AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #21 Skrevet 4. februar 2023 Tilfeldigheter. En kombinasjon av etterutdanning og en jobbmulighet, et hus som ble kjøpt med tre års perspektiv, men plutselig var mange år gått. Vi har ikke familie her, men hans bor en dagstur unna så vi ser dem hyppig, mine lengre om gangen. Vi har sammen bodd fire andre steder også, så har prøvd en del sammen, men aldri på hjemplassene våre. Jeg tror ingen av oss heller kunne tenkt oss å bli absorbert av den andres "barndomsmiljø" og familie på den måten. Da var det bedre å bygge vårt liv på like premisser, med et felles nettverk her. I det hele tatt har vi alltid hatt et avslappet forhold til det. Oss og forholdet har blitt prioritert, og vårt liv sammen. Ting går seg til. Anonymkode: ff46e...ef5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #22 Skrevet 4. februar 2023 Mardina skrev (1 minutt siden): Jeg bodde på østlandet (er opprinnelig vestlending), når jeg traff nåværende samboer. Prøvde å få han til å flytte til dit jeg bodde, som var ca halvannen time unna der han bodde. Men han var ikke å rikke. Sett i ettertid, så kan jeg jo skjønne det. Han har gamle foreldre over 80, så han vil nok bo i nærheten av dem, om noe skulle skje.... Nå bor vi 1 times kjøretur unna foreldrene hans og det er vel omtrent så langt han er villig til å strekke seg med tanke på avstand. Heldigvis så har jeg trivdes alle steder jeg har bodd her på østlandet, så det har ikke vært noen stort problem uansett. Noen er ekstremt "heimekjære " medan andre er veldi omstillingsdyktig, og tilrette der de bor. Bygda /tettstedet hvor vi bor i var kjent for å vera vanskeleg innfliterere seg i miljøet, og mange såkalte bygdiser dominerte miljøet. I gate vi bor er det omlag 15 eneboliger, og det har vert 8 skilsmisser rundt oss. I samtlige av boligen hvor det har vert samlivsbrudd har igjennboende eksen tråkket sine barnesko. Anonymkode: 99d90...b5d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #23 Skrevet 4. februar 2023 Jeg var lei av å bo i by og meldte meg på bonderomantikk.no i håp om å finne ei som trives med å bo landlig. Sånn ble det jenta som hadde kjøpt (familie)gården hvor hun selvfølgelig var bofast. Skulle det bli oss måtte det bli der vi skulle bo, og jeg måtte bli litt deltids kornbonde også selvfølgelig, og sånn ble det... Her har vi levd lykkelig sammen i nesten 16 år nå. Anonymkode: 00cd4...fec
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #24 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg var lei av å bo i by og meldte meg på bonderomantikk.no i håp om å finne ei som trives med å bo landlig. Sånn ble det jenta som hadde kjøpt (familie)gården hvor hun selvfølgelig var bofast. Skulle det bli oss måtte det bli der vi skulle bo, og jeg måtte bli litt deltids kornbonde også selvfølgelig, og sånn ble det... Her har vi levd lykkelig sammen i nesten 16 år nå. Anonymkode: 00cd4...fec Du fant din prinsessa på ein bondegård, og har siden levd lykklige dager der. Nå var det ditt valg ettersom hun allerede var etablert på bondegården. Har selv tråkket mine barnesko på en bondegård i distriktnorg, og v/ havet, og kunne aldri tenkt meg å bosatt meg i en by. Anonymkode: 99d90...b5d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #25 Skrevet 4. februar 2023 Vi møttes på nett og bodde på hver vår kant av landet. Det blir han som flytter til min kant, jeg har syke foreldre jeg er mer knyttet til. Han har et yrke hvor han kan få jobb hvor som helst. Anonymkode: 071eb...a21
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #26 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikkje heller bosette seg på ein nøytral plass ? Anonymkode: 99d90...b5d Det er jo praktisk å ha hjelp fra minst én forelder/svigerforelder til barna. Gitt at de ikke svigers motarbeider barnefamilien da. Nøytral plass er vel mer naturlig om det er pga tilgjengelig jobb. Anonymkode: f3d40...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #27 Skrevet 4. februar 2023 Begge er født og oppvokst her og det er totalt uaktuelt å bo noe annet sted. Anonymkode: 440f4...90a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #28 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi møttes på nett og bodde på hver vår kant av landet. Det blir han som flytter til min kant, jeg har syke foreldre jeg er mer knyttet til. Han har et yrke hvor han kan få jobb hvor som helst. Anonymkode: 071eb...a21 Forelskelse gjør blind vert ofte sagt ! . Tidligere var ikkje folk så mobile som idag, og mange jenter / gutter knyttet bånd til sin kjæreste allerede på skolegården. Paret hadde gjetne begge tråkket sine barnesko på stedet de etablerte seg, og de hadde eit nettverk av familie, og venner rundt seg, og derfor var skilsmisse høyst uvanleg,, og det var i kjærnefamililens tid. Nå er flest kvinnfolk som bryter utav eit samliv m/ borna på slep, det ender m/ delt omsorg. Mange av dem velger å flytte tilbake til hjemstedet- eller nærheten av hjemstedet med de utfordringer det medfører til delt omsorg. Mange bedrifter legger fortrinnsvis vekt på å tilsette folk med lokal forankring såfremt de har den rette kompetansen Dette fordi de ansatta med lokal forankring er ofte stabil , og lojal arbeidskraft. Anonymkode: 99d90...b5d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #29 Skrevet 4. februar 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Du fant din prinsessa på ein bondegård, og har siden levd lykklige dager der. Nå var det ditt valg ettersom hun allerede var etablert på bondegården. Har selv tråkket mine barnesko på en bondegård i distriktnorg, og v/ havet, og kunne aldri tenkt meg å bosatt meg i en by. Anonymkode: 99d90...b5d Ja, men det var også litt hun som valgte meg, faktisk... Klaffet bare veldig bra. Vokst opp på bygda selv, men ikke på gård. Det sitter i likevel, å trives bedre med mer stillhet, mer plass og ikke folk tett på hele tiden. Eksen før henne hadde vokst opp på gård men ville aldri tilbake til bygda, trivdes bedre i trang leilighet i byen enn jeg gjorde... Anonymkode: 00cd4...fec
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #30 Skrevet 4. februar 2023 Vi bor der vi ble tilbudt leilighet fra kommunen. Vi bor i mitt land, i min by, fordi han allerede hadde barn her da vi møttes og vi har blitt boende pga det, mine helseutfordringer samt med tanke på muligheter og samfunn generelt. Hans land er fint å feriere i, og leve i for dem med meget sterk økonomi, men det hadde ikke vært mulig for meg med min uføretrygd og kostnader til helse. Anonymkode: 7c97f...a4a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #31 Skrevet 4. februar 2023 Han hadde fast jobb, bolig og alt la til rette. Jeg ble nettopp ferdig med studiene og det var greie jobbtilbud der. Så det var ganske opplagt å flytte til ham. Anonymkode: fa0d1...f6f
Veggdyret Skrevet 4. februar 2023 #32 Skrevet 4. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor ikkje heller bosette seg på ein nøytral plass ? Anonymkode: 99d90...b5d Hva skulle poenget med "en nøytral plass" være? Å sørge for å frata barnet mest mulig kontakt med ALLE besteforeldre, fordi èn av dem ikke har lært grunnleggende manerer? Nei, vi ønsket å bo nær familie for barnet/barnas skyld, da vi selv hadde veldig gode minner om våre besteforeldre. (Svigermor nekter forøvrig å besøke oss også, husker aldri barnas bursdager, ringer dem ikke, etc etc.) 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #33 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jobbmuligheter for begge ? Tilknyttning til stedet ? Etableringskostander (eie fremfor å leie) ? Relasjoner i forhold til familie / venner ? Anonymkode: 99d90...b5d Alt dette pluss et par ting ting. Feks kvalitet på skole, oppvekstkår for unga osv Anonymkode: 7cdae...6fa
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #34 Skrevet 4. februar 2023 Flyttet til midt mellom foreldrene våre, så det ble lik avstand. Pga diverse helseproblemer var det viktig Ønsket oss ut av byen og ut på landet. Det var det nest viktigste. Tredje var å ikke bo seg ihjel, men heller ha et lavt nok lån til å kunne investere ved siden av og betale ned kjapt. Bor et sted ingen av oss har bodd før, mellom to byer vi har vokst opp i. Trives godt. Vi hadde like ønsker, og var enige i prioriteringene. Anonymkode: 985d5...1bc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #35 Skrevet 4. februar 2023 Veggdyret skrev (3 minutter siden): Hva skulle poenget med "en nøytral plass" være? Å sørge for å frata barnet mest mulig kontakt med ALLE besteforeldre, fordi èn av dem ikke har lært grunnleggende manerer? Nei, vi ønsket å bo nær familie for barnet/barnas skyld, da vi selv hadde veldig gode minner om våre besteforeldre. (Svigermor nekter forøvrig å besøke oss også, husker aldri barnas bursdager, ringer dem ikke, etc etc.) Ikke meg du siterer. Men denne var fullstendig unødvendig. Prøver du å gi de som bor på et annet sted enn begge familier dårlig samvittighet? Om noe fører det som regel til nærmere kontakt. Da man bevisst prioriterer hverandre, overnatter, drar på turer sammen. I stedet for at det kun blir sporadiske besøk noen timer, der begge parter føler på at det blir for mye eller for lite. Anonymkode: ff46e...ef5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #36 Skrevet 4. februar 2023 For vår del var det temmelig inneforstått at dersom han ville ha meg måtte han flytte til min by, for jeg hadde et barn fra før, som gikk på skole. Mine familie bor også her, mens han var temmelig nyetablert i by langt fra sin familie. Så han flyttet til min by, og med tiden har vi kjøpt feriebolig nært hans familie. Byen han bodde i var det aldri aktuelt å flytte til, og heller ikke å flytte nærmere hans familie. Vi tilbringer likevel de fleste ferier nært hans familie. Anonymkode: a2a86...262
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #37 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...Nå er flest kvinnfolk som bryter utav eit samliv m/ borna på slep, det ender m/ delt omsorg. Mange av dem velger å flytte tilbake til hjemstedet- eller nærheten av hjemstedet... Anonymkode: 99d90...b5d Det kan de ikke gjøre om det er 50/50. Da må den andre tillate at de flytter med barna. Anonymkode: f3d40...6c2
Veggdyret Skrevet 4. februar 2023 #38 Skrevet 4. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer. Men denne var fullstendig unødvendig. Prøver du å gi de som bor på et annet sted enn begge familier dårlig samvittighet? Anonymkode: ff46e...ef5 Jeg svarer en som mener jeg burde flyttet langt unna begge parene med besteforeldre fremfor å "prioritere" ett sett, når de besteforeldrene som ble nedprioritert ble det fordi de var sterkt imot at de skulle bli besteforeldre. Jeg har full forståelse for at noen ønsker å bo langt unna besteforeldre, av 1000 forskjellige grunner, men her var det altså en person som mente at jeg burde valgt å bo langt unna GODE besteforeldre bare for å ikke gjøre det "urettferdig" for de dårlige besteforeldrene. 1
Sententia Skrevet 4. februar 2023 #39 Skrevet 4. februar 2023 Vi ville bo landlig til, men på byggefelt med andre barn, med gang/sykkelavstand til skole. Nå tar barna buss på vinteren, men sykler på sommeren. Vi undersøkte skolene, og ønsket skole med relativt få elever, men hvor det blir større elevgruppe på u.skolen. Sto mellom området hvor jeg er fra eller området hans familie stort sett bor. Endte med det siste. Skulle innimellom ønske vi valgte området jeg er fra, men da hadde jeg fått lang reisevei til jobb. Nå bruker jeg 30 min Inkl levering i barnehage.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #40 Skrevet 4. februar 2023 Veggdyret skrev (37 minutter siden): Hva skulle poenget med "en nøytral plass" være? Å sørge for å frata barnet mest mulig kontakt med ALLE besteforeldre, fordi èn av dem ikke har lært grunnleggende manerer? Nei, vi ønsket å bo nær familie for barnet/barnas skyld, da vi selv hadde veldig gode minner om våre besteforeldre. (Svigermor nekter forøvrig å besøke oss også, husker aldri barnas bursdager, ringer dem ikke, etc etc.) Du valgte bort ein "nøytral boplass" til fordel for å bosette seg av omsyn til at barna skulle få ha mest muleg kontakt med familien, og alle besteforeldrene, og det var selvsagt ein god tanke, og eit privilegium for barna under oppveksten. Under min egen oppvekst var besteforeldre en sentralt samlingspunkt,og minnerike opplevelser for hele familien, og etter de blei borte vart de sosial realsjoner vesentlig endret. Anonymkode: 99d90...b5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå