AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Det er en stilling på jobben til min kjæreste som to personer har søkt på. Min kjæreste har lengre annsinitet og erfaring innen dette området mens person B ikke har erfaring og mindre annsinitet. Dessverre er min kjæreste det jeg vil kategorisere som «en litt vanskelig» ansatt. Kan ledelsen nekte å gi han stillingen til tross for det eller må de gi det til han som er best egnet til stillingen ut fra erfaring og annsinitet? Utdanningsmessig stiller de helt likt. Anonymkode: 2b010...ab3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 "Best kvalifisert" handler ikke bare om ansiennitet og erfaring eller utdanning. Også personlig egenskaper spiller inn. Dersom den andre kandidaten har bedre samarbeidsevner kan han godt være den "best kvalifiserte" til tross for kortere ansiennitet. Anonymkode: fe706...854 16 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Dersom kjæresten din er «en litt vanskelig ansatt» vil jeg anta at han på ingen måte er personlig egnet til å inneha stillingen han har søkt på, ergo diskvalifiserer han seg selv på det grunnlaget. Anonymkode: 9f53c...2a2 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Personlig egnethet er veldig viktig, og den eneste muligheten arbeidsgiver har til å utøve skjønn. Hvis det er godt kjent at den ene kandidaten er en "vanskelig ansatt", kan det være en god begrunnelse for å si at denne ikke er personlig egnet for jobben. Anonymkode: 8441f...0b1 1 1
LillaGorilla<3 Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Med mindre det er en offentlig bedrift som har egne regler å forholde seg til, så kan en bedrift ansette akkurat hvem de vil. Personlig egnethet er også noe bedrifter tar med i vurderingen når de skal ansette folk. Her jeg jobber er det i enkelte stillinger nesten det viktigste.
Gjest sokrat Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Å være en vanskelig ansatt er faktisk en del av kvalifikasjonene hans. Hvem er det egentlig som orker å stri med en vanskelig person hver eneste dag. Endret 3. februar 2023 av sokrat
Fireflies Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Kjæresten din får gå i seg selv og jobbe med det som gjør han til en vanskelig ansatt. Man kan ikke være vanskelig og dermed forvente å få forfremmelser. 1
I Grosny Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 (endret) Vanskelig ansatt er bra til noe og verre til noe annet. Noen ganger trenger man folk som ikke er ja-siere, mens noen synes det er mest behagelig å jobbe med ja-siere. Endret 3. februar 2023 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 Dersom en person for eksempel har store problemer med å kommunisere ordentlig med andre mennesker, glemmer å blant annet bringe viktige beskjeder videre, forsøker å sluntre unna oppgaver man har blitt satt til, eller andre aspekter som gjør denne personen til en "vanskeligere" ansatt, så er man selvfølgelig ikke den kandidaten som er "best kvalifisert" heller. Anonymkode: 58076...18c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Det kommer an på om det er jobb innen det offentlige eller privat. Det finnes mange tilfeller hvor søkere blir forbigått fordi kolleger setter ned foten og truer med oppsigelse. Min mann jobber i en bedrift hvor en søker ikke fikk jobb pga den var vanskelig å forholde seg til og skapte dårlig arbeidsmiljø. Faktisk har det skjedd to ganger og begge gangene ble jobben tildelt personer med mindre ansiennitet og erfaring i bytte mot evne til å samarbeide og skape trivsel. Dette er innen privat bedrift. Anonymkode: 15d97...e85
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 "Personlig egnethet vektlegges" er noe som går igjen. Og da snakker man ikke om formelle kvalifikasjoner som skolegang, sertifiseringer osv. Så joda, det går helt klart an å være best faglig kvalifisert, men likevel ikke få jobben. Anonymkode: da2eb...576
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer an på om det er jobb innen det offentlige eller privat. Det finnes mange tilfeller hvor søkere blir forbigått fordi kolleger setter ned foten og truer med oppsigelse. Dette høres ut som et lite godt arbeidsmiljø, men jeg kan se at slikt kan oppstå. Det korte svaret på spørsmålet er "ja". Utdanningsnivå er absolutt ikke det eneste kriteriet når en arbeidsgiver velger nyansatt. Hos oss så har vi et ansettelsesråd som vurderer egnethet, og da spesielt om personen "passer inn i avdelingen". Ikke bare basert på faglig kompetanse, men også væremåte og personlighet. Vi jobber i en avdeling med rundt 40 stykker, men likevel er vi sammensveiset og fungerer i grunn som et godt lokomotiv på skinner. Når det kommer inn nye mennesker som har nye, gode idéer er det selvsagt gøy, men personen må kunne tilpasse seg kulturen og arbeidsmiljøet på avdelingen - som for øvrig er svært godt, så det blir ekstra viktig. Anonymkode: da2eb...576
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 Jeg skulle ønske ledere i større grad luket ut vanskelige ansatte. De lager så mye krøll for alle andre. Men til spørsmålet. De kan velge den de mener er best kvalifisert og heldigvis er det mer enn utdanning og erfaring som teller. Anonymkode: 0f4fa...921
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå