Gå til innhold

Grønn bæsj og magevondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min på knappe fire måneder har i det siste tiden hatt mørk grønn avføring, og det virker osm om han får akutte magesmerter. Allmenntilstanden kan være bra i mange timer, men plutselig hyler han (også i søvne), og da er det tydelig at han har vondt i magen. Han får ca. 50/50 morsmelk og erstatning. Har gitt ham litt maltestrakt i melken, og også prøvd minifom. Er dette vanlig? Hva kan jeg gjøre? Hvorfor er avføringen mørk grønn (og ikke sennepsgul, som den pleier) Kan det være noe jeg spiser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror ikke det. men han har fått mer mm enn vanlig i det siste..

Skrevet

MM er vanligvis basert på kumelk, kan det være noe så enkelt som at han er allergisk mot det?

Skrevet
Nei, tror ikke det. men han har fått mer mm enn vanlig i det siste..

korrigering: mer morsmelkerstatning enn vanlig

Skrevet
MM er vanligvis basert på kumelk, kan det være noe så enkelt som at han er allergisk mot det?

Det har jeg faktisk ikke tenkt på engang... Hva gjør jeg i såfall da? Jeg bruker nan1, og har periodevis supplert med det siden han var nyfødt..

Bør jeg prøve et annet merke?

Skrevet
Det har jeg faktisk ikke tenkt på engang... Hva gjør jeg i såfall da? Jeg bruker nan1, og har periodevis supplert med det siden han var nyfødt..

Bør jeg prøve et annet merke?

Det skal finnes MM uten kumelk, men det er ikke lett å få tak i her i landet. Mulig de har på apoteket?

Beste er trolig om du kan trappe opp amming og ned på MM, men det er jo ikke alltid det går.

Skrevet
Det skal finnes MM uten kumelk, men det er ikke lett å få tak i her i landet. Mulig de har på apoteket?

Beste er trolig om du kan trappe opp amming og ned på MM, men det er jo ikke alltid det går.

Takk for tips, skal spørre på apotek i morgen.

Jeg fikk aldri til å amme, så har pumpet meg og gitt på flaske siden han var nyfødt. Men tror ikke pumpingen klarer å holde følge med økning i matbehov, jeg pumper 3-4 timer for dagen, men har likevel ikke nok lenger.. Skulle gjerne bare hatt ham på mm, men klarer det ikke..

Skrevet

Amming/pumping, samme stoffet er det uansett ;)

Men hør med apoteket, jeg vet det skal være MM tilpasset melkeallergikere, og det er såpass vanlig med kumelkallergi at jeg vil tro det er på de fleste apoteker. Kan du skrive inn to linjer her om du finner ut noe? Jeg er litt nysgjerrig selv å finne vegetabilsk MM i tilfelle jeg en eller annen dag skulle få bruk for det ;) (Leter rundt på nettbutikker, men har egentlig ikke klart å finne ut hvor det er å få kjøpt)

Skrevet

Bare en liten ting til.. Kan melkeallergi bare komme etter 4 mnd? Burde jeg ikke merket det før? Siden han har fått erstatning ved siden av fra han var nyfødt? Magetrøbbelet har bare vært den siste tiden..

Hvor ofte skal egentlig babyer ha avføring? Har hørt opp til ti dager uten på mm, mens de skal ha daglig på mme. Hvordan er det da med ca. 50/50 mm og mme? hvor ofte bør de ha da?

Skrevet

Min jente fikk lysegrønn avføring, sånn strålingsgrønn omtrent, en gang. Da hadde jeg drukket H-melk. Drakk ikke det mer og avføringen ble normal igjen. Avføringsutseende kan jo variere mye når man ammer. Men siden det er magevondt i tillegg kan det være lurt å sjekke opp.

Skrevet
Bare en liten ting til.. Kan melkeallergi bare komme etter 4 mnd? Burde jeg ikke merket det før? Siden han har fått erstatning ved siden av fra han var nyfødt? Magetrøbbelet har bare vært den siste tiden..

Hvor ofte skal egentlig babyer ha avføring? Har hørt opp til ti dager uten på mm, mens de skal ha daglig på mme. Hvordan er det da med ca. 50/50 mm og mme? hvor ofte bør de ha da?

Jeg vil anta at det kan ha med mengden å gjøre. Kroppen klarer å takle en viss mengde fremmedstoff, før den begynner å protestere. Kjenner flere som tåler små mengder melk om de “må” drikke det, men blir det for mye, så slår magen seg vrang. Mulig du har trådt over den grensen barnet tåler før det blir akutt dårlig? Jeg vet egentlig ikke, bare spekulerer litt løst på grunnlag av hva jeg kjenner til med eldre personer og problemer knyttet til kumelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...