Gå til innhold

Gravid å drikke sukkerfri brus, er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at lettbrus/sukkerfri brus er farligere enn vanlig brus med sukker. Kan forårsake tidlig fødsel. Visste ikke at det var så fy fy. Drikker jo nesten hver dag, prøver kutte ut men er vanskelig. Flere som drikker brus enda de er gravide? 

Anonymkode: ba770...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser at lettbrus/sukkerfri brus er farligere enn vanlig brus med sukker. Kan forårsake tidlig fødsel. Visste ikke at det var så fy fy. Drikker jo nesten hver dag, prøver kutte ut men er vanskelig. Flere som drikker brus enda de er gravide? 

Anonymkode: ba770...dd5

Det har jeg gjort hver gang. Tror ikke det er farlige nei, ikke les:) lev som normalt. Kun noen ting du ikke skal spise å ikke for mye kaffe😀lykke til

Skrevet

Det varierer fra studie til studie hvorvidt sukkerfritt vs sukkerholdig drikker er versting. Uansett ikke noe som tyder på at sukkerfri saft er teratogent

Anonymkode: 73097...504

• Liker 1
Skrevet

Pepsi max ❤️

jeg fikk avsmak for kaffe. Så tok meg et glass brus nesten daglig med god samvittighet. Litt ekstra i helgen. Ellers gikk det i isvann. 

Anonymkode: 51e7a...4da

• Liker 3
Skrevet

Jeg drakk sukkerfri brus men hadde dårlig samvittighet. Mot slutten så gikk jeg over til farris. Enda nå jeg ammer så har jeg dårlig samvittighet for å drikke sukkerfri brus av og til, men er i grunn ikke noe forskning som sier det er direkte skadelig.

Anonymkode: fe339...90f

Skrevet

Det finnes ingen spesielt troverdig forskning som tilsier at lettbrus er farlig for noe annet enn tannhelse (og da på linje med hva som helst annet med syre), gravid eller ei. 

Anonymkode: 24ef7...048

• Liker 1
Skrevet

Hadde holdt meg til andre ting uten aspartam for å være på den sikre siden, TS ❤️ Når de lærde strides, hvorfor ta sjansen? 

Anonymkode: f644e...08e

• Liker 2
Skrevet

Ingen forskning på dette, men vær heller føre var, jeg drakk litt Pepsi Max under graviditeten, ungene er friske enda, men man aner jo ikke da dette er ganske nye stoffer, så langtidseffekten vet de nok ikke før om mange år. Nå er det jo kunstig søtning i mange matvarer, og hvis det er så farlig så burde helsemyndighetene begrense bruken av den.

Anonymkode: f3eda...e65

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Pepsi max ❤️

jeg fikk avsmak for kaffe. Så tok meg et glass brus nesten daglig med god samvittighet. Litt ekstra i helgen. Ellers gikk det i isvann. 

Åh, giiid av meg. Tenk å drikke et glass brus om dagen, du er gal!!

Anonymkode: 78d04...28a

• Liker 1
Skrevet

Eh, jeg drakk sukkerfri brus i alle mine svangerskap,  alle kom ca til termin,  og var over gjennomsnittet 

Anonymkode: 8aaca...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde holdt meg til andre ting uten aspartam for å være på den sikre siden, TS ❤️ Når de lærde strides, hvorfor ta sjansen? 

Anonymkode: f644e...08e

De lærde strides ikke. Det er stort sett temmelig ufaglærte kostholdsinfluencere som synser om at aspartam og annen kunstig søtning skal være farlig. 

Belegget for at gulrøtter er kreftfremkallende er bedre, liksom. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare skremselspropaganda. Så lenge det ikke står noe om det på matportalen eller helsenorge så er det helt trygt. 

Anonymkode: 27332...4bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åh, giiid av meg. Tenk å drikke et glass brus om dagen, du er gal!!

Anonymkode: 78d04...28a

Din mening 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De lærde strides ikke. Det er stort sett temmelig ufaglærte kostholdsinfluencere som synser om at aspartam og annen kunstig søtning skal være farlig. 

Belegget for at gulrøtter er kreftfremkallende er bedre, liksom. 

Da regner jeg med at du har relevant master-grad, siden du kommer med denne nedlatende uttalelsen.

Anonymkode: 2f625...be1

Skrevet

Jeg levde på sukkerfri saft gjennom graviditetene mine, spesielt i første trimester. Både lege og jordmor var helt klare på at det viktigste var å få i seg nok væske.

Begge barna ble født friske og fine. Ene ble riktig nok tatt ut litt tidlig av helt andre grunner, men trivdes egentlig helt fint der inne.

Anonymkode: 221ad...d70

Skrevet

Det går nok helt fint. Jeg drakk Pepsi max gjennom svangerskapet, et par glass om dagen. 

Anonymkode: 5cc40...4bd

Skrevet

Jeg holder meg til vann. Å drikke brus i svangerskapet, om den er sukkerfri eller ei er unødvendig og potensielt skadelig. Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe at folk tør å ta den sjansen. 

Sluttet selv tvert å snuse da vi bestemte oss for å begynne å prøve. Det er ukomfortabelt å bryte med en uvane, men «klarer ikke slutte å drikke brus» vettu hva? Den blir for tynn. Se det slik: klarer du å sette ditt ufødte barn sine behov foran dine egne? Jeg håper svaret er ja. Dropp daglig brus. Det er en absurd dum sjanse å ta. 

Anonymkode: 02213...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh, jeg drakk sukkerfri brus i alle mine svangerskap,  alle kom ca til termin,  og var over gjennomsnittet 

Anonymkode: 8aaca...8ef

Og jeg kjenner en som røykte og drakk gjennom sine svangerskap og fikk friske unger…. Derfor er det trygt å drikke og røyke i svangerskapet 🙄

Anonymkode: 02213...dc4

Skrevet

Søstera mi drakk pepsi max med begge sine unger. Begrensa, men et glass og to til dagen. Hun drikker ikke kaffe da, ikke bruk av nikotin heller. Hun elste måtte igangsettes, overtid. 

Tenker, leve som normalt, unngå noen ting og begrens heller typ pepsi max om du kjenner det er greit. 

Skrevet
Maestro skrev (3 minutter siden):

Søstera mi drakk pepsi max med begge sine unger. Begrensa, men et glass og to til dagen. Hun drikker ikke kaffe da, ikke bruk av nikotin heller. Hun elste måtte igangsettes, overtid. 

Tenker, leve som normalt, unngå noen ting og begrens heller typ pepsi max om du kjenner det er greit. 

Det finnes koffeinfri cola om hun vil ha litt cola-smak😊 Det er ikke farlig med pepsi max da men man skal begrense koffein. Jeg drakk ingen koffein i graviditeten, bare koffeinfri kaffe og te. Men man trenger jo ikke være så streng som jeg var.

Anonymkode: fe339...90f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...