AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Er kvinne 38 år som har fått påvist høyt kolestrol. Røyker ikke , slank, ganske sunn, trener litt . Min onkel døde ung av hjerteinfarkt, min far har hatt hjerteproblemer, min tante også delvis. Alle på farssiden. De snakker nå om at dette kan være arvelig og er nok mest sannsynlig det. Når jeg går i bratte bakker får jeg alltid en slags smerte i brystet på høyre side. Aldri på venstre. Har ikke tenkt så mye på det, bare tenkt at det er slik. Jeg hiver etter pusten, får ikke nok oksygen. Har mistet litt lysten til fjelltur. Og beina mine er så sabla tunge. Alltid hovne . Virker som jeg har dårlig blodsirkulasjon i beina. Alltid sliten. Anonymkode: ff6f0...9fc
Lonehill Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Kroppen produserer 80% av kolesterolet den trenger selv og bruker det som råvare for å lage hormoner. Hvis du har en hormonforstyrrelse, kan kroppen forsøke å kompensere ved å øke produksjonen av kolesterol. Det skal ikke stå på råvaremangel, liksom. En av de vanligste hormonforstyrrelsen her i Norge er mangel på hormonet kalsitriol. Når kroppen skal produsere steroidhormonet kalsitriol, starter det med kolesterol: Kroppen bruker UVB-stråler fra sola til å omdanne kolesterol i huden til et stoff som kalles kolekalsiferol. Det er mer kjent som vitamin D3 (du finner nøyaktig samme stoff i tran og D-vitamintilskudd). Kolekalsiferol blir lagret i levra, der et enzym sakte, men sikkert omdanner det til et stoff som heter kalsidiol og setter det i omløp i blodet. Kalsidiol er molekylet leger måler i blodprøver for å finne ut om vi har D-vitaminmangel. Når cellene i kroppen får behov for å produsere hormonet kalsitriol, henter hver enkelt celle inn kalsidiol fra blodet og får et enzym til å omdanne det til aktivt hormon. Den eneste oppgaven til D-vitamintilskudd er å være råvare til hormonet kalsitriol. Når vi spiser D-vitamintilskudd, får kroppen tilført kolekalsiferol uten at den trenger å produsere det selv i huden fra kolesterol ved hjelp av sola. D-vitamintilskudd er egentlig soltilskudd, ikke kosttilskudd. Problemet her i Norge er at vi har for lite sol. Mellom september og april står sola for lavt til å kunne produsere noe kolekalsiferol i huden på oss som bor her oppe i nord. Om vinteren er kroppen er helt avhengig av at vi spiser nok D-vitamin, enten tilsatt i maten eller som tilskudd. Når D-vitaminlageret går tomt, får ikke kroppene våre til å produsere kalsitriol og vi får en hormonforstyrrelse. Det prøver kroppen å kompensere ved å øke produksjonen av kolesterol. En vitenskapelig studie som testet virkningen av D-vitamintilskudd på folk med høye kolesterolverdier konkluderer slik: Sitat Konklusjoner: Vitamin D-tilskudd så ut til å ha en gunstig effekt på å redusere serum totalkolesterol, LDL-kolesterol og triglyseridnivåer, men ikke HDL-kolesterolnivåer. Vitamin D-tilskudd kan være nyttig hos pasienter med hyperkolesterolemi med vitamin D-mangel som har høy risiko for hjerte- og karsykdommer. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31407792/ Vitamin D reduserer altså ikke HDL-kolesterol, som er det "gode" kolesterolet, som beskytter oss mot hjerteproblemer. Slik sett fungerer D-vitamin omtrent som statiner. En annen vitenskapelig studie sier dette om D-vitamin og kolesterol: Sitat Oppsummert viser resultatene våre at vitamin D3-mangel kobles til økt risiko for dyslipidemi spesielt assosiert med høyere nivåer av noen LDL-subtyper (som sLDL-P, sdLDL-C) og Apolipoprotein B/Apolipoprotein A1-ratio, som kan bidra til akselerert aterosklerose og høyere risiko for koronarsykdom https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20009666.2021.1968571 En treje studie er en samlestudie som analyserer 10 enkeltstudier av D-vitamintilskudd mot høyt kolesterol konkluderer med det samme, men peker også på at det finnes for lite forskning på akkurat D-vitamin og kolesterol til å kunne si at det er bevist at D-vitamin hjelper. https://www.hindawi.com/journals/ije/2021/8849688/ Det er aldri forsket på hvordan forskjellig dosering av D-vitamintilskudd kan påvirke kolesterolnivå. Gir høyere tilskudd med D-vitamin lavere kolesterol? Det vet vi ikke. Ingen har greid å finansiere slike studier. Og det er kanskje problemet: Det er ikke lønnsomt å forske på D-vitamin og kolesterol, fordi det kan gå ut over salget av kolesterolmedisin. Det er legemiddelindustrien som finansierer medisinsk forskning, så vi trenger ikke å holde pusten mens vi venter på store, kostbare studier av virkningen fra D-vitamin på høyt kolesterol. I mellomtida går det jo an å øke inntaket av D-vitamin for å se om studiene som fant en virkning kanskje stemmer likevel. 2
Aristoteles Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Jeg blir litt usikker på hva du spør om, men høyt kolesterol alene gir ikke slike plager du beskriver her. Med mye hjerteproblemer i familien, så burde du få undersøkt hjertet ordentlig.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Jeg har nettopp fått konstatert høyt kolesterol selv, men jeg er 10 år eldre enn deg. Legen spurte grundig om hva jeg visste om familiehistorikk og om jeg visste om vi hadde den genetisk høye typen. Så hvis du ikke vet det, så test det! Anonymkode: 1f9e7...611
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå