Gå til innhold

Krever mer i bidrag når barnet starter i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt et vanskelig forhold til barnefar fra starten av graviditet. Han har valgt å trekke seg helt unna, så han har null samvær. Han har vært fryktelig slem mot meg, men jeg vet at han lider av depresjon og det er nok mye av grunnen. Jeg er fortsatt veldig glad i han og ønsker han ikke noe vondt. Jeg får bidrag fastsatt av NAV, men nå er det snart klart for barnehage, og vet at jeg da kan kreve litt mer… jeg klarer meg på min inntekt, men det blir jo tøffere med prisøkninger på alt nå.

Har rett på redusert betaling i barnehage, så får regning på ca 2500 per mnd. Synes egentlig det er på sin plass at han betaler for barnet sitt, men samtidig er jeg redd det gjør han enda mer «gal» og at jeg får en ny runde med dritt slengt fra han om både barnet og meg. Er også redd det vil forverre depresjonen hans. Tror sjansene for at han etterhvert vil ta del i barnets liv er minimale, men vil jeg ødelegge sjansene for dette enda mer ved å kreve mer penger gjennom NAV?

Trenger andres synspunkter og tanker rundt dette 🙏

Anonymkode: b686e...86d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ kreve mer fordi han begynner i bhg?

Anonymkode: 1cf3e...526

• Liker 1
Skrevet

Du får jo ikke mer bidrag av den grunn, når det alt er fastsatt gjennom Nav.

Anonymkode: ddc66...c5b

• Liker 1
Skrevet

Du kan søke stønad til barnetilsyn hos Nav, da. Om inntekten din er under 6G.

Skrevet

Du har redusert barnehage pris, og bidrag fastsatt av Nav skal bidra til å dekke dette også. Når du har bidrag via Nav så reguleres bidraget automatisk i forhold til alderen barnet er i. Ikke om det starter på sfo eller barnehage.

Og betaler han bidrag så er han med på å forsørge barnet sitt. Så du kan ikke kreve mer. 

Anonymkode: 2eee5...c3d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har redusert barnehage pris, og bidrag fastsatt av Nav skal bidra til å dekke dette også. Når du har bidrag via Nav så reguleres bidraget automatisk i forhold til alderen barnet er i. Ikke om det starter på sfo eller barnehage.

Og betaler han bidrag så er han med på å forsørge barnet sitt. Så du kan ikke kreve mer. 

Anonymkode: 2eee5...c3d

Jeg har fått bekreftet av NAV (også vi bidragskalkulatoren) at jeg får mer i barnebidrag når jeg har utgifter til barnehage (noe jeg ikke hadde da de fastsatte det første gang), så jeg trenger bare be om beregning på nytt så justerer de. Mitt spørsmål eller det jeg ønsket tanker rundt var om det blir helt feil i forhold til han…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du får jo ikke mer bidrag av den grunn, når det alt er fastsatt gjennom Nav.

Det ble fastsatt da jeg ikke hadde utgifter til barnehage. Nå er barnet ett år…

• Liker 1
Skrevet

Nei, du kan ikke kreve mer barnebidrag. Du er regnet som aleforelder og får goder for dette. Dobbel barnetrygd, barnebidrag og redusert foreldrebetaling. Sistnevnte søker du om på kommunens hjemmesider. Da reduserer de/gratis kjernetid.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det syntes jeg absolutt du skal. Ikke la hans trusler om «bråk» hindre barnet ditt i å få det hen har krav på. 

Anonymkode: c8049...ada

• Liker 2
Skrevet
Eplejuice123 skrev (2 timer siden):

Nei, du kan ikke kreve mer barnebidrag. Du er regnet som aleforelder og får goder for dette. Dobbel barnetrygd, barnebidrag og redusert foreldrebetaling. Sistnevnte søker du om på kommunens hjemmesider. Da reduserer de/gratis kjernetid.

Jo, det kan jeg 😂 veldig tåpelig å påstå noe som ikke er sant! Alle mine «fordeler» som aleneforelder er regnet med som inntekt for meg når NAV regnet ut bidraget. De sa spesifikt at de kunne regne ut på nytt når barnet begynner i barnehagen og jeg får utgifter til barentilsyn. Han skal dekke ca 60% av barnehageregningen min. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hatt et vanskelig forhold til barnefar fra starten av graviditet. Han har valgt å trekke seg helt unna, så han har null samvær. Han har vært fryktelig slem mot meg, men jeg vet at han lider av depresjon og det er nok mye av grunnen. Jeg er fortsatt veldig glad i han og ønsker han ikke noe vondt. Jeg får bidrag fastsatt av NAV, men nå er det snart klart for barnehage, og vet at jeg da kan kreve litt mer… jeg klarer meg på min inntekt, men det blir jo tøffere med prisøkninger på alt nå.

Har rett på redusert betaling i barnehage, så får regning på ca 2500 per mnd. Synes egentlig det er på sin plass at han betaler for barnet sitt, men samtidig er jeg redd det gjør han enda mer «gal» og at jeg får en ny runde med dritt slengt fra han om både barnet og meg. Er også redd det vil forverre depresjonen hans. Tror sjansene for at han etterhvert vil ta del i barnets liv er minimale, men vil jeg ødelegge sjansene for dette enda mer ved å kreve mer penger gjennom NAV?

Trenger andres synspunkter og tanker rundt dette 🙏

Du har krav på redusert betaling, og må betale så mye? Det må være feil. De jeg kjenner som betaler redusert, betaler en god del under 2000,- i måneden.

Anonymkode: c94b1...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har krav på redusert betaling, og må betale så mye? Det må være feil. De jeg kjenner som betaler redusert, betaler en god del under 2000,- i måneden.

Anonymkode: c94b1...d0f

Det er slik i kommunen her. Går prosentvis på inntekten. 
Jeg har ok lønn, men barnefar tjener dobbelt så mye. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...