Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde null egenkapital. Kjøpte hus til litt over 2mill. Banken ser jo hvor mye jeg har i inntekt, så var ikke vanskelig å få lån. Men dette var i 2010. Han null utdanning, men tjener like godt som Ts. 

Anonymkode: 0d9ac...f66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde omtrent nøyaktig samme forutsetninger som deg, lik lønn, lik egenkapital og fikk låne ca. like mye. Jeg måtte flytte ut av byen, så simpelt var det. Flyttet ut av byen og fikk meg et fint rekkehus til under 3 mill. Angrer ikke :) 

Anonymkode: ba45a...5c9

• Liker 1
Skrevet

Arva noe penger, bodde hjemme til jeg var 26, jobbet på siden av studiene, kjøpte leilighet til 2,3 med 700K i EK. Har mnd lønn på 36K og fast jobb

Anonymkode: d9869...400

Skrevet

Jobbet med skolen, fikk meg en god utdannelse og så en god jobb. Og det viktigste: Jeg bor ikke i Oslo. Jeg bor på landet. Flytt ut på landet, så skal du være sinnsykt fattig for at du ikke har råd til en enebolig. En liten sentral enebolig som ikke er supermoderne (fra 90-tallet) går for 2 millioner. Jeg sjekket nå og det er en bolig med oppussingsbehov som ligger I hovedgata med butikk, kiosk, restaurant, togstasjon, kino et steinkast unna og har butikklokale i kjelleren for 1 million. Et faktisk steinkast. Ikke sånne overdrevne steinkast.

Anonymkode: 48199...8b4

Skrevet

Du burde jo egentlig stilt dette spørsmålet til de som har kjøpt bolig alene nå nylig. Eller i hvert fall de som har kjøpt i 2015 eller senere for det er da boliglånsforskriften ble innført. Før denne ble innført var det relativt enkelt å få boliglån.

Anonymkode: 0abbf...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du burde jo egentlig stilt dette spørsmålet til de som har kjøpt bolig alene nå nylig. Eller i hvert fall de som har kjøpt i 2015 eller senere for det er da boliglånsforskriften ble innført. Før denne ble innført var det relativt enkelt å få boliglån.

Anonymkode: 0abbf...0c9

Det var i 2017 de strammet inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Må nok bare fortsette å spare, eventuelt kjøpe en liten treroms som en start og deretter kjøpe noe større om 5-10 år. Er 30 år og blir ferdig utdannet først nå… forventer 580k i startlønn, men har 800k i studielån. Har spart opp 500k i studietiden, men synes boligmarkedet føles helt håpløst ut! Å flytte fra kollektiv til et mini-toroms utenfor byen er vel en start, men føler jeg henger veldig etter… 

Anonymkode: 3fa8e...68c

Helsike, det var mye studielån! Men godt gjort å å til å spare 500k som student! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem frarådet deg fra å bruke EK? Banken? 

Anonymkode: d92d6...8f5

Ja, kjøpte i Oslo så de var rausere med belåningsgrad enn de ville vært i bygda banken holder til i. 

Banken ønsket at jeg skulle ha EK n som buffer i og med det var så lite. Og det er jeg glad for. Brukte noe til oppussing og møbler etc, flyttingen osv. Deilig å ikke starte livet i ny bolig med tom konto. De jeg kjenner som har gjort det har endt opp med å kjøpe div på kreditt. 

solgte den leiligheten etter 2.5 år i 2021, tok med 900’ inn i neste boligkjøp ute på bygda, og fikk da kun låne 2.4, med lik lønn og 4.5 x EK.  Snedige greier! 

Anonymkode: 5640d...e3e

Skrevet

Dette er grunnen til at vi kjøpte leilighet til begge barna våre i Oslo, det å skulle kaste bort penger ved å leie. Så de er studenter begge to bor trygt i under studietiden og som de kan bli boende i fremover når de begynner i jobb etter endt studier, og har som en god EK etterhvert. 

Og de som sier snylte på foreldrene? Også en måte å se det på. Barna våre er fortsatt barna våre om de er 15, 18 eller 22 år. Ville aldri sett pådet som snylting om de hadde valgt bo hjemme under studier eller for å spare om vi ikke kunne ha kjøpt for dem

Anonymkode: 72287...282

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vel, jeg flyttet. Til Nord-Norge, hvor jeg fikk avskrevet studielån, bodde billig, og jobba masse overtid. Så kunne jeg flytte "hjem" til Østlandet og kjøpe en leilighet helt alene. 

Om du ikke tjener så bra, og bor i et område med høye priser, så er det særdeles vanskelig. Du kan spare og spare, men prisveksten vil gjøre at du bare må ha høyere og høyere EK. Du må gjøre noe drastisk, som å flytte, eller øke inntekten betraktelig, evt satse på arv. Eller innfinne deg med å leie... 

Anonymkode: 6e1ac...e8b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...