Gå til innhold

Må jeg betale hos fastlegen hvis babyen smitter meg med trøske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nettopp hos fastlegen fordi jeg har symptomer på trøske. Barnet har ikke symptomer på det, men ifølge Ammehjelpen skal barnet også behandles.

Etter timen begynte jeg å tenke på hvorfor jeg må betale når ungen har smittet meg, og når barnet også skal behandles. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å google, men finner ikke svar.

Anonymkode: 267db...9e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som er syk og trenger behandling må betale. Babyer er gratis, så om babyen var syk så hadde du ikke trengt. Tenk om du var smittet med skabb fra en annen, skulle denne betale for behandlingen for deg og familien din? 

• Liker 14
Skrevet

Ja du må betale. Det er du som har et helseproblem. 

Anonymkode: 10014...938

• Liker 6
Skrevet

Det er du som er syk og må behandles, da må du selvsagt betale for legen sin tid. Om barnet må behandles i en annen konsultasjon er det noe annet. 

Anonymkode: bcd99...ed5

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det pasienten selv som skal betale. Ville du krevd at et familiemedlem, en venn eller en fremmed på toget betalte om du ble smittet av dem? 

Anonymkode: dcf27...015

• Liker 4
Skrevet

Se for deg om alle som fikk helsehjelp pga korona krevde at den som smittet dem skulle betale for dem👀 Kunne blitt interessant!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var nettopp hos fastlegen fordi jeg har symptomer på trøske. Barnet har ikke symptomer på det, men ifølge Ammehjelpen skal barnet også behandles.

Etter timen begynte jeg å tenke på hvorfor jeg må betale når ungen har smittet meg, og når barnet også skal behandles. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å google, men finner ikke svar.

Selvfølgelig må du betale hvis du oppsøker legen! Det er irrelevant hvem som har smittet deg eller hva som feiler deg. Du må betale når du oppsøker legen fram til du evt oppnår frikort.

Skrevet

Jeg synes det er å forvente at babyen betaler.

Anonymkode: d65ae...0c9

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Var det så dyrt da?? 

Anonymkode: 9a940...3d5

Skrevet

Dagens samfunn😂 

Anonymkode: 7d079...20b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dagens samfunn😂 

Anonymkode: 7d079...20b

Babyer tar for lite økonomisk ansvar.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå ammer jeg ikke alle de andre familiemedlemmene og venner. 

Klarer fint å betale, klager heller ikke, er bare nyskjerrig. For man skal jo ikke betale for barna. 

Noen som jobber innenfor dette som vet?

Skrevet

Jeg måtte betale for min del av behandlingen, men ikke barnets. Begge trenger behandling

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer fint å betale, klager heller ikke, er bare nyskjerrig. For man skal jo ikke betale for barna. 

Altså, siden du allerede har betalt, har du vel fått bekreftet at du skulle betale? Jeg kan ikke hvordan amming skulle gjøre dette gratis for deg.

• Liker 4
Skrevet

Må nok betale selv gitt. 

Eneste man slipper å betale, er om man har eller mistenker SOS/SOI. 

Anonymkode: 7a8cd...ae6

Skrevet
Grüner skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig må du betale hvis du oppsøker legen! Det er irrelevant hvem som har smittet deg eller hva som feiler deg. Du må betale når du oppsøker legen fram til du evt oppnår frikort.

Man er fritatt egenandel ved noen smittsomme sykdommer. 
https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/temakapitler/lovverk-og-smittevern/

Vet ikke hva trøske er da, om det er alvorlig nok til å gjelde her. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså, siden du allerede har betalt, har du vel fått bekreftet at du skulle betale? Jeg kan ikke hvordan amming skulle gjøre dette gratis for deg.

Min erfaring er at leger ofte ikke vet/husker å legge inn frikoder for de som skal slippe betaling. Så at man har betalt er ikke noen bekreftelse på at man skulle betale. 

Anonymkode: 9bd3a...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men du betalte jo heller ikke for barnet. Du betalte for DEG og din behandling. 

Anonymkode: d880a...ea5

• Liker 2
Skrevet

Ikke akkurat det samme, men da jeg fikk brystbetennelse pga. amming og trengte antibiotika måtte jeg betale - selv om det uten tvil var på grunn av barnet/ammingen.

Anonymkode: c4b4f...1c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke akkurat det samme, men da jeg fikk brystbetennelse pga. amming og trengte antibiotika måtte jeg betale - selv om det uten tvil var på grunn av barnet/ammingen.

Anonymkode: c4b4f...1c2

Takk for et saklig og hyggelig svar 😊👌

Ts

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen, men et sted må grensen settes. Alt graviditet og baby dekkes, samt normal oppfølging etter fødsel. Man kunne nok ønske at mer oppfølging av mor etter fødsel var dekket, men da ville jeg faktisk kjempet for gynekologisk oppfølging og bedre offentlig ammeveiledning før behandling av trøske.

Vi har små barn, som derfor drar med seg mye smittsomt hjem. Vi må likevel betale for både sykmelding for influensa og behandling av vannkopper hos voksne (så lenge vi ikke trenger innleggelse), og det er helt rett. Stort sett betaler man bare egenandel.

Anonymkode: 4bd3d...b80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...