Gå til innhold

Hvorfor er aloe vera planten min sånn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt aloe vera planten i 1 år. Og den vokser men det en av stilkene begynner å bli gul og dør og faller av i mens det kommer en ny stilk. Er det slik det er med aloevera planter?

20230204_111311.jpg

Anonymkode: b5953...74d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den står nok litt trangt i potta.

Anonymkode: 31386...7ee

Å ja 🥲 takk

Men hvordan bytter man potte? Er redd for å ødlegge planten. Er veldig ny i plante verden. Har flyttet for meg selv og kjøpt noen planter. Ingen erfaring med planter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk skal se litt på det 🙂

Pass på å bruke jord som drenerer godt, dvs. som ikke blir kompakt og tett. 

Anonymkode: ba2d1...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aloe vera vokser i naturen i tørre og litt karrige strøk. Den skal derfor ikke ha tung og tett blomsterjord, men gjerne jord for kaktuser og sånn. Det tror jeg selges som "såjord" i blomsterbutikken. Den jorden er lett sandblandet, så da dreneres den bedre (vann blir ikke stående i jorda som en myr, men renner unna).

Et godt råd for planter som ikke liker for MYE vann, er å ha noen småstein (eller leca kuler) i bunnen av potteskjuleren, som du setter plastpotten med planten på. Dersom det da renner litt overskuddsvann ut av pottebunnen på plastpotta, så blir ikke planten stående med røttene i vann, men litt hevet over vannet pga småsteinene. Man bør uansett tømme ut overskuddsvann et kvarter eller noe etter vanning. 

Fun fact: Flere potteplanter her i landet dør av for mye vann enn for lite vann :- )

Aloe vera trenger ikke vann mer enn en gang annen hver uke ca.

De liker også sol og godt med dagslys. Har du plassert din et stykke inn i rommet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 4.2.2023 den 19.00):

Aloe vera vokser i naturen i tørre og litt karrige strøk. Den skal derfor ikke ha tung og tett blomsterjord, men gjerne jord for kaktuser og sånn. Det tror jeg selges som "såjord" i blomsterbutikken. Den jorden er lett sandblandet, så da dreneres den bedre (vann blir ikke stående i jorda som en myr, men renner unna).

Et godt råd for planter som ikke liker for MYE vann, er å ha noen småstein (eller leca kuler) i bunnen av potteskjuleren, som du setter plastpotten med planten på. Dersom det da renner litt overskuddsvann ut av pottebunnen på plastpotta, så blir ikke planten stående med røttene i vann, men litt hevet over vannet pga småsteinene. Man bør uansett tømme ut overskuddsvann et kvarter eller noe etter vanning. 

Fun fact: Flere potteplanter her i landet dør av for mye vann enn for lite vann :- )

Aloe vera trenger ikke vann mer enn en gang annen hver uke ca.

De liker også sol og godt med dagslys. Har du plassert din et stykke inn i rommet?

Min aloe er 12 år gammal og får berre vatn annankvar månad. Og har 3 gonger gitt avleggar. 

Anonymkode: 5df7c...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en fin medisinsk plante stell godt med den så blir den din venn i flere situasjoner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...