Gå til innhold

Hvordan forklare ptsd og stress-sensitivitet for noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos en I nær familie i dag. Vedkommende vet godt hva jeg har vært gjennom og at jeg har ptsd på andre året. Jobber med det hele tiden og er i behandling. Likevel er jeg ikke kvitt ptsd enda, jeg strever, særlig med hvordan stress påvirker kroppen min. Jeg går i under eller over aktivert modus, langt utenfor toleranse vinduet. 

I dag sa jeg til denne personen at jeg er så stresset for tiden, og fortalte om neste uke der jeg har en eller to møter/avtaler daglig og hvordan dette skaper nærmest pusteproblemer hos meg. Disse avtalene jeg snakker om er ikke å møte en venninne på cafe, det er psykolog, emdr- behandling, det er legetime, time hos bup med barna, time hos advokat og familiekontor. Det er heavy stuff.. 

Vedkommende familiemedlem ser bare dumt på meg og sier"alle har da stress i livet sitt, tenk om du hadde vært i jobb, så slitsomt det ville vært da! "

Jeg svarte" men jeg har ptsd og reagerer annerledes på stress enn andre og det er vanskelige tema som tas opp på alle disse møtene"

Svaret jeg får er "nå må du snart slutte å ha ptsd. Kan du ikke legge det bak deg, du har jobbet med det i to år? Og slutt å klag på stress, alle har jo det i livet sitt, nå må du ikke være så følsom alltid" 

Jeg ble helt på gråten og sa at jeg syns dette var ufølsomt overfor meg. Så gikk jeg. 

Men dette er fra en av mine nærmeste. Hvordan vil ikke andre mennesker se på meg da? 😔Og var jeg overfølsom på dette eller var det ufølsomt av henne? 

Hvordan forklarer man ptsd for noen som ikke forstår? Finnes det en info video som noen her vet er bra feks? Eller noe annet jeg kan gjøre eller si? 

Nokså lei meg nå... 

Anonymkode: 7ac89...9d4

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen mennesker mangler totalt evnen til å sette seg inn i andres situasjoner.

Jeg synes det var en dårlig ting å si til deg. Personen bagatelliserer dine utfordringer. Og ved å gjøre det, så forverrer h*n situasjonen for deg.

Personlig prøver jeg å unngå den slags mennesker, for de er rett og slett giftige.

Jeg vet egentlig lite om denne personen, men tror kanskje ikke at noen forklaringer vil få denne personen til å virkelig forstå. Enkelte mennesker forstår det ikke før de står i situasjonen selv.

Anonymkode: 20ced...c8e

• Liker 2
Skrevet

Hun som sa dette har overhodet ingen kunnskap om ptsd. Utrolig dårlig gjort og ikke minst arrogant av henne. 

Anonymkode: ad6d3...d5e

• Liker 3
Skrevet

Du forklarer på samme måte som man forklarer et hvilket som helst tema til noen som ikke kan noe om det. Det er jo helt tydelig at denne personen ikke vet hva det er. Da er det nesten ikke rart at hun sier det hun sier? Jeg tror at mange temaer kan fremstå helt uforståelige for folk frem til de lærer.

Det er slitsomt å måtte forklare! Men hvis du skal omgåes denne personen ofte, og det virker det som om du skal, så tror jeg at det kan lønne seg.

Du kan si at PTSD er en kronisk sykdom som du aldri blir kvitt. Du må bare prøve å leve med det, men noen ganger er det svært vanskelig.

Kanskje du kan spørre om hun kan lese litt om PTSD fordi det er veldig vondt for deg å bli misforstått hele tiden.

Anonymkode: aff20...cbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var hos en I nær familie i dag. Vedkommende vet godt hva jeg har vært gjennom og at jeg har ptsd på andre året. Jobber med det hele tiden og er i behandling. Likevel er jeg ikke kvitt ptsd enda, jeg strever, særlig med hvordan stress påvirker kroppen min. Jeg går i under eller over aktivert modus, langt utenfor toleranse vinduet. 

I dag sa jeg til denne personen at jeg er så stresset for tiden, og fortalte om neste uke der jeg har en eller to møter/avtaler daglig og hvordan dette skaper nærmest pusteproblemer hos meg. Disse avtalene jeg snakker om er ikke å møte en venninne på cafe, det er psykolog, emdr- behandling, det er legetime, time hos bup med barna, time hos advokat og familiekontor. Det er heavy stuff.. 

Vedkommende familiemedlem ser bare dumt på meg og sier"alle har da stress i livet sitt, tenk om du hadde vært i jobb, så slitsomt det ville vært da! "

Jeg svarte" men jeg har ptsd og reagerer annerledes på stress enn andre og det er vanskelige tema som tas opp på alle disse møtene"

Svaret jeg får er "nå må du snart slutte å ha ptsd. Kan du ikke legge det bak deg, du har jobbet med det i to år? Og slutt å klag på stress, alle har jo det i livet sitt, nå må du ikke være så følsom alltid" 

Jeg ble helt på gråten og sa at jeg syns dette var ufølsomt overfor meg. Så gikk jeg. 

Men dette er fra en av mine nærmeste. Hvordan vil ikke andre mennesker se på meg da? 😔Og var jeg overfølsom på dette eller var det ufølsomt av henne? 

Hvordan forklarer man ptsd for noen som ikke forstår? Finnes det en info video som noen her vet er bra feks? Eller noe annet jeg kan gjøre eller si? 

Nokså lei meg nå... 

Anonymkode: 7ac89...9d4

Ikke lett å forklare noen det som ikke har det. Det er forferdelig tungt å leve med det. Jeg blir aldri kvitt det. Mange tunge år og unner ingen å ha det.  Veldig bra du tar tak i det og får hjelp. Ting tar tid og det kan blusse opp igjen av triggere senere. Men jobber du med det blir det lettere etterhvert!

Mange tror du bare går hjemme og syter når du egentlig gjør alt for å være til stede og overleve og komme gjennom dette. Når noen da trykker den tonen i trynet på deg er det et slag!

Prøv å forklar at det ikke er lett og at det tar lang tid å arbeide med det. Be de lese seg opp på nettet så kanskje de forstår mer!

Anonymkode: c340f...4d7

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke alle har så god innlevelsesevne eller empati. Eller vilje til å sette seg inn i hva andres plager går ut på. 

Anonymkode: 5b43d...1b5

• Liker 1
Skrevet

"Nå må du snart slutte å ha PTSD". Herregud er det mulig å være så idiot? Du burde svart "nå må du snart slutte å ha kreft, du har jo vært to år i behandling"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...