AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Når deres barn i småskolealder er med andre på (avtalt ) besøk etter skolen(fx fra 15-18), hva "forventer" dere av foreldrene der de er på besøk, med tanke på mat, lekselesing, godteri, skjermtid etc? Anonymkode: c493d...92b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Deres hus, deres regler. Du kan ikke forvente at alle andre oppdrar barna sine likt som du foretrekker dines oppdragelse. Får de f.eks. lov å bruke skjerm mye der de er på besøk, må du godta det. Når det kommer til mat, er folk (skal man dømme ut i fra tråder om temaet her på KG) så utrolig forskjellige, så der må man nesten spørre foreldrene. "Skal Ole spise hos dere, eller vil dere at han går hjem når dere skal spise middag?" eller "Kan dere være snille og gi meg beskjed om det blir slik at Ole skal spise hos dere og ikke hjemme?" Anonymkode: 1e722...f7f 11 5
chi Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Jeg forventer at barnet mitt får mat av noe slag, hvis hun er sulten. Ellers så legger jeg meg ikke borti om de gjør lekser, spiser godteri eller ser på skjerm hele tiden. Det viktigste er at hun føler seg trygg, og at det er god stemning. Hun går i 3.klasse. 18 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Hvis de skal være helt til 18, forventer jeg at de får litt mat, men ikke nødvendigvis middag (ikke alle spiser middag så tidlig). Jeg håper de enten beveger seg litt eller har litt skjermfri lek, og hos noen håper jeg på at de får gjort litt lekser, for noen jobber bedre sammen enn alene. Men dette er ikke noe jeg kan kreve. Når det gjelder godteri, legger jeg meg ikke så mye opp i hva andre gjør. Jeg har aldri hatt problemer med å argumentere for at vi har godteri på lørdag og litt til fest. Anonymkode: 446f4...a3d 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når deres barn i småskolealder er med andre på (avtalt ) besøk etter skolen(fx fra 15-18), hva "forventer" dere av foreldrene der de er på besøk, med tanke på mat, lekselesing, godteri, skjermtid etc? Anonymkode: c493d...92b Forventer at de ikke gir barnet mitt cookies med cannabis, bedervet mat eller lignende, og at de får noe mat (når det altså er avtalt besøk, ikke når det er en unge som bare kommer på besøk uten avtale). Hvis besøket avsluttes så tidlig som 18 forventer jeg ikke at den maten er middag. Vi har leksefri skole men om de hadde hatt lekser hadde jeg regnet med at foreldrene ordnet det når ungen kom hjem, når de skal hjem så tidlig. Ellers blir det jo knapt noe tid til å finne på noe annet. Har ingen forventninger om skjermtid. I vårt hus får barna ikke holde på med skjerm når det er besøk, men andre må få gjøre som de vil. Hadde det vært ofte godteri hos en bestemt venn hadde jeg avtalt med mitt barn at hun ikke får lov å spise det selv om det står fremme og blir tilbudt. Ungen ønsker heller ikke selv å spise godteri hver dag, så det hadde nok gått helt greit det også. Anonymkode: 46cf0...ec5 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Ikke lekser med mindre det er overnatting (og det er jo svært sjeldent med skole dagen etter). Mat forventer jeg også, men vi avtaler alltid det å bli med hjem etter skolen dagen før. De får ikke lov til å avtale spontant før de er over 10 år og kan komme seg frem og tilbake på egenhånd med sykkel. Spontane besøk så kan barnet gjerne sendes hjem for middag. Anonymkode: b2f8d...15f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Fint at barnet får litt mat, ellers er det ditt hus dine regler Anonymkode: 7c144...ae0 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Her har ikke han blitt med noen hjem fra skolen enda, men har hatt med seg venner hjem etter skolen. Hen får selvsagt middag, så gjør vi lekser. Minner også om å gå på do og handvask. Så er jo det å spør om drikke osv. Når tiden er inne for at ungen min blir med noen hjem, så forventer jeg at hen får noe form for mat. Men forventer ikke at lekser er gjort osv. Anonymkode: 9404e...a9a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fint at barnet får litt mat, ellers er det ditt hus dine regler Anonymkode: 7c144...ae0 Helt enig. Lekser, sunn mat og regler for skjerm fikser vi hjemme. Anonymkode: 48128...21f 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Andres hus andres regler! Men jeg håper jo at de ikke gir barna godteri midt i uka 🙂 Lekser tar vi foreldre ansvar for, gjør ekstra dagen i forveien, eller dagen etterpå, om vi ikke rekker samme dag. Anonymkode: 00c16...c3e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Skrevet 4. februar 2023 Hvis det er avtalt på forhånd at barna blir med noen hjem etter skolen, tar jeg det som en selvfølge at de får tilbud om noe mat der.. Ikke nødvendigvis middag, men skive/knekkebrød eller ett eller annet.. Lekser bruker vi max 5 min på uansett. Leseleksene gjør vi på sengen om kvelden.. (De skal lese 15min hver dag) Ellers så tenker jeg mitt hus, mine regler! Jeg ville ikke sendt barna mine hjem til noen jeg visste hadde null regler tror jeg.. Har aldri vært ett tema her egentlig, har 3 barn, eldste er tolv.. Anonymkode: 5af82...3ef
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Skrevet 4. februar 2023 Her gjøres lekser først, middag og så får barna styre på etter det 😊 Vi hat vennebesøk hver dag uten å avtale. Så alle får mat her uansett. Anonymkode: 8c907...d80 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Skrevet 4. februar 2023 Avtalt på forhånd forventer jeg mat av noe slag. Ellers får folk styre det selv. eneste jeg egentlig håper på, men det pleier jeg å si fra om (på en hyggelig måte) er litt aldersgrenser på spill og filmer. Vi er ikke superstrenge, men ikke 15 års grense til 8 åringer liksom. Anonymkode: 324d7...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #14 Skrevet 4. februar 2023 Hvis det er avtalt at de skal være helt til seks, ville jeg regne med at de fikk noe mat. Jeg ville håpet at de hadde gjort noe lekser også, men ikke forventet det. (Her får de ofte lekser som må gjøres til neste dag, og det blir fort seint om de skal begynne på det etter kl seks.) Jeg håper også de ikke gir godterier, snacks eller is på vanlige hverdager, men som andre sier, andres hus, andres regler, så det er ikke noe jeg kan forlange, akkurat. Anonymkode: 74ec8...6ec
Arkana Skrevet 4. februar 2023 #15 Skrevet 4. februar 2023 Jeg forventer nok at de får mat av noe slag hvis de er der lenge. Jeg forventer også at de følger normal sunn fornuft, f.eks. at de ikke lar barna spille spill eller se filmer med mye høyere aldersgrense. Utover det legger jeg meg ikke opp i reglene i andres hus og tenker at det viktigste er at barna har gode venner og føler seg velkomne hjemme hos dem. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Skrevet 4. februar 2023 det er dessverre ikke alle familier som faktisk har råd til å brødfø en rekke andre elever, på toppen av deres egen familie. Anonymkode: e2252...45a 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): det er dessverre ikke alle familier som faktisk har råd til å brødfø en rekke andre elever, på toppen av deres egen familie. Anonymkode: e2252...45a Dette er snakk om avtalt besøk, helt frem til 18. Ingen har sagt de forventer middag, men om man inviterer hjem på den måten, så må man faktisk kunne by på en skive eller knekkebrød. Og kan man ikke det, så må man enten la være å invitere eller være helt ærlig og be de sende med barnet egen mat. Anonymkode: b5b28...dc0 5
Arkana Skrevet 5. februar 2023 #18 Skrevet 5. februar 2023 Jeg tenker at sånne ting jevner seg ut. De besøker hverandre stort sett like mye som betyr at selv om jeg måtte lage middag til tre ekstra tenåringer på onsdag vil det være tre andre dager i nær fremtid hvor sønnen min spiser hos disse tre. Hvis besøk hadde vært skjevt fordelt kan jeg forstå at man synes det blir dyrt, men vanligvis er det ikke slik og da synes jeg det er rart å argumentere med at man ikke har råd til å ha andre på middag. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Arkana skrev (5 timer siden): Jeg tenker at sånne ting jevner seg ut. De besøker hverandre stort sett like mye som betyr at selv om jeg måtte lage middag til tre ekstra tenåringer på onsdag vil det være tre andre dager i nær fremtid hvor sønnen min spiser hos disse tre. Hvis besøk hadde vært skjevt fordelt kan jeg forstå at man synes det blir dyrt, men vanligvis er det ikke slik og da synes jeg det er rart å argumentere med at man ikke har råd til å ha andre på middag. Har man hjemmekjære barn så vil det raskt bli skjevt 😛 Her var en klassevenninne alene hjemme etter skolen, og var med til oss hver eneste dag, hvor jeg da hadde ferdig middag. Var nok koselig med noen hjemme her, og mitt barn likte best å komme hjem før hun dro ut på besøk. Men etter noen måneder måtte jeg faktisk si stopp, tenåringsjenter spiser ikke så mye, men jeg var utenfor arbeidslivet, og det ble en ting jeg bekymret meg litt for når vi hadde middager med kjøtt eller fisk som er litt dyrere. (Ellers må jeg si, de som synes det er "rart" å argumentere med at man ikke har råd, har nok aldri hatt skikkelig dårlig råd før. Jeg har opplevd å ikke ha råd til melk og måtte finne pant for å kunne kjøpe et kneipbrød to dager før barnetrygden kommer. Er heldigvis ikke i den situasjonen lenger, men jeg dømmer ikke andre for det, det er sårt og vondt å ha så dårlig råd, og tydeligvis rart, i følge deg.) Anonymkode: b2f8d...15f
Queen94 Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 Bra spørsmål, i mitt tilfelle har vi et barn som i ukedagene blir med sønnen min hjem, gjerne flere dager etter hverandre da han ikke godtar nei for nei. Han kommer som regel fra 12.30/13:15 til kl 19.00/19:30. altså er ganske mange timer hos oss. Han krever en del ekstra oppfølging en mine egne barn, noe som gjør at han bruker 30-40 min ekstra på lekser enn det mine gjør. Han er ganske kresen på mat også, liker han ikke så går han å maser om noe annet eller setter seg foran skjerm. Jeg syntes det var koselig i starten, mens nå er jeg litt lei. Foreldrene sier ikke takk eller spør om mitt barn skal bli med hjem til dem. De gir bare barnet beskjed: i dag skal du spise hos de, be moren hans hjelpe deg med lekser. Jeg har selvgående barn som gjør lekser selv så jeg bare kontrollerer på slutten og jeg lager som regel mat jeg vet mine barn liker. Forventes det slikt av alle som tar med andres barn hjem? Både ufrivillig og uten å spørre eller si takk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå