AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 https://www.aftenposten.no/oslo/i/q1kXoE/mange-unge-staar-utenfor-arbeidslivet-naa-vil-oslo-kommune-gjoere-dem-til-it-utviklere-paa-rekordtid NAV har startet et prosjekt hvor unge utenfor arbeidslivet får en it utdanning i ekspressfart på 6 mnd. Hvor god er denne utdanningen? Normalt må man jo ha realfag fra vgs og deretter fullføre bachelorgrad på høyskole for å få en fullverdig it-utdanning. Men hvis kommunen kan gjøre det på 6 mnd uten krav til realfag. Da kan jo man jo bare legge ned it-utdanningene på høyskole. Anonymkode: 7529b...46b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 Nå fikk jeg ikke lest artikkelen siden den er bak betalingsmur, men dette er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre selv 😃 Anonymkode: a43b7...a26 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå fikk jeg ikke lest artikkelen siden den er bak betalingsmur, men dette er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre selv 😃 Anonymkode: a43b7...a26 Samme her as. Dette er en bra opplegg fra nav, det skal de ha. Anonymkode: 243b6...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Genialt! Dette burde utvides til å gjelde lege sykepleier utdanning også! Anonymkode: c093f...559 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Syntes det virker som et bra tiltak til de som er på nav pga tidligere eller permanent sykdom, ettersom it bransjen er veldig fleksibel, både arbeidstid og mulighet for hjemmekontor, ikke noe fysisk arbeid. Men tror ikke det er noe godt tiltakt til de unge som ikke har klart seg igjennom skolen (som nevnes i artikkelen), klarer du ikke å konsentrere deg så er ikke programmering noe for deg. Det er mye problemløsning, alltid noe nytt å lære, logisk tenking og mye dokumentasjon man må sette seg inn i. Så man må faktisk ha en viss interesse for temaet eller så faller man nok fort av. Anonymkode: 4a64b...a05 3 1
punkyB Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 0.22): Hvor god er denne utdanningen? Anonymkode: 7529b...46b Synes det virket som om de som er med på programmet kanskje har interesse/talent ++ for "IT" og dermed burde kunne tilegne seg kunnskap ganske fort. Hvertfall er det en bransje hvor man fort ser om du gjør en bra jobb eller ikke OG jeg håper jo det ligger som en del av tilbudet at de også da får hjelp til å få jobb et sted. Dette så lenge de fullfører og viser i praksis at de kan utføre en jobb. Dette synes jeg er et superbra tiltak for å få flere unge ut i jobb - man må finne noe de interesseresr seg for å tilpasse et opplegg som passer/fungerer for de gruppen.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 0.22): https://www.aftenposten.no/oslo/i/q1kXoE/mange-unge-staar-utenfor-arbeidslivet-naa-vil-oslo-kommune-gjoere-dem-til-it-utviklere-paa-rekordtid NAV har startet et prosjekt hvor unge utenfor arbeidslivet får en it utdanning i ekspressfart på 6 mnd. Hvor god er denne utdanningen? Normalt må man jo ha realfag fra vgs og deretter fullføre bachelorgrad på høyskole for å få en fullverdig it-utdanning. Men hvis kommunen kan gjøre det på 6 mnd uten krav til realfag. Da kan jo man jo bare legge ned it-utdanningene på høyskole. Anonymkode: 7529b...46b En slik utdannelse kan nok neppe erstatte tyngre IT fag/bachelor/master på høyere nivå, og jeg har slik utdannelse selv. Men det er ikke altlid nødvendig heller, kan få mange ok/gode utviklere innen visse områder også uten universitetsbakgrunn. Det finnes utviklingsretninger som er realfaglig drevne, og det er selvsagt ikke slike man kvalifiserer for med 6 måneder kurs, da de krever tyngre matematikk/fysikk osv. innenfor f. eks. matematisk modellering. Men det er svært mange utviklere som ikke jobber med dette og som jobber med "enklere" domener. Jeg syntes det er et fint tiltak fra nav. Anonymkode: e49ff...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Men vi som ikke har abonnement på Aftenposten får jo ikke vite hva utdanningen går ut på......🙄 Anonymkode: a43b7...a26 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå