AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Hei! Har en nokså fersk piercing som jeg har fått beskjed om å ikke ta ut før om (per nå) minimum 4 uker. Jeg skal "plutselig" opereres om 15 dager 😅 Har lest litt på nett og etter det jeg forstår må man ta ut piercinger ved operasjon. Stemmer dette eller er det unntak? Skal operere i øret, det er nesepiercing det er snakk om. Har forundersøkelse på mandag, men greit å vite dersom noen har fått unntak om dette. Anonymkode: f3701...75c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Den må ut, det er bakterie bomber. Anonymkode: a0f9f...f16 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Ja, de må bort. Anonymkode: d5aa6...b52 1
Mt3 Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Du kan jo spørre på mandag. Det er jo en generel regel om at alt slikt må fjernes, men det avhenger jo mye av inngrepet du skal gjennom og hvilke innretninger de må bruke ( kommer den i veien for pustemaske, bruker de magnetisk utstyr..)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Den må bort ja. Jeg har operert kneet og kunne ikke ha på verken ringer, øredobber eller liknende. Anonymkode: 7c3fb...4b3 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Vil tro den må bort, ikke bare med tanke på bakterier, men hvis de skal brenne blodårer iløpet av operasjonen, som er veldig vanlig, kan du få brannskade der piercingen er. Sist jeg ble operert måtte de klippe av en ring jeg ikke klarte å få av selv, alt metall måtte av Anonymkode: f747f...61c 3
pia mater Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil tro den må bort, ikke bare med tanke på bakterier, men hvis de skal brenne blodårer iløpet av operasjonen, som er veldig vanlig, kan du få brannskade der piercingen er. Sist jeg ble operert måtte de klippe av en ring jeg ikke klarte å få av selv, alt metall måtte av Anonymkode: f747f...61c Dette! Du kan eventuelt spørre om du kan få noe for å holde hullet åpent, for eksempel en venflon. Plastkanylen i den kan du nok føre greit inn der piercingen sitter.
Gjest Warrior Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 (endret) Ja det må man. Endret 4. februar 2023 av Warrior
skjermvegg Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 Jeg opererte for 2 uker siden. Jeg måtte ikke fjerne, men skrev under at det var på eget ansvar at den ikke ble fjernet før operasjon. Ring sykehuset og forklar situasjonen, så ordner det seg nok
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 Spesielt at man er mer bekymret for å fjerne en piercing enn å få infeksjoner og komplikasjoner ved en operasjon. Sier noe om modenhetsnivået til disse. Anonymkode: 699a4...4b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 Den må bort. Under operasjoner brukes det strømførende kniv, dersom du har metall som piercinger i kroppen kan piercingen ta opp strømmen og gi brannskade. Hvis du får brannskade i nesen har du et mye større problem enn at piercingen er ute et par timer. Den kan for øvrig også komme i veien for tuben til anestesien eller dekningsmaterialet til operasjon, så du bør belage deg på å fjerne den. Sier som en over, det er noe med modenhetsnivå når det er viktigere å beholde en piercing enn å ivareta sikkerheten under operasjon ( og etterpå forsåvidt, for brannsåret trenger ikke vise med en gang, det kan komme innenfra). Eksempel på slik skade på bildet under Anonymkode: a476c...cda 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Herregud, TS spør jo bare, hun har ikke sagt at piercingen er viktigere enn operasjonen. Vi vet ingenting om modenhetsnivået. Hos oss kommer det an på inngrep. Hvis det bare er noe lite er det ikke så viktig, evt kan du få et plaster over for å bevare hygienen. Anonymkode: 57dc3...c81 2
_popcorn_ Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Ryddet for latterliggjøring. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #15 Skrevet 5. februar 2023 Ja, her må øredobber og ringer av ved narkosebehandling hos tannlegen. Også ved OPG røntgen tannlege. Anonymkode: 9ced4...6f2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 Da jeg skulle operere håndleddet måtte piercingen jeg hadde i leppa og navlepiercingen min ut. Anonymkode: ea198...2db
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 TS her. Har ikke sagt at jeg IKKE skal fjerne piercingen, jeg lurte på hva som er STANDARD PROSEDYRE da jeg er så heldig at jeg aldri har trengt å verken vært i narkose eller operere noe før. Skal selvfølgelig fjerne piercingen om jeg blir bedt om det, men dersom det fantes unntak i forhold til hvor store/små inngrepene er så ville jeg spørre legen om min operasjon defineres som stort/lite inngrep og om det er nødvendig. At enkelte ser seg nødt til å undre seg over "modenhetsnivået" mitt når jeg stiller et (tydeligvis?) dumt spørsmål får meg til å håpe at dere ikke sitter i stillinger hvor dere er nødt til å være pedagogiske eller generelt jobbe med andre mennesker. Jeg spør for å søke kunnskap/være forberedt på hva jeg blir nødt til å gjøre i forkant av operasjonen og hva jeg kan sjekke opp hos legen under forundersøkelsen i morgen. Anonymkode: f3701...75c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 Hadde de på KG sagt "neida, du trenger ikke det", hadde det overstyrt det som står i brevet? Sett dette er et gjentagende spm i flere Facebokgrupper å. Anonymkode: 9278f...5b6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Har ikke sagt at jeg IKKE skal fjerne piercingen, jeg lurte på hva som er STANDARD PROSEDYRE da jeg er så heldig at jeg aldri har trengt å verken vært i narkose eller operere noe før. Skal selvfølgelig fjerne piercingen om jeg blir bedt om det, men dersom det fantes unntak i forhold til hvor store/små inngrepene er så ville jeg spørre legen om min operasjon defineres som stort/lite inngrep og om det er nødvendig. At enkelte ser seg nødt til å undre seg over "modenhetsnivået" mitt når jeg stiller et (tydeligvis?) dumt spørsmål får meg til å håpe at dere ikke sitter i stillinger hvor dere er nødt til å være pedagogiske eller generelt jobbe med andre mennesker. Jeg spør for å søke kunnskap/være forberedt på hva jeg blir nødt til å gjøre i forkant av operasjonen og hva jeg kan sjekke opp hos legen under forundersøkelsen i morgen. Anonymkode: f3701...75c Lettere for meg å svare hvis du sier hva du skal operere. Da vi skiller litt på det også. Anonymkode: 86986...27e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå