Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er akkurat 40 uker nå. Er veldig redd for å gå over termin. Primært av 2 grunner:

-At sjansen for fosterdød er økt (!)

-At mine andre barn var store, siste var 4600. De skal jo ut...! Redd ungen blir for stor.

Jeg er 37 år, og er ikke regnet som en ungdom vil jeg synes selv.

Skal prate med lege i dag. Er det noe jeg kan si for at han kan sende meg? 

Tips til igangsetting hjemme her taes imot med takk <3

Anonymkode: e595b...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du bare må si hva du er redd for og så si hva du ønsker.

jeg hadde da satt deg opp til igangsetting på termindato.

Anonymkode: d6b5c...714

• Liker 1
Skrevet

Det er vel faglig begrunnet å vurdere igangsettelse om du har født stort barn tidligere. Evt be om vekstkontroll?

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan be om igangsetting, hvis du ønsker det :) Si tydelig ifra at du er engstelig, så kanskje du også kan få undersøke størrelse med ultralyd eller lignende. Masse lykke til, det går nok veldig fint ❤️ 

Skrevet

Troll i ord. Ville heller prøvd å snu tankegangen ❤️ Du blir fulgt opp av sykehuset 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei, er akkurat 40 uker nå. Er veldig redd for å gå over termin. Primært av 2 grunner:

-At sjansen for fosterdød er økt (!)

-At mine andre barn var store, siste var 4600. De skal jo ut...! Redd ungen blir for stor.

Jeg er 37 år, og er ikke regnet som en ungdom vil jeg synes selv.

Skal prate med lege i dag. Er det noe jeg kan si for at han kan sende meg? 

Tips til igangsetting hjemme her taes imot med takk ❤️

Skjønner deg så godt ❤️❤️❤️. Var mye dødfødsler i fjor skal jeg si deg i min termin gruppe :(. 

Anonymkode: b394a...f10

Skrevet

Forbered deg på en mulig heftig fødsel og tunge dager fra igangsettelse til du har barnet i armene. Jeg må alltid igangsettes pgs kronisk sykdom, og hadde gjort vanvittig mye for å kunne føde når kroppen selv er klar for det, fremfor å bli satt i gang. Risikoen for KS er økt og det er flere andre risikofaktorer med igangsettelse. I mine øyne er ikke det ene bedre enn det andre😅

Anonymkode: 263cd...66a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner deg så godt ❤️❤️❤️. Var mye dødfødsler i fjor skal jeg si deg i min termin gruppe :(. 

Hvorfor døde de? 

Anonymkode: 1d96d...b8d

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men herregud. Du kan vel vise medfølelse uten å skrive om dødfødsler. 

Anonymkode: 95de1...e3b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Sex. Sæd inneholder samme hormoner som  modningstablettene. 3 tømminger tilsvarer en modningskur, så sex og ren avslapping! Stress utløser hormoner som holder livmorhalsen lukket. 

Unn deg massasje, varme bad, fotbad, rolig god musikk, lese koselige bøker, stimuler bryster med varme kluter og berøring. Akupunktur. Persille te og bringebærblad te er vel og noen som bruker. 

Anonymkode: 8b0d8...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Unnskyld ordbruken men hva faen er i veien med deg?

For det første: å mase om dødfødsel når noen er engstelig, hjelper ingen. For det andre, så er det du skriver blank løgn. I Norge er dødfødsler ca 3 av 1000 fødsler. Det betyr at sannsynligheten for at det var «mye» dødfødsler i termingruppen din er så liten at det ikke kan være noe annet enn en løgn hvor din eneste intensjon var å skremme ts. 

Makan. 

til ts: snakk med jordmor om hva du føler ❤️

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjerp deg. Det der er ikke skrevet for noe annet enn å skremme ts 

Anonymkode: 87a0d...cb2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forbered deg på en mulig heftig fødsel og tunge dager fra igangsettelse til du har barnet i armene. Jeg må alltid igangsettes pgs kronisk sykdom, og hadde gjort vanvittig mye for å kunne føde når kroppen selv er klar for det, fremfor å bli satt i gang. Risikoen for KS er økt og det er flere andre risikofaktorer med igangsettelse. I mine øyne er ikke det ene bedre enn det andre😅

Anonymkode: 263cd...66a

Skriver under på denne, hatt en fødsel som har startet av seg selv. Og en som måtte settes igang en uke på overtid. Jeg var bedre fysisk form når jeg ble satt igang, men det hjalp lite. Kroppen blir trigget og starter opp noe den ikke egentlig føler seg klar for. Og det har jeg kjent på i ettertid. Kroppen ble utslitt 😩 Når det er sagt. Hvorfor er sjansen større for dødfødsel på overtid? Fikk ikke jeg noe beskjed om. Jeg fikk barn en uker på overtid og det eneste jeg kan si er at han er mye mere våken og tilstede. 

Skrevet

Jeg fikk ordentlig angst på slutten for at barnet skulle dø i magen. Sånn angst at det ble klassifisert som fødselsangst. Jeg er også eldre enn deg. Ble igangsatt rett etter termin som følge av dette, det ble planlagt et par uker før termin. Fødselen ble lang og endte til slutt i KS, men det var likevel riktig sett i ettertid når man tar i betraktning min psykiske helse. Jordmor henviste meg til sykehuset hvor jeg fikk komme til samtale og hvor vi da ble enige om en dato for igangsettelse. 

Anonymkode: 6095e...c60

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Wow, så betryggende kommentar.. 

TS: hør med gynekolog om du kan få vekstkontroll og samtale om induksjon. 

Anonymkode: f365d...0d9

• Liker 1
Skrevet
kathyzz skrev (1 time siden):

Skriver under på denne, hatt en fødsel som har startet av seg selv. Og en som måtte settes igang en uke på overtid. Jeg var bedre fysisk form når jeg ble satt igang, men det hjalp lite. Kroppen blir trigget og starter opp noe den ikke egentlig føler seg klar for. Og det har jeg kjent på i ettertid. Kroppen ble utslitt 😩 Når det er sagt. Hvorfor er sjansen større for dødfødsel på overtid? Fikk ikke jeg noe beskjed om. Jeg fikk barn en uker på overtid og det eneste jeg kan si er at han er mye mere våken og tilstede. 

Har noe med at morkaken kan få dårligere funksjon, mener jeg å ha lest. Pluss større risiko for infeksjoner, lite fostervann, at det kommer mekonium i fostervannet, etc. Det blir jo trangt mot slutten også.

Uansett er det vel ikke noe de kan forske så mye på fordi det er etisk uforsvarlig. Var i alle fall en studie jeg leste om hvor de måtte avbryte fordi det var for farlig å la de gravide forsøkspersonene gå langt over termin. Det er nok mye førevar-prinsipp som gjør at man vil sette i gang før man har gått langt over termin.

Anonymkode: f162d...bb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har noe med at morkaken kan få dårligere funksjon, mener jeg å ha lest. Pluss større risiko for infeksjoner, lite fostervann, at det kommer mekonium i fostervannet, etc. Det blir jo trangt mot slutten også.

Uansett er det vel ikke noe de kan forske så mye på fordi det er etisk uforsvarlig. Var i alle fall en studie jeg leste om hvor de måtte avbryte fordi det var for farlig å la de gravide forsøkspersonene gå langt over termin. Det er nok mye førevar-prinsipp som gjør at man vil sette i gang før man har gått langt over termin.

Den kan jeg forstå. Jeg ble satt igang fordi det ble oppdaget at det ikke var igjen fostervann. Så ble en "tørr" fødsel med en enda mere tørr unge. Men det ble jo oppdaget fort. Og krise var det ikke, da hadde de ikke satt ballong og forbredt meg på dagevis med igangsetting. De triveselkontrollene er jo akkurat for å oppdage slike ting, og visstnok kunne det skje lenge før termin også :) klart det er ikke helt gunstig å gå over med tanke på plass og potensiale for stor unge. Men jeg må si at broren som er født over termin, er mye lengre fremme med alt enn lillesøster som kom akkurat på termindatoen var. Akkurat som han trengte den ekstra uken han hadde i magen :)

Skrevet
kathyzz skrev (3 minutter siden):

Den kan jeg forstå. Jeg ble satt igang fordi det ble oppdaget at det ikke var igjen fostervann. Så ble en "tørr" fødsel med en enda mere tørr unge. Men det ble jo oppdaget fort. Og krise var det ikke, da hadde de ikke satt ballong og forbredt meg på dagevis med igangsetting. De triveselkontrollene er jo akkurat for å oppdage slike ting, og visstnok kunne det skje lenge før termin også :) klart det er ikke helt gunstig å gå over med tanke på plass og potensiale for stor unge. Men jeg må si at broren som er født over termin, er mye lengre fremme med alt enn lillesøster som kom akkurat på termindatoen var. Akkurat som han trengte den ekstra uken han hadde i magen :)

Ja, samme her. Igangsatt 8 dager over termin pga. målt lite fostervann på kontroll. Det er jo snakk om langt over termin som er skummelt og som man ikke vil forske på. Å følges godt opp frem til de anbefaler igangsetting er vel ganske trygt :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor døde de? 

Anonymkode: 1d96d...b8d

Det er det faktisk ingen som vet… eller fått ordentlig svar på. Noen krybbedød i mors liv, andre morkake svikt ( noe de bør se på ul mener nå jeg ). Vår døde av krybbedød i mors liv to dager over termin. Så skjer ikke at jeg skal gå flere dager over neste gang. Totalt uaktuelt. En morkake er designet til å gå 40 uker. Ikke over. Morkaka med tredjemann var så forkalka og hadde de ikke satt meg i gang sa hadde jeg mistet han og. 15 dager over, som ikke er innafor. Det sa fastlegen da han leste føde journalen nå. Så krev å bli satt i gang hvertfall en uke før. Beste for deg og barnet. Barnet er ferdig kokt, morkaka og. «Tryggest» sånn selv om ingen garanti! 

Skrevet

Fortsatt ingen baby. Er 40+6 i dag ( i går siden det er over kl 12 på natta nå...gjeesp) klør i kroppen og er varm..:-(

Men i morgen skal jeg på kontroll,  og jeg drar IKKE fra sykehuset uten en baby altså. Om jeg må klore meg fast.

Baby virker til å ha det fint, men trangt.  Sparker, hikker og styrer på ofte. Sjekker bevegelse 3 ganger per dag. Men blir så fort andpusten,  så om jeg setter meg ned, så er det liv der.

Jeg håper på det beste :-) 😀 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...