Gå til innhold

Folk klager over dårlig råd....men hva de kjøper tenker ikke alle over...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som klager veldig, vi mennesker har jo lagt til oss dårlige vaner....

Hun fyller handlevogna med brus, kjeks, godteri, energidrikker......så klager hun over dårlig råd 😅 Kjøper ting hun ikke trenger.

Om folk endrer sine vaner får de ofte bedre råd, kjøper skikkelig mat. Råvarer :) 

Anonymkode: c7b80...807

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

..

Endret av Athena Freyja
  • Liker 1
Skrevet

Nå er vel strengt tatt brus ganske billig. Og det er sjelden kjeks tipper økonomien. 

Anonymkode: 29eca...e04

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det tåpelig å sitte på sin høye hest og sitte der og skulle bestemme hva andre trenger og ikke. 

Det er forskjell på "ting man trenger helt basic kun for å overleve", og "ting man trenger for å trives og ha det bra". 

Hun LIKER vel å spist brus og godteri iblant? Det gjør de aller fleste av oss? Jeg ville også syntes det var nikjipt om jeg aldri kunne unnet meg mer enn det absolutt nødvendige, og aldri kunne kose meg med ting som strengt tatt ikke er livsnødvendig. 

Anonymkode: a6a06...6e6

• Liker 16
  • Nyttig 14
Skrevet

Hvis hun handler det daglig så forstår jeg frustrasjon over å høre klaging, men veldig mange har dårlig råd og har også et ønske om å kunne kose seg.

Det burde ikke være sånn at en dag i uka med litt kos velter lasset økonomisk, men det skjer for mange.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Like ille med de som kjøper røyk, snus og alkohol. Eller svir av store summer på hobbyer. 

De har egentlig ikke dårlig råd, men de prioriterer å bruke penger på ting de ikke får noe tilbake på. 

Jeg og har hatt dårlig råd pga sløseri, men jeg forteller aldri det til noen eller bruker det som en unnskyldning til å få matkasser og andre ting.

Anonymkode: a8f35...6d9

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det tåpelig å sitte på sin høye hest og sitte der og skulle bestemme hva andre trenger og ikke. 

Det er forskjell på "ting man trenger helt basic kun for å overleve", og "ting man trenger for å trives og ha det bra". 

Hun LIKER vel å spist brus og godteri iblant? Det gjør de aller fleste av oss? Jeg ville også syntes det var nikjipt om jeg aldri kunne unnet meg mer enn det absolutt nødvendige, og aldri kunne kose meg med ting som strengt tatt ikke er livsnødvendig. 

Brus og godteri handler bare om dårlige vaner, er man litt oppegående som menneske så kutter man ut dette :) 

Du må jobbe med kose-seg-psykologien: Du skal spise noe som gjør det glad...søtt/fettrikt/søtningstoffer, som stimulerer de rette reseptorene i hjernen din. Du lurer deg selv, dette vet de som produserer disse tingene.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler på at hun det gjelder spiser og drikker det kun iblant. Det er vel heller hver dag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Og hva sa din venninne når du påpekte dette til henne?

Anonymkode: bb3dc...b43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brus og godteri handler bare om dårlige vaner, er man litt oppegående som menneske så kutter man ut dette :) 

Du må jobbe med kose-seg-psykologien: Du skal spise noe som gjør det glad...søtt/fettrikt/søtningstoffer, som stimulerer de rette reseptorene i hjernen din. Du lurer deg selv, dette vet de som produserer disse tingene.

Er man litt oppegående, så vet man at snop og brus er helt ufarlig i riktige mengder ;) Jeg lurer overhodet ikke hjernen min: jeg, et oppegående menneske med doktorgrad og en velfungerende hjerne, velger helt frivillig og selv å spise godteri og drikke brus en gang eller så i uken, fordi det smaker godt og jeg liker det, og jeg inntar det i såpass fornuftige mengder at det ikke går ut over vekten min, og ikke går på bekostning av sunn mat med gode næringsstoffer ;)

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Så folk skal være glad for at de bare kan leve på havregrøt og ikke ha noen hobbyer?

Eller er det da man blir bitter, så man må inn på KG å fortelle resten av verden hvor dumme andre er, som vil ha ett bedre liv?

Anonymkode: 29eca...e04

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg heller vil ha en venninne som klager over sine egne valg enn en som skal belære meg om mine...

Man prioriterer forskjeller og har ulike ting man anser som nødvendig - og ikke minst har alle ting man klager over, selv om det er opp til en selv å gjøre noe med det.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tviler på at hun det gjelder spiser og drikker det kun iblant. Det er vel heller hver dag.

Det kan du ikke vite for TS skriver bare  at hun fyller vogna. Når fyller hun vogna? En gang i uka? Hva er full vogn? Er det to kjekspakker og en fire-pack med brus eller er det for flere tusen?

• Liker 5
Skrevet

Det kalles prioritering😜

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har ei venninne som klager veldig, vi mennesker har jo lagt til oss dårlige vaner....

Hun fyller handlevogna med brus, kjeks, godteri, energidrikker......så klager hun over dårlig råd 😅 Kjøper ting hun ikke trenger.

Om folk endrer sine vaner får de ofte bedre råd, kjøper skikkelig mat. Råvarer :) 

Brus, kjeks og godteri kan være rimelig per kalori det da. 

Anonymkode: c0de0...03f

• Liker 5
Skrevet

Leste om et søskenpar som vurderte å flytte over grensa, fordi det var så dyrt. Åpenbart at det ikke gikk i dagligvarer som skulle brukes over tid.

Klassisk tur-over-grensa folk med ett mål for øye: Tømme godishylla og brusskapet.

Som fast inventar, er det en skam å være anonym her, men tror det er tryggest for alle parter.. :klaske:

Anonymkode: 73760...94e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Noen har det veldig trangt økonomisk. Selv om de aldri kjøper noe ekstra, sliter de med å betale regningene sine. Mange kommer i økonomisk uføre etter samlivsbrudd, eller mye gjeld etter at de har hatt et enkeltmannsforetak som har gått konkurs. Noen har fått det vanskelig fordi helseproblemer har ført til kraftig redusert inntekt. 

Men en stor gruppe gjenstår, og det er de som tjener rimelig greit og som burde klart seg fint, men hvor pengene bare renner ut mellom fingrene på dem. Kontoen er alltid tom, men de har ingen kontroll på hvor pengene blir av. Ofte bruker denne gruppa mye penger på unødvendige ting, som pyntegjenstander, sminke, kroppspleie, kafe, restaurant, uteliv, feriereiser, biler, klær, elektronikk, abonnementer, litt for dyr bolig, dyre forbrukslån osv.. For denne gruppa er det som regel fullt mulig å få god økonomi ved å legge om forbruket litt, fordi pengene er der, men de sløses bort.

Dette mener jeg er hovedgruppene, og så er det helt sikkert mange som ikke passer inn her også. 🙂 

Endret av aksase
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste om et søskenpar som vurderte å flytte over grensa, fordi det var så dyrt. Åpenbart at det ikke gikk i dagligvarer som skulle brukes over tid.

Klassisk tur-over-grensa folk med ett mål for øye: Tømme godishylla og brusskapet.

Som fast inventar, er det en skam å være anonym her, men tror det er tryggest for alle parter.. :klaske:

Anonymkode: 73760...94e

Referer du til denne saken?

https://www.nrk.no/osloogviken/forventer-okt-pagang-i-sverige-etter-okte-priser-pa-dagligvarer-i-norge-1.16279952

"Det er mye bedre utvalg i Sverige. Hvis vi handler en middag for hele familien i Norge, kan prislappen fort ende på 400–500 kroner, sier Trine.

– Vi kom inn på tanken på å flytte til Sverige fordi broren vår gjorde det, både på grunn av bedre boliglån og priser generelt. Alt er mer gunstig i Sverige. Det er virkelig noe vi vurderer nå, legger Anna til."

I såfall kommer det ganske klart frem hvorfor de vurderer tanken på å flytte. Det var ikke godteriet sin skyld.

(For øvrig kan jeg ærlig innrømme at jeg hver gang jeg er over grensa kjøper noen brett med sukkerfri brus, noen ganger handler jeg også alkohol. Jeg har til og med godteri hjem også. I tillegg til det har jeg kjøtt, allergivarer, toalettpapir og andre ting, men antar flere vil mene jeg drar over for brusen sin skyld)..

• Liker 10
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Så bra du er perfekt, da kan du belære henne etter at du har hetset henne og "likesinnede" på KG

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Brus, kjeks og godteri kan jo være veldig billig. Nå får du 2 halvannen litere med brus for 20 kr på Coop, og alle lavpriskjedene har egen brus og kjeks, kjeks koster 10 kr pakken om en velger billig. Hadde du klaget over et usunt kosthold hadde jeg hengt mer med. Skikkelig mat og råvarer koster mye. Det er skikkelig mat jeg dropper når jeg har dårlig råd. 

Anonymkode: c356b...202

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...