AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Vi fikk nylig vårt andre barn. Som foreldre hadde vi selvsagt gledet oss utrolig masse, og jeg er kjempestolt nybakt mor som vil vise fram barnet mitt til alle kjente og kjære. Dessverre føler jeg de rundt oss er så utrolig likegyldige til familieforøkelsen. Den ene onkelen har ikke tatt kontakt for å komme og se, og mine foreldre finner ikke tid til å komme før barnet er 5 uker gammelt (de har riktignok lang reisevei og må fly). Men i tillegg føler vi at venner som sist gang gledet seg med oss, denne gangen hverken responderer på snaps av barnet eller ønsker å komme på besøk. Er det flere som har opplevd dette? Jeg skjønner jo at ikke alle har den samme interessen for barn, men det er da høflig å komme på barselbesøk eller gi en liten oppmerksomhet når sine nærmeste venner får barn? Og hvorfor gjorde de det sist, mens nå er det ikke så nøye? Det er jo like stort å få barn nå, som første gang. Anonymkode: f6f4e...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo like stort å få barn nå, som første gang For dere. Anonymkode: 32b52...04f 18 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Pleier å kjøpe en liten ting til nr.2 også. Ellers så vil jeg ikke presse meg på, tenker at de har nok med å finne ut av hverdagen med to barn. Anonymkode: dbda1...604 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Snaps av andre sitt barn er helt utrolig kjedelig syns jeg. Sender kunn til besteforeldre. Tror de fleste andre gir glatt f. Anonymkode: d07f0...3d7 14 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Kjenner på det samme! Null interesse for barn nummer to. Trist. Anonymkode: 73008...25c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Det oppleves hverken spesielt spennende eller stort for andre enn dere selv. Mamma hadde nok kommet på sekundet da, om hun så var på andre siden av verden. Tipper det ikke er så lenge siden dere fikk første heller? Anonymkode: 9c83b...bd4 1
Anonym6789 Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Vi fikk nettopp nr til 2, og opplever ikke det samme som deg. Familie har vært innom opptil flere ganger iløpet av de tre ukene, og nærmeste venner har også vært på besøk
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 Nja. Vi opplevde like mye besøk/engasjement fra familie og venner med nr to som med nr en. Anonymkode: 0ae98...d2b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Skrevet 4. februar 2023 Fikk nettopp nr 2, og selv om jeg ikke forventet mye er det tristere enn antatt, ja. 🙈 Babyen er 6 mnd og enda ikke møtt onkler, søskenbarn osv. Til jul fikk hun ingenting, folk ga kun til eldste. Anonymkode: 4b848...a26
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fikk nettopp nr 2, og selv om jeg ikke forventet mye er det tristere enn antatt, ja. 🙈 Babyen er 6 mnd og enda ikke møtt onkler, søskenbarn osv. Til jul fikk hun ingenting, folk ga kun til eldste. Anonymkode: 4b848...a26 Det høres jo veldig rart ut. Det er ikke så vanlig. At folk ikke er så interessert i barn er greit. Men man gir da gave til begge søsken. Anonymkode: 629d2...9dc 9 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 Bare vent til dere får barn nummer tre! 🤣 Anonymkode: 832d9...b43 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Tja jeg fikk barn nr 1 for et halvt år siden. Søsteren min har enda ikke orket å sett babyen. Faren til mannen har heller ikke sett babyen. Han venter til vi kommer dit😅Men skal være sagt at han er veldig opptatt av babyen da. Hvis det blir mindre interesse ved nr 2 blir det stusselig. Anonymkode: e287e...624
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Opplevde på en måte at nr 2 ikke var like spennende, men for oss ble heller konsekvensen at storebror fikk desto mer oppmerksomhet, og det var forsåvidt greit. Jeg kjente mer på det å være gravid med nr 2. søsteren min fikk barn omtrent samtidig, men med nr 1, og alle var veldig opptatt av hennes graviditet, eventuelle plager og utfordringer, men også gleder, mens de tilsynelatende glemte at jeg også var gravid. Tilbudte hjelp for avlastning med ting som var krevende pga graviditet (hun hadde ingen plager utover å være litt ekstra sliten, men levde livet omtrent som før fram til 1mnd før termin), mens jeg som hadde en liten en fra før + bekkenplager fikk ikke noe, jeg hadde jo gjort dette før og visste hva det gikk ut på 🤷♀️ Ikke det, vi klarte oss fint, men det å sitte å få gjenfortalt hvor krevende ditt og datt kunne være for søsteren min som tross alt var gravid, uten spørsmål om hvordan det var for meg, var litt sårt. Nå er de yngste 1 år og alle tre heldigvis «likeverdige» 😊 selv om alt fremdeles er mye vanskeligere for søsteren enn meg, da. (Hun skal kjøre å besøke familie 3,5t unna alene med barnet: huff, stakkar, noen må kjøre sammen med henne. Jeg skal kjøre alene med barna til samme sted, men litt lenger reisevei: ingen stiller spørsmål til om det blir krevende en gang) Og jeg må ta med: dette gjelder alle andre enn søsteren min selv: hun var vel den eneste som ikke oppførte/oppfører seg sånn. Vi to har vært sammen i hele prosessen. 🥰 Anonymkode: b2b7d...c23 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi fikk nylig vårt andre barn. Som foreldre hadde vi selvsagt gledet oss utrolig masse, og jeg er kjempestolt nybakt mor som vil vise fram barnet mitt til alle kjente og kjære. Dessverre føler jeg de rundt oss er så utrolig likegyldige til familieforøkelsen. Den ene onkelen har ikke tatt kontakt for å komme og se, og mine foreldre finner ikke tid til å komme før barnet er 5 uker gammelt (de har riktignok lang reisevei og må fly). Men i tillegg føler vi at venner som sist gang gledet seg med oss, denne gangen hverken responderer på snaps av barnet eller ønsker å komme på besøk. Er det flere som har opplevd dette? Jeg skjønner jo at ikke alle har den samme interessen for barn, men det er da høflig å komme på barselbesøk eller gi en liten oppmerksomhet når sine nærmeste venner får barn? Og hvorfor gjorde de det sist, mens nå er det ikke så nøye? Det er jo like stort å få barn nå, som første gang. Anonymkode: f6f4e...fd6 Er barna samme kjønn? Det er mine to gutter, og det var ikke særlig spennende med en ny gutt virket det som folk synes. Anonymkode: bde66...0b7
Daria Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 Alt er mer spennende første gang... Min opplevelse er at det ofte er litt sånn for foreldrene også - førstemann blir annonser og vist fra i alle medier omtrent fra unnfangelsen, med nummer to er det mer Forresten, vi skal ha en til... Jeg har fått flere telefoner, snaps, barselbesøkinvitasjoner og håndskrevne takkekort knyttet til førstefødte enn de lenger ned i rekka. Og så er jo den brutale sannheten, som andre er inne på, at barn er ikke den store livsendrende nyheten for andre enn foreldrene. Da den første av venninnene fikk barn, var det nytt og stas og spennende. Da den femte fikk sin andre, hadde jeg sett og hørt det meste før - entusiasmen og interessen blir mindre, det er bare sånn det er. Det samme gjaldt jo for det første bryllupet, den første som kjøpte hus og andre store ting. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 Nummer 1 fikk ekstremt mye oppmerksomhet, fordi han var førstefødt på begge sider. 3/4 besteforeldre gråt og styret på da vi fortalte nyheten om at vi var gravid for første gabg. Da vi fortalte at vi ventet nummer to var de litt mer sånn: «næh så koselig🥰», men ingen gråting og samme reaksjon som forrige gang 😛 nå blir hun ikke født før om 2 mnd., men forrige gang strikket bestemødrene og kjøpte masse babyklær fra dag 1. Denne gangen - ingenting😅 de synes nok det er stas når de får se babyen, men det er nok helt spesielt å bli besteforeldre for første gang Anonymkode: 8c3ad...fe4 1
mingus Skrevet 4. februar 2023 #18 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det oppleves hverken spesielt spennende eller stort for andre enn dere selv. Mamma hadde nok kommet på sekundet da, om hun så var på andre siden av verden. Tipper det ikke er så lenge siden dere fikk første heller? Anonymkode: 9c83b...bd4 Haha hvem sier dette? Her kom mange naboer, venner, familie og jobben innom med blomster og gamer til oss, babyen og storebror og viste mye interesse. Synes TS har lov å synes det her er litt kjipt, jeg. Synes også det er veldig typisk KG å si at "babyen din er ikke så spesiell og spennende, er kun du og dine som bryr deg". Har lest dette titt og ofte på dette forumet. Hvorfor sier dere sånt? Synes nesten det var litt intenst og voldsomt som alle skulle bry seg, være seg besteforeldre eller kassadama 😅 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Skrevet 4. februar 2023 Jeg opplevde litt av det samme, barn nr. 1 var den første på begge sider og det var veldig stas og vi fikk også mye besøk av venner. Da jeg fikk barn nr. 2 var det også veldig stas for besteforeldrene men søsteren min fikk sin første bare noen uker før, hun var ganske dårlig etter fødsel så det var nok ikke så mye fokus på vårt barn. Jeg fikk også en kraftig fødselsdepresjon, og klarte ikke å formidle at jeg hadde behov for hjelp og alt ble bare vanskelig. Men jeg opplevde at det var like stas med begge mine barn for besteforeldrene, altså. Men vi fikk besøk kun av et vennepar etter fødsel nr 2, og det synes jeg fremdeles er kjipt, flere år etterpå. Anonymkode: abeb3...7ec
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 Barn nr 2 jo faktisk ikke like spennende selv om dere synes det. Anonymkode: d8395...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå