Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt alene med et barn og lurer på om jeg kan få lån via husbanken og hvor mye det er sannsynlig at jeg får? Jeg skal søke, men det tar jo litt tid å få svar og jeg vil prøve å planlegge livet litt. Bor nå i en leilighet som jeg i såfall må kjøpe ut eksmannen min fra med 1,2 millioner. Jeg ønsker et lån på 3,1 millioner. Er det realistisk med en inntekt på 500 000 i året (lønn + overgangsstønad + barnetrygd + barnebidrag)?

Anonymkode: ad900...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

EDIT: Leste for fort - så ikke at dette gjaldt startlån/husbanken.

Endret av Sørlandsgutten
Skrevet

Du høres jo ikke ut som en kandidat for startlån. Overgangsstønad er også tidsbegrenset og blir ikke regnet med som inntekt i forhold til lån. 

Anonymkode: ceedb...4b5

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke startlån med så høy inntekt og verdi i annen bolig

Anonymkode: b4d07...970

• Liker 2
Skrevet

Du eier jo allerede bolig, da får du ikke startlån.

Jeg tjener 580 000,-, har studielån på 350 000,- og  fikk startlån på 2 900 000,-  Er alene med ett barn og hadde ikke egenkapital (kun 70 000,- i dokumentavgift, som man ikke får lån til).

Anonymkode: d3a43...c88

Skrevet
Sørlandsgutten skrev (På 4.2.2023 den 0.19):

Du kan låne inntil ca. 5 ganger inntekten din og bør ha ca. 18% i egenkapital og du må da regne også all gjeld i beregningssummen. Men selvfølgelig er det mulig å høre med banken og se om de kan gjøre noe unntak, har du godt forhold eller historikk så kan det gå fint.

EDIT: Leste for fort - så ikke at dette gjaldt startlån/husbanken.

Dette gjelder ikke startlån. 

Anonymkode: 711a1...0bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 0.21):

Du høres jo ikke ut som en kandidat for startlån. Overgangsstønad er også tidsbegrenset og blir ikke regnet med som inntekt i forhold til lån. 

Anonymkode: ceedb...4b5

TS kan nok garantert ikkje påregne noe startlån fra husbanken som skal vera forbeholdt en annen gruppe en den trådstarter høer under. 

Anonymkode: 5ddc7...b90

Skrevet

Ts, jeg var litt i samme situasjon som deg. Mannen flyttet ut, vi hadde felles barn. Jeg måtte kjøpe ham ut for å overta huset. Trengte riktignok et litt lavere lån enn deg, ca 2.8mill. 

Ta kontakt med kommunen og hør, det kan godt hende du kvalifiserer, når det er barn i bildet. 

Anonymkode: bf8ba...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du eier jo allerede bolig, da får du ikke startlån.

Jeg tjener 580 000,-, har studielån på 350 000,- og  fikk startlån på 2 900 000,-  Er alene med ett barn og hadde ikke egenkapital (kun 70 000,- i dokumentavgift, som man ikke får lån til).

Anonymkode: d3a43...c88

Hvordan får man så mye,  650k i lønn, 500k i egenkapital. Maks lån 1,8mill. 

Virker som feks i Oslo så bruker bankene en annen kalkulator 

Anonymkode: c2f0f...914

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner folk med ca 350-400k i inntekt som fikk 2,5 mill i lån via Husbanken i år. Det var for å kjøpe ut eksen :) Bare send inn en søknad du. Husbanken prioriterer enslige med barn og man får ofte til noe bra.

Anonymkode: 57405...8d5

Skrevet

Ts her

Jeg regnet visst feil, jeg trenger ikke 3,1 men 4,3 millioner i lån. Jeg vet det er mye, men det vil gjøre at jeg og barnet kan bli boende i leiligheten vår. Det går kanskje an å få avdragsfrihet i noen år? Og få nedbetalingstid på 50år, har lest noe om det. 

Skrevet

Tviler på at du alene får 4.1 millioner, selv i Oslo. Men er jo bare å søke og vente på svar.

Anonymkode: ea4bc...5e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts her

Jeg regnet visst feil, jeg trenger ikke 3,1 men 4,3 millioner i lån. Jeg vet det er mye, men det vil gjøre at jeg og barnet kan bli boende i leiligheten vår. Det går kanskje an å få avdragsfrihet i noen år? Og få nedbetalingstid på 50år, har lest noe om det. 

Jeg skjønner liksom ikke hvor logikken ligger i å det heletatt tenke at man kvalifiserer til et lån på over 8x inntekt. Og det å faktisk mene at det er noe man burde ha i det heletatt. Da mangler det virkelig grunnleggende forståelse og jeg blir oppriktig bekymret.

Anonymkode: 20ad0...d05

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her

Du kan få avdragsfrihet noen år ja, så lenge inntekten din er midlertidig forverret. 
Uten avdragsfrihet, så vil det lånet altså koste deg rundt 13 000 pr måned, gitt dagens rentenivå.
Hvor høy er felleskostnadene i leiligheten? og strømutgifter? 
Men sjansene for at du får låne nesten 9x inntekten er nok ikke veldig stor, selv om Husbanken er litt mer romslig. 

Anonymkode: b3f96...84d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan få avdragsfrihet noen år ja, så lenge inntekten din er midlertidig forverret. 
Uten avdragsfrihet, så vil det lånet altså koste deg rundt 13 000 pr måned, gitt dagens rentenivå.
Men sjansene for at du får låne nesten 9x inntekten er nok ikke veldig stor, selv om Husbanken er litt mer romslig. 

Jøss, hvilken rente og hvor lang nedbetalingstid har du regner på hvis du ender opp med 13 000 kr i mnd?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jøss, hvilken rente og hvor lang nedbetalingstid har du regner på hvis du ender opp med 13 000 kr i mnd?

Husbanken sin rente og 50 års nedbetalingstid. 
Det er vel den som er relevant i her? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Felleskostnader er på 2600 og strøm på ca 1000

Skrevet

13 000 klarer jeg i mnd! Nå fikk jeg litt håp 😃

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

13 000 klarer jeg i mnd! Nå fikk jeg litt håp 😃

Ts

Det vil være 13 000,- på dagens rentenivå. Husk at renten er spådd at skal opp. Strøm kan også stige, og så lenge rentene går opp så kan felleskostnadene gå opp. 

Og det vil si du har 16 600,- i bokostnader med dagens tall, før man tar med forsikringer, nett, mobil, barnehage/skole, klær og aktiviteter til ett barn som vokser, og økte matpriser. 
Hvor mye har du utbetalt pr måned? Og hva skjer når overgangsstønaden går ut? 

Og som sagt, sjansen for at du får ett lån på nesten 9x inntekten er lav. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette gjelder ikke startlån. 

Anonymkode: 711a1...0bc

Det står så i overskriften til ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...