AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Jeg leste om en afrikansk mann som jobber på UiO og som blir grovt mobbet på jobb, utsatt for rasistiske kommentarer etc hver dag. Dette er voksne folk! Hva hadde du gjort om du fant ut at dette var din sønn/datter? Syns det er merkelig at disse mobberne ikke blir hengt ut med fullt navn. de burde få sparken, og burde henges ut som mobbere til skrekk og advarsel. Hvordan får man så onde barn? Foreldrene må jo ha failet big time i oppdragelsen. En av fire flerkulturelle i Oslo har opplevd rasisme de siste to årene. Men nesten ingen varsler. – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio Anonymkode: 867e3...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Jeg ville spurt: "Hvorfor?" Anonymkode: 33946...e55 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Jeg hadde blitt skuffet og sint. Trodde vi hadde oppdratt dem bedre enn som så. Anonymkode: da6d1...f64
svartkatt Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Jeg hadde selvfølgelig sagt ifra til ungene. Men kan fatte at mine imaginære unger ville oppføre seg sånn. Jeg mener foreldrene er vel ikke noe bedre enn disse ungene?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Holdningene til barn kommer som regel fra et sted, og det er vel ikke uten grunn man har ordtak som "eplet faller ikke langt fram stammen" etc. Når det er sagt så er det selvfølgelig mulig at fantastiske foreldre får drittsekker til barn. Om jeg fant ut at mitt barn mobbet noen uansett alder/tid/sted så hadde jeg tatt en prat over en matbit og stilt noen undrende spørsmål og forsøkt å få tak i tankerekken som ledet til mobbing. Når det er sagt så har barnet mitt i en alder av 10 år en godt utviklet mentaliseringsevne, og det hadde forundret meg om den brått og uventet forsvant. For med god mentaliseringsevne og god selvfølelse forekommer ikke mobbing. Anonymkode: 9ae11...33d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Jeg tenker at hvis man jobber på UiO så er man LITT oppegående, og man har respekt for andre kulturer/legninger osv. Vet jo at mobbing foregår i alle typer bedrifter men syns det er så lavmål. Virker jo ikke som ledelsen bryr seg heller. Og disse mobberne får gå fri! Jeg blir SÅ forbanna! Enig i at oppførselen må komme fra foreldrene, det er nok mange som er rasistiske på hjemmebane og dårlige rollemodeller. Håper foreldre tenker litt på det... Anonymkode: 867e3...4e5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Hadde barnet bodd hjemme, hadde jeg kastet hen ut. Rasister får klare seg sjæl, og ikke leve under mitt tak. Anonymkode: 711f5...c5e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hadde barnet bodd hjemme, hadde jeg kastet hen ut. Rasister får klare seg sjæl, og ikke leve under mitt tak. Anonymkode: 711f5...c5e Hva om de ikke bor hjemme lenger da? Anonymkode: 58c7e...c4d
Bacteria Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva om de ikke bor hjemme lenger da? Anonymkode: 58c7e...c4d Det er vel grenser for hvor lenge vi skal stå ansvarlig for våre voksne barns handlinger, tenker jeg. Det sagt, hadde jeg fått vite noe sånt hadde jeg jo selvsagt blitt meget skuffet og gitt beskjed om det til vedkommende «barn». 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Nå klarte jeg å få mine barn gjennom barndommen uten at de mobbet så det ville forundret meg om de begynte nå. Om så skulle være måtte de ha stilt skolerett hos mor. Anonymkode: a3c1d...c2e
Fighter83 Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Oppdragelse slutter man aldri med! Hadde nok lett tatt opp tråden ang denne saken med barna mine. Jeg hører faktisk stadig min bestemor på 88 år oppdra sine barn, barnebarn og olderbarn🤣 så godt mulig jeg har lært av de eldre o.l...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tenker at hvis man jobber på UiO så er man LITT oppegående, og man har respekt for andre kulturer/legninger osv. Vet jo at mobbing foregår i alle typer bedrifter men syns det er så lavmål. Virker jo ikke som ledelsen bryr seg heller. Og disse mobberne får gå fri! Jeg blir SÅ forbanna! Enig i at oppførselen må komme fra foreldrene, det er nok mange som er rasistiske på hjemmebane og dårlige rollemodeller. Håper foreldre tenker litt på det... Anonymkode: 867e3...4e5 Hvordan vet du at dette er reelt? Mange drar "rasismekortet" i alle sammenhenger. Anonymkode: eda0d...05e 1
Curlyme Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan vet du at dette er reelt? Mange drar "rasismekortet" i alle sammenhenger. Anonymkode: eda0d...05e Utrolig teit komentar av deg. Typisk unskyldning for å lukke øynene for slikt. Hvis en person gruer seg til å gå på jobb fordi han vet han blir mobbet så er ikke det innbilt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker at hvis man jobber på UiO så er man LITT oppegående, og man har respekt for andre kulturer/legninger osv. Vet jo at mobbing foregår i alle typer bedrifter men syns det er så lavmål. Virker jo ikke som ledelsen bryr seg heller. Og disse mobberne får gå fri! Jeg blir SÅ forbanna! Enig i at oppførselen må komme fra foreldrene, det er nok mange som er rasistiske på hjemmebane og dårlige rollemodeller. Håper foreldre tenker litt på det... Anonymkode: 867e3...4e5 Det jobber selvsagt alle slags mennesker på UIO, i alle mulige slags jobber, akkurat som på andre større arbeidsplasser der det finnes en drøss av ulike stillinger. At det er et universitet betyr ikke at de bare ansetter oppegående folk. Det finnes mennesker med doktorgrad som også er rasister. Dette er ikke gjensidig utelukkende. Anonymkode: 9b5c7...137
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Blander meg ikke inn i mine barns yrkesliv. Litt skuffet hadde jeg blitt, men hadde holdt kjeft om det. Anonymkode: c8b23...d3a 1
Gjest Christine45 Skrevet 9. juni 2023 #17 Skrevet 9. juni 2023 Enkelte er desverre ikke blitt voksen. Det du må gjøre er å forstå at det er de som har problemer. Mobbing kan forekomme på flere måter. Snakking i "koder" mens du som blir mobbet er tilstede selv, misforståelser som fører til uthenging av personen som blir mobbet, rykte spredning , falske. Alt dette er mobbing. Er et ordtak en bør ta med seg som eg fikk fra min terapeut for et par år siden. "Du skal ikke tro, du skal vite. " Og kanskje hvis man snakker fortrolig med den man henger ut , så vil man kanskje forstå hvorfor ting er som de er. Noen er bare ufyselige og ikke snille. Da må du komme deg bort. Husk: du er god nok, du er sterk, du vet hvem du er. Har selv blitt misforstått og mobbet på jobb. Har unngått mennesker som ikke er bra for meg. Vet hvem eg kan stole på og mennesker som er god på bunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå