Gå til innhold

Hva mener du er en gentleman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norske menn er ikke kjent for å være gentleman. I andre land, særlig lenger sør, er mennene gentlemen. Men hva legger du i det å være gentleman og hvorfor er dette så viktig for kvinner ikke bare i Norge, men i hele verden?

Anonymkode: 635bc...27f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg er en gentleman en som respekterer meg. 

Den "klassiske" gentlemannen er ikke noe for meg. Jeg vil absolutt ikke ha en som behandler meg som en delikat liten blome, og skal åpne dører og ta stolen for meg, osv. 

Jeg vil ha en som ser på meg som selvstendig og kapabel og sterk. Som ikke blir skremt av det i en kvinne. 

Anonymkode: 08685...8ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En som åpner døren, tar jakken og henger den galant på plass, en som heller i vann/kaffe i glasset mitt, en som er oppmerksom, opptatt av at kvinnen skal være komfortabel, ikke presser seg på, respekter henne, er genuint interessert i henne som person, gjør gester ut over hvordan man behandler venner for å tydelig vise at han setter pris på henne som noe mer, kjøper blomster eller andre gaver, kan også være selvplukkede blomster eller noe hjemmelaget, eller bare en sjokolade til 20 kr så det er ikke pengene det dreier seg om, viser omsorg ved å alltid tenke på hennes vel og ve slik kvinner alltid tenker på at mannen skal være fornøyd og ha det bra og bli tatt vare på.

Hvorfor det er viktig å være gentleman er fordi vi kvinner møter på misogynister hver eneste dag som ikke respekterer oss som mennesker, som ser på oss og behandler oss som objekter med lite respekt. Ønsker man å skille seg positivt ut fra kategorien Menn, og skape et trygt rom for kvinner slik at kvinner ønsker å være mere rundt deg som mann så bør man være en gentleman :)

Anonymkode: 22353...88c

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er en gentleman en som respekterer meg. 

Den "klassiske" gentlemannen er ikke noe for meg. Jeg vil absolutt ikke ha en som behandler meg som en delikat liten blome, og skal åpne dører og ta stolen for meg, osv. 

Jeg vil ha en som ser på meg som selvstendig og kapabel og sterk. Som ikke blir skremt av det i en kvinne. 

Anonymkode: 08685...8ad

Jeg mener at mange av de tingene man forbinder med "klassisk gentleman" viser at han respekterer henne. Jeg er enig i at det hele skal bunne ned i respekt. For meg (ja, jeg vet vi er forskjellige) så viser det respekt at han tar jakken min og henger på plass når vi spiser ute eller jeg kommer til han, sånn jeg gjør når jeg får gjester på besøk hjemme som jeg vil ønske velkommen og ivaretatt. Det må skje naturlig såklart og ikke at han klumsete bare står i veien når jeg fint klarer å ta av meg jakken selv. Tar han den i mot tenker jeg han er oppmerksom og omtenksom. Går vi på fortauet og han strategisk går ytterst mot veien og plasserer meg innerst på fortauet så føler jeg meg ikke som at han ser på meg som en skjør liten blomst men at han liker og respekterer meg såpass at han vil beskytte meg fra farer i trafikken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppmerksom, vennlig og respektfull. Har et øye for at kvinnen skal ha det komfortabelt. 

Anonymkode: 0464e...045

• Nyttig 1
Skrevet

For meg tror jeg det bare betyr å bli sett og anerkjent, som at han, om jeg ufrivillig faller bort i en samtale anerkjenner det og drar meg inn i den igjen. Uten at det overkjører han eller noen andre 

Han må ikke holde opp dører dagen lang, men en gang i blandt, kun for sjarmen

Alle disse punktene gjør jeg også, syns ikke det er kun menns oppgave å være gentlemen 😅

Jeg kan ikke huske egentlig å ha møtt en mann jeg har tenkt, oi han er en ️Gentleman️ til, folk flest er jo bare hyggelige og det er normale ting å gjøre, så kanskje jeg ikke vet hva det innebærer? 

Når du sier at norske menn er gentle menn begynner jeg å lure på hvordan menn i andre land er, selv om jeg tror det er litt individuelt også 

Skrevet (endret)

En som vise respekt.

Min xmann var en som åpnet dører, og mente at damen skulle gå først inn. Men så kunne han f.eks si hissig og sur: skynd deg da.

Da er det ikke gentleman. Jeg sa til ham  at jeg foretrakk heller at han snakket til meg i en hyggelig tone enn at han åpnet dører. Så himlet han med øynene. Huff

Endret av exictence
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Norske menn er ikke kjent for å være gentleman. I andre land, særlig lenger sør, er mennene gentlemen. 

Anonymkode: 635bc...27f

Feminster/feminismen har nok i høy grad takk knekken på gentlemen og romantikere. Når du sikter til lenger sør så sikter du vel også i høyere grad til land hvor feminisme ikke er så utbredt.

Anonymkode: d043b...72e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste menn som faktisk liker dama de dater vil gjøre det lille ekstra på date (mao være såkalt gentleman). Det gjelder blant nordmenn og ellers. Årsaken til at TS skriver som hun gjør, handler om hvem hun liker og ikke liker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Feminster/feminismen har nok i høy grad takk knekken på gentlemen og romantikere. Når du sikter til lenger sør så sikter du vel også i høyere grad til land hvor feminisme ikke er så utbredt.

Dette må du nesten forklare. Hvordan helt konkret mener du at feminisme, kampen mot overgrep og menns vold mot kvinner, kampen for like politiske og økonomiske rettigheter osv er skyld i at noen menn ikke gidder å være høflige eller gentlemen?

Nei det har ingen sammenheng. Tvert i mot, menn som ikke gidder å være gentlemen har ofte et negativt syn på kvinner og syns det er "tøffel" og "lavmål" å vise respekt for kvinner. Feminisme skaper flere gentlemen, kvinnehat skaper færre. Du nevner land hvor feminisme ikke er så utbredt, men du mener vel ikke alvorlig at menn i Afghanistan topper verdens gentleman oppførsel mot kvinner akuratt? Du må lære deg å se verden og strukturer bedre.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Den som gjør det lille ekstra for å få andre til å føle seg bra - uten å forvente å få noe i retur.

Sånne som breier seg med å dra ut stoler og holde døra for å breie seg for tilskuerne er ikke imponerende. Ei heller de som spiller hyggelige for å egle seg innpå deg.

En gentleman er en som er genuint høflig og velmenende. En som er gentle.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette må du nesten forklare. Hvordan helt konkret mener du at feminisme, kampen mot overgrep og menns vold mot kvinner, kampen for like politiske og økonomiske rettigheter osv er skyld i at noen menn ikke gidder å være høflige eller gentlemen?

Nei det har ingen sammenheng. Tvert i mot, menn som ikke gidder å være gentlemen har ofte et negativt syn på kvinner og syns det er "tøffel" og "lavmål" å vise respekt for kvinner. Feminisme skaper flere gentlemen, kvinnehat skaper færre. Du nevner land hvor feminisme ikke er så utbredt, men du mener vel ikke alvorlig at menn i Afghanistan topper verdens gentleman oppførsel mot kvinner akuratt? Du må lære deg å se verden og strukturer bedre.

👏😊 Veldig godt poeng 

Skrevet

James Bond

Anonymkode: 32f2c...dc0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må du nesten forklare.

Fordi det er blitt så mange feminister her til lands som er av typen:

-Jeg er ikke deg underdannig og kan kan åpne døren selv! *sint*

-Jeg kan henge fra meg kåpen selv, jeg er ikke et barn! *sint*

-Jeg tjener mine egne penger. Trenger ikke en mann til å spandere på en date, kjøpe blomster, eller sjokolade etc.. *sint*

Det er ofte tryggere å ikke oppføre seg som en gentlemann for da risikerer man ikke å krenke ei som er feminist. Disse holdningene sprer seg i samfunnet og har gjort det over lengre tid.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Feminisme skaper flere gentlemen? Hehe, artigste jeg har hørt denne uka.

Anonymkode: 32f2c...dc0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tvert imot. En ikke-feminist kan aldri bli en gentleman. En gentleman vil alltid respektere at alle mennesker har de samme rettigheter og muligheter i samfunnet de lever i. Er han ikke feminist er han på ingen måte gentle.

• Liker 2
Skrevet

Min italienske eks var en sånn kosmetisk gentleman. Og jeg elsket det i starten. Han åpnet dører, overrasket med roser "til sin Piccolina", og var 100% tilstede for meg når vi var sammen. Etter ett år fant jeg ut at han hadde hatt vært utro med flere i løpet av tiden vi var sammen, og også prøvd seg på venninnen min. Så så dypt stakk de sørlige gentleman-faktene.

For meg er respekt, ærlighet og troskap viktigere enn all påkostet romantikk. 

Anonymkode: cd091...2be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det er blitt så mange feminister her til lands som er av typen:

-Jeg er ikke deg underdannig og kan kan åpne døren selv! *sint*

-Jeg kan henge fra meg kåpen selv, jeg er ikke et barn! *sint*

-Jeg tjener mine egne penger. Trenger ikke en mann til å spandere på en date, kjøpe blomster, eller sjokolade etc.. *sint*

Det er ofte tryggere å ikke oppføre seg som en gentlemann for da risikerer man ikke å krenke ei som er feminist. Disse holdningene sprer seg i samfunnet og har gjort det over lengre tid.

Nei det er det ikke. Hvor mange ganger har du opplevd at noen blir sint for at du er gentleman og gjør det du bruker som eksempler her? Jeg gjetter ingen. Dette er noe du finner på fordi du har fordommer mot feminister og en dose misogyni og manglende ønske eller eventuelt manglende erfaring med å gjøre noe hyggelig mot damer.

• Nyttig 1
Skrevet

Risikabelt å være gentleman i Norge i disse tider. Har opplevd at damer blir fornærmet at jeg har holdt opp døren, fikk en sånn sur tone tilbake om at de klarer å åpne døren selv

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Arild37 skrev (1 minutt siden):

Risikabelt å være gentleman i Norge i disse tider. Har opplevd at damer blir fornærmet at jeg har holdt opp døren, fikk en sånn sur tone tilbake om at de klarer å åpne døren selv

Tull

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...