Gå til innhold

Har REMA lov til å bruke slagordet "Alltid lave priser" ...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man juridisk sett forsvare dette utsagnet med en prisoppgang på ikke mindre enn 71% i løpet av ett år?

Eller kan dette karakteriseres som som løgn fra butikkens side ...? I så fall tror jeg neppe de har lov til å komme med dette.

Varen det er snakk om, er en 8-pakning billigste toalettpapir, og tidligere priser er dokumentert i en tråd her i forumet i juli ifjor:

Altså har prisene vært dette det siste året:

31. januar 2021: Kr.11,40

1.februar 2022: Kr.13,90

1. juli 2022: Kr.17,70

31. januar 2023: Kr.17,00

1. februar 2023: Kr.19,50

19,50 er derfor prisen REMA var freidig nok til å sette opp til på samme vare som hadde kostet 11,40 i januar ifjor, og butikkprisen hadde vært den idag om ikke KIWI hadde stått på sitt uten å øke prisene, slik at prisen nå er uforandret fra januar.

Men dette er svar på hard priskonkurranse, og ikke godvilje fra REMAs side; de ønsket å øke prisen til 19,50, noe som som tidligere nevnt tilsvarer en prisoppgang på 71%.

Har REMA i lys av denne prisoppgangen noen som helst rett til å komme med slagordet "Alltid lave priser" ...?

Min forsiktige gjetting er at de hadde tapt så det suser hvis dette hadde blitt behandlet i en rettssal; en årlig prisoppgang på 71% kan umulig forsvare "Alltid lave priser", uansett hvor mye man enn skylder på krigen i Ukraina og strømkostnader.

Greit nok om REMA ønsker å øke prisen med 71% - de står fritt til å gjøre det - men da har de simpelthen ikke rett til å bruke dette selvgode slagordet, som er rimelig irriterende å lese når man kjenner til REMAs prisøkninger det siste året.

Ønsker å kontakte Forbrukerrådet i denne saken, men vil gjerne høre deres mening først; på forhånd takk for svar.

Anonymkode: 2fb39...c9b

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier alltid lave priser, ikke at alle priser er lave - det er to forskjellige ting. Du kommer garantert ingen vei med å krangle om prisen på en enkelt vare.

  • Liker 6
Skrevet

Det kan diskuteres hva som er lave priser, så de farer ikke akkurat med løgn her.

Om de hadde skrevet "Alltid lavest pris" for eksempel, så hadde det vært mer tvilsomt. 

Anonymkode: a7fb6...f69

  • Liker 6
Skrevet

Det er nok innenfor loven, ja.

Så lenge de har en del varer til lavere pris enn konkurrentene og kommer fordelaktig ut på disse "handlekurvtestene", funker nok det. Selv om matprisene i Norge aldri har vært høyere, er sammenlikningen med konkurrenter som teller, og ikke sammenlikning med historiske priser.

Hadde de skrevet "Alltid lavest priser", ville det vært veldig annerledes.

En kjede påstår også at "Vi gir oss aldri på pris". Det kan gi inntrykk av at de alltid er billigst, men de sier jo egentlig ingenting om det. 

Skrevet

Selv om det er uetisk å lyve, er det vel ingen lov som sier det er forbudt? 

Skrevet
12 minutter siden, Daria said:

De sier alltid lave priser, ikke at alle priser er lave - det er to forskjellige ting. Du kommer garantert ingen vei med å krangle om prisen på en enkelt vare.

Grunnen til at jeg kommer med akkurat denne varen, er at prisoppgangen her er godt dokumentert; hadde man gått inn for det, kunne man plukke frem en hel handlevogn med saftige prisøkninger på REMA som ikke er i samsvar med dagens inflasjon.

Men for å snu det på hodet - dersom en butikk ønsker å bruke et salgord som "Alltid lave priser", må dette etter min mening ha rot i virkeligheten; for REMAs del kan de argumentere med at de har vunnet en rekke pristester. Samtidig har disse pristestene gjenspeilet et matmarked som er preget av høy pris og lite reell konkurranse, så spørsmålet blir til syvende og sist hva som kan defineres som en "lav pris" - og om en årlig prisoppgang på 71% på samme vare kan falle innenfor dette, noe den etter min mening ikke gjør. Det kunne vært interessant å få dette belyst juridisk sett - kjeder som Elkjøp, kjent for å reklamere for sine superlave priser, har også blitt utfordret på dette feltet.

Og hvordan kan REMA forsvare en pris på kr.19,50 for toalettpapir når konkurrenten KIWI kan selge tilsvarende vare til kr.16,90 ...?

Uansett - tusen takk for svar, og med ønske om en riktig god helg.

Anonymkode: 2fb39...c9b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

dersom en butikk ønsker å bruke et salgord som "Alltid lave priser", må dette etter min mening ha rot i virkeligheten; for REMAs del kan de argumentere med at de har vunnet en rekke pristester.

De har noen lave priser, alltid. De har visse produkter, blant annet egenproduserte, som alltid holder en lav pris.

Som en annen sier, budskapet er ikke at alle priser er lave, men at de alltid har lave priser. De selger jo enkeltvarer som har relativt høy pris også, som pinnekjøtt av høyere kvalitet, eller store kjøttstykker osv.

Anonymkode: b492f...064

  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, aksase said:

Det er nok innenfor loven, ja.

Så lenge de har en del varer til lavere pris enn konkurrentene og kommer fordelaktig ut på disse "handlekurvtestene", funker nok det. Selv om matprisene i Norge aldri har vært høyere, er sammenlikningen med konkurrenter som teller, og ikke sammenlikning med historiske priser.

Hadde de skrevet "Alltid lavest priser", ville det vært veldig annerledes.

En kjede påstår også at "Vi gir oss aldri på pris". Det kan gi inntrykk av at de alltid er billigst, men de sier jo egentlig ingenting om det. 

Takk for svar.

Men i dette konkrete eksemplet kommer REMA svært dårlig ut sammenlignet med konkurrenten KIWI; REMAs intensjon var å selge toalettpapiret sitt til kr.19,50 etter 1. februar, noe de hadde gjort om ikke KIWI hadde stått på sitt og holdt prisen stabil på kr.16,90.

Uansett virker det som om folk ikke lenger stiller seg like likegyldig til prisoppgangene; stemingen i flere REMA-butikker igår kveld minnet litt om en apokalyptisk zombie-film, der butikkene virket rimelig tomme. Om folk ga uttrykk for sin misnøye ved å boikotte en butikkjede i lengre tid av prinsippielle grunner, tror jeg nok REMA ville tenke seg bedre om neste gang de freidig skrur opp prisene "fordi alle andre også gjør det".

Anonymkode: 2fb39...c9b

Skrevet

Selvfølgelig kan de det. 

De kan til og med komme unna med å ta 1000 kr per. pakke hvis de fleste andre tar mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar.

Men i dette konkrete eksemplet kommer REMA svært dårlig ut sammenlignet med konkurrenten KIWI; REMAs intensjon var å selge toalettpapiret sitt til kr.19,50 etter 1. februar, noe de hadde gjort om ikke KIWI hadde stått på sitt og holdt prisen stabil på kr.16,90.

Uansett virker det som om folk ikke lenger stiller seg like likegyldig til prisoppgangene; stemingen i flere REMA-butikker igår kveld minnet litt om en apokalyptisk zombie-film, der butikkene virket rimelig tomme. Om folk ga uttrykk for sin misnøye ved å boikotte en butikkjede i lengre tid av prinsippielle grunner, tror jeg nok REMA ville tenke seg bedre om neste gang de freidig skrur opp prisene "fordi alle andre også gjør det".

Anonymkode: 2fb39...c9b

Man kan jo gjerne boikotte, men hvor har du egentlig tenkt å handle hvis alle kjedene setter opp prisene?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De har noen lave priser, alltid. De har visse produkter, blant annet egenproduserte, som alltid holder en lav pris.

Som en annen sier, budskapet er ikke at alle priser er lave, men at de alltid har lave priser. De selger jo enkeltvarer som har relativt høy pris også, som pinnekjøtt av høyere kvalitet, eller store kjøttstykker osv.

Anonymkode: b492f...064

Mitt inntrykk er at prisen for de "egenproduserte" varene har hatt en betydelig prosentvis økning det siste året; mens man tidligere kunne spare en del på dette, begynner nå prisen for "billigvarene" å nærme seg prisen for merkevaren.

Anonymkode: 2fb39...c9b

Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Man kan jo gjerne boikotte, men hvor har du egentlig tenkt å handle hvis alle kjedene setter opp prisene?

Kiwi

  • Nyttig 1
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Kiwi

"Alle" omfatter gjerne alle, også Kiwi.

Det gjorde det ikke denne uken, men det var helt uventet, og hvem vet hva som skjer om et halvt år?

Skrevet
3 minutter siden, ti10 said:

Selvfølgelig kan de det. 

De kan til og med komme unna med å ta 1000 kr per. pakke hvis de fleste andre tar mer.

Hvis man i en hypotetisk situasjon tenker seg at mobilselgerne satte opp prisen på telefoner til en halv million, og noen solgte en Nokia til beskjedne kr.495.000 - kunne vedkommende forsvare denne prisen som en "lav" pris når samme telefon koster $50 i utenlandske nettbutikker ...?

5 minutter siden, ti10 said:

Man kan jo gjerne boikotte, men hvor har du egentlig tenkt å handle hvis alle kjedene setter opp prisene?

Boikott behøver ikke å handle om pris - om folk som følge av REMAs og KIWIs reaksjoner 1. februar sluttet å handle i en måned på REMA og i stedet kjøpte melken på KIWI, tror jeg nok REMA ville ha merket dette temmelig godt.

De som bor nærme svenskegrensen og har mulighet til å lagre opp der, har også dette alternativet, noe dessverre ikke alle har - tidligere kunne man for eksempel bestille godteri i posten fra utlandet slik at man fikk konkurranse der, men denne konkurransen er blitt knust med avgifter for å beskytte REMA & co.

De eneste konkurrentene matkjedene har i Norge når det gjelder priser, er unntatt innvandrebutikker som selger frukt og grønt, butikker som Nille eller Europris, der for eksempel veiledende pris for Ballerina-kjeks var kr.12,90 ifjor, og er 14,90 nå (tror jeg), mens REMA og andre frem til februar tok kr.27 for nøyaktig samme vare. Kanskje ikke synonymt med "Alltid lave priser" ...

Anonymkode: 2fb39...c9b

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man juridisk sett forsvare dette utsagnet med en prisoppgang på ikke mindre enn 71% i løpet av ett år?

Eller kan dette karakteriseres som som løgn fra butikkens side ...? I så fall tror jeg neppe de har lov til å komme med dette.

Det er jo ikke løgn? Hva som menes med lave priser er relativt

Hadde de skrevet "vi har alltid de laveste prisene" hadde det vært noe annet

Anonymkode: 36e7d...791

  • Liker 1
Skrevet

At prisene er lave, er ikke ensbetydende med at de skal stå stille. Prisene kan være lave selv om de øker. 

Dersom temperaturen øker fra -24 til -10 har jo temperaturen økt betraktelig, men den er fortsatt lav.

Du kommer ingen vei med å klage på ordbruken pga at et enkeltprodukt øker i pris.

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke løgn? Hva som menes med lave priser er relativt

Hadde de skrevet "vi har alltid de laveste prisene" hadde det vært noe annet

Anonymkode: 36e7d...791

Men de sier da "Alltid lave priser"; mon tro om dette "alltid" også gjelder Ballerina-kjeksen som selges for 27,50 på REMA og 14,90 på Europris ...?

Når det er snakk om andre varer, virker det som om det er strenge regler for markedsføring, men matgigantene kan bare slenge om seg med begreper om hvor fantastisk billige de er. Sannheten er at for en støvsuger kan man finne grundig prishistorikk hos Elkjøp og konkurrerende butikker, mens for mat skal tydeligvis leverandørpriser etc. hemmeligholdes, og den eneste prissammenligningen man får, er det såkalte handlevognene - man får langt mer informasjonsgrunnlag om støvsugere eller vaskemaskiner enn om gulrøtter, der man må gå fra butikk til butikk for å sjekke prisene, og det finnes ingen statistikk for hva en bestemt vare kostet før i tiden.

Hadde elektrobutikkene forsøkt seg med like omfattende prisøkninger som matkjedene, hadde publikum vendt dem ryggen.

Anonymkode: 2fb39...c9b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men de sier da "Alltid lave priser"; mon tro om dette "alltid" også gjelder Ballerina-kjeksen som selges for 27,50 på REMA og 14,90 på Europris ...?

Igjen lave priser er relativt, og de sier heller ikke "alle våre varer har lavest pris, du finner de ikke billigere noen steder"

Anonymkode: 36e7d...791

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mat er billig i Norge, så slagordet stemmer.

Anonymkode: 36c0d...828

  • Liker 1
Skrevet

Rema har jo nesten alltid lavest pris når du setter sammen en normal handlekurv uansett

Sammenlignet med andre kjeder.

Anonymkode: 722ef...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...