Gå til innhold

Sunt godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hele mitt liv hatt en veldig ‘’usunn’’ livsstil. Vil endre på dette, men det jeg sliter mest med er godterisuget. Lurer på om noen kan tipse meg om sunt godteri? Evt noe jeg kan erstatte det med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke erstatte det med noe som helst, kutt det helt ut. Da blir suget borte.

Ikke spis ting mellom måltidene heller, kun drikke vann.

Anonymkode: 6fe3f...66d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Dropp det.

Du opprettholder en vane, der du trenger noe for kos. Selv om du spiser noe mer kalorifattig en stund så vil du etterhvert gå på en smell. Det kalles psykisk sult. Kroppen trenger ikke noe, og har egentlig ikke lyst på noe heller med mindre du forteller den at den skal få noe. 

Jeg brøt med sjokolade for mange år siden. Og det er fortsatt en befrielse å kunne spise middag, så sette seg foran TVen uten at tanken på at du har lyst på noe slår deg en eneste gang. 

Anonymkode: 3073e...852

• Nyttig 4
Skrevet

Peanøtter/hasselnøtter osv med skall, usalta popkorn, 70% sjokolade, tights.no har også noen poser med lakris o.l som er sukkerfri med mye fiber.

Ellers er vel det bedre å spise litt en dag i uken. 100 gram smågodt på lørdagen går fint å flette inn uten å ødelegge helt kaloriinntaket.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dropp det.

Du opprettholder en vane, der du trenger noe for kos. Selv om du spiser noe mer kalorifattig en stund så vil du etterhvert gå på en smell. Det kalles psykisk sult. Kroppen trenger ikke noe, og har egentlig ikke lyst på noe heller med mindre du forteller den at den skal få noe. 

Jeg brøt med sjokolade for mange år siden. Og det er fortsatt en befrielse å kunne spise middag, så sette seg foran TVen uten at tanken på at du har lyst på noe slår deg en eneste gang. 

Så du har aldri lyst på sjokolade, eller har du bare bestemt deg for å ikke spise det? Jeg må også kutte det ut, for en bit med sjokolade får meg rett ut på en desperat let etter mer i kjøkkenskapene...

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp på tights.no. Salt og søtt. Men vær obs på at mange blir dårlige i magen av det kunstige søtningsmidlet i godteri.

Anonymkode: 81c0f...f08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (6 minutter siden):

Så du har aldri lyst på sjokolade, eller har du bare bestemt deg for å ikke spise det? Jeg må også kutte det ut, for en bit med sjokolade får meg rett ut på en desperat let etter mer i kjøkkenskapene...

Ikke nå lenger, tenker aldri på det. 

Som du sier, spiste jeg noe, ville jeg ha mer. Så neste dag, så neste. Substitutter, selv frukt, bidro til å opprettholde dette suget. Det førte til en solid smell. 

Det tok litt tid. Men nå er det bare et fjernt minne, og en helt vanvittig befrielse å vite at jeg aldri kjenner det suget. 

• Liker 2
Skrevet

Det eneste sunne godteriet jeg kommer på er bær-remser. Her er noen oppskrifter https://bymariamarisol.blogg.no/1457791360_godteriruller_av_fruk.html

Ellers liker jeg godteri som kan være litt mindre kaloririkt enn vanlig godteri. Litt usikker på om det er det du mener med sunt, men her er iallfall noen eksempler. 

Popcorn. Ekstra godt med salt og litt (sukkerfri) smeltet sjokolade over. Trenger ikke mye sjokolade.

Jeg er ellers veldig veldig glad i sukkerfritt godteri i merket Kandy. Og disse Dream-isene med 320 kcal i en boks. 

Anonymkode: b01f5...709

• Nyttig 1
Skrevet

Om du ikke klarer å kutte det helt ut:

Dadler med lakris eller kokos er godteri som også er næringsrikt

Diplomis uten tilsatt sukker eller andre is uten sukker

Double 0 yoghurtene hjelper på mitt søtsug

Ananas på boks er overraskende tilfredsstillende

Anonymkode: f707a...75b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skal ikke erstatte det med noe som helst, kutt det helt ut. Da blir suget borte.

Ikke spis ting mellom måltidene heller, kun drikke vann.

Setter pris på råd. Drikker ikke annen drikke enn vann heldigvis. Kanskje det eneste sunne jeg gjør. 

jeg synes fortsatt at det er koselig å ha noe å småspise eller kose seg med. Da synes jeg det er bedre å erstatte det med noe mye sunnere og næringsrikt enn å beholde den livsstilen jeg har nå.

• Liker 1
Skrevet

Dropp det.

Ser ikke grunn til å droppe å kose seg. Jeg har travel hverdag med barn, drar aldri ut på fest å drikker heller ikke alkohol. Så det å kunne unne seg en skål med noe mye sunnere, så en fortsatt får litt kos på kvelden synes jeg er ganske uskyldig tanke. Men bryter med meg selv for at det ikke skal være hver dag og heller kanskje en maks to dager i uka :)

• Liker 2
Skrevet

En skikkelig favoritt her i huset er å skjære opp kålrot, gulrøtter, blomkål og agurk i stenger, og dyppe de i forskjellige dip 😊 Sunt og veldig godt!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Morsomme Mamma skrev (11 timer siden):

Ser ikke grunn til å droppe å kose seg. Jeg har travel hverdag med barn, drar aldri ut på fest å drikker heller ikke alkohol. Så det å kunne unne seg en skål med noe mye sunnere, så en fortsatt får litt kos på kvelden synes jeg er ganske uskyldig tanke. Men bryter med meg selv for at det ikke skal være hver dag og heller kanskje en maks to dager i uka :)

Saken er at når man kutter så slutter det å være kos. Du kommer ikke til å savne det, eller ha lyst på noe

Og når man har dette båndet så vil faren for at man spiser feil/mye/ofte alltid være der, det er vel en grunn til at du skrev HI. 

Jeg hadde den samme tanken da jeg brøt med sjokolade for en del år siden, at jeg ikke ville nekte meg kos, at jeg skulle komme tilbake til et punkt der jeg kunne unne meg kos fredag og lørdag. Men nå slår aldri tanken på at jeg har lyst på å putte noe i meg på kvelden meg. Selv på besøk hos andre, når skålene står der, så tar jeg ingenting, for det vekker ingen følelser hos meg lenger. Storkose meg, det gjør jeg likevel. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dropp det.

Helt enig, bra observert. Alt handler om vaner, det emosjonelle forholdet man bygger opp til mat/søtsaker. Som stimulerer hjernen din pga søtning.

Morsomme Mamma skrev (13 timer siden):

Kose seg med dårlig næring? Er jo her du må jobbe med deg selv psykisk, du skal ikke trenge å spise noe på den måten for å kose seg. Du lager den dårlig vane, lag deg heller god næringsrik mat. Av gode råvarer, la det være "kosen" din.

Tenk du lager taco en kveld: kjøtt, grønnsaker/salat og bruke potetlomper til for eks. Det er jo virkelig "kos".

Saken er at når man kutter så slutter det å være kos. Du kommer ikke til å savne det, eller ha lyst på noe

Og når man har dette båndet så vil faren for at man spiser feil/mye/ofte alltid være der, det er vel en grunn til at du skrev HI. 

Jeg hadde den samme tanken da jeg brøt med sjokolade for en del år siden, at jeg ikke ville nekte meg kos, at jeg skulle komme tilbake til et punkt der jeg kunne unne meg kos fredag og lørdag. Men nå slår aldri tanken på at jeg har lyst på å putte noe i meg på kvelden meg. Selv på besøk hos andre, når skålene står der, så tar jeg ingenting, for det vekker ingen følelser hos meg lenger. Storkose meg, det gjør jeg likevel. 

Mennesket er et simpelt vesen, som dessverre kjøper seg masse uvaner. Spiser man søtet mat stimulerer du hjernen med det suget, fettrik og smaksrik mat gjør også at man vil spise mer av den type mat.

Så alt handlet om følgende:

- Vaner man velger å skape selv, er du som tar valget.
- Det emosjonelle/psykologiske forholdet du bygger opp til det du spiser...belønner deg med godteri/dårlig mat. Skal du stoppe en vane må den fjernes helt, ellers vil du alltid skli ut igjen. Mens noen klarer å spise kake kun til bursdager/høytider; så må andre ha hver uke til slutt.

Foreldrene påfører også dette på barna sine, lørdag er godtedagen. Jeg kaller det barnemishandling. Selv om noe selges i matbutikken betyr det ikke at det er bra for deg å spise det, matvareindustrien vil gjøre deg avhengig av det de selger for å tjene penger på deg. "Uten sukker" betyr alltid et søtningstoff som ikke er bra for deg.

• Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (15 timer siden):

Blizz1 skrev (15 timer siden):

Peanøtter/hasselnøtter osv med skall, usalta popkorn, 70% sjokolade, tights.no har også noen poser med lakris o.l som er sukkerfri med mye fiber.

Ellers er vel det bedre å spise litt en dag i uken. 100 gram smågodt på lørdagen går fint å flette inn uten å ødelegge helt kaloriinntaket.

For noen håpløse råd.

Du sliter skikkelig; derfor kutt helt ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For noen håpløse råd.

Du sliter skikkelig; derfor kutt helt ut.

Vil nå heller si det er du som sliter skikkelig med å sitte å irritere deg over at noen velger å ha litt kos som er sunn. Det er vell værre å kutte alt helt ut for så å gå på en smell senere, bli deprimert og ha lite mestringsfølelse, enn å endre mønsteret så du kan leve sunnere uten å sitte med nidar hver dag? Jeg spurte ikke om råd for å bli helt avholds, heller endre. Og det du kommer med er vell heller mer kommando enn råd. Sånn som flere på denne tråden som sier de ‘’storkoser’’ seg likevel.. velger nesten å ikke tru på den altså når dem sliter med å holde på positiv holdning. Trur dere har godt av en snickers, kanskje dere smiler :’)

• Liker 3
Skrevet
Morsomme Mamma skrev (15 minutter siden):

Vil nå heller si det er du som sliter skikkelig med å sitte å irritere deg over at noen velger å ha litt kos som er sunn. Det er vell værre å kutte alt helt ut for så å gå på en smell senere, bli deprimert og ha lite mestringsfølelse, enn å endre mønsteret så du kan leve sunnere uten å sitte med nidar hver dag? Jeg spurte ikke om råd for å bli helt avholds, heller endre. Og det du kommer med er vell heller mer kommando enn råd. Sånn som flere på denne tråden som sier de ‘’storkoser’’ seg likevel.. velger nesten å ikke tru på den altså når dem sliter med å holde på positiv holdning. Trur dere har godt av en snickers, kanskje dere smiler :’)

Ser du er fastlåst i kose-seg-psykologien.

Så tror det blir vanskelig for deg å endre vaner.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser du er fastlåst i kose-seg-psykologien.

Så tror det blir vanskelig for deg å endre vaner.

Den var allerede fastslått når jeg skrev innlegget. Derfor jeg valgte å spørre hvordan erstatte/endre tingen som ble spist til et sunnere nivå, ikke kutte det ut. Har fullt håp om at jeg klarer det, handler vell om viljestyrken og motivasjonen du setter for det, og med alle snille, gode råd som faktisk er bra på denne tråden er jeg veldig positiv :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...