Gå til innhold

Løgner - hvordan håndtere det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)

hhow

Endret av Anonym1003
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, bare motsatt kjønn. Jeg valgte å gi en sjanse... Det ble aldri et sunt forhold, det fortsatte å dukke opp løgner og ofte klarte han å snakke seg litt ut av det og love bot og bedring, og jeg var så innmari forelska at jeg valgte å håpe på det beste. Det var etterhvert masse utroskap og jeg har aldri gått gjennom en verre tid i mitt liv. Det var absolutt ikke å anbefale med andre ord...

Anonymkode: a9e00...93d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg løy til kjæresten én gang. Men det var mest for å beskytte ham. Vanligvis lyver jeg aldri. Ikke en gang om små ting. 

Hva lyver hun om?

Anonymkode: 5f606...a93

Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 7.50):

Jeg har vært i samme situasjon, bare motsatt kjønn. Jeg valgte å gi en sjanse... Det ble aldri et sunt forhold, det fortsatte å dukke opp løgner og ofte klarte han å snakke seg litt ut av det og love bot og bedring, og jeg var så innmari forelska at jeg valgte å håpe på det beste. Det var etterhvert masse utroskap og jeg har aldri gått gjennom en verre tid i mitt liv. Det var absolutt ikke å anbefale med andre ord...

Anonymkode: a9e00...93d

Takk for svar😊 

Hun vet forøvrig ikke noe mer at jeg har tatt henne i en løgn. Har bedt om at hun ikke skal ta kontakt med meg i fremtiden. 

Endret av Anonym1003
Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg løy til kjæresten én gang. Men det var mest for å beskytte ham. Vanligvis lyver jeg aldri. Ikke en gang om små ting. 

Hva lyver hun om?

Anonymkode: 5f606...a93

Men hvordan kan løgner beskytte kjæresten? Hva løy du om om jeg kan spørre?😇

Lyver om at hun ikke treffer andre. På en ganske intrikat måte. Samtidig som hun kommuniserer noe helt annet.

Endret av Anonym1003
Skrevet

Om jeg hadde datet noen som løy om å treffe andre, da hadde jeg håndtert det med å konfrontere og avslutte.

Orker ikke date noen som mener jeg ikke er god nok...

Anonymkode: 2a960...cf1

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke jeg.. kutter dem ut. Åpenhet og ærlighet er noe av det jeg setter høyest. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym1003 skrev (16 timer siden):

Takk for svar😊 Er ikke en person som forelsker meg veldig ofte. Men denne gangen skjedde det. Synes det er så rart for hun er virkelig «på» med interesse. Selv på avstand. Vel vel. Tar anbefalingen din til etterretning. Merker jeg ikke får fred inne i meg. Får ikke sove etc, selv når søvn er et stort behov. Lenge siden jeg har hatt kjærlighetssorg, hadde glemt hvor mye det påvirket kropp og sjel😅

Hun vet forøvrig ikke noe mer at jeg har tatt henne i en løgn. Har bedt om at hun ikke skal ta kontakt med meg i fremtiden. 

Jeg ville ha droppet henne, slik du har gjort. (Bare at jeg er kvinne og ville droppet en mann som løy til meg.)

Kjærlighetssorg er ordentlig kjipt og vondt.

Det som har hjulpet meg med kjærlighetssorg når en mann har vist seg å ikke være den han har gitt uttrykk for, og enda lettere om han har gjort noe som er uakseptabelt - det er følgende:

Jeg minner meg selv om at jeg forelsket meg i mannen fordi han ga inntrykk av å være slik og slik. Men når han har løyet eller gjort andre helt uakseptable ting som er uforenelig med de verdiene han inntil det kom frem lot som han hadde - da innser jeg at mannen jeg forelsket meg i ikke egentlig eksisterer. For hadde han vært ærlig om disse uakseptable sidene sine helt fra begynnelsen, så ville jeg aldri forelsket meg, for jeg ville avsluttet datingen før den ble seriøs.

Og dermed konkluderer jeg med at den jeg sørger egentlig er en ikkeeksisterende person, men bare den personen han ville jeg skulle tro han var. Og den personen eksisterer ikke i dag. For den personen som faktisk eksisterer, det er en person jeg ikke vil ha.

Når jeg greier å se dette, at jeg var forelsket i en person som ikke egentlig var den jeg trodde han var, da blir det mye lettere å akseptere, og sorgen blir lettere å håndtere og går raskere over. Det som sitter igjen da er mer en slags sorg over drømmer som gikk tapt, det livet jeg mente jeg hadde gode grunner til å se for meg og ønske meg med den mannen jeg trodde jeg visste hvordan var.

Og når jeg har kommet så langt, da bruker jeg å tenke gjennom hva jeg lærte av møtet med denne personen, hva jeg kan ta med meg som nyttig lærdom når jeg møter en ny potensiell partner. Da kan jeg f.eks. se at om jeg er bunn ærlig med meg selv, så var det kanskje noen tegn tidligere i forholdet som jeg burde gravd dypere i, som kunne avslørt alt tidligere. Eller jeg blir enda mer bevisst på hvor høyt jeg setter ærlighet, god og oppriktig kommunikasjon, det å følge opp avtaler. Det kan egentlig være hva som helst, men det er alltid noe jeg innser at jeg kan ta med meg, som gjør meg enda litt mer bevisst på hva jeg trenger for å ha det godt i et forhold med en mann. På det tidspunktet kan jeg som regel begynne å også se hva som var positivt med den mannen eller forholdet, og tenke at det som var positivt også er en nyttig erfaring som jeg er blitt mer bevisst hvor mye betyr for meg i et forhold. Og når jeg har fått det på plass, da har som regel den verste sorgen gitt seg. Jeg kan akseptere at jeg sørger det jeg trodde var kjæresten, men at kjæresten ikke faktisk er den personen. Da blir det lettere å slippe opphengtheten, fordi jeg ser at det jeg savner er en ordentlig god kjæreste, en som passer meg, er der for meg, der vi har samme verdier og gjennsidig kjærlighet.

Da jeg var yngre kunne jeg være knust lenge, tok ting en mann gjorde til meg som om det var jeg som ikke var bra nok, jeg som ikke var tiltrekkende nok, jeg som hadde gjort noe feil (selv om jeg ikke hadde gjort noe galt). Psyket meg selv ned, innså jeg til slutt. Spol raskt fremover til jeg var blitt godt voksen, så gikk det opp for meg at jeg ikke orker å kaste bort tid på å sørge over en person som ikke en gang egentlig eksisterer, for jeg gikk jo inn i forholdet kun fordi en slik mann ikke har vært ærlig om hvem han er.

Kanskje kan dette være nyttig for deg der du er akkurat nå.

Du får det bedre!

Anonymkode: 28bbd...a8b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym1003 skrev (På 4.2.2023 den 8.06):

Lyver om at hun ikke treffer andre. På en ganske intrikat måte. Samtidig som hun kommuniserer noe helt annet.

Da ville jeg konfrontert henne med at jeg vet det, og så sagt at jeg da velger å avslutte kontakten med henne.

• Liker 1
Skrevet
Anonym1003 skrev (På 4.2.2023 den 8.06):

Men hvordan kan løgner beskytte kjæresten? Hva løy du om om jeg kan spørre?😇

Men har dere avtalt at dere er eksklusive da? Og hvordan er du sikker på at hun løy? Kanskje hun ikke traff andre, du avviste henne hard nok til at hun ga opp og nå småflørter med andre men hun treffer fortsatt ikke andre? Hvilke beviser har du egentlig? Er det noen andre som har påstått noe om henne?

Anonymkode: 4f01c...a10

Skrevet

Ville blitt veldig skeptisk. Så mye at jeg hadde gått videre, for lyver hun flere ganger så vil hun gjøre det igjen. Syns du skal lese om løgn og psykologi, så vil du hvem som lyver og hvorfor de gjør det.

Anonymkode: eea83...7e5

Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har dere avtalt at dere er eksklusive da? Og hvordan er du sikker på at hun løy? Kanskje hun ikke traff andre, du avviste henne hard nok til at hun ga opp og nå småflørter med andre men hun treffer fortsatt ikke andre? Hvilke beviser har du egentlig? Er det noen andre som har påstått noe om henne?

Du stiller noen spørsmål der som er relevante. Men for hvem. Deg selv? Hvor gammel er du forresten..?

Har beviser i form av en direkte løgn. Er ikke presentert for vedkommende.. 

Endret av Anonym1003
Skrevet

Løgn dreper følelser. 

Anonymkode: c26fe...2d5

Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Løgn dreper følelser. 

Anonymkode: c26fe...2d5

Det er så sant. Det er/var en «killer» av dimensjoner. Rart de det gjelder ikke forstår at vi som er utsatt for løgn forstår.

Endret av Anonym1003
Skrevet

Å lyve om at man møter/dater andre er en selvfølgelig avslutter. Fullstendig uaktuelt å godta.

Anonymkode: c070d...c9b

Skrevet
Anonym1003 skrev (13 timer siden):

Du stiller noen spørsmål der som er relevante. Men for hvem. Deg selv? Hvor gammel er du forresten..?

Har beviser i form av en direkte løgn. Er ikke presentert for vedkommende.. 

Hva med å svare istedenfor å vri dette til meg? Det er din tråd og din problemstilling dette handler om.

Først skriver du at du hadde en intuisjon som avslørte henne. Nå sier du at du har en direkte løgn. Men hvordan vet du sannheten når du ikke har snakket med henne om dette?

Gjest Anonym1003
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å svare istedenfor å vri dette til meg? Det er din tråd og din problemstilling dette handler om.

Først skriver du at du hadde en intuisjon som avslørte henne. Nå sier du at du har en direkte løgn. Men hvordan vet du sannheten når du ikke har snakket med henne om dette?

Begge er nevnt i tråden. Kan ikke snakke med noen som ikke vil fortelle.

Skrevet
Anonym1003 skrev (16 minutter siden):

Begge er nevnt i tråden. Kan ikke snakke med noen som ikke vil fortelle.

Neivel, da kan jeg ikke hjelpe deg. Din tråd handler ikke om meg, men om deg og hva du tenker gjør ang henne. Den eneste måten å hjelpe deg er å få litt tydeligere avklart hva som egentlig har skjedd og hvorfor du mener å sitte på svaret ut fra intuisjon og tatt i en løgn. Du trenger ikke utbrodere i detalj hva som ble påstått, men tydeliggjøre hvorfor du mener hun lyver.

For alt du vet kan du ha tolka ting feil og misforstått henne. Eller noen andre har plantet tanker i hodet ditt om henne som ikke henger sammen med sannheten. Derfor er det viktig at du snakker med henne istedenfor å trekke slutninger helt ut av det blå, slik det virker som om du har gjort.

Gjest Anonym1003
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Neivel, da kan jeg ikke hjelpe deg. Din tråd handler ikke om meg, men om deg og hva du tenker gjør ang henne. Den eneste måten å hjelpe deg er å få litt tydeligere avklart hva som egentlig har skjedd og hvorfor du mener å sitte på svaret ut fra intuisjon og tatt i en løgn. Du trenger ikke utbrodere i detalj hva som ble påstått, men tydeliggjøre hvorfor du mener hun lyver.

For alt du vet kan du ha tolka ting feil og misforstått henne. Eller noen andre har plantet tanker i hodet ditt om henne som ikke henger sammen med sannheten. Derfor er det viktig at du snakker med henne istedenfor å trekke slutninger helt ut av det blå, slik det virker som om du har gjort.

Tar den. Tusen takk for utfyllende tilbakemelding. Men noen ganger er det også for sent, man må slippe personen.

Løgnen forøvrig er at hun var et sted hun ikke var. Ganske enkelt. Uten å utbrodere.

Endret av Anonym1003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...