Marcie Skrevet 23. februar #941 Del Skrevet 23. februar Så fantastisk at du opplever økt livskvalitet på et så viktig punkt!!!! Dette har du jobbet hardt for, og det er vel fortjent!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. februar Forfatter #942 Del Skrevet 24. februar I dag er jeg innom for å logge/dokumentere at jeg for første gang siden jeg fikk utskrevet wegovy-medisinen i august - har økt dosen. Jeg har siden jeg fikk den vært på det laveste. Målet var å være der "så lenge som mulig". Altså så lenge jeg følte den fungerte bra og ga effekt. Jeg følte at det gjorde det utover høsten. Litt stagnering rundt jul (så klart), men ja, stort sett fornøyd. Men jeg merket bare mer og mer utover januar og februar her at at sultfølelsen gjorde seg gjeldende igjen, og tanker om mat oftere (den berømte matstøyen). Så da tenker jeg absolutt at det kan være lurt å øke dosen ett hakk nå. Jeg turte bare ikke gjøre det rett før ferien min, men i dag er altså ny dose satt. Kjempespent på om jeg blir å merke noe annerledes fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 24. februar #943 Del Skrevet 24. februar Amatariel skrev (1 time siden): I dag er jeg innom for å logge/dokumentere at jeg for første gang siden jeg fikk utskrevet wegovy-medisinen i august - har økt dosen. Jeg har siden jeg fikk den vært på det laveste. Målet var å være der "så lenge som mulig". Altså så lenge jeg følte den fungerte bra og ga effekt. Jeg følte at det gjorde det utover høsten. Litt stagnering rundt jul (så klart), men ja, stort sett fornøyd. Men jeg merket bare mer og mer utover januar og februar her at at sultfølelsen gjorde seg gjeldende igjen, og tanker om mat oftere (den berømte matstøyen). Så da tenker jeg absolutt at det kan være lurt å øke dosen ett hakk nå. Jeg turte bare ikke gjøre det rett før ferien min, men i dag er altså ny dose satt. Kjempespent på om jeg blir å merke noe annerledes fremover. Det blir spennende å høre hvordan det går! Det er enormt inspirerende at det går an å stå så lenge på laveste dose, og så er jeg veldig nysgjerrig på om du får store endringer i virkning nå. Og evt bivirkninger, men du hadde kanskje ikke så mye da du startet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 24. februar Forfatter #944 Del Skrevet 24. februar Marcie skrev (2 timer siden): Og evt bivirkninger, men du hadde kanskje ikke så mye da du startet? Jeg måtte faktisk gå tilbake å se litt. Jeg startet på wegovy den 13/8, og dette skrev jeg den 19/8: Amatariel skrev (På 19.8.2024 den 22.42): Her hadde jeg egentlig tenkt å bare svare nei, kjenner ikke noe spesielt. Men det endret seg. Jeg ble syk natt til onsdag, og jeg tenkte absolutt ikke at det hadde noe med wegovy å gjøre. Var jo bare to dager siden første lave dose ble satt, dessuten var det flere i familien som hanglet veldig. Hodepine på èn, feber på en annen osv. Generelt veldig laber form i heimen. Jeg fikk diarè og kastet litt opp. MEN så opplevde jeg akkurat det samme natt til søndag, så da kom virkelig tankene for fullt. Jeg hadde egentlig ikke lest så mye om bivirkninger på forhånd, tenkte at det uansett ikke var noe aktuelt før man kom opp til full dose eller noe. Men nå har jeg lest en god del i wegovy-tråden her på forumet, og det er så mye jeg allerede kjenner meg igjen i! 😮 For det første: ja, sult- og cravingfølelsen er så og si ikke-eksisterende. Det er utrolig fascinerende. At jeg f.eks kan komme hjem fra jobb, sulten og skal lage middag og ikke føler meg som et troll som har lyst på alt mulig i skapene. Men at jeg skulle få så mageproblemer kom virkelig kastende over meg. Var derfor jeg ikke skjønte at det var wegovy som var årsaken til det første runden her. Men ja, startet å føle meg uggen rundt leggetid. Full av luft med illeluktende raper (sorry tmi). Ble bare mer og mer kvalm utover natten før jeg til slutt endte på doskåla med bøtta i fanget Var derfor ganske slapp utover onsdagen, men torsdag var jeg helt fin igjen. Så skjedde nøyaktig det samme natt til lørdag. Så da var det å begynne å tenke. Jeg leste som sagt masse i wegovy-tråden og så at mange andre også opplevde akkurat sånn her magetrøbbel, og da ofte etter de hadde spist noe spesielt, f.eks mye søtt eller fett. Og for meg var det to måltider forrige uke som skilte seg ut fra resten, og det var at jeg var på en kakerestefest på tirsdagskvelden, og på lørdag hadde vi hjemmelagd pizza til middag og jeg spiste mye. En god stund etter at jeg var mett, fordi det var så godt (story of my life). Det var ikke veldig vanskelig å legge puslebitene sammen og forstå hvorfor jeg ble så dårlig. Men tenk at kroppen sier i fra så raskt på medisinen. Det er både fantastisk og skremmende på èn gang. Jeg har masse tanker nå, og undringer. En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg blir helt nødt til å være nøye på matmengden fremover, enten jeg vil eller ikke. For det frister sååå lite å få dette mageproblemet igjen. Jeg har jo ofte prøvd dèt da, men nå har jeg fysiske sterke reaksjoner friskt i minnet, så kanskje det er det som skal til for å klare det... Og på en måte er det jo litt trist at det er det som skal til. Fedme i seg selv er jo kjempefarlig, så skulle tro at man klarte å unngå det bare at man vet dèt. Men det er rart med det... når det fysiske bare sniiiiker seg på, gram for gram, år etter år, da kjenner man det ikke så veldig godt på kroppen, egentlig. Men når man får en sånn her "sitte-på-doskåla-hele-natten"-reaksjon så vil man virkelig jobbe for å unngå det. Det store spørsmålet for meg nå er hva grensen min er. Ja, jeg spiste mye kake på tirsdag. Men kan jeg spise kake overhodet?? Vet ikke. Reagerte jeg mest på fett på lørdag, eller mengden? Kan jeg aldri spise pizza eller snacks igjen? Vet ikke. Hvilke andre ting vil bli en trigger for meg? Kan jeg spise sunt fett som f.eks avocado og fisk? Jeg har virkelig en læringsprosess foran meg. Er redd jeg vil havne på doskåla flere ganger i løpet av høsten... men jeg må sikkert lære på den harde måten. En ting er i alle fall sikkert, og det er at dersom jeg faktisk tikker nedover i vekt på denne laveste dosen, så har jeg ikke noe ønske om å øke den. Da er dette mer enn nok for meg, for bare tanken på hva en høyere dose vil trigge... nei huff. Men det blir også en av mange ting jeg må finne ut av i høst. Det er vel ikke så vanlig å forbli på den laveste dosen da, så får se. Så jeg lærte raskt at jeg reagerte på å spise mye. Og det er jo egentlig bra! Sånn har jeg nok blitt tvunget til å lære meg moderasjon og finne ut hva som er en 'normal' porsjon. Så de bivirkningene jeg har fått har vært "fortjent", om det gir mening? De gangene jeg har spist mye, en god del sukker o.l så har jeg blitt veldig gassy, uggen mage og påfølgende diarè neste natt/dag Men utenom dette har jeg ikke kjent noen bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet torsdag kl 09:48 Forfatter #945 Del Skrevet torsdag kl 09:48 I morgen er det veiedag og det er to uker siden sist jeg gikk på vekta 🫣 Og med så mye som har skjedd siden da så føler jeg at alt kan skje! Først en ferieuke der jeg i høy grad forventer oppgang, men så gikk jeg rett over i en uke med ett hakk høyere dose wegovy og nøye kontroll på det jeg putter i meg (redd for bivirkning/kvalme). Så slår man dette sammen så er vel det jeg kan forvente... stillstans? Jeg ville stikke innom her nå i forkant av veiingen for å minne meg selv på at uansett resultat i morgen så føler jeg meg bra. Ingen sykdom i familien, vårlig følelse ute (har gått i joggesko denne uka!) og føler meg dermed så leeett Jeg føler og ønsker nedgang i morgen, men vet som sagt ikke hvilken vei dette kan ta, og må huske på å ta evnt stillstans/oppgang med fatning. Akkurat nå må jeg fokusere på hvordan jeg føler meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet fredag kl 07:41 #946 Del Skrevet fredag kl 07:41 Blir spennende å høre hvordan økning i dosen funker på kroppen din. Høres ut som at du hadde en skikkelig fin vinterferie! Og så godt å kjenne at man får belønning for livsstilsendringen 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet fredag kl 07:47 Forfatter #947 Del Skrevet fredag kl 07:47 Startvekt 2023: 104,2 kg Startvekt 2024: 94,9 kg 2025 1. jan: 86,5 kg 10. jan: 86,2 kg 17. jan: 87,4 kg 24. jan: 86,3 kg 31. jan: 85,7 kg 7. feb: 86,1 kg 14. feb: 85,6 kg 28. feb: 85,7 kg Sum: - 18,5 kg Da ble det slik jeg egentlig kunne forvente. En "dårlig" uke og en god uke blir stillstans. Selvfølgelig litt kjedelig når den gode uken er ferskest her og jeg virkelig føler jeg burde ha gått ned noe, men når jeg tenker tilbake på den ferieuken så er det greit liksom. Veier nå akkurat det samme som i slutten av januar, så det er litt sånn MEN innser at februar var en vanskelig måned. Masse bursdager, og så en hel ferieuke også. Så da er det jo selvsagt bra at jeg ikke er noe i pluss! Dèt hadde mitt gamle jeg vært for å si det sånn. Nå er jeg veldig motivert og klar for helgen og en ny uke! Neste fredag skal jeg ha nedgang! Veldig klar for noen nye tall snart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123qwe Skrevet fredag kl 08:00 #948 Del Skrevet fredag kl 08:00 Synes du har gjort en bra jobb med å ha still stans etter en byferie og feiringer. Men skjønner godt at du hadde lyst på en belønning for ukas innsats. Håper neste uke gir deg det ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luna Selene Skrevet fredag kl 18:02 #949 Del Skrevet fredag kl 18:02 Jeg tenker at den «dårlige» uken, egentlig var en fin uke hvor du hadde ferie og kosa deg. Ikke har du gått opp i vekt heller🙌😊 Fokuser videre på at du føler deg vel - og hurra for at våren banker på! Jeg har også funnet fram joggeskoene, det er så digg!! Ønsker deg en fin helg og ny uke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet fredag kl 19:57 #950 Del Skrevet fredag kl 19:57 At de to siste ukene har «gått opp i opp» er jo i grunnen ganske greit ut fra hva jeg kan forstå. Det blir veldig spennende å se hvordan kroppen din reagerer på økt dose forresten. Du har jo holdt deg på lav dose ganske lenge nå. Tipper neste uke vil gi deg belønning for jobben du gjør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 11 timer siden #951 Del Skrevet 11 timer siden jeg synes egentlig at stillstand er et veldig bra resultat etter en ukes ferie! Spent på å høre hvordan det går med økt dose på wegovy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå