Gå til innhold

Mine erfaringer på veien fra «fat til fit»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare dele egne erfaringer og de tingene som har fungert for meg.

Jeg er mann 40+

da jeg bestemte meg for å ta grep, så veide jeg 111kg. Er 183 høy. Av de kiloene, var lite av det muskler og mye av det kroppsfett.

Første jeg gjorde var å regne ut hvor mange kcal jeg kunne innta og fortsatt ligge 4-500 kcal i underskudd. Ville ikke satse på et større underskudd da det av erfaring er vanskelig over tid. 

Lastet ned MyFitnessPal og logget absolutt alt jeg inntok i 1 uke. Alt fra søtning og melk i kaffen, stekeolje osv ble logget. Etter 1 uke hadde jeg nok kontroll og oversikt over reelt inntak av kcal.

Deretter komponerte jeg et nytt kosthold basert på ting jeg liker og lett kan spise «daglig». Alt jeg spiser til frokost og lunsj skulle være rikt på protein, stabiliserende på blodsukkeret og næringsrikt med god tilførsel av vitaminer og mineraler. Noen få eksempler på ting jeg spiser daglig er spinat, avokado, erter, grønnkål, skyr, tunfisk, kylling, egg osv osv. 

Middager spiser jeg alt. Spiser det familien spiser uten å utelate noe. Men er oppmerksom på mengde. 

Av tilskudd utenom kosthold tar jeg omega, magnesium og et proteintilskudd av høy kvalitet (myo)

Jeg inntar 1.8-2.5 gram protein pr kg kroppsvekt daglig. Dette når jeg ikke igjennom kostholdet alene.

Samtidig begynte jeg å trene styrketrening. Pr nå ingen kondisjonsøkter (null jogging, løping).

Begynte med regelmessig styrketrening. 4 økter pr uke basert på de «5 store». Markløft, knebøy, benkpress, militærpress og pullups (eller ulike varianter av disse) er fundamentet i all treningen jeg gjør. Etter at 1-2 av disse baseøvelsene er ferdig, så fullfører jeg øktene med andre øvelser.

De første 6 ukene så gikk jeg ned ca 6 kilo. Deretter kastet jeg baderomsvekten. Jeg innså at vekt alene sa svært lite, samtidig som jeg ikke likte fokuset på vekt.

Nå aner jeg rett og slett ikke hvor mye jeg veier.

Mange av klærne er byttet ut. Nye hull i beltene er laget. 

Jeg er en laaaangt sterkere versjon av meg selv i dag. Fettet renner sakte men sikkert av og musklene vokser litt og litt. 

Anonymkode: 7f75b...c9b

• Liker 6
Skrevet

Takk som deler! Motiverende å lese 🙂 Stå på 💪

Anonymkode: 70311...295

Skrevet

Så flink du er! Godt jobba👏 Følte du på mye sultfølelse i starten? 

Skrevet

Inspirerende!! 

Anonymkode: 8948a...e26

Skrevet
Tarzani skrev (19 minutter siden):

Så flink du er! Godt jobba👏 Følte du på mye sultfølelse i starten? 

Tusen takk 😊

Jeg trodde jeg skulle være mye mer sulten en hva jeg følte meg. Men en av årsakene til at jeg ikke ville ligge lavere i kcal inntak var for at ikke sulten skulle bli for ille. I tillegg er kosten min svært rikt på proteiner som hjelper veldig mot sulten.

De første 3-4 ukene var «vanskeligst» med tanke på å etablere nye kostholdsvaner, kjenne på sult osv. Nå tenker jeg ikke over det 😊

Anonymkode: 7f75b...c9b

Skrevet

Så forfriskende å lese en slik tråd. Du gjør alt rett med tanke på hva som er bærekraftig på sikt. Spise normal mat og sammen med familien, ikke ha noen absolutte regler, inkludere trening som en rutine uten å overdrive. Mulig mer restriktiv på sukker og litt mer bevisst proteiner helt til vanene sitter 100%. 

Det er slik de fleste av oss "normalvektige" lever. Og man trenger heller ikke noe mer eller drastisk for å komme dit.

Dette klarer du. 

Anonymkode: ebaad...7f1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...