Gå til innhold

Sunt godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 14.39):

Jeg klarer i alle fall å fremme mitt syn uten å bruke sarkasme.

Og nå diskuterer vi snoping foran TVen, ikke vanlige måltider - som sjeldent har vært våre "snopere" sitt problem når det kommer til helse og vekt. Så å dra inn knekkebrød og salat er ganske unødvendig.

Og heller ikke slanking, har jeg eller TS skrevet noe om det overhodet? Jeg har alltid vært normalvektig, det er mulig TS også, for alt vi vet. 

Uansett... ferdig med dine avsporinger. 

Tilbake til godterisug, som denne tråden handler om.

Jeg brøt båndet at godteri=kos, kos=godteri, før barn. Heldigvis. For vet du hva som hadde skjedd med fire barn? Mamma hadde tilfeldigvis kjøpt litt ekstra, for det var rimelig. Mamma hadde tatt noen biter fordi det ikke gikk helt opp når hun fordelte i skålene. Så kan du jo plusse på 8 bursdagsselskap (venner og familie), påske, jul, is, halloween, og alt annet. 

Vet du hva som fungerer da; at det ikke vekker en eneste følelse eller sug etter noe søtt når du står der og fikser for andre. Ikke etter noen nøtter en gang. 

Flott at du klarer å dele ut godteri til dine fire barn, så ta en neve peanøtter selv. Men for de som har hatt et avhengighetsforhold til snop er det rett og slett ikke mulig. 

Anonymkode: 3073e...852

De fleste av oss trenger ikke rigide regler og kan helt fint unne oss noe godt innimellom.

Jeg spiser noe godt nesten hver dag og er frisk og normalvektig.

Anonymkode: b4f65...81a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønnsaker og Dip 

Anonymkode: dcfd3...cb1

Skrevet (endret)

...

Endret av Blizz1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste av oss trenger ikke rigide regler og kan helt fint unne oss noe godt innimellom.

Jeg spiser noe godt nesten hver dag og er frisk og normalvektig.

Handler om dårlige vaner du har skapt.

Godteriet du spiser er ikke bra for deg, punktum.

Anonymkode: 6fe3f...66d

• Liker 1
Skrevet
On 2/4/2023 at 3:45 PM, AnonymBruker said:

Salat og knekkebrød resten av livet? Hva har det med dette å gjøre.

Du kan spise vanlig mat, i riktig porsjon :) Masse GOD mat! DET skal være kosen din....

IKKE snopet... :) Men vi mennesker blir lært opp slik, nå overfører du dette til barna dine også. Det som er katastrofen.

Hadde en tante som deg en gang. Null sukker i hennes hus. Vet du hva som skjedde da barna flyttet ut? De tok HELT av og spiste alt de kom over av sukker og fett. Ble kjempetykke og slet med vekten i mange mange år. 

Anonymkode: e207c...fa2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 10.18):

For noen håpløse råd.

Du sliter skikkelig; derfor kutt helt ut.

Det er jo du som kommer med håpløse råd. Ts spurte ikke om din mening om hvorvidt hun/han skal kunne spise godteri innimellom. Ts spurte etter tips til sunt godteri. At du har valgt å kutte alt helt ut, står du selvsagt helt fritt til. Men vi er andre som liker litt snacks innimellom😊 Det finnes en mellomting mellom «alt eller ingenting».

Anonymkode: b01f5...709

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde en tante som deg en gang. Null sukker i hennes hus. Vet du hva som skjedde da barna flyttet ut? De tok HELT av og spiste alt de kom over av sukker og fett. Ble kjempetykke og slet med vekten i mange mange år. 

Anonymkode: e207c...fa2

Hvem var det sin feil da? Var jo ikke tanten sin feil.

Var jo barna som ikke klarte å kontrollere sin avhengighet, akkurat som en heroinmisbruker.

Ikke skyld på andre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo du som kommer med håpløse råd. Ts spurte ikke om din mening om hvorvidt hun/han skal kunne spise godteri innimellom. Ts spurte etter tips til sunt godteri. At du har valgt å kutte alt helt ut, står du selvsagt helt fritt til. Men vi er andre som liker litt snacks innimellom😊 Det finnes en mellomting mellom «alt eller ingenting».

Anonymkode: b01f5...709

Klart det finnes en mellomting, men for de fleste er dette en dårlig løsning. 

Poenget er at om man kutter det helt ut som trenger ikke hjernen din det lenger....for det er hjernen som styrer deg: Ditt emosjonelle forhold til mat.

Skrevet

Suget blir borte av å kutte det ut. Helt sant

Hvis du absolutt må ha noe å knaske på så spis nøtter eller babygulrøtter :)

• Liker 1
Skrevet
Blueberrysmoothie skrev (1 minutt siden):

Suget blir borte av å kutte det ut. Helt sant

Hvis du absolutt må ha noe å knaske på så spis nøtter eller babygulrøtter :)

Ikke snack mellom måltider.....da har du spist for lite. Drikk heller vann :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Handler om dårlige vaner du har skapt.

Godteriet du spiser er ikke bra for deg, punktum.

Der er vi uenige.

En kule is, en neve nøtter, et par biter sjokolade, fruktsalat osv osv.

Jeg koser meg og så får du ha et anstrengt forhold til mat.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der er vi uenige.

En kule is, en neve nøtter, et par biter sjokolade, fruktsalat osv osv.

Jeg koser meg og så får du ha et anstrengt forhold til mat.

Elsker mennesker som bruker argumentet at de koser seg....dette er så gøy 😂 Lurer seg trill rundt.

Jeg har et godt forhold til mat, hvorfor har jeg det det? Fordi jeg vet hva som er god næring, hva som er dårlig næring. Hva som er bra for kroppen.

Kose-seg-psykologien som du lever etter handler om at du spiser ting som stimulerer områder i hjernen din ekstra, som igjen skaper avhengighet. Dette vet matindustrien, som designer matprodukter som så folk skal bli avhengige. De vil jo tjene penger på deg.

Så kan du heller spise råvarer, som gjør at du etterhvert føler deg enda bedre....når du har fjernet snopet og dritten. Samt alkohol/koffein og andre stimulanter. Taco kan du også spise! Tenk på hvor mye KOS det er da :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Elsker mennesker som bruker argumentet at de koser seg....dette er så gøy 😂 Lurer seg trill rundt.

Jeg har et godt forhold til mat, hvorfor har jeg det det? Fordi jeg vet hva som er god næring, hva som er dårlig næring. Hva som er bra for kroppen.

Kose-seg-psykologien som du lever etter handler om at du spiser ting som stimulerer områder i hjernen din ekstra, som igjen skaper avhengighet. Dette vet matindustrien, som designer matprodukter som så folk skal bli avhengige. De vil jo tjene penger på deg.

Så kan du heller spise råvarer, som gjør at du etterhvert føler deg enda bedre....når du har fjernet snopet og dritten. Samt alkohol/koffein og andre stimulanter. Taco kan du også spise! Tenk på hvor mye KOS det er da :) 

Mitt kosthold ødelegges ikke av av at 100 kcal kommer fra for eksempel nøtter.

Du må seriøst roe deg ned. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Taco kan du også spise! Tenk på hvor mye KOS det er da

Jeg har en anelse om at min og din taco er ganske forskjellig :) Taco er liksom hverdagsmat når man lager den med gode råvarer.

Foretrekker biff når jeg skal kose meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt kosthold ødelegges ikke av av at 100 kcal kommer fra for eksempel nøtter.

Du må seriøst roe deg ned. 

Nøtter er jo ikke dårlig næring, en neve med valnøtter om dagen er fint det.

Trenger ikke roe meg ned heller, forteller deg sannheten...virkeligheten. Den er ikke i en pose med smågodt 😂

Skrevet

Nøtter er jo ikke dårlig næring, en neve med valnøtter om dagen er fint det.

Trenger ikke roe meg ned heller, forteller deg sannheten...virkeligheten. Den er ikke i en pose med smågodt 😂

Hvor har jeg skrevet at jeg spiser smågodt daglig? Du tillegger meg mye rart.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en anelse om at min og din taco er ganske forskjellig :) Taco er liksom hverdagsmat når man lager den med gode råvarer.

Foretrekker biff når jeg skal kose meg.

Min taco er enkel, grønnsaker/salat/kjøtt/kylling/ og potetlompe. Tacokrydder er selvlaget, salsa også. 

Santa maria/oldel paso har ingenting med taco å gjøre.

Skrevet

Min taco er enkel, grønnsaker/salat/kjøtt/kylling/ og potetlompe. Tacokrydder er selvlaget, salsa også. 

Santa maria/oldel paso har ingenting med taco å gjøre.

Igjen, det er du som tillegger meg ting i denne tråden.

Synes som nevnt ikke taco er ultimat kosemat, det er hverdagsmat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Igjen, det er du som tillegger meg ting i denne tråden.

Synes som nevnt ikke taco er ultimat kosemat, det er hverdagsmat.

Taco er ultimat "Kose" mat :) Nå hjernen din lærer seg det blir livet bedre...

Annen "Kosemat":

Kjøtt med grønnsaker og potet.

Havregrøt med bær/frukt på, etpar kokte egg på siden....helt fantastisk frokost! Som du garantert vil "Kose" deg med etterhvert...

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke snack mellom måltider.....da har du spist for lite. Drikk heller vann :) 

Ja enda bedre :) Hjemmelaget fruktsmoothie metter også godt så man gjerne kan hoppe over et måltid, men litt fler kalorier enn vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...