AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Hva som var det som avgjjørende for dere par i valg av bosted, ? Jobbmuligheter for begge ? Tilknyttning til stedet ? Etableringskostander (eie fremfor å leie) ? Relasjoner i forhold til familie / venner ? Jobbmuligheter er ofte avgjørende for hvor ein ønsker å etablere seg, men også relasjoner i forhold til stedet, familie, vemner blir også ofte lagd vekt på. Undres på om det er hold i at det oftest er kvinnene så får innfridd sitt ønske å bosette seg i eller i nærheten av sitt hjemsted. ? Anonymkode: 99d90...b5d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Vi bodde her fra før begge to, så ingen måtte velge. Han jobber her, jeg jobber her og i nabokommunen. Jeg har mye familie her, han har litt. Begge er opprinnelig fra et annet sted men har begge bodd her mange år. Anonymkode: f3d40...6c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 For mange gjelder følgende. Dama i forholdet vil bo i nærheten av sin mor, om det lar seg gjøre. Jobber i Forsvaret og har sett dette uttalige ganger. De fleste av mine kolleger fra hele Norge flyttet mye rundt i 20 årene. Men når det nærmer seg "bygge rede" alder vil kona etablere seg i kort avstand til din mor. Om kona har høy utdannelse og kommer fra en liten øy i periferien uten aktuelle jobber så gjelder det ikke. Men hvis folk sjekker egen omgangskrets så stemmer det forbløffende ofte. Far flytter dit mor vil, i det huset hun vil ha. Når min første fødte datter ble født fortalte kona meg at hun var glad det ble ei jente. Sjansen for å ha mye kontakt med barnebarna øker. Mormor blir i praksis nærmere en farmor i de fleste tilfeller. Anonymkode: 9e3bd...d46
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For mange gjelder følgende. Dama i forholdet vil bo i nærheten av sin mor, om det lar seg gjøre. Jobber i Forsvaret og har sett dette uttalige ganger. De fleste av mine kolleger fra hele Norge flyttet mye rundt i 20 årene. Men når det nærmer seg "bygge rede" alder vil kona etablere seg i kort avstand til din mor. Om kona har høy utdannelse og kommer fra en liten øy i periferien uten aktuelle jobber så gjelder det ikke. Men hvis folk sjekker egen omgangskrets så stemmer det forbløffende ofte. Far flytter dit mor vil, i det huset hun vil ha. Når min første fødte datter ble født fortalte kona meg at hun var glad det ble ei jente. Sjansen for å ha mye kontakt med barnebarna øker. Mormor blir i praksis nærmere en farmor i de fleste tilfeller. Anonymkode: 9e3bd...d46 Da får de date ei som ikke har kontakt med mora lenger 😁 Anonymkode: 67ca1...f19
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For mange gjelder følgende. Dama i forholdet vil bo i nærheten av sin mor, om det lar seg gjøre. Jobber i Forsvaret og har sett dette uttalige ganger. De fleste av mine kolleger fra hele Norge flyttet mye rundt i 20 årene. Men når det nærmer seg "bygge rede" alder vil kona etablere seg i kort avstand til din mor. Anonymkode: 9e3bd...d46 Selvsagt vil dama bo nær sin mor hvis mannen har en reisejobb der hun i praksis blir deltids alenemor. Anonymkode: f3d40...6c2 2
Geojak Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Vi var fra hver vår by på Østlandet, og møttes i Oslo, bodde der en periode til vi fikk barn. Flyttet ut av Oslo på grunn av prisnivået på boliger der, valgte et sted midt i mellom våre hjembyer. Flyttet før eldstemann begynte på skolen, valg av sted gikk på trygg skolevei for barna, samt en bolig vi ville stte pris på. Valgte et sted med utsikt, ligger i skråning og slipper å se rett inn i vinduet til naboen. Lite trafikerte boligveier er skoleveien til ungene.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Her var det enkelt og greit slik at jeg hadde flyttet mye, og hadde ikke tilknytning til noe sted, han var rotbundet der han var, derfor flyttet vi dit. Anonymkode: 64559...d9e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 Vi valgte et sted ca midt i mellom begges familier - 45 min med bil til hans, 30 min med bil til min. Vi er rett forbi en storby, måtte bosette oss utenfor da vi ville ha hus. Fornøyd med det, ingen av oss ville bo i by, men vi begge ønsker å jobbe der i fremtiden. Anonymkode: c48e6...6bd
Veggdyret Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 Vi flyttet først til hans hjemsted, men det var en storby med dyre boliger og ingen av oss tjente særlig godt. Da vi var i "skal vi få barn snart"-samtaler klarte mora hans å lire ut av seg at hun håpet han snart slo opp med meg og iallefall ikke var så dum å få barn med meg - omtrent samtidig som han mistet jobben. Jeg har "sikker jobb" uansett hvor i landet jeg bor, så jeg må innrømme at da krevde jeg at vi flyttet langt unna svigermor. Å bruke mora hans som avlastning/barnevakt når hun gikk rundt og sa at hun håpet vi ikke fikk barn noengang, var helt utenkelig for meg. Da ville jeg heller ha min mor, som gledet seg til barnebarn, i nærheten. I tillegg er boligene en brøkdel av prisen der jeg vokste opp vs. hans hjemsted. Nå bosatte vi oss ikke i byen jeg vokste opp i, men vi bosatte oss en ganske kort kjøretur unna. Og selv om familieforhold avgjorde fylke, avgjorde boligprisene akkurat hvor vi endte opp. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 Veggdyret skrev (3 minutter siden): Vi flyttet først til hans hjemsted, men det var en storby med dyre boliger og ingen av oss tjente særlig godt. Da vi var i "skal vi få barn snart"-samtaler klarte mora hans å lire ut av seg at hun håpet han snart slo opp med meg og iallefall ikke var så dum å få barn med meg - omtrent samtidig som han mistet jobben. Jeg har "sikker jobb" uansett hvor i landet jeg bor, så jeg må innrømme at da krevde jeg at vi flyttet langt unna svigermor. Å bruke mora hans som avlastning/barnevakt når hun gikk rundt og sa at hun håpet vi ikke fikk barn noengang, var helt utenkelig for meg. Da ville jeg heller ha min mor, som gledet seg til barnebarn, i nærheten. I tillegg er boligene en brøkdel av prisen der jeg vokste opp vs. hans hjemsted. Nå bosatte vi oss ikke i byen jeg vokste opp i, men vi bosatte oss en ganske kort kjøretur unna. Og selv om familieforhold avgjorde fylke, avgjorde boligprisene akkurat hvor vi endte opp. Høre ut som et bra valg Anonymkode: c1271...230
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 Veggdyret skrev (25 minutter siden): Vi flyttet først til hans hjemsted, men det var en storby med dyre boliger og ingen av oss tjente særlig godt. Da vi var i "skal vi få barn snart"-samtaler klarte mora hans å lire ut av seg at hun håpet han snart slo opp med meg og iallefall ikke var så dum å få barn med meg - omtrent samtidig som han mistet jobben. Jeg har "sikker jobb" uansett hvor i landet jeg bor, så jeg må innrømme at da krevde jeg at vi flyttet langt unna svigermor. Å bruke mora hans som avlastning/barnevakt når hun gikk rundt og sa at hun håpet vi ikke fikk barn noengang, var helt utenkelig for meg. Da ville jeg heller ha min mor, som gledet seg til barnebarn, i nærheten. I tillegg er boligene en brøkdel av prisen der jeg vokste opp vs. hans hjemsted. Nå bosatte vi oss ikke i byen jeg vokste opp i, men vi bosatte oss en ganske kort kjøretur unna. Og selv om familieforhold avgjorde fylke, avgjorde boligprisene akkurat hvor vi endte opp. Du fekk innfridd ditt ønske om å bosette dere i byen, og miljøet du engang vokste opp, og en kort kjøretur unna egen familie. Anonymkode: 99d90...b5d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du fekk innfridd ditt ønske om å bosette dere i byen, og miljøet du engang vokste opp, og en kort kjøretur unna egen familie. Anonymkode: 99d90...b5d Hvem vil ha nær kontakt med ei "svigermor" som åpenlyst motarbeider forholdet? Anonymkode: f3d40...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Jobb først og fremst, nærhet til min mor som er alene og at både by og mark ligger nært Anonymkode: 3012d...1d7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Vi har 3 sønner (gift / samboere ) og samtlige har bosett seg der dama kommer ifra. Ja, en av dem fekk innfridd sitt ønske om å overta / kjøpe boligen etter sin fraskilte foreldre som hadde eit stort renoveringsbehov som kostet penger. En dame fekk innfridd sitt ønske om å bosette en lang reise fra svigerforeldrenes hjemsted. Følgen bli at vi får ikkje sett barnebarn mer er 3-4 ganger i året gr. kostnader, og tid til reiseavstand. Er slett ikkje sikker på om vår sønn har funnet seg så godt tilrette i sitt nye miljø, og lider i stillhet for ikkje å skape en uheldig atmosfere. Har eit godt forhold til sin svigerforeldre / slekt, men ha vokste opp i eit heilt andre omgivelser, mijø en idag, og har slik sett måtte gått igjennom en stor omstilling. Anonymkode: 99d90...b5d
aksase Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 Tilknytning til stedet for min del. Er vokst opp på denne gården og har aldri bodd noe annet sted. Da jeg overtok gården og skulle drive den på fulltid, ble det naturlig også å bo her. Det ble en del av pakka som kona måtte ta om hun ville ha meg. Har tenkt å bo her livet ut. 1
Mardina Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Jeg bodde på østlandet (er opprinnelig vestlending), når jeg traff nåværende samboer. Prøvde å få han til å flytte til dit jeg bodde, som var ca halvannen time unna der han bodde. Men han var ikke å rikke. Sett i ettertid, så kan jeg jo skjønne det. Han har gamle foreldre over 80, så han vil nok bo i nærheten av dem, om noe skulle skje.... Nå bor vi 1 times kjøretur unna foreldrene hans og det er vel omtrent så langt han er villig til å strekke seg med tanke på avstand. Heldigvis så har jeg trivdes alle steder jeg har bodd her på østlandet, så det har ikke vært noen stort problem uansett.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem vil ha nær kontakt med ei "svigermor" som åpenlyst motarbeider forholdet? Anonymkode: f3d40...6c2 Hvorfor ikkje heller bosette seg på ein nøytral plass ? Anonymkode: 99d90...b5d
svartkatt Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 Hm.. i tjueårene flyttet jeg dit han ville fordi jeg ikke hadde jobb eller skole. Det var på andre siden av landet. Etter det tenkte jeg t jeg aldri ville bo så langt fra familie igjen. Nå har jeg bodd i hjembyen i mange år, og kontakten med familien er såpass liten at jeg tenker det spiller relativt liten rolle hvor min fremtidige mann vil bo, om jeg ikke jobber. Så lenge jeg er i jobb må jeg bo nær den.
Januar2 Skrevet 4. februar 2023 #19 Skrevet 4. februar 2023 Jeg overtok familiegården i 2014, og han flyttet hit i 2016 så bosted var valgt dør han kom, nå er det ett samarbeid om å skape ett hjem Brodern er jo i fra Romerike og Kona fra Egersund de har valgt Molde hvor ingen har familie, men de har bygd seg en stor fin sosial krets, trives i jobbene,
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 Vi bodde begge i byen hvor jeg er fra da vi møttes og fortsatte å bo her. Vil anta det er ganske vanlig. Anonymkode: a28fd...103 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå