Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også kjent på dalende motivasjonen mtp trening de siste par ukene. Føler meg fortsatt litt «lat», men har kommet meg over det verste. Og kostholdet har også vært litt så som så. Så vi er flere som har kjent på den høst-duppen. Må virkelig tenke over de gode vanene jeg har bygget opp etter sommeren. Lurer på om litt av problemet er at jeg sliter med å komme meg tidlig nok i seng. Har lyst å på litt mer tid på kvelden til å gjøre mine ting, men samtidig stå opp tidlig. Og med for lite søvn blir jeg litt sur og mindre motivert for ting… ingenting er perfekt 😬😄. Også skal alt skje på jobb nå på slutten av året! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Amatariel skrev (På 29.10.2025 den 8.51):

Ja enig. Det var "ingen problem" å slanke seg den gangen jeg gikk på lavkarbo første gang. Fulgte dietten i 3 måneder, gikk ned 10 kg og var knapt i bevegelse! Gulloppskrift? Neeeeej. Dette endte selvsagt ikke mer en varig endring, og tok ikke lang tid før alle kiloene var tilbake++

Jeg skrev en del om trening og mitt syn på det i starten av dagboken her, og jeg tar faktisk stadig frem og leser det litt for meg selv igjen. Her er oppsummeringspunktene

► Trening hjelper deg til å holde kostholdsplanen. Når man trener sier man til seg selv at man mener alvor - jeg er villig til å gjøre en innsats. På den måten kan det endre spisevanene, fordi besluttsomheten kan smitte over på å spise riktig.
► Trening kan hjelpe deg til å kontrollere appetitten. Regelmessig trening hjelper ofte å regulere kontrollen av følelsen av sult.
► Trening gir bedre humør og reduserer stress. Hvis man har for vane å spise når man er urolig, frustrert, eller har andre negative følelser, kan trening gi et utløp for dette. 
► Trening forbrenner kalorier. Ved trening forbrenner musklene kalorier raskere enn ellers for å tilføre energi til den økte aktiviteten. Man fortsetter å forbrenne kalorier i en noe høyere hastighet også etter treningen, mens kroppen henter seg inn igjen og bygger ny muskelmasse.
► Trening bevarer muskelvev. Når man går ned i vekt mister man vanligvis en kombinasjon av fett og muskelvev. Men trening hjelper med å opprettholde muskelmassen, slik at vektreduksjonen hovedsakelig kommer fra fettet.
► Trening styrker selvtilliten. Ettersom man kommer i bedre form så blir man trolig mer tilfreds med seg selv og sine evner. Ofte er man mer positiv til sitt eget utseende og mindre engstelig for kroppen.
► Trening gjør at du føler deg bedre fysisk. Jo mer man beveger seg, jo mer får man lyst til å bevege seg. Regelmessig trening styrker lungene, hjertet og andre muskler. Fordi trening kan forbedre søvnen, er det ofte at man føler man får mer overskudd.
► Trening bedrer helsen og forebygger sykdommer. Studier viser en nær sammenheng mellom regelmessig trening og nedsatt risiko for hjerte-karsyksommer, diabetes osv.

Viktige punkter. 
Trening gir bedre søvn som igjen gjør at kroppen blir bedre. Søvn er så utrolig viktig 👍😊

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg syns mørketiden som vi er i nå også gjør det ekstra vanskelig å få trent. 

Men jeg er sikker på at det vil bli lettere for deg å trene igjen snart🥰 Og for meg 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Startvekt 2023: 104,2 kg
Startvekt 2024: 94,9 kg

2025
1. jan: 86,5 kg
14. feb: 85,6 kg
14. mars: 84,6 kg
11. april: 82,9 kg
30. mai: 82,2 kg
13. juni: 83,4 kg
4. juli: 82,1 kg
29. aug: 82,0 kg
12. sept: 81,7 kg
10. okt: 80,4 kg
24. okt: 80,6 kg
31. okt: 80,6 kg
7. nov: 81,0 kg
14. nov: 79,9 kg

Sum: - 24,3 kg

Ser dere det samme som meg...!?? 😭😭
Endelig! Et nytt tall som lyste i mot meg. Jeg trodde nesten ikke det var sant! De sekundene der vekten prøver å stabilisere seg... 😶‍🌫️ og så hvilte den akkurat så lenge på 80,0 at jeg trodde det ble det. Men så hoppet den ned til 79,9 før den konkluderte! Vanskelig å tro på, så jeg gikk jo på flere ganger. Men 79,9 it it! 😁

Det er faktisk 17 år siden jeg var på søttitallet sist! Det er så syyykt lenge siden. Ikke rart det føles surrealistisk. Det har vært beintøft å komme hit, i dette snegletempoet. Men jeg kom hit! Og det er vittelig det viktigste. Ikke er jeg så naiv at jeg tror 80-tallet er borte for godt. Neste uke ser jeg det sannsynligvis igjen (reise, hotell, stress venter kommende uke). Men det gjorde SÅ mye for psyken min å kunne se det nå. At det faktisk er mulig. Målet mitt innen julen ringer inn er å veie 78 kg, så jeg skal absolutt gjøre det jeg klarer for å få til det.

For en bra fredag! glad1.gif.5a36b7004bb2860ce25d3d4a419ab275.gif

Må også bare takk for veldig mange fine meldinger fra dere her inne de siste dagene altså. Jeg har som sagt vært litt langt nede, og innser at denne dagboken har vært lite spennende med lite annet enn systematisk logging uke for uke. Har liksom ikke hatt kapasitet til annet. Så meldingene betyr mer enn dere aner :gruppeklem:

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gratulerer Amatariel! Din standhaftighet er beundringsverdig, og jeg er så glad på dine vegne at det ble en boost denne uka :danse2: livet skjer jo, så det er ikke alltid tid til å ha kosthold og bevegelse være prioritet nummer en, men du har virkelig bevist de siste to årene at det er de små skrittene som utgjør forskjellen. 70-tallet er velfortjent :)

Skrevet

Å fy søren, nå ble jeg så utrolig glad på dine vegne :duskedame: Gratulerer så mye! 17 år siden faktisk! Jaaaa, du klarte det ❤️

Skrevet

Så utrolig gøy! Gratulerer med nytt titall :D Og jeg synes du har en forfriskende sober holdning til variasjonene du forventer neste uke! God helg!

Skrevet

Tjohoo! Gratulerer så mye 🤩. Er sååå glad på dine vegne. Du er et virkelig forbilde når det gjelder livsstilsendring. Moderasjon 🧡

Skrevet

GRATULERER så mye med nytt titall på vekten!!!!! 🥳🤩🍾💪👏 Det ER så vel fortjent!

Støttes alt som skrives over om standhaftighet, tålmodighet og realistisk holdning til prosessen. Du er virkelig en motivator for oss andre som bruker tid på dette her, som står gjennom stillstand, oppgang og hundregrammere nedover, uke etter uke! 💯

Det må føles helt utrolig fantastisk! 7 først liksom, det er jo så utrolig mye bedre enn 8, 9 og tresifret! Nå må du være stolt av deg selv, håper dette motiverer deg stort etter bølgedalen du hilste kort innom 😊❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...