Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Par med liten baby. Nettopp kjøpt og flyttet inn i en nybygd tomannsbolig, så og si alt av møbler og hvitevarer er nytt (lite vedlikeholdskostnader fremover). 85% belåningsgrad, 3.4 mill i boliglån. Samlet inntekt på 1.3 mill. Eier en 5 år gammel Skoda. Hvor mye burde vi ha i buffer?

Anonymkode: d1741...74f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ann på lånetypen du har, har du rammelån trenger du ikke buffer om du ikke har det så kommer du langt med rundt 50k

Anonymkode: 60128...942

• Liker 1
Skrevet

Vi har ca det samme i lån og inntekt. Har vel tilsammen rundt 120K i buffer. 

Anonymkode: 23a74...879

Skrevet

Er vel 2x månedslønn som er anbefalt vanligvis.

Selv om alt er nytt så kan en jo oppleve at alt brenner ned, og da er det ikke alle forsikringsselskaper som klarer å sende over forsikringspengene på flyvende flekken. Da kan det være kjekt med buffer. 

En kan jo også ta av den for å fylle innpå kredittkortet før en bestiller ferietur når turen bestilles og trekkes før feriepengene har kommet.

Skrevet

100 000,- 

Anonymkode: 32b1d...795

Skrevet

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

Sitat

Her er det viktig å huske på at en buffer ikke bare er for å dekke opp for ekstrautgifter men det er også en sikkerhet for uteblitt eller redusert inntekt.

Et rammelån er greit for store ekstrautgifter på for eksempel bolig og bil, men å ta opp lån for å betale lån og forbruk er ikke særlig fornuftig, og det er det man gjør hvis man bruker rammelån for å dekke opp for inntektstap.

Jeg har selv erfart at sykelønn fra NAV uteble i flere uker/måneder av ulike grunner, og er glad at jeg hadde buffer da, og slapp å ta av rammelånet.

Personlig har vi valgt å ha nok til å dekke alle faste og variable utgifter i 3 mnd.

Anonymkode: 00997...e61

• Liker 2
Skrevet

Ville hatt minst 100.000 kr eller nok til å dekke 6 mnd med helt nødvendige utgifter. 

Husk å sette av penger til vedlikehold allerede nå, det kommer jo etterhvert.

Anonymkode: 79db3...186

• Liker 3
Skrevet

Spørs vel også hvordan det er der du er ansatt.

Jeg har for eksempel ikke forskuttering av sykepenger eller fastlønn hos min arbeidsgiver. Ved sykemelding så risikerer man å gå lenge før nav får behandlet søknader og utbetalt sykepenger. Under pandemien ble vi permittert med 2 dagers varsel og fikk måtte vente lenge på utbetaling av dagpenger, nav kom riktignok på banen med en forskutteringsordning, men for mange ble det utbetalt et lavere beløp en man skulle få. I tillegg så fikk man jo redusert inntekten sin ganske mye i forhold til normal lønn. Det viste seg også at nav trakk for lite skatt på dagpenger, noe som resulterte for min del en baksmell på skatten på 10000,-.  Jeg er glad jeg hadde buffer så jeg ikke trengte stresse når dette skjedde. 

Det kan jo også være det skjer noe som resulterer i at du får sparken. Kjenner til et par tilfeller av dette, der det har endt i rettsak. I de tilfellene jeg vet om så har arbeidstager vunnet slik at til slutt har de ikke tapt noe på det, men samtidig har det vært tøft for de når de sto i det  og ikke hadde inntekt i en periode. 

Jeg har et par mnd i buffer samt noe sparer penger andre plasser som i fond slik at jeg kan i løpet av et par dager ha minst 100000,- tilgjengelig (BSU ekskludert). Jeg leier med alt av hvitevarer inkludert, og eier ikke bil. Det er noe med trygghetsfølelsen i å ha penger i bakhånd. 

Anonymkode: 3de37...355

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har alltid ca 150-200k som buffer, som vi bruker av og fyller på igjen. Resten går til indeksfond. 2 voksne og 2 barn.

Poenget er at den alltid skal ligge rundt der...tar man litt, fylles det på igjen ved neste lønn :) 

Anonymkode: 8254e...2d0

Skrevet

Har alltid tre månders lønn. Er alene, og i fast jobb.

• Nyttig 1
Skrevet

Sum er vanskelig å si så mye om uten å kjenne til dere som mennesker og deres pengeforvaltning.

Jeg har høy buffer, men vet at jeg taper penger på det. Kunne hatt bedre avkastning, men jeg synes tryggheten er verdt det. Vi har 200 000 kroner i buffer, og vi bruker det kun som buffer og ikke som en konto som brukes til ferier og innkjøp. Hatt bufferkontoen i over 10 år og har aldri brukt penger derfra.

Så kommer det helt an på hvordan sykepenger foregår fra deres arbeidsgiver, hvor gode forsikringer dere har, hvor billig dere kan leve ved behov, hvordan jobbmarkedet deres er hvis dere skulle mistet jobb osv. 

2x-3x inntekt sikkert et greit utgangspunkt, men derfor det finnes muligheter for rammelån eller andre raske penger med gode vilkår, så er det nok lurere med mindre for å få bedre avkastning.

• Liker 1
Skrevet

Alle på KG er tydeligvis rike... 100.000 - 200.000 i buffer! 

Har 200 kroner jeg. 

Anonymkode: c1645...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har 200 kroner jeg. 

MAN blir rik om man sparer over tid. 

Anonymkode: bc768...521

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 13.17):

Kommer ann på lånetypen du har, har du rammelån trenger du ikke buffer om du ikke har det så kommer du langt med rundt 50k

Anonymkode: 60128...942

Selvfølgelig er det ikke rammelån 😅

Anonymkode: 8a823...47a

• Liker 1
Skrevet

Som noen har skrevet før, så er det vanlig å anbefale 3mnd med buffer. Jeg synes dog det er ofte misforstått, fordi folk reduserer anbefalingen til 3mnd med lønn. Det er ikke så lett. Når du mister din inntekt, så kan du samtidig redusere utgifter, f.eks. kan du utsette sparing, redusere forbruk, forbruke ressurser du har hjemme i skapet først, kjøre mindre bil og i noen tilfeller få avdragsfrihet på lån. 

Jeg synes at en buffer bør dekke alt av det grunnleggende i livet i 3mnd uten å måtte ha inntekt. En buffer bør også tåle litt større utgifter som en ikke nødvendigvis forventer i dag. Går kjøleskapet i stykker samtidig som bilen røyker og inntekten bortfaller så bør en buffer ta støtet.

Det er derfor svært individuelt hva TS bør ha i buffer. Men dette kan TS regne ut ved å se på sitt eget budsjett. Hva kan de velge bort i budsjettet deres? Hva må dere ha for å kunne sove om natten? Hvor mye tid tror du dere trenger for å fikse på en situasjon med 100% inntektstap der NAV ikke kan stille opp?

Når alt dette er sagt så er en buffer ikke bare penger på konto. Stikkord beredskapslager. Det er nok ikke å ta det svart hvitt men det kan f.eks. være en grei buffer å ha en 5kg rispose og litt hermetikk (liksom det du synes nyttig) stående hjemme for å klare seg i hvert fall umiddelbart i øyeblikket.

Håper det var nyttig innspill.

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det ikke rammelån 😅

Anonymkode: 8a823...47a

Hvorfor er det en selvfølge? Vi har 6 mill i lån og har likevel rammelån 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: f0d0d...d50

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Har 200 kroner jeg. 

At du ikke har økonomisk sans er ikke KvinneGuidens feil.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har 200 kroner jeg. 

Summen på buffer er høy siden lønnen er relativt høy. 

Når jeg og samboeren min var studenter og kun levde på lån og stipend var selvsagt bufferen lavere. Husker ikke summen, men var snakk om 20 000 - 30 000 kroner. Det tok vi hovedsakelig fra august og januarstipendet.

Etterhvert som vi fikk jobber, økte inntekter og utgifter har den økt. I tillegg har vi også økt risiko for økte utgifter med hund, hus osv. Da er det godt å ha tryggheten av at vi trygt kan miste jobben, bli syke, eller hva enn som kan skje. Derfor lever vi veldig sparsommelig frem til buffer er på plass.

Vi anser ikke det som en luksus, men som den viktigste bestandelen av vår økonomi. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har 200 kroner jeg. 

Så lavt var jeg ikke som student en gang. Da er man jo veldig dårlig stilt om det skjer noe med tennene, man må flytte, eller annet. 

Og jeg kan virkelig, virkelig, love deg at jeg ikke var rik den gang. Jeg levde på lån og stipend. Men bufferen, den rørte jeg ikke med mindre det var høyst nødvendig. 

Så har jo selvfølgelig bufferen økt med de økonomiske forpliktelsene jeg har. Den er nå høy nok til å dekke uforutsette ting med bolig, bil, helse, kjæledyr, og annet. Noe annet er uforsvarlig, og da lever man over evne. 

Anonymkode: 542cd...700

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har 200 kroner jeg. 

Og hvor gammel er du? 
Eier du bolig? 
Greit betalt jobb?
Samboer/ektefelle du deler utgiftene med? 

Jeg sparer ikke veldig hardt, men har ikke hatt noe problem med å sette av 3-5000 til sparing pr måned. 
Har helt gjennomsnittlig inntekt, og bor rett utenfor Oslo. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...