Gå til innhold

Sunt godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (2 minutter siden):

Ja enda bedre :) Hjemmelaget fruktsmoothie metter også godt så man gjerne kan hoppe over et måltid, men litt fler kalorier enn vann.

Smoothies/flytende næring er dårlig, går raskt igjennom tarmene med en liten boost. Maten du spiser bør ha konsistens...grøtete eller mer.

Å sulte litt er bare bra, i stedet. Men spis nok i hovedmåltidene.

Sinnasulten gjelder egentlig for folk som spiser feil næring med store svingninger..

Anonymkode: 6fe3f...66d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Smoothies/flytende næring er dårlig, går raskt igjennom tarmene med en liten boost. Maten du spiser bør ha konsistens...grøtete eller mer.

Å sulte litt er bare bra, i stedet. Men spis nok i hovedmåltidene.

Sinnasulten gjelder egentlig for folk som spiser feil næring med store svingninger..

Det visste jeg ikke! Har alltid tenkt at smoothies er sunt. Takk for opplysningen :) Da rekker kanskje ikke vitaminene fra frukten i smoothies å tas opp heller da?

Skrevet

I himmelen er godteri sunt.

Anonymkode: c7dae...b1b

Skrevet
Morsomme Mamma skrev (På 3.2.2023 den 20.45):

Setter pris på råd. Drikker ikke annen drikke enn vann heldigvis. Kanskje det eneste sunne jeg gjør. 

jeg synes fortsatt at det er koselig å ha noe å småspise eller kose seg med. Da synes jeg det er bedre å erstatte det med noe mye sunnere og næringsrikt enn å beholde den livsstilen jeg har nå.

Eplegull naturell. 

• Nyttig 1
Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (10 minutter siden):

Det visste jeg ikke! Har alltid tenkt at smoothies er sunt. Takk for opplysningen :) Da rekker kanskje ikke vitaminene fra frukten i smoothies å tas opp heller da?

Smoothie er sunt. For mange er det eneste mpten å få i seg frukt og grønt på. Den trenger ikke være tynt flytende heller. Mine smoothies er nesten som is eller grøt i konsistens, må spises med skje. Frukt, bær og vann. Eventuelt en liten skvett havre eller soya melk for mer kremet is konsistens. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nøtter er jo ikke dårlig næring, en neve med valnøtter om dagen er fint det.

Trenger ikke roe meg ned heller, forteller deg sannheten...virkeligheten. Den er ikke i en pose med smågodt 😂

Nå er ikke smågodt sunt/sunnere godteri som TS spør om. Så stikk av og lag din egen tråd. 

Anonymkode: dcfd3...cb1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Elsker mennesker som bruker argumentet at de koser seg....dette er så gøy 😂 Lurer seg trill rundt.

Jeg har et godt forhold til mat, hvorfor har jeg det det? Fordi jeg vet hva som er god næring, hva som er dårlig næring. Hva som er bra for kroppen.

Kose-seg-psykologien som du lever etter handler om at du spiser ting som stimulerer områder i hjernen din ekstra, som igjen skaper avhengighet. Dette vet matindustrien, som designer matprodukter som så folk skal bli avhengige. De vil jo tjene penger på deg.

Så kan du heller spise råvarer, som gjør at du etterhvert føler deg enda bedre....når du har fjernet snopet og dritten. Samt alkohol/koffein og andre stimulanter. Taco kan du også spise! Tenk på hvor mye KOS det er da :) 

Vi koser oss ihjel. Kos = sukker. Og det er et alvorlig problem, både for den det gjelder mtp livsstilssykdommer OG for andre skattebetalere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der er vi uenige.

En kule is, en neve nøtter, et par biter sjokolade, fruktsalat osv osv.

Jeg koser meg og så får du ha et anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: b4f65...81a

Jeg kan ta nøtter om jeg er sulten og ikke får laget meg noe skikkelig. Jeg kan ta en kule is i varmen på ferie. Jeg kan ta kake i selskap. Jeg kan ta dessert på restaurant. 

Men det er ingen fast vane. 

Jeg sitter aldri foran TVen og tenker "oi, nå vil jeg kose meg med å putte noe i munnen", for så å saumfare skapene. 

Og for å komme dit måtte jeg droppe alt en periode. Sørge for at hodet mitt brøt båndet at jeg trengte noe snop for å kose meg på kvelden. 

Anonymkode: 3073e...852

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Taco er ultimat "Kose" mat :) Nå hjernen din lærer seg det blir livet bedre...

Annen "Kosemat":

Kjøtt med grønnsaker og potet.

Havregrøt med bær/frukt på, etpar kokte egg på siden....helt fantastisk frokost! Som du garantert vil "Kose" deg med etterhvert...

Nei, som sagt er biff, fisk og slikt kosemat for meg. Taco er sånn hverdagsmat som vi lager i farta, gjerne fisketaco. Egg er også noe jeg spiser hver dag, så trenger ikke ditt råd om at det er noe jeg burde forsøke som kos.

Jeg har som nevnt ikke problemer med å regulere kostholdet og spiser sunt. Har derfor ingen problemer med å spise frukt, nøtter, litt is eller noen biter sjokolade hver dag.

Det virker som om du har et veldig anstrengt forhold til mat.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ta nøtter om jeg er sulten og ikke får laget meg noe skikkelig. Jeg kan ta en kule is i varmen på ferie. Jeg kan ta kake i selskap. Jeg kan ta dessert på restaurant. 

Men det er ingen fast vane. 

Jeg sitter aldri foran TVen og tenker "oi, nå vil jeg kose meg med å putte noe i munnen", for så å saumfare skapene. 

Og for å komme dit måtte jeg droppe alt en periode. Sørge for at hodet mitt brøt båndet at jeg trengte noe snop for å kose meg på kvelden. 

Ja, men jeg har ikke et anstrengt forhold til mat og trenger ikke innføre regler for dette.

Spiser sunt, trener og har det helt greit med mitt kosthold. Sitter heller ikke og stapper i meg ting foran TVen slik du tillegger meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 18.39):

Dropp det.

Du opprettholder en vane, der du trenger noe for kos. Selv om du spiser noe mer kalorifattig en stund så vil du etterhvert gå på en smell. Det kalles psykisk sult. Kroppen trenger ikke noe, og har egentlig ikke lyst på noe heller med mindre du forteller den at den skal få noe. 

Jeg brøt med sjokolade for mange år siden. Og det er fortsatt en befrielse å kunne spise middag, så sette seg foran TVen uten at tanken på at du har lyst på noe slår deg en eneste gang. 

Enig! 

Jeg merker også at jeg ofte henter meg sjokolade eller noe når jeg skal se tv selv om jeg ikke har lyst på, men hodet mitt tenker sikkert at jeg alltid skal spise noe usunt på kvelden. Skikkelig teit. 

For meg tar det maks et par uker å bli kvitt søtsuget. Om man blir helt desperat kan man kose seg med gulrot eller eple eller noe i en overgangsperiode. 

Skrevet

Hva med ett eller annet nøtter? 

Hasselnøtter eller casew-nøtter, for eksempel.   

Anonymkode: a4b7b...86b

• Nyttig 1
Skrevet
Morsomme Mamma skrev (På 3.2.2023 den 20.49):

Ser ikke grunn til å droppe å kose seg. Jeg har travel hverdag med barn, drar aldri ut på fest å drikker heller ikke alkohol. Så det å kunne unne seg en skål med noe mye sunnere, så en fortsatt får litt kos på kvelden synes jeg er ganske uskyldig tanke. Men bryter med meg selv for at det ikke skal være hver dag og heller kanskje en maks to dager i uka :)

Kan du kose deg med en kopp te uten sukker? eller et puslespill eller en god bok? Enig med de som sier at vi må slutte å tenke at kos=noe i munnen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men jeg har ikke et anstrengt forhold til mat og trenger ikke innføre regler for dette.

Spiser sunt, trener og har det helt greit med mitt kosthold. Sitter heller ikke og stapper i meg ting foran TVen slik du tillegger meg.

Jeg gjorde det, TS gjør det.

Dette er ikke en tråd om at du aldri har hatt dette problemet. 

Skrevet

Tråden din har sklidd helt ut ts😂 

Men kom på flere forslag til deg, ovnsristete kikerter med godt krydder og dadler med peanøttsmør dyppet i (sukkerfri) sjokolade. 

Anonymkode: b01f5...709

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde det, TS gjør det.

Dette er ikke en tråd om at du aldri har hatt dette problemet. 

Jeg har skrevet mine råd til TS.

Skrevet

Jeg har skrevet mine råd til TS.

Basert på erfaringen at du aldri har slitt med psykisk sult og snoping på kvelden.

Flott. 

Skrevet

Basert på erfaringen at du aldri har slitt med psykisk sult og snoping på kvelden.

Flott. 

Nei, jeg svarte noen som begynte å svare meg angående annet.

Skrevet
solsolsol skrev (2 minutter siden):

Kan du kose deg med en kopp te uten sukker? eller et puslespill eller en god bok? Enig med de som sier at vi må slutte å tenke at kos=noe i munnen

Alle kan vel kose seg med flere ting? Å kose seg med god mat er også viktig for mange. Men det betyr jo ikke at det kun er god mat som er kos for dem, det er bare en del av flere ting de kan kose seg med😊 Folk må slutte å ha så anstrengt forhold til mat, at de ikke lengre kan kose seg med det. 

Anonymkode: b01f5...709

• Liker 1
Skrevet

En annen ting, nøtter, frukt, bær ol er sunt og bra å spise, men er det bra å spise det som snacks mellom måltidene? Jeg tror ikke det. 

Hos oss spiser vi forøvrig dessert hver søndag. Synes ikke det er krise, og det ødelegger ikke noe for søtsuget. Men hver gang vi feirer noe med flere typer kaker er det alltid bærspydene som blir spist først, og ungene ender opp med å skrape bær av pavlovaen, så det er ikke akkurat sånn at alle unger som vokser opp med ganske begrenset sukkerinntak blir helt gale etter sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...