AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Del Skrevet 3. februar 2023 Vurderer å utrede ungen for ADHD. Det er visst arvelig og jeg hadde sterk ADHD som barn. Kan det være noen ulemper med å ha en sånn diagnose hengende over seg for ungen? Følger det automatisk med rett på assistent f.eks.? Er kjempebekymret for hvordan det skal gå når han begynner på skolen. Anonymkode: 9a67f...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Del Skrevet 3. februar 2023 Har barnet symptomer? Fordelen med å få diagnosen er jo at det utløser rettigheter. Vi fikk beskjed om at uavhengig av diagnose har man krav på hjelp, men BUP sa at det er MYE lettere å få det en har krav på så lenge det foreligger diagnose. Selv opplever vi at vi ikke får den hjelpen vi trenger til tross for diagnose. Her hadde ungen spesped og assistent i barnehagen, før han fikk diagnosen. Diagnosen ble satt rett før skolestart, men har ikke fått noe ekstra på skolen. Til tross for at BUP har hatt mange møter med skolen. Anonymkode: 6e7bb...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Del Skrevet 3. februar 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Har barnet symptomer? Fordelen med å få diagnosen er jo at det utløser rettigheter. Vi fikk beskjed om at uavhengig av diagnose har man krav på hjelp, men BUP sa at det er MYE lettere å få det en har krav på så lenge det foreligger diagnose. Selv opplever vi at vi ikke får den hjelpen vi trenger til tross for diagnose. Her hadde ungen spesped og assistent i barnehagen, før han fikk diagnosen. Diagnosen ble satt rett før skolestart, men har ikke fått noe ekstra på skolen. Til tross for at BUP har hatt mange møter med skolen. Anonymkode: 6e7bb...ada Hva skulle til for å få spesiell og assistent? Anonymkode: 9a67f...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Del Skrevet 3. februar 2023 Bor du i ADHD liberalt område så er det ingen problem å få pushet ADHD på barnet. ADHD – Alle artikler – NRK Og for å si det så fint som denne artikkelen påpeker: Det store ADHD-lotteriet – Ytring (nrk.no) Om barnet ditt får ADHD-diagnosen avhenger av hvor i landet dere bor. Forskjellen ligger i hodene til legene og psykologene, ikke i hodet til barna. Anonymkode: c453c...77e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lipstick Skrevet 3. februar 2023 #5 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bor du i ADHD liberalt område så er det ingen problem å få pushet ADHD på barnet. ADHD – Alle artikler – NRK Og for å si det så fint som denne artikkelen påpeker: Det store ADHD-lotteriet – Ytring (nrk.no) Om barnet ditt får ADHD-diagnosen avhenger av hvor i landet dere bor. Forskjellen ligger i hodene til legene og psykologene, ikke i hodet til barna. Anonymkode: c453c...77e Kanskje dette har en sannhet i seg, likevel tenker jeg at det er en teit ting å si. Det høres ut som en ikke tror at adhd er en reell diagnose. Enten har barnet diagnosen, eller så har det den ikke. "Vi" vet mer om adhd nå enn for noen år tilbake. Min erfaring er at BUP er grundige i sine utredninger. Barnet skal ikke til en lege, det skal til flere psykologer og andre adhd-kyndige for testing, observasjon, osv. Det blir gjort legeundersøkelser, foreldre blir intervjuet på kryss og tvers og en veier barnets adferd ut fra helheten. Det skal f.eks. ikke være traumer, fysiske sykdommer, søvnvansker eller andre ting som kan forklare oppførselen, og symptomene skal ha vært der over lengre tid. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Del Skrevet 4. februar 2023 Veldig arvelige er det ikke, så det er faktisk vanligere at en forelder med ADHD får et barn uten ADHD. Det er jo en upresis diagnose, hvor symptomene kan ligne på mye annet. Det er blant annet det man skal gjøre i en utredning, finne ut om konsentrasjonsvansker og hyperaktivitet kan skyldes f.eks forstoppelse, omsorgssvikt eller lærevansker. Vanskelig å skille de som reelt har isolert «bare» ADHD som årsak til symptomene og hvem som har symptomene på bakgrunn av noe annet. Og hvor sterke symptomene skal være før diagnosen settes. Hva slags symptomer har 3 åringen? Hvis barnet har moderat til alvorlige symptomer kan dere jo be om utredning, men hen får neppe diagnose så tidlig. Det viktigste er uansett tiltakene og det kan man få uavhengig av diagnose, bare ved beskrivelse av vanskene. Har dere hjelp fra PPT. Skal mye til for å få en til en, men kan være at barnet trenger noe ekstra. Medisiner mot ADHD vil du nok ikke få til treåringen, heldigvis Anonymkode: a5b0e...775 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vurderer å utrede ungen for ADHD. Det er visst arvelig og jeg hadde sterk ADHD som barn. Kan det være noen ulemper med å ha en sånn diagnose hengende over seg for ungen? Følger det automatisk med rett på assistent f.eks.? Er kjempebekymret for hvordan det skal gå når han begynner på skolen. Anonymkode: 9a67f...4a7 Barnet går i barnehagen? Dere kommer nok ikke til å få noen utredning for ADHD i en så ung alder. Og uavhengig ADHD så er det fult mulig å oppdra barna på en måte, som gjør at ADHDen ikke blir så fremtredende likevel. Barn med ADHD er avhengig av stramme rammer og rutiner, du må være konsekvent (og kjærlig), men ikke gi etter for tull. Det finnes flere barn med ADHD, og en diagnose er ikke en unnskyldning for rabiat oppførsel. Oppdragelse har faktisk alt å si. Anonymkode: ba7ee...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 4. februar 2023 #8 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg sørger fortsatt over tapt barndom fordi jeg ikke fikk noen diagnoes, riktig oppfølging eller forståelse. Oppsøk all den ekspertise du kan. Det er ensidig positivt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #9 Del Skrevet 4. februar 2023 Det følger ikke automatisk det ene eller andre, men man må ha diagnose for å få ressurs i skolen ja. Søk om henvisning til BUP Anonymkode: ebc71...771 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det følger ikke automatisk det ene eller andre, men man må ha diagnose for å få ressurs i skolen ja. Søk om henvisning til BUP Anonymkode: ebc71...771 Dette stemmer ikke. Anonymkode: a0422...d13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #11 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer ikke. Anonymkode: a0422...d13 Du må ha et enkeltvedtak for å få resurser i skolen som er øremerket ditt barn. Ellers har jo alle barn rett på individuell undervisning tilpasset evner og nivå. Anonymkode: c8f46...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må ha et enkeltvedtak for å få resurser i skolen som er øremerket ditt barn. Ellers har jo alle barn rett på individuell undervisning tilpasset evner og nivå. Anonymkode: c8f46...a31 Jepp, her hadde 11 gutter problemer med å lese i 3 klasse og alle ble sendt igjennom ppt systemet, fikk vedtak på midler til intensivt lesekurs Anonymkode: a8362...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du må ha et enkeltvedtak for å få resurser i skolen som er øremerket ditt barn. Ellers har jo alle barn rett på individuell undervisning tilpasset evner og nivå. Anonymkode: c8f46...a31 Så du hva jeg svarte på? Anonymkode: a0422...d13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #14 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 17.38): Bor du i ADHD liberalt område så er det ingen problem å få pushet ADHD på barnet. ADHD – Alle artikler – NRK Og for å si det så fint som denne artikkelen påpeker: Det store ADHD-lotteriet – Ytring (nrk.no) Om barnet ditt får ADHD-diagnosen avhenger av hvor i landet dere bor. Forskjellen ligger i hodene til legene og psykologene, ikke i hodet til barna. Anonymkode: c453c...77e Anbefaler å se Dagsnytt 18 fra igår (fredag 03.feb) på NRK, i slutten der tas dette «lotteriet» opp og en får saken fra begge sider. Har selv en gutt som har fått diagnosen etter nesten et år i utredning. Det er utallige spørreskjema til både barn, foreldre og skole, tester, observasjoner osv så dette er ikke en diagnose som blir kastet etter seg, ihvertfall ikke på vårt bup kontor. Vet også om tilfeller der de har brukt kortere tid, lenger tid og saker hvor de har sagt «hen er i grenseland, men «scorer» ikke høyt nok for diagnosen». Men tenker også at ved andre kontor kan det være lettere…men antar allikevel at folk ikke oppsøker Bup for gøy! Det skal noe til for at foreldre velger dette, det skal vel være store utfordringer for at en starter denne prosessen. Jeg hadde iallefall ikke gjort den om ungen «bare» var litt aktiv. Så med den tanken kan jeg ikke tro at det er så veldig mange feildiagnotiseringer, dvs fått diagnosen uten det er tilfelle. Mht statistikken over folk med rusproblemer, i fengsel osv vil jeg heller tro det går motsatt vei. Vil si at dagens barn/ungdom er heldige som kan få hjelp såpass tidlig, istedetfor å havne utfor samfunnet pga de ikke får til skolen, begynner med selvmedisinering/rus osv. Men terskelen for å sette apparetet for utredning igang skal være høyere enn kun «hen er så travel», «vi har 4 med adhd i familien» osv… Anonymkode: 3c826...f31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Del Skrevet 4. februar 2023 Andro skrev (8 timer siden): Jeg sørger fortsatt over tapt barndom fordi jeg ikke fikk noen diagnoes, riktig oppfølging eller forståelse. Oppsøk all den ekspertise du kan. Det er ensidig positivt. Nei, for mange er det ikke ensidig positivt, men det passer jo ikke inn i bilde så de overser vi.. Det er ikke sant, de overdriver eller juger. Anonymkode: c945a...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Del Skrevet 5. februar 2023 Jobber som spesialpedagog på barneskole og ADHD i seg selv utløser ikke vedtak om spesialpedagogikk. Det er evnen til å ha nytte av undervisningen og faglig utvikling som avgjør dette. Mange av elevene med Adhd og spesialundervisning har en annen «hovedvanske» - ASF (autismespekter) Tourettes ol. Anonymkode: 51e90...e42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du må ha et enkeltvedtak for å få resurser i skolen som er øremerket ditt barn. Ellers har jo alle barn rett på individuell undervisning tilpasset evner og nivå. Anonymkode: c8f46...a31 Ja, det er riktig at en må ha et enkeltvedtak for å ha rett på ekstra ressurser. Men en må ikke ha en diagnose for å få et enkeltvedtak. Anonymkode: c8e94...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #18 Del Skrevet 5. februar 2023 Mitt barn har fått ett nytt liv etter at hen fikk adhd diagnose og startet på medisiner. Endelig opplever barnet mitt mestring på skolen og sosialt etter å ha strevd gjennom hele barneskolen. Hen får også bedre forståelse og tilrettelegging på skolen etter at diagnosen kom på plass. Min erfaring med bup er at de er grundige i sin utredning og er nøye med å utelukke andre mulige årsaker til symptomene. Hos oss brukte de to år for å være sikre. Det er jeg som mor takknemlig for, og når han har såpass god effekt av medisinene ift fokus, konsentrasjon og regulering så er jeg ikke i tvil om at det var rett å både utrede og medisinere. Jeg var mer bekymret for fremtiden til barnet mitt før diagnose enn jeg er nå. So what om han ikke kan være i militæret eller bli pilot eller politi. Hen har ett hav av muligheter utenom det og ett ekstra gir og energi som gjør at hen vil bli den beste arbeidstakeren uansett hva hen velger å bli. Anonymkode: d0e50...aae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Del Skrevet 5. februar 2023 Så bra at de brukte 2 år hos meg var tilstede en dag på skolen for å komme fram til at jeg hadde adhd.. Anonymkode: c945a...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #20 Del Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mitt barn har fått ett nytt liv etter at hen fikk adhd diagnose og startet på medisiner. Endelig opplever barnet mitt mestring på skolen og sosialt etter å ha strevd gjennom hele barneskolen. Hen får også bedre forståelse og tilrettelegging på skolen etter at diagnosen kom på plass. Min erfaring med bup er at de er grundige i sin utredning og er nøye med å utelukke andre mulige årsaker til symptomene. Hos oss brukte de to år for å være sikre. Det er jeg som mor takknemlig for, og når han har såpass god effekt av medisinene ift fokus, konsentrasjon og regulering så er jeg ikke i tvil om at det var rett å både utrede og medisinere. Jeg var mer bekymret for fremtiden til barnet mitt før diagnose enn jeg er nå. So what om han ikke kan være i militæret eller bli pilot eller politi. Hen har ett hav av muligheter utenom det og ett ekstra gir og energi som gjør at hen vil bli den beste arbeidstakeren uansett hva hen velger å bli. Anonymkode: d0e50...aae For oss som ble feil diagnosert så er det like kult, heller ikke det å må ha lege attest hvert 2 år for å få lov å ha førerkort. Anonymkode: c945a...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå