Gå til innhold

Fotografutdanning

Potetoline

Anbefalte innlegg

Har så lyst til å utdanne meg til fotograf, men ser via nettet at det er nokså sprikende hva som trengs av utdanning. Er det noen som kan svare litt klart på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Exen min tok fotografutdanning. Da gikk han først tegning/form/farge 1år, så gikk han VK1 Fotofaget, og etter det var det 2 år som lærling hos en utdannet fotograf. Så gikk han opp til svennbrevet.

Han gikk fotofaget på vgs i Stavanger, vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fotograf vil du bli da?

Høyskolen i Oslo har fotojournalistutdannelse. Tar inn 12 studenter annethvert år, så med mindre du allerede er god til å ta bilder kan det nok bli vanskelig å komme inn. Det finnes også noen private fotoskoler i Norge.

Det er vanskelig å få jobb som fotograf etter endt utdannelse, og de fleste jobber freelance. Så hvis du først skal utdanne deg som fotograf vil jeg anbefale deg og dra til utlandet der du kan få en mye bedre utdannelse enn her i Norge. Danmark har feks noen gode skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt trenger du ikke gå på skoler. Du kan lese og eksperimitere, og etter en tid når du kjenner apparatet ditt kan du f.eks. gå på kurs hos Morten Krogvold.

Det går an å få fagbrev, men nåløyet er trangt. Dette pga. at det er fotografer som sitter og vurderer og de vil helst ikke ha for mye konkurranse.

Hva hadde du tenkt deg? Reportasjefotograf? Portrett (brudebilder osv) eller mer kunsterisk?

Anbefaler kurs hos M. Krogvold. Men kjøp deg par bøker først og lær kameraet ditt å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Jeg er gaaaammel og har tre små barn, men kunne veldig gjerne tenke meg å bli portrett/naturfotograf. (egentlig alt som har med fotografering å gjøre :ler: ) Har ekstremt lyst på kurs hos morten kroghvold.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exen min tok fotografutdanning. Da gikk han først tegning/form/farge 1år, så gikk han VK1 Fotofaget, og etter det var det 2 år som lærling hos en utdannet fotograf. Så gikk han opp til svennbrevet.

Han gikk fotofaget på vgs i Stavanger, vet jeg.

Er det mulig å gå tegning, form og farge, så gå VK1 (Fotofaget?) her i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gå tegning, form og farge, så gå VK1 (Fotofaget?) her i Oslo?

Det aner jeg ikke, dessverre. Men min ex gikk ikke GK og VK1 på samme skole.

Utfra forrige innlegger så ser det ut til at det kanskje har blitt forandringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få fagbrev, men nåløyet er trangt. Dette pga. at det er fotografer som sitter og vurderer og de vil helst ikke ha for mye konkurranse.

For å få svendebrevet som fotograf gjelder akkurat de samme reglerne innen for håndverket som gjelder for alle andre håndverk. En rørleggerlærling blir vurdert av en nemd bestående av rørleggere, en snekkerlærling av en nemd med snekkere. Slik blir også en fotograflærling vurdert av en nemd med fotografer. At strykprosenten er høy har neppe med at de ikke ønsker konkurenter, men heller at lærlingen ikke har vist tilstrekkelig kunnskap i faget.

Hvilken type fotograf ønsker du å bli da?

Veien til målet er forskjellig for en portrettfotograf, en rekalmefotograf, en pressefotograf, eller en instutisjonsfotograf... Det er faktisk også tre forskjellige svenneprøver avhengig av hvilken rettning du velger. (Men det er i hovedsak bare portrettfotografer som har svennebrev i dag)

Har du lyst til å bli fotograf for å leve av det, eller har du bare lyst til å ta gode bilder på egen hånd?

Kursene til Krogvold er kjempefine for nybegynnere og den proffe amatør.

Lykke til !

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...