AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #21 Del Skrevet 4. februar 2023 Morsomme Mamma skrev (1 minutt siden): Den var allerede fastslått når jeg skrev innlegget. Derfor jeg valgte å spørre hvordan erstatte/endre tingen som ble spist til et sunnere nivå, ikke kutte det ut. Har fullt håp om at jeg klarer det, handler vell om viljestyrken og motivasjonen du setter for det, og med alle snille, gode råd som faktisk er bra på denne tråden er jeg veldig positiv Morsomme Mamma skrev (17 timer siden): Har hele mitt liv hatt en veldig ‘’usunn’’ livsstil. Vil endre på dette, men det jeg sliter mest med er godterisuget. Ikke meg du siterer nå, men du har også reagert på mine innlegg. Se hvordan du innleder HI. Det er dette jeg forsøker å adressere. For jeg har vært der selv. Uvanen var eskalerende godte-sug. Det jeg hadde i huset ble gjerne spist. Eller jeg kjempet mot viljestyrken noen dager, så forsvant det. Hadde jeg ikke noe måtte jeg kjempe mot viljestyrken på vei forbi butikken, eller på kake-fredag, på besøk... Derfor alle forsøkene på "kun lørdag", "kun 100 gram"... og ikke minst den evinnelige "sunnere substitutter". Vet du hva som skjedde hver eneste gang? Det holdt noen dager, uker. Og så var jeg tilbake. For det sunne substituttet gjorde jo at jeg fortsatt hadde lyst på noe, og hadde jeg spist det ville jeg ha noe annet, så ville jeg ha noe dagen etter og. Fordi kroppen aldri ble avvent med psykisk sult. Nå vet jeg at du ikke kommer til å lese dette skikkelig, og om at du gjør det så kommer du fortsatt til å tro på at din måte er best. Fordi du ikke vil "nekte deg kos". Men det er DU som opprettholder at kroppen krever dette som kos i det du ber om erstatninger. Med det resultatet at du vil fortsette å måtte kjempe mot viljestykken igjen, og igjen, og igjen. Anonymkode: 3073e...852 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4. februar 2023 #22 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For noen håpløse råd. Du sliter skikkelig; derfor kutt helt ut. Anonymkode: 6fe3f...66d Så jeg sliter skikkelig fordi jeg spiser 500 kalorier med snacks hver lørdag? Må du jaggu gi deg. Alle er ikke på diett eller kroniske slankere heller... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4. februar 2023 #23 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg sliter også med eskalerende godtesug innimellom. Derfor kjøper jeg kun de nøttene eller sjokoladen jeg kan spise på lørdagen. Har ikke annet i hus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #24 Del Skrevet 4. februar 2023 Blizz1 skrev (15 minutter siden): Så jeg sliter skikkelig fordi jeg spiser 500 kalorier med snacks hver lørdag? Må du jaggu gi deg. Alle er ikke på diett eller kroniske slankere heller... Blizz1 skrev (13 minutter siden): Jeg sliter også med eskalerende godtesug innimellom. Derfor kjøper jeg kun de nøttene eller sjokoladen jeg kan spise på lørdagen. Har ikke annet i hus. Spørsmålet er jo, hvorfor skal du spise dette? Det er jo også bortkastet penger, samt at kroppen din ikke liker den type næring. Anonymkode: 6fe3f...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #25 Del Skrevet 4. februar 2023 Blizz1 skrev (34 minutter siden): Jeg sliter også med eskalerende godtesug innimellom. Derfor kjøper jeg kun de nøttene eller sjokoladen jeg kan spise på lørdagen. Har ikke annet i hus. Men hvorfor vedlikeholde denne psykiske sulten, når du kan bli kvitt den helt? Hvordan hadde du klart dette om andre i husholdet hadde godteri, om du bodde rett ved en butikk, om det ellers var mange fristelser i form av kake-fredag, besøk og slikt? Anonymkode: 3073e...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4. februar 2023 #26 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor vedlikeholde denne psykiske sulten, når du kan bli kvitt den helt? Hvordan hadde du klart dette om andre i husholdet hadde godteri, om du bodde rett ved en butikk, om det ellers var mange fristelser i form av kake-fredag, besøk og slikt? Anonymkode: 3073e...852 Har fire barn. De får såklart ha sitt lørdagsgodt på lørdager. Jeg spiser litt nøtter og sjokolade og har det ellers helt fint. Takk for at du passer så godt på at andre har det bra uten å være belærende. Ulike metoder fungerer forskjellig fra person til person, og jeg har ingen mål om å spise knekkebrød og salat resten av livet. Har heller ingen mål om at alt må kuttes helt ut og kan heller ikke bestemme for alle rundt meg. Og til slutt. Alle skal ikke slanke seg selv om de prøve å leve litt sunnere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #27 Del Skrevet 4. februar 2023 Skjær opp grønnsaker, også lager du en feit og god dipp å dyppe de i. Ellers så pleier jeg å kjøpe 99kcal barene og ha en sammen med en god kopp kaffe 😊 Te med honning fungerer greit her, eller bare kald Pepsi max med isbiter😊 Anonymkode: 1e4ab...cb1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #28 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg skal ikke fortelle deg hva du bør gjøre TS, men min opplevelse er at om man kutter ut søtsaker så forsvinner suget fort og da har man ikke behovet for verken usunt eller sunt godteri lenger. Det er jo genialt da, spør du meg. Anonymkode: ab763...f2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #29 Del Skrevet 4. februar 2023 Blizz1 skrev (49 minutter siden): Har fire barn. De får såklart ha sitt lørdagsgodt på lørdager. Jeg spiser litt nøtter og sjokolade og har det ellers helt fint. Takk for at du passer så godt på at andre har det bra uten å være belærende. Ulike metoder fungerer forskjellig fra person til person, og jeg har ingen mål om å spise knekkebrød og salat resten av livet. Har heller ingen mål om at alt må kuttes helt ut og kan heller ikke bestemme for alle rundt meg. Og til slutt. Alle skal ikke slanke seg selv om de prøve å leve litt sunnere. Jeg klarer i alle fall å fremme mitt syn uten å bruke sarkasme. Og nå diskuterer vi snoping foran TVen, ikke vanlige måltider - som sjeldent har vært våre "snopere" sitt problem når det kommer til helse og vekt. Så å dra inn knekkebrød og salat er ganske unødvendig. Og heller ikke slanking, har jeg eller TS skrevet noe om det overhodet? Jeg har alltid vært normalvektig, det er mulig TS også, for alt vi vet. Uansett... ferdig med dine avsporinger. Tilbake til godterisug, som denne tråden handler om. Jeg brøt båndet at godteri=kos, kos=godteri, før barn. Heldigvis. For vet du hva som hadde skjedd med fire barn? Mamma hadde tilfeldigvis kjøpt litt ekstra, for det var rimelig. Mamma hadde tatt noen biter fordi det ikke gikk helt opp når hun fordelte i skålene. Så kan du jo plusse på 8 bursdagsselskap (venner og familie), påske, jul, is, halloween, og alt annet. Vet du hva som fungerer da; at det ikke vekker en eneste følelse eller sug etter noe søtt når du står der og fikser for andre. Ikke etter noen nøtter en gang. Flott at du klarer å dele ut godteri til dine fire barn, så ta en neve peanøtter selv. Men for de som har hatt et avhengighetsforhold til snop er det rett og slett ikke mulig. Anonymkode: 3073e...852 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 4. februar 2023 #30 Del Skrevet 4. februar 2023 Hva mener du med sunt? Mindre kalorier eller mer fornuftige næringsstoffer? Det er ofte to ulike ting. Færre kalorier er slikt som sukkerfrie pastiller, lettbrus, popcorn, grønnsaker, en miniskål av det du har pleid å kose seg med, lettis, lettyoghurt osv. Mer næring er f.eks. mørk sjokolade, dadler med peanøttsmør, frukt, smoothie med yoghurt, nøtter, oliven osv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #31 Del Skrevet 4. februar 2023 Blizz1 skrev (2 timer siden): Ulike metoder fungerer forskjellig fra person til person, og jeg har ingen mål om å spise knekkebrød og salat resten av livet. Salat og knekkebrød resten av livet? Hva har det med dette å gjøre. Du kan spise vanlig mat, i riktig porsjon Masse GOD mat! DET skal være kosen din.... IKKE snopet... Men vi mennesker blir lært opp slik, nå overfører du dette til barna dine også. Det som er katastrofen. Anonymkode: 6fe3f...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 4. februar 2023 #32 Del Skrevet 4. februar 2023 Om en tar kromtabletter så minsker en søtsuget, da blir det lettere å godta annen snack eller kutte den helt. Liker frosne rips, gulerot strimler (viktig å kjøpe rett sort som faktisk smaker gulerot), frukt oppskjært i biter, nøtter, popkorn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morsomme Mamma Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #33 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke meg du siterer nå, men du har også reagert på mine innlegg. Se hvordan du innleder HI. Det er dette jeg forsøker å adressere. For jeg har vært der selv. Uvanen var eskalerende godte-sug. Det jeg hadde i huset ble gjerne spist. Eller jeg kjempet mot viljestyrken noen dager, så forsvant det. Hadde jeg ikke noe måtte jeg kjempe mot viljestyrken på vei forbi butikken, eller på kake-fredag, på besøk... Derfor alle forsøkene på "kun lørdag", "kun 100 gram"... og ikke minst den evinnelige "sunnere substitutter". Vet du hva som skjedde hver eneste gang? Det holdt noen dager, uker. Og så var jeg tilbake. For det sunne substituttet gjorde jo at jeg fortsatt hadde lyst på noe, og hadde jeg spist det ville jeg ha noe annet, så ville jeg ha noe dagen etter og. Fordi kroppen aldri ble avvent med psykisk sult. Nå vet jeg at du ikke kommer til å lese dette skikkelig, og om at du gjør det så kommer du fortsatt til å tro på at din måte er best. Fordi du ikke vil "nekte deg kos". Men det er DU som opprettholder at kroppen krever dette som kos i det du ber om erstatninger. Med det resultatet at du vil fortsette å måtte kjempe mot viljestykken igjen, og igjen, og igjen. Anonymkode: 3073e...852 Jo da, du har jo helt rett i det du sier. Skal jo ha rådet ditt i bakhodet om det jeg tenker ikke funker. Fikk skikkelig godtesug i går, hadde masse godt i skapet, men tok meg heller en banan. Så om tankegangen min ikke funker, må jeg selvfølgelig bite i det sure eple og kanskje kutte helt ut. Men skader vell ikke å prøve noe annet først. Har jeg feil så erkjenner jeg den vertfall:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morsomme Mamma Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #34 Del Skrevet 5. februar 2023 Elle Melle skrev (17 timer siden): Hva mener du med sunt? Mindre kalorier eller mer fornuftige næringsstoffer? Det er ofte to ulike ting. Færre kalorier er slikt som sukkerfrie pastiller, lettbrus, popcorn, grønnsaker, en miniskål av det du har pleid å kose seg med, lettis, lettyoghurt osv. Mer næring er f.eks. mørk sjokolade, dadler med peanøttsmør, frukt, smoothie med yoghurt, nøtter, oliven osv. fornuftige næringsstoffer som er målet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #35 Del Skrevet 5. februar 2023 Morsomme Mamma skrev (6 timer siden): fornuftige næringsstoffer som er målet Da utgår jo alt av søtsaker, kaker etc... Anonymkode: 6fe3f...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #36 Del Skrevet 5. februar 2023 Morsomme Mamma skrev (6 timer siden): fornuftige næringsstoffer som er målet Frukt er vel det beste svaret. Men for min del synes jeg det er enklest å tilpasse kaloriinntaket mitt slik at jeg kan spise noe godt nesten hver kveld. Anonymkode: b4f65...81a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. februar 2023 #37 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 14.39): Jeg klarer i alle fall å fremme mitt syn uten å bruke sarkasme. Og nå diskuterer vi snoping foran TVen, ikke vanlige måltider - som sjeldent har vært våre "snopere" sitt problem når det kommer til helse og vekt. Så å dra inn knekkebrød og salat er ganske unødvendig. Og heller ikke slanking, har jeg eller TS skrevet noe om det overhodet? Jeg har alltid vært normalvektig, det er mulig TS også, for alt vi vet. Uansett... ferdig med dine avsporinger. Tilbake til godterisug, som denne tråden handler om. Jeg brøt båndet at godteri=kos, kos=godteri, før barn. Heldigvis. For vet du hva som hadde skjedd med fire barn? Mamma hadde tilfeldigvis kjøpt litt ekstra, for det var rimelig. Mamma hadde tatt noen biter fordi det ikke gikk helt opp når hun fordelte i skålene. Så kan du jo plusse på 8 bursdagsselskap (venner og familie), påske, jul, is, halloween, og alt annet. Vet du hva som fungerer da; at det ikke vekker en eneste følelse eller sug etter noe søtt når du står der og fikser for andre. Ikke etter noen nøtter en gang. Flott at du klarer å dele ut godteri til dine fire barn, så ta en neve peanøtter selv. Men for de som har hatt et avhengighetsforhold til snop er det rett og slett ikke mulig. Anonymkode: 3073e...852 Jeg forteller om mine metoder og kommer med som fungerer for meg uten å fortelle hva andre hva som er det eneste riktige. Og å sammenligne spising av nøtter for et avhengighetsforhold til snop forteller mer om hvilket forvridd forhold du har til mat. Nøtter er en helt ordinær matvare som inngår i et sunt og variert kosthold. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #38 Del Skrevet 5. februar 2023 Blizz1 skrev (4 minutter siden): Jeg forteller om mine metoder og kommer med som fungerer for meg uten å fortelle hva andre hva som er det eneste riktige. Og å sammenligne spising av nøtter for et avhengighetsforhold til snop forteller mer om hvilket forvridd forhold du har til mat. Nøtter er en helt ordinær matvare som inngår i et sunt og variert kosthold. Og du klarer fortsatt ikke å fremme ditt syn uten å bruke hersketeknikker, i stedet for å debattere på en ryddig måte. Imponerende... Anonymkode: 3073e...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #39 Del Skrevet 5. februar 2023 Frukt/bær tørket mango/fersken/ananas fra sunshine valley nøtter mørk sjokolade naturell yoghurt med müsli og lakrispulver (kjøp feks på Normal) smoothie med frosne banan/bær sorbet med frosne banan, bær og litt kokosmelk/fløte frosne banan dyppet i mørk sjokolade (spises som pinneis) Anonymkode: dcfd3...cb1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. februar 2023 #40 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og du klarer fortsatt ikke å fremme ditt syn uten å bruke hersketeknikker, i stedet for å debattere på en ryddig måte. Imponerende... Anonymkode: 3073e...852 Hvem er det som bruker hersketeknikker her? Har ikke kritisert dine meninger overhodet. Er det kun å kutte ut alt som er svaret for alle? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå