Gå til innhold

har fri idag og orker ingenting...flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gledd meg sånn til fridag , jobber i helsevesenet og har travle vakter med underbemanning og stress. Jeg har ennå ikke kommet ut av pysjen....sola skinner og jeg orker ingenting. Hadde planer om å vaske hus, handle, gå meg en tur, kjøpe meg et strikketøy og noe godteri til kvelden, men kjenner at kroppen bare vil være i ro. Veit at jeg bør lytte til kroppen, men jeg blir så skuffa og lei meg for at jeg ikke har energi igjen til fridagene mine, huff...flere som føler det slik? Godt å støtte hverandre.

Anonymkode: 9370c...dbd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig ofte. Men til gjengjeld veldig takknemlig de dagene jeg har overskudd og energi ☺️

Anonymkode: 5848a...4d2

• Hjerte 1
Skrevet

Fri i dag jeg også. Og stiller null krav til meg selv. Husk vi har hatt flere måneder med mørke og kulde, vi har lov til å gå litt i hi og bare gjøre ingenting av og til.

Anonymkode: 06f76...4a7

• Liker 5
Skrevet

Sitter også i pysjen og slapper av, så kjenner meg igjen.

Anonymkode: ece91...617

Skrevet

Jada. Hadde endelig fri onsdag. Forble i pysjen. Sov og spiste, sov litt mer og spiste. Sov enda litt mer og spiste igjen. Satte på en klesvask og spiste og la meg på sofaen igjen. Sovnet igjen før 22 og våknet av klokken kvart på sju. Juhu. 

Anonymkode: a7f18...f1c

• Liker 1
Skrevet

Ja, kjedelig å være så sliten en ikke får gjort noe. Prøver være grei med meg selv og finne rolige aktiviteter. Men det er kjipt ja. 

Om kroppen vil ha ro er mulig sofa og film og god mat det rette. Og så kanskje velge den ene tingen en helst vil få til og ikke mer. På din liste ville det vært strikkeprosjekt, om jeg orket (du kan jo bestille på nett og kose deg med å lete), og godis, jeg selv hadde valgt, he he

Anonymkode: 896b9...d4f

• Liker 1
Skrevet

Greia er vel at batteriet ditt var såpass utladet at du trengte aktiviteter som gav deg energi. Husvask gir deg kanskje ikke noe særlig energi, derfor prioriterte du annerledes denne dagen. En tur ut i solen i frisk luft ville du nok uansett ha hatt godt av, om enn kun en kort tur på 20 min?

Uansett, god fri 🩵

Anonymkode: f77be...13a

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, prøv å bruk de neste 5 minuttene på å irritere deg skikkelig over alt du ikke orker å gjøre. Snakk høyt med deg selv dersom deg hjelper deg. Så bruker du 5 minutter etter det på å godta at du ikke orker det du ønsket å orke. Si til deg selv at det du ønsket ikke passer for deg i dag likevel, og det er helt greit!

Så gjør du akkurat det som faktisk føles riktig for deg resten av fridagen uten å ødelegge mer av den etterlengtede fridagen på å være skuffet. For det har du hvertfall ikke lyst til å bruke fridagen din på ikkesant?

Du har godt av å lytte til kroppen!

Ha en strålende fin fridag! 🤗 Hvis du kan dytte en digg lenestol bort til der solen skinner inn gjennom vinduet kan du sette på rolig og deilig musikk og bare kjenne etter hvordan solstrålene varmer huden. Legg merke til hvor mye lys som skinner gjennom øyelokkene dine, er det ikke fantastisk?

Meditasjon, mindfullness, er virkelig fantastisk når du har øvd på det en stund. De vonde tankene blir ikke borte, men de får mindre plass.

Lag deg selv et fint øyeblikk i solen. Om du ligger på sofaen resten av dagen så er det helt greit! Kanskje se en serie du liker?

Anonymkode: 3e443...c5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, jeg har jobbet i flere jobber med turnus og kan si med en gabg at fleste turnusjobber eller fysisk belastende jobber har det slikt. Jeg kan jobbe 2 dager, etter 3-4 dagen er jeg helt dæv og må slappe av en hel dag etterpå. Til tross for mye søvn. Kroppen trenger vile, og kroppen trenger annet å tenke på en kun jobb, jobb, jobb. Det er naturlig. Tror ikke dette gjelder kun helsearbeidere. Kanskje dette kan hjelpe lit. Å vite at fleste turnusarbeidere som jobber fysisk har det slik:) 

Anonymkode: c23e6...a34

• Liker 1
Skrevet

Det er jo digg å ha pysjdag, og veldig menneskelig å ha det behovet av og til. Ikke noe å sykeliggjøre 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greia er vel at batteriet ditt var såpass utladet at du trengte aktiviteter som gav deg energi. Husvask gir deg kanskje ikke noe særlig energi, derfor prioriterte du annerledes denne dagen. En tur ut i solen i frisk luft ville du nok uansett ha hatt godt av, om enn kun en kort tur på 20 min?

Uansett, god fri 🩵

Anonymkode: f77be...13a

husarbeid når kroppen er helt dæv går ikke. Prøvd srlv mange ganger og det går bare shit når man er fysiskt sliten, Da hjelper kun vile. Sove, ta det med ro, Lade batteriene. Trening også. Kroppen klarer ikke hvor mye som helst, det vil ende i enden tilig død eller depressjon/ utbrendthet om man ikke viler den dagen man ska vile. Slik er det i fleste fysiske turnusarbeid/ turnusarbeid. Vi får også viledager i skjemae. Men risikon er at livet blir veldig kjedeligt og at man mister motivasjon og glede. Se på mange eldre som fortsatt driver på slik uten å gi seg- arbeidsmorale. Mange av dem etter 20-30 år driver og gir opp. 

Anonymkode: c23e6...a34

Skrevet

Det virker som du har dårlig samvittighet. Ikke ha det. Kos seg inne i pysj du. Tenn et lys, ta deg god tid til måltidene. Se en god film. Teori & praksis er to ulike ting. Ikke alltid at ting blir som planlagt. Dette kan være din plan b. Kos deg, det fortjener du😌👍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har gledd meg sånn til fridag , jobber i helsevesenet og har travle vakter med underbemanning og stress. Jeg har ennå ikke kommet ut av pysjen....sola skinner og jeg orker ingenting. Hadde planer om å vaske hus, handle, gå meg en tur, kjøpe meg et strikketøy og noe godteri til kvelden, men kjenner at kroppen bare vil være i ro. Veit at jeg bør lytte til kroppen, men jeg blir så skuffa og lei meg for at jeg ikke har energi igjen til fridagene mine, huff...flere som føler det slik? Godt å støtte hverandre.

Anonymkode: 9370c...dbd

Jepp! Fri i dag. Hadde min første gåtur kl 08, frista ikke, men måtte. Så en kjapp tur på butikken, og akkurat tatt oppvaskmaskina. Orker ikke stort mere 😅 Men skal få vasket litt, men er litt trett enda🫢

Anonymkode: d8a7b...64f

Skrevet

Skal på kveldsvakt snart. For ørtende gang på kort tid. Stritter imot og har lyst til å spy. Men så har jeg endelig fri i minst tre dager. Da blir det ikke mye aktivitet herfra. Orker knapt sende en viktig mail om dagen. Turnus er virkelig ikke bra i lengden. 

Anonymkode: a7f18...f1c

• Liker 3
Skrevet

Bruker ofte fridagene mine til å slappe av og bare nyte livet. Helt naturlig, og ser ikke noe problem med det :) Vi har fått et ganske sykt samfunn om man ikke kan tillate seg å hvile når man trenger.

Anonymkode: 1acd8...b45

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er litt der du er, bare at det er ikke den fysiske energien som svikter, men psyken. Jeg tåler å ha fri svært dårlig. Fordi jeg ikke aner hva jeg skal ta meg til. Jeg kan vaske hjemme, men det trengs oftest ikke siden jeg tar noen grep veldig ofte. Folk er på jobb når jeg har fri, er syke eller bor for langt unna. 

Jeg blir tullete og får tankekjør. I tillegg skammer jeg meg på en måte fordi jeg tenker på at det er andre som flykter for livet sitt ett sted, jobber som slaver og her går jeg og trenger ikke gjøre en dritt…

• Hjerte 1
Skrevet

Det krever energi for å gjøre ting, og når man har skikkelig behov for en fridag, er det gjerne nettopp fordi man ikke har denne energien. 

Jeg har det også ofte sånn, mannen med. Og jeg hører andre småbarnsforeldre som har det likt. 

Vi har to små, på 2 og 5, hvor den ene sover helt rævva, og den andre er ekstremt krevende på dagtid. Så vi er i konstant søvnunderskudd. Vi har veldig lite avlastning, har ikke hatt en eneste barnefri dag på over to år nå. Når vi endelig har litt fri, blir det fort til at vi ikke orker å gjøre noe - det er så ufattelig deilig å bare sitte i sofaen i fred og ro, drikke varm kaffe av en skikkelig kopp.. bare det å få sitte! i! RO! er så jævlig deilig.. 

Anonymkode: 84c2f...c95

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...