Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man trukket i lønna eller kan jeg jobbe ekstra for disse dagene? Noen som vet? 😀

Anonymkode: 2d233...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du snakke med din arbeidsgiver. Det er ingen her som vet om mulighetene dine. Hos oss er det ikke noe problem å få et par dager fri, da vi jobber nokså mye ekstra alle sammen. Andre steder, er ikke dette mulig. Mange faktorer som spiller inn. 

Anonymkode: 88815...df0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette kommer, av erfaring, an på arbeidsplassen/leder, når du ønsker å ta fri, eller andre ting. Anbefaler deg å bare snakke med leder. På forrige skole jeg jobbet ble alle vikartimer man jobbet lagt inn i egen pott, som vi måtte ta i avspasering. Der jeg jobber nå får vi vikartimene utbetalt i lønn. Og evt fri ut over undervisningsfrie perioder og sommerferie må søkes om som permisjon uten lønn. 

Anonymkode: dd1f8...105

• Liker 2
Skrevet

Dette kjenner jeg ikke til, men for meg som har 25 dager fri i året (jul- og nyttårsaften er også jobbedag), synes jeg spørsmålet er underlig fra noen som har så vanvittig mange flere fridager, eller avspasering som dere lærere pleier å insistere på å kalle det. 

Anonymkode: 75ef1...db5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kjenner jeg ikke til, men for meg som har 25 dager fri i året (jul- og nyttårsaften er også jobbedag), synes jeg spørsmålet er underlig fra noen som har så vanvittig mange flere fridager, eller avspasering som dere lærere pleier å insistere på å kalle det. 

Jobber du ekstra, har du sikkert mulighet til å ta det ut i avspasering du også ;) 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Prøver alltid å ikke gå i fella med å svare på disse idiotiske påstandene om at vi lærere har så "ekstremt mye fri", og vil ikke kuppe tråden, men jeg må.. Selv om elevene har fri, betyr det ikke at lærere har fri. Her brukes alle elevferier (høst, jul, vinter og påske) til for-/etterarbeid, retting, eller annen generell planlegging. Og ja. Sånt tar faktisk ganske mye tid hvis man bryr seg om jobben, noe de aller fleste gjør når de først har valgt å jobbe som lærer.

Anonymkode: dd1f8...105

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom jeg jobber meg opp overtid, kan jeg avtale med ledelsen når jeg kan ta de ut i fridager. Ellers må jeg be om ulønnet velferdspermisjon, og da må man jo ha en ganske god grunn :) 

Anonymkode: 51958...2d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da må du snakke med din arbeidsgiver. Det er ingen her som vet om mulighetene dine. Hos oss er det ikke noe problem å få et par dager fri, da vi jobber nokså mye ekstra alle sammen. Andre steder, er ikke dette mulig. Mange faktorer som spiller inn. 

Et par dager fri uten å bli trukket i lønn? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et par dager fri uten å bli trukket i lønn? 

Jeg har jobbet mye overtid som jeg kan ta ut i avspasering, om jeg ønsker det. Jeg avtaler før jeg jobber overtid om det skal tas ut i avspasering eller lønn. Hadde jeg ikke jobbet overtid, er det velferdspermisjon uten lønn som gjelder og da må man fylle kriteriene for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jobbet mye overtid som jeg kan ta ut i avspasering, om jeg ønsker det. Jeg avtaler før jeg jobber overtid om det skal tas ut i avspasering eller lønn. Hadde jeg ikke jobbet overtid, er det velferdspermisjon uten lønn som gjelder og da må man fylle kriteriene for det. 

Samme antall timer i avspasering? 

For eksempel, jeg ønsker å ta tre dager fri. I løpet av disse 3 dagene har jeg 10 timer med undervisning. Hvis jeg jobber 10 timer overtid nå, går det bra da? 

Skrevet

Hvordan er timeplanen din? 

Min er full. Har undervisning alle timer, og derfor ingen mulighet til å påta meg vikartimer. Jeg må derfor ta permisjon uten lønn feks planleggingsdager i barnehagen. Hadde jeg kunnet tatt en vikartime her og der kunne jeg avtalt og spart opp og brukt disse til avspasering istedenfor å få overtidsbetaling for timene. 

Anonymkode: 5faad...f43

Skrevet

Samme antall timer i avspasering? 

For eksempel, jeg ønsker å ta tre dager fri. I løpet av disse 3 dagene har jeg 10 timer med undervisning. Hvis jeg jobber 10 timer overtid nå, går det bra da? 

Vi kan avspasere undervisning mot undervisning og plantid mot plantid, så ikke alltid så lett å bare"få" de overtidstimene heller... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kan avspasere undervisning mot undervisning og plantid mot plantid, så ikke alltid så lett å bare"få" de overtidstimene heller... 

Jo, jeg mener undervisning mot undervisning. Det er jo ren matte. Hvis jeg nå underviser 10 timer ekstra, kan jeg be om fri de dagene i stedet for å få betalt. Riktig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min er full. Har undervisning alle timer, og derfor ingen mulighet til å påta meg vikartimer. Jeg må derfor ta permisjon uten lønn feks planleggingsdager i barnehagen. Hadde jeg kunnet tatt en vikartime her og der kunne jeg avtalt og spart opp og brukt disse til avspasering istedenfor å få overtidsbetaling for timene. 

Har du undervisning fra 08 til 16 hver dag? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har egentlig en veldig grei timeplan, jobber på vgs. Jeg har undervisningsfri på mandag. har 3 timer tirsdag, 4 timer onsdag, 8 timer torsdag og 7 timer fredag. Dette er grunnplan. Men vi har en del periodisering, som gjør at vi avviker fra denne planen. Det er gjerne pga denne periodiseringen jeg har mulighet til å ta vikartimer. Eks elevene er i praksis i 8 uker i løpet av et skoleår. Det er mye praksisoppfølging på kveld/helg, ergo kan jeg jobbe ekstra på dagtid. Vi er så i manko på folk, at leder er helt avhengig av at vi andre stiller opp når det er mulighet for det. 

Skrevet

Har du undervisning fra 08 til 16 hver dag? 

Selvfølgelig ikke. Men når jeg ikke underviser er ikke elevene der heller. Så selv om jeg ikke underviser fra 1420-1600 er det ingen elever å ha vikartimer for da slik at jeg får samlet opp vikartimer, om du skjønner ;) 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har egentlig en veldig grei timeplan, jobber på vgs. Jeg har undervisningsfri på mandag. har 3 timer tirsdag, 4 timer onsdag, 8 timer torsdag og 7 timer fredag. Dette er grunnplan. Men vi har en del periodisering, som gjør at vi avviker fra denne planen. Det er gjerne pga denne periodiseringen jeg har mulighet til å ta vikartimer. Eks elevene er i praksis i 8 uker i løpet av et skoleår. Det er mye praksisoppfølging på kveld/helg, ergo kan jeg jobbe ekstra på dagtid. Vi er så i manko på folk, at leder er helt avhengig av at vi andre stiller opp når det er mulighet for det. 

Da burde det være en grei sak og skaffe seg litt avspasering ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er jo ikke ts 😀

Skrevet

Interessant å se hvor ulikt dette blir håndtert. Jeg har også jobbet på vgs (for et par år siden), og vi fikk kun fri om det var noe veldig viktig vi skulle (bryllup, begravelse ...). Ellers måtte vi bruke skoleferiene. Jeg fikk innvilget fri noen dager en gang for å reise til en 50-årsfeiring. Jeg måtte ta igjen dagene senere (ekstraundervisning som måtte planlegges, noen vikartimer) + lage opplegg til egne elever de dagene jeg var borte. Vi hadde sjelden vikarer, elevene jobbet selvstendig. Det var med andre ord en skikkelig dårlig deal å være borte - vi hadde både for- og etterarbeid + måtte ta igjen timene. 

Jeg jobber ikke lenger som lærer, og opplever at en jobb med vanlige arbeidstider er en stor lettelse. (Det er også deilig å slippe lærerforakten og alle kommentarene om at jeg jobber lite og syter mye 😅)

Anonymkode: d2fd7...b03

Skrevet

Må ta permisjon uten lønn her. Men ikke alltid vi får det heller. Spurte om å få reise bort 18.mai i fjor,men det fikk jeg ikke lov til. Oppkjøring, legetimer osv har jeg fått fri til. Har ikke prøvd å få noe særlig mer fri til dette. Men du skal altså ha en god grunn for å få fri. Å ta fri på en fredag fordi du vil ha en langhelg, eller fri for å dra på konsert får ikke vi. 

Anonymkode: f55f7...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...