AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 Jeg har plutselig fått matallergi, eller kanskje det bare kalles intoleranse. Det er ikke alvorlig, men jeg får såpass vondt i halsen av enkelte nøtter at jeg ikke kan spise dem mer. Banan, jordbær og enkelte andre myke frukter har jeg også begynt å reagere på, med vondt i munn og svelg (og i hodet av banan, men slik husker jeg det var i oppveksten noen ganger også). Jeg er over 40 og synes dette er veldig irriterende, for dette er jo mat jeg har vært vant til å kunne kose meg med. Flere som har opplevd det samme? Plutselig ikke tåle det du tidligere har tålt før? Jeg antar at det ikke er noe å gjøre med det? Anonymkode: c81b0...206
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Det er dessverre ingen annen løsning enn å holde seg unna det du reagerer på. Opplevd det samme,ble allergisk mot flere matvarer i voksen alder. Anonymkode: cc1f4...da8 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Det samme skjedde min bror. Han er allergisk mot noen typer pollen og det har han vært i mange år. Som voksen ble det kraftigere kryssallergi, som gjør at han reagerer på hasselnøtter, epler og div annet jeg ikke helt har oversikt over. Anonymkode: 6923d...770 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har plutselig fått matallergi, eller kanskje det bare kalles intoleranse. Det er ikke alvorlig, men jeg får såpass vondt i halsen av enkelte nøtter at jeg ikke kan spise dem mer. Banan, jordbær og enkelte andre myke frukter har jeg også begynt å reagere på, med vondt i munn og svelg (og i hodet av banan, men slik husker jeg det var i oppveksten noen ganger også). Jeg er over 40 og synes dette er veldig irriterende, for dette er jo mat jeg har vært vant til å kunne kose meg med. Flere som har opplevd det samme? Plutselig ikke tåle det du tidligere har tålt før? Jeg antar at det ikke er noe å gjøre med det? Anonymkode: c81b0...206 Disse tingene du reagerer på er typisk for kryss-allergi. Kryss-allergi er allergi mot visse type frukter, nøtter, mat - i perioder og det kommer og går. Det går over av seg selv og varer i perioder. Kryss-allergi er vanlig hos de med pollenallergi. Anonymkode: a733a...764
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det samme skjedde min bror. Han er allergisk mot noen typer pollen og det har han vært i mange år. Som voksen ble det kraftigere kryssallergi, som gjør at han reagerer på hasselnøtter, epler og div annet jeg ikke helt har oversikt over. Anonymkode: 6923d...770 Samme her, men jeg kan fint spise gule epler, de reagerer jeg ikke på. Det artige med kryssallergi er at den kommer og går, så det varer ikke for alltid, og man kan spise de tingene som vanlig i noen perioder. Anonymkode: a733a...764
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Fikk brått pollenallergi som tenåring, alle pollen så ingen rolige måneder for min del. Noen år senere debuterte kryssallergi. Så når jeg ble 30 ble det påvist melkeallergi. Og fra hele livet har jeg aldri tålt egg. Det er vanskelig å finne matvarer jeg tåler nå. Anonymkode: e1e5f...dd0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Jeg fikk en matvareallergi som sendte meg på sykehus første gang den poppet opp for noen år siden, og de to neste gangene slapp jeg unna med et opphold på legevakten. Det kjedelige for min del er at de etter div testing aldri fant ut hvilken matvare som var problemet, men det var en kryssreaksjon der fysisk aktivitet var utløsende faktor. Eneste forhåndsregel jeg nå tar er at jeg holder ræva i ro når jeg har spist retter som inneholder de ingrediensene som var felles for de tre gangene jeg hadde en kraftig reaksjon. Ikke det verste, men det er jo litt kjedelig når det endelig er blitt oppholdsvær, jeg strekker meg etter turskoene, for så å komme på hva jeg hadde til middag... 😒 Anonymkode: 993ed...25e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #8 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 9.11): Fikk brått pollenallergi som tenåring, alle pollen så ingen rolige måneder for min del. Noen år senere debuterte kryssallergi. Så når jeg ble 30 ble det påvist melkeallergi. Og fra hele livet har jeg aldri tålt egg. Det er vanskelig å finne matvarer jeg tåler nå. Anonymkode: e1e5f...dd0 Hei! Så leit for deg med disse allergiene. Jeg er mamma til en gutt på 10, og vi lurer på om han ikke tåler melkeprotein. Er i gang med eliminasjon/provokasjon nå. Jeg hadde blitt veldig glad om du kunne forklart hvilke symptomer du får hvis du får i deg melk. Er det straksallergi eller senallergi du har? Anonymkode: 47587...88f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #9 Skrevet 24. mars 2023 Har samme problem som det. Ble plutselig pollenallergisk for 4-5 år siden. For 2 år siden begynte jeg å reagere på eplejuice med kraftige magekramper og diaré ( sim varer i flere timer etter inntak), deretter begynte jeg å reagere på enkelte matretter jeg tålte får, så begynte jeg å oppleve kløe i munn og lyne ved å spise plommer, fersken og banan. Og nå det siste halve året har jeg ofte vondt i magen med mye luft, blir veldig ille etter på ha spist hvetebakst og pasta feks. Heg har ikke vært hos legen enda, redd jeg har fått tarmkreft:( Er omkring din alder. Er redd for å ta gastro- og endoskopi. Har du vært hos legen? Håper at noen blodprøver kan gi meg svar. Anonymkode: d2a8a...e22
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #10 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har samme problem som det. Ble plutselig pollenallergisk for 4-5 år siden. For 2 år siden begynte jeg å reagere på eplejuice med kraftige magekramper og diaré ( sim varer i flere timer etter inntak), deretter begynte jeg å reagere på enkelte matretter jeg tålte får, så begynte jeg å oppleve kløe i munn og lyne ved å spise plommer, fersken og banan. Og nå det siste halve året har jeg ofte vondt i magen med mye luft, blir veldig ille etter på ha spist hvetebakst og pasta feks. Heg har ikke vært hos legen enda, redd jeg har fått tarmkreft:( Er omkring din alder. Er redd for å ta gastro- og endoskopi. Har du vært hos legen? Håper at noen blodprøver kan gi meg svar. Anonymkode: d2a8a...e22 Jeg tipper kløen i munn er kryssallergi for pollenallergien. Jeg har pollenallergi og klør i munnen av plommer, epler, rått blomkål og enkelte nøtter. Kanskje du skal sjekke mot allergi mot hvete? Blodprøve altså. Jeg har tatt både endoskopi og koloskopi. Ikke kult, og grudde meg veldig, men gikk greit alle tre gangene. Legene og sykepleierne har alltid vært veldig hyggelige og snille. Anonymkode: 47587...88f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #11 Skrevet 24. mars 2023 Har masse allergier fra barndommen og laktoseintoleranse. Fikk i voksen alder allergi mot melk,gluten og skalldyr. Mye kryssallergi Anonymkode: 7c9dd...1d4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #12 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har masse allergier fra barndommen og laktoseintoleranse. Fikk i voksen alder allergi mot melk,gluten og skalldyr. Mye kryssallergi Anonymkode: 7c9dd...1d4 Hvordan merket du melkeallergien? Anonymkode: 47587...88f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #13 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Så leit for deg med disse allergiene. Jeg er mamma til en gutt på 10, og vi lurer på om han ikke tåler melkeprotein. Er i gang med eliminasjon/provokasjon nå. Jeg hadde blitt veldig glad om du kunne forklart hvilke symptomer du får hvis du får i deg melk. Er det straksallergi eller senallergi du har? Anonymkode: 47587...88f Ikke meg du spurte men jeg har et barn med melkeproteinallergi. Symptomene er tette luftveier, urolig nattesøvn/oppvåkning på natt, luft i magen, forstoppelse / diare (kan variere), og noen ganger utslett. Har også hatt flere runder med ørebetennelser … Anonymkode: 513dd...406
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #14 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Så leit for deg med disse allergiene. Jeg er mamma til en gutt på 10, og vi lurer på om han ikke tåler melkeprotein. Er i gang med eliminasjon/provokasjon nå. Jeg hadde blitt veldig glad om du kunne forklart hvilke symptomer du får hvis du får i deg melk. Er det straksallergi eller senallergi du har? Anonymkode: 47587...88f Hei. Jeg er ikke trådstarter, men fikk melkeproteinallergi i voksen alder. Jeg reagerer med kraftige magekramper og diaré. Reaksjonen varierer utfra mengden man får i seg. Er det litt, så er man oppblåst og promper en del som varer i en til to uker. Er det mye, får man reaksjon innen en time og blir værende på do i mange timer. Også er det bare oppblåst mage/krampe i en til to uker. Anonymkode: 9397c...801
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #15 Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 11.02): Jeg fikk en matvareallergi som sendte meg på sykehus første gang den poppet opp for noen år siden, og de to neste gangene slapp jeg unna med et opphold på legevakten. Det kjedelige for min del er at de etter div testing aldri fant ut hvilken matvare som var problemet, men det var en kryssreaksjon der fysisk aktivitet var utløsende faktor. Eneste forhåndsregel jeg nå tar er at jeg holder ræva i ro når jeg har spist retter som inneholder de ingrediensene som var felles for de tre gangene jeg hadde en kraftig reaksjon. Ikke det verste, men det er jo litt kjedelig når det endelig er blitt oppholdsvær, jeg strekker meg etter turskoene, for så å komme på hva jeg hadde til middag... 😒 Anonymkode: 993ed...25e Histaminintoleranse eller mastcelleaktivering? Da kan aktivitet være med å utløse, i kombinasjon med histaminrike matvarer eller drikke. Hva reagerte du på? Tror nemlig det var noe liknende som skjedde meg i helga, og ga ambulansetur 😕 Anonymkode: 4cae6...f22
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #16 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke meg du spurte men jeg har et barn med melkeproteinallergi. Symptomene er tette luftveier, urolig nattesøvn/oppvåkning på natt, luft i magen, forstoppelse / diare (kan variere), og noen ganger utslett. Har også hatt flere runder med ørebetennelser … Anonymkode: 513dd...406 Tusen takk for svar❤️ Min får mest magevondt og diaré. Lykke til videre, jeg krysser fingrene for at din vokser det av seg❤️ Anonymkode: 47587...88f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #17 Skrevet 25. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Jeg er ikke trådstarter, men fikk melkeproteinallergi i voksen alder. Jeg reagerer med kraftige magekramper og diaré. Reaksjonen varierer utfra mengden man får i seg. Er det litt, så er man oppblåst og promper en del som varer i en til to uker. Er det mye, får man reaksjon innen en time og blir værende på do i mange timer. Også er det bare oppblåst mage/krampe i en til to uker. Anonymkode: 9397c...801 Tusen takk for svar. Så leit for deg å få denne allergien. Det er til stor hjelp for meg at du forklarte symptomene dine slik at jeg lettere kan kartlegge symptomene hos mitt barn og hjelpe ham. Vi er midt i eliminasjonsperioden nå, og foreløpig har han fremdeles vondt i magen men ikke diaré. Anonymkode: 47587...88f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #18 Skrevet 25. mars 2023 Fikk det i 20-årene. Oppdaget det ved test hos hudlege pga at jeg ble full av kløende eksem. Var bl.a melkeprotein, egg, skalldyr, torskefisker.... Altså mat med mye proteiner. Hadde allergier fra før av. Gress, pollen, bjørk og sånt. Anonymkode: 8b9dd...3fd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå