit å visst sikkert ja, tar 5 minutter om det er samme måte som de gjorde for ørten år siden (drypper noe gult i øyet, og ser grundig på det), så skulle tro de fikk skviset det inn et sted om du har tid til å sitte i kø. Håper det går over snart, uansett hva det nå er
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå