Gullsko Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Barnefar til mine tre barn har ikke betalt meg barnebidrag siden i fjor sommer. Jeg sendte i oktober inn søknad om fastsettelse og innkreving fra NAV. Og i desember fikk jeg vedtaket. Barnefar må betale meg bidrag tilbake i tid, samt et nokså stort månedlig beløp. Jeg har fortsatt, to mnd senere, ikke mottatt noe. Jeg tjener visstnok like over grensen for å motta bidragsforskudd. Jeg og ungene lever på et stramt budsjett, og spesielt det siste året har vært tøft. Det er frustrerende at deres far ikke betaler en krone for sine barn. Mens jeg jobber og sliter og bruker hver krone på barna. Han har betalingsevne og høyere inntekt enn meg 😔 Det har vært vanskelige år etter bruddet, mye bitterhet fra hans side. To av tre barn har heller ikke lenger samvær med sin far. Har noen erfaring med hvor lang tid det kan gå før jeg mottar bidraget? Begynner å lure på om jeg i det hele tatt vil få noe…. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Han opparbeider seg jo bidragsgjeld og det er jo dumt for han. Det er et ganske heftig gebyr for ikke å betale fakturaene fra NAV innkreving også. Og hvis han ikke er selvstendig næringsdrivende så vil jo etterhvert NAV kreve at det trekkes av lønna hans. Vet dessverre ikke hvor lang tid det tar, men så lenge han er i lønnet jobb med en arbeidsgiver så skal han trekkes i lønn etterhvert. Håper det ikke går altfor lang tid. Anonymkode: 49f06...100 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (3 minutter siden): Har noen erfaring med hvor lang tid det kan gå før jeg mottar bidraget? Begynner å lure på om jeg i det hele tatt vil få noe…. Her tok det ca fire måneder før de vedtok trekk i lønn, og etter det har det kommet hver måned. Men det lønner seg å ringe nav innkreving og «mase»/spørre hva som skjer videre. Anonymkode: 20bb0...422 5
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her tok det ca fire måneder før de vedtok trekk i lønn, og etter det har det kommet hver måned. Men det lønner seg å ringe nav innkreving og «mase»/spørre hva som skjer videre. Anonymkode: 20bb0...422 Ok… kan prøve det. Vet jo at han ikke kommer til å betale fakturaene fra NAV 😔
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (1 minutt siden): Ok… kan prøve det. Vet jo at han ikke kommer til å betale fakturaene fra NAV 😔 For en idiot. 🙄 Anonymkode: 43988...36d 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Slikt kan ta veldig lang tid, har du mulighet til å få bidragsforskudd eller har du for god inntekt til det? Anonymkode: 1d4d6...729
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (2 minutter siden): Ok… kan prøve det. Vet jo at han ikke kommer til å betale fakturaene fra NAV 😔 Skjønner ikke at han i det hele tatt vil la det gå så langt. Det blir jo bare så mye dyrere, for bidrag må han jo betale uansett. Det er 250,- kr gebyr på hver purring og hvis det går til Innkrevningssentralen vil det komme på enda mer gebyr. Det hadde vært så mye enklere og billigere om han hadde betalt med en gang. Anonymkode: 49f06...100 3
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slikt kan ta veldig lang tid, har du mulighet til å få bidragsforskudd eller har du for god inntekt til det? Anonymkode: 1d4d6...729 Tjener visstnok like over grensa for å få forskuddstrekk. 550 000 i inntekt er ikke all verden når man har 3 barn/ungdom å forsørge alene 😔 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Slikt kan ta veldig lang tid, har du mulighet til å få bidragsforskudd eller har du for god inntekt til det? Anonymkode: 1d4d6...729 Les HI før du poster Anonymkode: 01f10...310 3
Eva-Lena Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Be NAV kreve inn bidraget for deg. Jeg gikk til det skrittet selv da far nektet å betale bidrag for barn han selv ikke ville ha kontakt med. Han opparbeidet seg bidragsgjeld på over 100k. Veldig sjarmerende at foreldre holder på sånn. Han endte til slutt opp med lønnstrekk hver mnd frem til barna var ferdig på vgs. 2
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2023 Eva-Lena skrev (26 minutter siden): Be NAV kreve inn bidraget for deg. Jeg gikk til det skrittet selv da far nektet å betale bidrag for barn han selv ikke ville ha kontakt med. Han opparbeidet seg bidragsgjeld på over 100k. Veldig sjarmerende at foreldre holder på sånn. Han endte til slutt opp med lønnstrekk hver mnd frem til barna var ferdig på vgs. Jeg har fått innvilget at NAV krever inn bidraget, så sånn sett er det vel ikke så mye mer jeg kan gjøre. Var bare usikker på hvor lang tid det kan ta før jeg ser noe til pengene jeg/ungene har krav på. Regner med at denne kommer til å gjøre alt i sin makt for å unngå å betale. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 For en drittsekk av en mann! Jeg venter også på bidrag nå og begynner å bli rimelig lei etter ti år med dette tullet. Han betaler ikke, lønnstrekk, betaler noen måneder og så på’n igjen. Det pleier å gå til lønnstrekk etter fire måneder ca. Ellers så trekker de til sommer eller jul om det er noe til overs på skatten. Anonymkode: 71f5b...57a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (23 minutter siden): Jeg har fått innvilget at NAV krever inn bidraget, så sånn sett er det vel ikke så mye mer jeg kan gjøre. Var bare usikker på hvor lang tid det kan ta før jeg ser noe til pengene jeg/ungene har krav på. Regner med at denne kommer til å gjøre alt i sin makt for å unngå å betale. Har du ringt innkrevingssentralen? Det er de som kan sette lønnstrekk, nav sender bare ut regning. Anonymkode: a7b07...42c 2
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #14 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For en drittsekk av en mann! Jeg venter også på bidrag nå og begynner å bli rimelig lei etter ti år med dette tullet. Han betaler ikke, lønnstrekk, betaler noen måneder og så på’n igjen. Det pleier å gå til lønnstrekk etter fire måneder ca. Ellers så trekker de til sommer eller jul om det er noe til overs på skatten. Anonymkode: 71f5b...57a For en fortvilet situasjon! Slik du beskriver det, så er det altså ingen garanti for at du får pengene du har fått vedtak på? Bare litt nå og da?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (1 minutt siden): For en fortvilet situasjon! Slik du beskriver det, så er det altså ingen garanti for at du får pengene du har fått vedtak på? Bare litt nå og da? Jo pengene kommer tilslutt, men det er veldig uforutsigbart. Jeg er nødt til å ikke basere meg på bidraget, det blir bare en bonus når det kommer. Jeg er så sint på den mannen!😡 Popcornmaskin og snøfreser har han penger til, men barnebidraget gidder han ikke betale. Anonymkode: 71f5b...57a
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #16 Skrevet 3. februar 2023 Skjønner 😳 Håpløst. Jeg greier ikke å forstå det, men hatet mot meg er vel så stort at det går foran ungene 2
Gullsko Skrevet 3. februar 2023 Forfatter #17 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du ringt innkrevingssentralen? Det er de som kan sette lønnstrekk, nav sender bare ut regning. Anonymkode: a7b07...42c Innkrevingssentralen? Det er NAV innkreving som tar seg av alt dette om jeg har forstått det riktig 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (Akkurat nå): Skjønner 😳 Håpløst. Jeg greier ikke å forstå det, men hatet mot meg er vel så stort at det går foran ungene Eller så tror han at barnetrygden dekker «alt». Det gjorde min eks. Så de pengene han skulle betale, de gikk bare til meg 🙄 Anonymkode: 20bb0...422 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Gullsko skrev (Akkurat nå): Innkrevingssentralen? Det er NAV innkreving som tar seg av alt dette om jeg har forstått det riktig Stemmer Anonymkode: 20bb0...422 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo pengene kommer tilslutt, men det er veldig uforutsigbart. Jeg er nødt til å ikke basere meg på bidraget, det blir bare en bonus når det kommer. Jeg er så sint på den mannen!😡 Popcornmaskin og snøfreser har han penger til, men barnebidraget gidder han ikke betale. Anonymkode: 71f5b...57a En annen ting er alle ressursene som brukes på disse gjentakende prosessene. Han er vel nærmest kjendis å regne der oppe i Bjørnevatn. Skulle ønske et vedtak om lønnstrekk gjalt herifra og ut. Anonymkode: 71f5b...57a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå