Arild37 Skrevet 3. februar 2023 #21 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull Anonymkode: 22353...88c Hvis du tror jeg bryr meg om at en random person på KG tror jeg bare tuller så tar du nok feil, jeg bare delte min erfaring, 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #22 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg er en gentleman en som respekterer meg. Den "klassiske" gentlemannen er ikke noe for meg. Jeg vil absolutt ikke ha en som behandler meg som en delikat liten blome, og skal åpne dører og ta stolen for meg, osv. Jeg vil ha en som ser på meg som selvstendig og kapabel og sterk. Som ikke blir skremt av det i en kvinne. Anonymkode: 08685...8ad Er det egentlig en motsetning her? Anonymkode: 6a09c...dbe
anonymLala Skrevet 3. februar 2023 #23 Skrevet 3. februar 2023 (endret) For min del, en som viser respekt ovenfor, ikke bare den han dater, men ALLE. Dvs reiser seg på bussen for eldre, holder døren åpen for den som kommer bak, slipper en med få varer foran seg i køen osv. Sånn romantisk sett: noen folk evner å få motparten til å føle seg bra, og får frem de gode sidene hos andre. Akkurat det er veldig attraktivt og hva jeg tenker at en gentleman kan være. Det er ikke nødvendigvis blomster og uttrekking av stoler, men genuin oppmerksomhet. Husker enda da jeg var 11 år og en amerikansk mann åpnet døren og bar bagasjen min inn på en busstur i USA, samt en annen mann som lot meg og søsteren min sitte mens han selv satt seg på trappa. Dette ville neppe skjedd i Norge, og selv i den alderen merket jeg meg sånne forskjeller. Det er å være en gentleman i mine øyne. En som tar vare på de ‘’svakere stilt’’ uten å gjøre det kun for å imponere, men fordi det er rett. Det finnes selvfølgelig mange gode eksempler her til lands også, det er vel bare kulturen som ikke er helt åpen for det. Endret 3. februar 2023 av anonymLala 1
-Missi- Skrevet 3. februar 2023 #24 Skrevet 3. februar 2023 Jeg føler en klassisk gentleman er som den 95 åring jeg danset med på jobb tidligere i uken. Kledd seg opp til dans er høflig og respektfull med alle og behandler ingen på en ubehagelig måte. Når vi var ferdig med å danse tilbydde han meg den beste stolen 🤭jeg takket selvsagt nei men sa jeg kunne ta den ved siden av. Nå føler jeg generelt det er en veldig respektfull generasjon menn jeg da. Stor forskjell på en sånn mann og en som grinder seg inn til rompa di på et utested! Vakker sjel på den gamle gentlemannen 😍 Er vell vanskelig å beskrive men du vet på en måte du vil bli behandlet med respekt hele veien og behandlet som en kvinne☺️ 1
Arild37 Skrevet 3. februar 2023 #25 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min italienske eks var en sånn kosmetisk gentleman. Og jeg elsket det i starten. Han åpnet dører, overrasket med roser "til sin Piccolina", og var 100% tilstede for meg når vi var sammen. Etter ett år fant jeg ut at han hadde hatt vært utro med flere i løpet av tiden vi var sammen, og også prøvd seg på venninnen min. Så så dypt stakk de sørlige gentleman-faktene. For meg er respekt, ærlighet og troskap viktigere enn all påkostet romantikk. Anonymkode: cd091...2be Når det blir så ekstremt påtatt, så blir det ikke ekte, men virker som en del damer lar lokke av slikt. Det å være gentleman skal være ekte, en naturlig del av personligheten
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #26 Skrevet 3. februar 2023 Det er litt vanskelig å beskrive med ord, er mer en følelse de gir. Og når du sier det har jeg merket det mest av menn jeg har datet fra andre land som Australia og Frankrike. For meg handler det ikke om spandering og sånne ting, men at de har fått mer til å føle meg feminin og verdsatt. Ikke som en kompis de har dratt med seg ut liksom. Ekssamboer som forøvrig var norsk var en gentleman, han huket jeg raskt tak i 😅 Anonymkode: 97d42...907 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #27 Skrevet 3. februar 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Nei det er det ikke. Hvor mange ganger har du opplevd at noen blir sint for at du er gentleman og gjør det du bruker som eksempler her? Jeg gjetter ingen. Dette er noe du finner på fordi du har fordommer mot feminister og en dose misogyni og manglende ønske eller eventuelt manglende erfaring med å gjøre noe hyggelig mot damer. Anonymkode: 22353...88c Korrekt. Det er null. Grunnen til det er enkel. Jeg er ganske asosial. Men har hørt om det fra andre. Så derfor har jeg bare lagt mye gentlemann etikette på hylla. Noe som er en medfaktor i at det fortsatt er null og kommer til å forbli null. Som @anonymLala beskriver ovenfor her så handler det å være gentlemann til en viss grad om å ta vare de "svakere stilte" eller gjøre ting som tyder på det. Det krasjer med moderne feminisme. For feminister er ofte ganska hardbarka på at de ikke er "svakere stilt" men likestilt (!!!! 😡). Det skal de på død og liv være og gjør man ting som viser til at de er noe annet så blir de krenket og surere enn de allerede var. Jeg ønsker ikke å måtte forholde meg til slike mennesker så da handler jeg deretter. Jeg er ikke alene om den innstillingen. Det at jeg synes feminister har til en viss eller høy grad har tatt knekken på gentlemenn etikette og romantikk har ingenting med misogyni og slikt, men hvordan feminister ønsker at verden skal være og hvordan mange av de vil bli behandlet. Jeg behandler barn og gamle mennesker som en gentlemann. De er sjelden gjennomsyret av feminisme så da er det trygt å oppføre seg pent. Anonymkode: d043b...72e 1
Btw Skrevet 3. februar 2023 #28 Skrevet 3. februar 2023 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det er blitt så mange feminister her til lands som er av typen: -Jeg er ikke deg underdannig og kan kan åpne døren selv! *sint* -Jeg kan henge fra meg kåpen selv, jeg er ikke et barn! *sint* -Jeg tjener mine egne penger. Trenger ikke en mann til å spandere på en date, kjøpe blomster, eller sjokolade etc.. *sint* Det er ofte tryggere å ikke oppføre seg som en gentlemann for da risikerer man ikke å krenke ei som er feminist. Disse holdningene sprer seg i samfunnet og har gjort det over lengre tid. Anonymkode: d043b...72e Akkurat, dette var hovedgrunnen til at jeg hoppet av feminist-toget. Orket ikke mer av allvitende, sinte, sterke men alikevel offer damer. Endret 3. februar 2023 av Btw 1 1
klarinetta Skrevet 3. februar 2023 #29 Skrevet 3. februar 2023 Jeg tenker at uttrykket kanskje er utdatert. Det handler om generell respekt 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #30 Skrevet 3. februar 2023 5 minutter siden, Btw said: Akkurat, dette var hovedgrunnen til at jeg hoppet av feminist-toget. Orket ikke mer av allvitende, sinte, sterke men alikevel offer damer. Det er jo synd dere hører på de som roper høyest, jeg og flere jeg kjenner setter stor slik på slik oppførsel. Har vokst opp med en slik far og forbinder det med trygghet. Og gir selvsagt omtanke i retur, det er bare koselig 🥰 men ofte på date føler jeg meg som en «kompis» og det ødelegger tiltrekningen for min del, føler ikke for å treffes igjen når de spør da Anonymkode: 97d42...907 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #31 Skrevet 3. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jo synd dere hører på de som roper høyest, jeg og flere jeg kjenner setter stor slik på slik oppførsel. Har vokst opp med en slik far og forbinder det med trygghet. Og gir selvsagt omtanke i retur, det er bare koselig 🥰 men ofte på date føler jeg meg som en «kompis» og det ødelegger tiltrekningen for min del, føler ikke for å treffes igjen når de spør da Anonymkode: 97d42...907 stor pris på* Anonymkode: 97d42...907
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #32 Skrevet 3. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Det er jo synd dere hører på de som roper høyest, jeg og flere jeg kjenner setter stor slik på slik oppførsel. Har vokst opp med en slik far og forbinder det med trygghet. Og gir selvsagt omtanke i retur, det er bare koselig 🥰 men ofte på date føler jeg meg som en «kompis» og det ødelegger tiltrekningen for min del, føler ikke for å treffes igjen når de spør da Anonymkode: 97d42...907 Takk dine med-feminister. Anonymkode: d043b...72e 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #33 Skrevet 3. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Takk dine med-feminister. Anonymkode: d043b...72e Syns ikke det blir riktig å skylde på andre jeg da, man kan ikke styre hvordan andre handler og tenker og «straffe» andre for det. Trives dere med å være en gentleman og få tilsvarende oppførsel i retur så fortsett med det til dere treffer ei som digger det fremfor å endre dere til det negative Man skal behandle andre bra fordi det føles bra, ikke for å få noe igjen. Og som sagt gjør jeg dette i retur, er ingen primadonna som forventer oppvartning uten å være god og snill jeg også 😊 Anonymkode: 97d42...907 1 2
Rosakatt Skrevet 3. februar 2023 #34 Skrevet 3. februar 2023 Btw skrev (1 time siden): Akkurat, dette var hovedgrunnen til at jeg hoppet av feminist-toget. Orket ikke mer av allvitende, sinte, sterke men alikevel offer damer. Man kan ikke både være sterk og et offer? Jeg forstår hva du mener, men tenker på offer rundt om kring i ulike situasjoner, å hvor sterke de må holde seg for å bare overleve det de gjør, å enda sterkere for å komme seg ut, eller søke hjelp
Btw Skrevet 3. februar 2023 #35 Skrevet 3. februar 2023 (endret) 44 minutter siden, Rosakatt said: Man kan ikke både være sterk og et offer? Jeg forstår hva du mener, men tenker på offer rundt om kring i ulike situasjoner, å hvor sterke de må holde seg for å bare overleve det de gjør, å enda sterkere for å komme seg ut, eller søke hjelp Objektivsett så kan de være offer, men sterke folk identifiserer seg ikke som offer og trenger ikke oppmerksomheten fordi de vet at de fikser det og gjennomfører. Jeg er av den original oppfatningen å være sterk da alt nå skal redefineres😅. Er du sterk så trenger du ikke hjelp, du hjelper deg selv og gir hjelp til andre. Har en søster som har ingen kvaler med å be hjelp fra alle for alt og hele tiden, og seff hun kaller seg sterk. Drar alltid til seg problemer og konflikter (meget store og små) fordi hun vet at hun får hjelp. Etter mange år ser jeg at hun blir en bortskjemt unge på 39år som klarer ikke å ta en eneste avgjørelse selv fordi hun må ha hjelp til alt. Det er på grense til blodsuging. Endret 3. februar 2023 av Btw 1
Rosakatt Skrevet 3. februar 2023 #36 Skrevet 3. februar 2023 Btw skrev (Akkurat nå): Objektivsett så kan de være offer, men sterke folk identifiserer seg ikke som offer og trenger ikke oppmerksomheten fordi de vet at de fikser det og gjennomfører. Jeg er av den original oppfatningen å være sterk da alt nå skal redefineres😅. Er du sterk så trenger du ikke hjelp, du hjelper deg selv og gir hjelp til andre. Har en søster som har ingen kvaler med å be hjelp fra alle for alt og hele tiden, og seff hun kaller seg sterk. Drar alltid til seg problemer og konflikter (meget store og små) fordi hun vet at hun får hjelp. Etter mange år ser jeg at hun blir en bortskjemt unge på 39år som klarer ikke å ta en eneste avgjørelse selv fordi hun må ha hjelp til alt. Det er på grense til blodsuging. Nå tenker du nok på folk som fra før av har et relativt greit utgangspunkt, det er ikke tilfelle for alle. La oss si at du bor i et fattig strøk, du jobber med å sy klær og tjener ikke kroner og leve for, du er et offer for samfunnets struktur og slavearbeid å det krever sinnsyk styrke for å overleve. Du kan ikke ta fra folk i slike situasjoner, sin styrke, fordi du kjenner noen som tar lett på å kalle seg sterk.
Cancellara Skrevet 3. februar 2023 #37 Skrevet 3. februar 2023 Dersom man googler "gentleman", så får man følgende : " en mann hvis oppførsel samsvarer med en høy standard av anstendighet og korrekt oppførsel ". Den kvinnelige utgaven ble kalt Lady, og uttrykkene stammer fra 1300-tallet hvor man anså høyadelen eller de som var av edel slekt å bli tilkalt Gentleman eller Lady. Hva er så en moderne Gentleman ? Alle kan tydeligvis ha egne definisjoner på det, og i tråden her blandes det inn feminisme og kjønnsrollemønster og hvordan man kan uttrykke Gentleman på eget vis til en viss grad.... På 1300-tallet og fremover var det klasseskiller, og blant arbeidere og slaver, de nederst på rangstigen, så de opp til adelen. En iboende respekt som var en del av kulturen og arven etter forfedrene. Gjerne underdanighet. Tar vi vekk klasseskillene, og ser på mennesker som likeverd og bryter ned kjønnsrollemønsteret så kan man enkelt definere en gentleman som en person som har respekt for menneskeverd ; å være hensynsfull, hjelpsom, vise omtanke og dele en smule menneskelig kjærlighet i hverdagen - på tvers av kjønnene. Å vise dette i form av ord og handlinger. Det behøver ikke være verre en det. Når man på en naturlig måte viser disse egenskapene så kan man være en "gentleman" eller "lady" - uten baktanker eller at det er tilgjort på noen som helst måte. Det ligger ikke i alles natur å oppføre seg som en "gentleman" - nettopp fordi definisjonen av det er individuell, eller at man ikke er oppvokst med normer om hva en gentleman er. Man behøver heller ikke være gentleman selv om man definerer seg som snill.....det bør være en "nobel" handling som ligger til grunn.... 1
MrBig Skrevet 15. februar 2023 #38 Skrevet 15. februar 2023 min personlige oppfattnign som jeg prøver å etterleve er å : - Lytte , snakke om motparten og i mindre grad seg selv, og være oppmerksom, gi komplimenter (slippe seg litt løs) . - Holde opp døren , stolen , betale (regning kan alltids gjøres opp senere hvis det er behov for det) - Snakke høflig , la brygge-sjauer spåket ligge igjen hjemme. Men som mange skriver her så har det blåst en vind over landet som tydligvis jgør mange kvinner ubekveme med å bli "vartet" opp og da kan desverre dette oppfattes som meetoo materiale. Var på en date for en del år tilbake, forsåvidt hyggelig dame. men under maten så ble det åpenbart at det blir med denne middagen. Når vi var ferdig så betalte jeg og hun insisterte på at hun kunne betale selv, (hun var jo lege !).. Og da sa jeg at det har jeg ingen grunn til å tro at hun ikke kunne men at jeg betalte alikevell. Men jeg endrer meg ikke av den grunn , det er mye hverdags romatikk begravet i det tradisjonelle kjønnsrolle mønsteret og hvis man greier å løsrive seg litt så kan man nyte de hyggelige sidene av det. Det betyr faktisk ikke at man ønsker en hjemmeværende fødemaskin, tvert i mot .. Det ville vært ett no-bid fra meg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #39 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 15.14): En som åpner døren, tar jakken og henger den galant på plass, en som heller i vann/kaffe i glasset mitt, en som er oppmerksom, opptatt av at kvinnen skal være komfortabel, ikke presser seg på, respekter henne, er genuint interessert i henne som person, gjør gester ut over hvordan man behandler venner for å tydelig vise at han setter pris på henne som noe mer, kjøper blomster eller andre gaver, kan også være selvplukkede blomster eller noe hjemmelaget, eller bare en sjokolade til 20 kr så det er ikke pengene det dreier seg om, viser omsorg ved å alltid tenke på hennes vel og ve slik kvinner alltid tenker på at mannen skal være fornøyd og ha det bra og bli tatt vare på. Hvorfor det er viktig å være gentleman er fordi vi kvinner møter på misogynister hver eneste dag som ikke respekterer oss som mennesker, som ser på oss og behandler oss som objekter med lite respekt. Ønsker man å skille seg positivt ut fra kategorien Menn, og skape et trygt rom for kvinner slik at kvinner ønsker å være mere rundt deg som mann så bør man være en gentleman Anonymkode: 22353...88c Ja! Du beskriver en gentleman perfekt, slik jeg ser det. Har datet en sånn og det var helt fantastisk, han var ikke norsk da. Men de finnes kanskje i Norge og Anonymkode: 3b09e...0d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå