Gå til innhold

Sunt godteri?

Morsomme Mamma

Anbefalte innlegg

Blueberrysmoothie skrev (3 timer siden):

Det visste jeg ikke! Har alltid tenkt at smoothies er sunt. Takk for opplysningen :) Da rekker kanskje ikke vitaminene fra frukten i smoothies å tas opp heller da?

Spis frukten i sin opprinnelige form...ikke mos den. Du er ikke et barn, men voksen med tenner.

Del den i biter evt....men ikke mos, da er den ødelagt.

Anonymkode: 6fe3f...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker som om du har et veldig anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: b4f65...81a

Jeg har et godt forhold til mat, vet hva man bør unngå å spise. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme Mamma skrev (På 4.2.2023 den 11.05):

Vil nå heller si det er du som sliter skikkelig med å sitte å irritere deg over at noen velger å ha litt kos som er sunn. Det er vell værre å kutte alt helt ut for så å gå på en smell senere, bli deprimert og ha lite mestringsfølelse, enn å endre mønsteret så du kan leve sunnere uten å sitte med nidar hver dag? Jeg spurte ikke om råd for å bli helt avholds, heller endre. Og det du kommer med er vell heller mer kommando enn råd. Sånn som flere på denne tråden som sier de ‘’storkoser’’ seg likevel.. velger nesten å ikke tru på den altså når dem sliter med å holde på positiv holdning. Trur dere har godt av en snickers, kanskje dere smiler :’)

Vet du hva? Vi kjøper aldri hverken smågodt, sjokolade eller potetgull o.l. Aldri.

Men gjett om vi koser oss! For oss er kosen at noen dager (helst i helgene) kjøper vi inn ekstra god mat og god vin. Dette begynte vi med for rundt 20 år siden, inspirert av kostholdet i endel andre land der det ikke er vanlig med "godtesug" i form av sukker, salt og fett. 

Det år an å kose seg uten å proppe i seg "godteri". 

Anonymkode: a0e85...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet du hva? Vi kjøper aldri hverken smågodt, sjokolade eller potetgull o.l. Aldri.

Men gjett om vi koser oss! For oss er kosen at noen dager (helst i helgene) kjøper vi inn ekstra god mat og god vin. Dette begynte vi med for rundt 20 år siden, inspirert av kostholdet i endel andre land der det ikke er vanlig med "godtesug" i form av sukker, salt og fett. 

Tenk så mye GOD mat du kan lage av gode råvarer som ikke har noe med søtsaker å gjøre.

Fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker, potet, ris, krydder...kunne skrevet MYE.

Dette handler om vaner og avhengighet, tenk på de som gjør seg hekta på nikotin for eks. Dette betaler de for 😂, så smart er mennesket. Kjøper seg en avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 10.58):

Tråden din har sklidd helt ut ts😂 

Men kom på flere forslag til deg, ovnsristete kikerter med godt krydder og dadler med peanøttsmør dyppet i (sukkerfri) sjokolade. 

Anonymkode: b01f5...709

Jeg la merke til det der, ble en stor debatt av noe som jeg tenkte var ganske enkelt og uskyldig spm😂 tusen takk, alle tips/råd er skrevet ned. Blitt veldig glad i snack gulrøtter og dip😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 18.19):

Du kan spise to skåler godteri og likevell er det sunnere enn det glasset med vin du koser deg med😂 kjøper meg heller popkorn eller nøtter for 30kr og sunnere innhold enn å dra på vinmonopolet å bruke 200kr på noe som kan bryte ned kroppen mye raskere. Så det jeg skal frem til med svare mitt er, jeg foretrekker mitt, du foretrekker ditt. Noe som jeg respekterer med åpne armer, i motsetning til deg som skriver litt mer dømmende og ikke svarer på hovedspm på tråden her i det heletatt. Kos det med vinen, jeg tar en annen vei 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir man sikkert halshugd uansett hva man foreslår 🙃. Jeg har diabetes, og spiser ikke sukker, og veldig lite karbohydrater. Er normalvektig, og teller ikke kalorier.

Mitt godteri er:

2 biter 70% sjokolade på lørdager (ja, vet at det er bittelitt sukker, men innafor sier legene).

En liten skål popcorn 

En kule Diplomis uten tilsatt sukker, sammen med bær.

KOS sjokoladepudding uten tilsatt sukker (porsjonsbeger).

Lager potetgull av grønnkål. Det er overraskende godt. Kutt grønnkål i passende biter. Vend dem i olje, salt og hvitløk. Stek noen minutter på høy varme i stekovn.

Anonymkode: 81c0f...f08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 17.26):

Og du klarer fortsatt ikke å fremme ditt syn uten å bruke hersketeknikker, i stedet for å debattere på en ryddig måte.

Imponerende... 

Anonymkode: 3073e...852

Syns ikke du har noe i tråden her å gjøre jeg. Du blir ganske tydelig irritert på folk som velger å kose seg med noe sunt eller usunt. Om det er noe som kommer av misunnelse eller annet vet jeg ikke. Men ser virkelig ikke vitsen av at du skal diskutere med folk som faktisk holder seg til temaet, for så og prøve å kommandere folk til å slutte med det og snoke rundt på hvorfor de «gidder».. det er vell ikke ditt problem eller sak? Foreslår du sparer deg for dette. Unødvendig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her blir man sikkert halshugd uansett hva man foreslår 🙃. Jeg har diabetes, og spiser ikke sukker, og veldig lite karbohydrater. Er normalvektig, og teller ikke kalorier.

Mitt godteri er:

2 biter 70% sjokolade på lørdager (ja, vet at det er bittelitt sukker, men innafor sier legene).

En liten skål popcorn 

En kule Diplomis uten tilsatt sukker, sammen med bær.

KOS sjokoladepudding uten tilsatt sukker (porsjonsbeger).

Lager potetgull av grønnkål. Det er overraskende godt. Kutt grønnkål i passende biter. Vend dem i olje, salt og hvitløk. Stek noen minutter på høy varme i stekovn.

Anonymkode: 81c0f...f08

Haha, ja det var noen store personligheter som har problemer med å respektere at andre lever litt annerledes😅 tusen takk for tipset! Det potetgullet skal jeg prøve ut

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vetatjegikkevet

Har egentlig ikke hatt et mål om mindre godteri, men å få i meg mer grønnsaker og frukt. Men dette har også endt opp med å erstatte godteri, og fungerer som kveldsmat for meg.

- Båter av grønt eple med et lite kaneldryss

- Grønnsaker i staver enten med hummus eller smaksatt drømmelett (kutt opp når du lager middag, så er det lettere å ta frem på kvelden)

- Tørket frukt 

- Ost, oliven, noen biter mørk sjokolade

- Liten porsjon havregrøt med blåbær, smør og sukker om jeg egentlig er litt sulten (! jeg er altså ikke på noe slanke-/kutte ut noe-diett, men hadde for lite næring i kostholdet) 

Ellers,

Popcorn og Farris fremfor chips og brus

Lager bananlapper av havregryn og overmodne bananer 

Te hvis det bare er snakk om «lyst på noe» rett etter middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme Mamma skrev (1 time siden):

Du kan spise to skåler godteri og likevell er det sunnere enn det glasset med vin du koser deg med😂 kjøper meg heller popkorn eller nøtter for 30kr og sunnere innhold enn å dra på vinmonopolet å bruke 200kr på noe som kan bryte ned kroppen mye raskere. Så det jeg skal frem til med svare mitt er, jeg foretrekker mitt, du foretrekker ditt. Noe som jeg respekterer med åpne armer, i motsetning til deg som skriver litt mer dømmende og ikke svarer på hovedspm på tråden her i det heletatt. Kos det med vinen, jeg tar en annen vei 😉

Ikke meg du siterer, men; 

Hadde jeg hatt et problem med vin ville jeg også valgt bort det glasset helt. 

For da ville det glasset ført til at jeg tok et glass til, og enda ett. Og jeg ville følt for å drikke vin også dagen etter, og dagen etter det igjen, for å oppnå "kos" på kvelden. 

Slik var det da jeg spiste sjokolade/snop. Jeg kunne ikke ta en liten skål. Jeg raidet skapene, jeg måtte kjempe mot viljestyrken for å ikke dra innom butikken. Det gikk noen dager med "sunn snack", så var det sprekk, og på den igjen. 

Og har man det slik er det best å kutte alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk sjokolade

Dadler

Plommer

Frukt

Raw sjokolade

Kaffe med mørk sjokolade

Kunsten er også å spise lite

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meg du siterer, men; 

Hadde jeg hatt et problem med vin ville jeg også valgt bort det glasset helt. 

For da ville det glasset ført til at jeg tok et glass til, og enda ett. Og jeg ville følt for å drikke vin også dagen etter, og dagen etter det igjen, for å oppnå "kos" på kvelden. 

Slik var det da jeg spiste sjokolade/snop. Jeg kunne ikke ta en liten skål. Jeg raidet skapene, jeg måtte kjempe mot viljestyrken for å ikke dra innom butikken. Det gikk noen dager med "sunn snack", så var det sprekk, og på den igjen. 

Og har man det slik er det best å kutte alt. 

Jeg er på dag 6 med sunn snack, og for meg er søtsug på produkter med usunn næring i seg så godt som borte. Har tatt til meg alt som er skrevet på tråden her av gode tips og har trivdes godt med det de siste dagene. Dag 1 og 2 var verst, men nå er jeg veldig sikker på at jeg skal klare å holde meg på dette uten å «kjempe» med meg selv uten tvil.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

jeg ser det er flere her som foreslår og droppe godteri helt og det må jeg si er helt feil

jeg selv har tenkt på det og droppe gtodteri helt men det har både legen min og ernæringsfysiolog jeg gikk til sagt at det skulle jeg ikke i det hele tatt siden dem fleste som gjør det går på en ganske stor smell.

Å nei det finnes ikke noe godteri som er sundt men ganske mye som er bedre så må man alltid tenke på mengden på mat og godteri

men kan spise som er bedre alternativer i mindre menge for eks

gele, mørk sjokolade, sukrin sjokolademusse, sjokolade pudding uten sukker, lage is av saft, nøtter, eplebiter med honning, popcorn, kost holds butikker har sikkert noe, godterie butikken på strømmen vet jeg har noe, så er det noen oppskrifter på siden til grete roede. trenger ikke være medlem

Anonymkode: 912ae...6d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med et tips som har fungert veldig godt for meg i det siste. Leste det i en annen tråd her. Og det er å kjøpe en pose med peanøtter med(!) skall. En pakke er 300 gram, så da kan jeg spise omtrent en halv pakke og få 500 kalorier som er min grense for mellommåltid per dag. Fordelen er at det tar lang tid å spise, kan ikke bare ta en neve og at det holder hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 2/6/2023 at 9:31 AM, AnonymBruker said:

Hvem var det sin feil da? Var jo ikke tanten sin feil.

Var jo barna som ikke klarte å kontrollere sin avhengighet, akkurat som en heroinmisbruker.

Ikke skyld på andre.

Selvfølgelig er det hennes feil, i den grad vi kan skylde på en dame med anoreksi. Hadde barna lært seg "alt med måte" i oppveksten, hadde de ikke tatt helt av den dagen de faktisk fikk fri tilgang til  sukker og fett. :)

Anonymkode: e207c...fa2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...